۹ خواص مصرف شیر در بارداری | شیر در بارداری جنین را سفید می کند؟

۹ خواص مصرف شیر در بارداری | شیر در بارداری جنین را سفید می کند؟


26 دی 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مصرف شیر در بارداری

مصرف شیر در بارداری مفید است یا مضر؟ اما خوردن شیر در بارداری جنین را سفید می‌کند؟ بهترین نوع شیر و مقدار مجاز مصرف شیر در بارداری چقدر است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد مصرف شیر در بارداری بدانید آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خوردن شیر در بارداری پاسخ خواهیم داد.

 

 

فواید مصرف شیر در بارداری

 

فواید مصرف شیر در بارداری

 

هوس شیر در بارداری بسیار رایج است. شیر سرشار از کلسیم، فسفر، پروتئین و چربی است و یک غذای کامل برای دوران بارداری محسوب می‌شود. زمانی که بدن با کمبود کلسیم، فسفر و ویتامین‌های ضروری روبرو می‌شود، فرد ممکن است هوس خوردن شیر کند تا بدن بتواند این کمبودها را از طریق شیر جبران کند.

شیر یک غذای سالم در بارداری است که به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف برای سلامت مادران و همچنین رشد جنین در این دوران اهمیت زیادی دارد. اکثر کارشناسان معتقد هستند که شیر گاو کم چرب سالم‌ترین نوع شیر در دوران بارداری است و می‌تواند کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن را در دوران بارداری تأمین کند.

اما جدا از این شیر فواید بی‌شماری دیگری برای سلامتی زن باردار دارد و یک ماده غذایی مفید برای سلامتی مادر و جنین محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید با فواید خوردن شیر در بارداری آشنا شوید.

 

۱- تأمین کلسیم مورد نیاز بدن

 

شیر سرشار از کلسیم است و کلسیم یک عنصر ضروری برای سلامت مادر و رشد جنین محسوب می‌شود. مصرف شیر به استحکام استخوان‌های مادر در دوران بارداری کمک می‌کند و موجب بهبود رشد استخوان‌ها در جنین می‌شود. نوشیدن منظم شیر موجب افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری می‌شود و در سلامت دندان‌ها و ناخن‌ها نیز مؤثر است.

 

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

شیر سرشار از ویتامین D است و این ویتامین نقش مهمی بری تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. مصرف شیر در بارداری از بروز بیماری‌های ویروسی و عفونی جلوگیری می‌کند و موجب قوی‌تر شدن سیستم دفاعی بدن برای مقابله با بیماری‌های مختلف می‌شود.

 

۳- تأمین پروتئین مورد نیاز بدن

 

مصرف شیر در بارداری می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن را در دوران بارداری تأمین کند. یک فنجان شیر کم چرب حدود ۸/۲۲ گرم پروتئین دارد و می‌تواند به بهبود عملکرد اندام‌های بدن، سلامت رحم و بهبود رشد جنین کمک می‌کند. مصرف ناکافی پروتئین در بارداری سبب کم وزنی نوزاد و بروز مشکلات قلبی در جنین می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه قیمه نثار مجلسی به روش قزوینی‌ های قدیمی + فیلم

 

۴- سلامت استخوان‌های جنین

 

سلامت استخوان‌های جنین از خواص شیر در بارداری

 

کلسیم موجود در شیر برای سلامت استخوان‌های جنین مفید است و به بهبود رشد جنین کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شیر در بارداری موجب می‌شود تا کودک در سنین نوجوانی بلند قدتر شوند.

 

۵- کاهش ابتلا به دیابت در نوزاد

 

جالب است بدانید که مصرف شیر در بارداری می‌تواند به سلامت جنین در بزرگسالی نیز کمک کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مادر آن‌ها در دوران بارداری از شیر استفاده می‌کند، در بزرگسالی کمتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند و قند خون متعادل‌تری دارند.

 

۶- بهبود رشد مغز در جنین

 

شیر حاوی ید است و مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ید در دوران بارداری برای رشد مغز جنین و همچنین تقویت ضریب هوشی او بسیار مفید است. از طرف دیگر اسیدهای آمینه و اسیدها چرب موجود در شیر به تقویت رشد سیستم عصبی نوزاد کمک می‌کنند و ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن برای رشد را فراهم می‌کنند.

 

۷- احساس آرامش

 

نوشیدن شیر گرم در دوران بارداری موجب آرامش خانم‌ها بارداری می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شیر در بارداری می‌تواند به افزایش احساس آرامش کمک زیادی کند و احساس بهتری به خانم‌های باردار ببخشد.

 

بهترین زمان مصرف شیر در بارداری

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بهترین زمان مصرف شیر در بارداری

 

اگر به شیر حساسیت نداشته باشید، بهترین زمان مصرف شیر در بارداری صبح‌ها در وعده صبحانه است. بهتر است خانم‌های باردار و شیرده روزانه ۳ لیوان شیر مصرف کنند. توجه داشته باشید که نباید شیر را بلافاصله بعد از غذا مصرف کنید، بنابراین چند ساعت بعد از صرف غذا شیر بنوشید.

خوردن شیر در سه ماهه اول بارداری اهمیت زیادی برای رشد جنین دارد و می‌تواند به سلامت مادر و جنین در دوران بارداری کمک کند. به خاطر داشته باشید که برای مصرف شیر در بارداری باید شیر را جرعه‌ جرعه بنوشید و از خوردن یکباره شیر پرهیز کنید.

جالب است بدانید زمانی که شیر رقیق‌شده بهتر جذب بدن می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود شیر را با آب یا چای رقیق کنید و بعد مصرف کنید.

 

مصرف انواع شیر در بارداری

 

مصرف انواع شیر در بارداری

 

شیرها انواع مختلفی دارند و به روش‌های متفاوتی فرآوری می‌شوند. برخی افراد ترجیح می‌دهند همیشه از شیر بدون چربی استفاده کنند و برخی دیگر شیرهای پرچرب را بیشتر می‌پسندند. در ادامه به شما می‌گویم که کدام شیر در دوران بارداری برای شما مناسب‌تر است.

 

شیر گاو بدون چربی

 

«شیر گاو بدون چربی» نوعی شیر است که چربی‌های اشباع شده آن پس از قرار گرفتن در معرض فرآیندی خاص کاهش پیدا می‌کند. هر لیوان شیر بدون چربی حاوی ۳۰۵ میلی‌گرم کلسیم و ۸۳ کالری است.

حذف چربی در این شیر موجب می‌شود تا میزان ویتامین‌های محلول در چربی شیر مثل ویتامین‌های A، D، E و ویتامین C آن کاهش پیدا کند. نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان شیر بدون چربی می‌تواند نیازهای روزانه بدن شما به کلسیم را بدون کالری اضافی تأمین کند.

حتما بخوانید  ۴ مدل طرز تهیه میلک شیک بادام زمینی کافی شاپی و رژیمی

 

شیر پرچرب

 

«شیر پرچرب» یا همان «شیر کامل» حاوی چربی‌ها و مواد مغذی بیشتری نسبت به شیر بدون چربی است. یک لیوان شیر پرچرب ۵ گرم چربی اشباع شده و حدود ۱۴۹ کالری دارد. اگر اضافه وزن ندارید و کلسترول و چربی‌تان بالا نیست، می‌توانید از شیر کامل به جای شیر بدون چربی استفاده کنید.

 

شیر خام

 

«شیر خام» یا همان «شیر غیرپاستوریزه» نوعی شیر است که هیچ فرآیندی روی آن انجام نشده و مستقیماً از گاو تهیه شده است. معمولاً این شیرها حاوی تعداد زیادی پاتوژن‌های عفونی، آنزیم‌های غیرضروری و سلول‌های چرکی هستند. همواره توصیه می‌شود خانم‌های باردار از شیرهای خام و پاستوریزه نشده، استفاده نکنند.

اما در صورتی که از سلامت شیر مطمئن هستید، می‌توانید آن را بجوشانید و سپس مصرف کنید. فراموش نکنید که مصرف شیر خام و پاستوریزه نشده می‌تواند حاوی باکتری «لیستریا» باشد و موجب بروز «عفونت لیستریوز» و سقط جنین شود.

 

شیرهای گیاهی

 

شیرهای گیاهی مثل شیر سویا، شیر بادام و شیر جو دوسر از سالم‌ترین شیرهای گیاهی هستند. جالب است بدانید که میزان پروتئین و کلسیم شیر سویا تقریباً با شیر گاو برابر است و فاقد کلسترول است. میزان کلسیم شیر بادام حدود ۷/۵ میلی‌گرم است و میزان کلسیم شیر جو دوسر ۱۲۰ میلی‌گرم در هر لیوان است.

اگر گیاهخوار هستید و یا تمایلی به خوردن شیرهای حیوانی ندارید، می‌توانید از شیرهای گیاهی به عنوان جایگزین استفاده کنید.

 

خطر عدم مصرف شیر در دوران بارداری

 

خطر عدم مصرف شیر در دوران بارداری

 

مطالعات انجام شده در مورد عوارض مصرف نکردن شیر در بارداری نشان می‌دهد که مادران بارداری که کمتر از ۱ لیوان شیر در روز مصرف می‌کنند، معمولاً نوزادان کوچک‌تری دارند و در بسیاری از مواقع نیز بدن مادر با کمبود کلسیم روبرو می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: خوردن پنیر فتا در بارداری خطرناک است؟

 

سوالات متداول

 

مصرف کدام شیر در بارداری مفیدتر است؟

 

در طول بارداری بهتر است بیشتر از شیر کم چرب و پاستوریزه استفاده کنید. توجه داشته باشید که شیرهای غیرپاستوریزه نباید در زمان بارداری استفاده شوند و ممکن است برای سلامت مادر و جنین مضر باشند.

 

بهترین مقدار مصرف شیر در بارداری چقدر است؟

 

بدن خانم‌های باردار در طول روز به حدود ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد. متخصصین توصیه می‌کنند که خانم‌های باردار روزانه حدود ۳ لیوان شیر مصرف کنند.

 

آیا خوردن شیر در بارداری جنین را سفید می‌کند؟

 

قدیمی‌ها معتقد هستند که نوشیدن شیر موجب روشن شدن رنگ پوست جنین می‌شود، اما این موضوع به‌هیچ‌عنوان از نظر علمی تأیید نشده است و بیشتر یک افسانه قدیمی است. برخی افراد ادعا می‌کنند که خوردن شیر در بارداری جنین را زیبا می‌کند، این موضوع به دلیل تأمین مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری بدن می‌تواند تا حدی مؤثر باشد و به زیباتر شدن جنین کمک کند.

 

منابع: fernandezhospital، parenting

کالابرگ الکترونیک