طرز تهیه نان چرب (نون چربی) | معروف ترین ناهار عروسی دزفول و شوشتر

طرز تهیه نان چرب (نون چربی) | معروف ترین ناهار عروسی دزفول و شوشتر


15 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان چرب (نون چربی) | معروف ترین ناهار عروسی دزفول و شوشتر

نون چرب، نان چرب یا نون چربی، یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی دزفولی و شوشتری است که در زمان‌های قدیم، در مراسم‌ سنتی، جشن‌ها و عروسی‌‌های دزفولی‌ها و شوشتری‌ها سرو می‌شده است. این غذا با گوشت با نان محلی، نان لواش یا تافتون تنوری سرو می‌شود. استفاده از گوشت و نخود در این غذا، آن را بسیار خوشمزه و لذیذ می‌کند. این غذای نونی را می‌توانید به عنوان ناهار درست کنید چون برای وعده شام یک غذای نسبتا سنگین است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه نان چرب سنتی به روش دزفولی و شوشتری و نکات تهیه و خوشمزه شدن نون چربی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه نان چرب دزفولی و شوشتری (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند ۴۰۰ گرم
نخود آبگوشتی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دنبه ۱۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد بزرگ
کشمش پلویی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر دارچین ۱ قاشق چای‌خوری
زعفران (دم کرده غلیظ) به مقدار لازم
روغن (حیوانی یا سرخ کردنی) به مقدار کافی
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
نان (لواش یا تافتون) به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۸ تا ۱۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت نون چربی: ۲ تا ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه نون چرب شوشتری

مراحل طرز تهیه نون چربی شوشتر

نان چرب یا به قول خودشان نونی چربی یکی از غذاهای اصالتا خوزستانی است که در شهرهای دزفول و شوشتر طرفداران زیادی دارد. شما هم می‌توانید این غذای لذیذ را در خانه درست کنید. در ادامه طرز تهیه نان چرب دزفول و شوشتر را به صورت مرحله به مرحله دنبال کنید.

مرحله اول: مواد نون چربی را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه نان چرب‌ دزفولی یا شوشتری، نخودها را پاک کنید و با آب بشویید. نخودها را در یک کاسه بریزید و روی آنها را آب بریزید، در حدی که نخودها را بپوشاند. یک شب تا صبح یا به مدت ۱۲ ساعت نخودها را بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شود و نرم‌تر شوند. در این مدت، ۲ تا ۳ بار آب زردی را که از نخودها خارج می‌شود، دور بریزید و با آب تمیز، جایگزین کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل نخود را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: پوست نخودها را بگیرید

نخودها را بعد از خیساندن، آبکش کنید. نخودها را روی پارچه بریزید و یک لایه پارچه را روی نخودها بیندازید. سپس با پشت لیوان روی پارچه‌ بچرخانید، طوری که پوست نخودها سست شده و راحت‌تر جدا شود. با دست پوست نخودها را بگیرید و جدا کنید. سپس نخودها را از وسط نصف کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  چطور اکبر جوجه را به روش رستوران های گلوگاه درست کنیم؟

مرحله سوم: گوشت را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید

برای شروع آشپزی، گوشت گوسفندی را بشویید و خرد کنید. دنبه‌ها را هم درشت خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود. بعد گوشت‌ها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ آنها عوض شود.

برای خرید گوشت گوسفندی، پیاز داغ آماده و روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: نخود را به گوشت و پیاز اضافه کنید

بعد از تفت خوردن گوشت، نخودهای نصف شده را هم در قابلمه بریزید و با پیاز و گوشت‌ها کمی تفت دهید. این کار باعث خوشمزه‌تر شدن غذا می‌شود. دنبه‌ها را هم به قابلمه بیفزایید و یک تفت کوچک دهید.

سپس زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه را اضافه کنید. یکی، ۲ دقیقه بعد، به اندازه ۳ تا ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش در قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید. شعله را کم کنید تا گوشت بپزد و نرم شود.

شما می‌توانید انواع ادویه‌های معطر غذا را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: کشمش‌ها را تفت دهید

در حین پختن گوشت و لپه، کشمش‌ها را در یک کاسه با مقداری آب بخیسانید. سپس آن را آبکش کنید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهد. کشمش‌ها را کنار بگذارید. در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود.

سپس کشمش‌ها را در تابه بریزید و چند ثانیه تفت دهید و از تابه بیرون بیاورید. کشمش‌ها نباید زیاد سرخ شوند چون می‌سوزند و تلخ می‌شوند. بعد از تفت دادن، کشمش‌ها را کنار بگذارید.

برای خرید کشمش پلویی می‌توانید با خرید اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: مایه نان چرب را درست کنید

بعد از اینکه گوشت، پخت و نخودها نرم شدند، نمک غذا را اضافه کنید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا نمک به خورد غذا برود. شعله گاز را خاموش کنید. دنبه‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و در یک تابه بریزید. با پشت قاشق، دنبه‌ها را له کنید. به اندازه یکی، دو ملاقه از سس گوشت و نخود را در تابه بریزید و هم بزنید.

انواع نان را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هفتم: نون چربی را سرو کنید

یک طرف نان تافتون یا لواش را به مایه دنبه و سس گوشت و نخود آغشته کنید. نان‌های آماده شده را در ظرف سرو بگذارید. روی نان را مقداری از نخود و گوشت پخته شده و کشمش سرخ شده بریزید. نان چرب را با سبزی خوردن، انواع ترشی یا سالاد دلخواه سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه نان چرب دزفولی و شوشتری

نکات مهم در طرز تهیه نان چرب دزفولی و شوشتری

  • طرز تهیه نون چرب شوشتری با مرغ مشابه طرز تهیه نان چرب با گوشت است، با این تفاوت که در تهیه آن به جای گوشت گوسفندی از سینه مرغ بدون استخوان استفاده می‌شود. گوشت مرغ را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه نان چرب، از گوشت بدون استخوان استفاده کنید یا در صورت استفاده از گوشت با استخوان، بعد از پخت گوشت‌، استخوان‌ها را به طور کامل جدا کنید.
  • شما می‌توانید در طرز تهیه نان چرب از به جای نخود از لپه استفاده کنید یا ترکیب نخود و لپه را در آن به کار ببرید.
  • بهتر است لپه و نخود خیس خورده و نرم شده را ابتدا در تابه با مقداری روغن تفت دهید. این کار باعث می‌شود لپه یا نخودها، ظاهر خود را بیشتر حفظ کنند و له نشوند.
  • در برخی دستورهای پخت نون چرب، به جای کشمش می‌توانید از آلو خورشتی استفاده کنید. در این روش تهیه، آلو خورشتی‌‌ها را در مقداری آب بخیسانید و هسته آنها را بگیرید. سپس در ۳۰ دقیقه پایانی پخت غذا، آلوها را به قابلمه اضافه کنید تا نرم شوند. آلو خورشتی را به روش‌های حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.
  • به جای پودر دارچین می‌توانید یک چوب دارچین را با گوشت و نخود بپزید و بعد از پخت، چوب دارچین را بیرون بیاورید.
  • نون چرب، به خاطر استفاده از دنبه و روغن حیوانی در تهیه آن، بسیار چرب است. به همین خاطر نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنید چون چربی زیاد آن، کلسترول خون را بالا می‌برد.
  • در زمان سرو نان چرب، می‌توانید یک پیاز را خرد کنید و با روغن تفت دهید. سپس مقداری از سس گوشت را با پیاز مخلوط کنید. به جای مخلوط دنبه و سس گوشت، نان را در سس گوشت و پیاز بزنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه خورش پیچاق قیمه اردبیل + فیلم آموزش تهیه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان چرب

نون چرب با چه نانی سرو می‌شود؟

برای تهیه نان چرب معمولا از نان تافتون و نان لواش تنوری استفاده می‌شود. شما می‌توانید از انواع نان دلخواه مثل نان سنگک یا نان بربری هم استفاده کنید.

نون چرب با چه گوشتی درست می‌شود؟

در تهیه نان چرب، در اصل از گوشت گوسفندی بدون استخوان استفاده می‌شود ولی می‌توانید نون چرب را با مرغ هم تهیه کنید.

 

محصولات مرتبط