طرز تهیه سوپ گردن خوشمزه و مقوی به روش رستورانی

طرز تهیه سوپ گردن خوشمزه و مقوی به روش رستورانی


2 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سوپ گردن خوشمزه و مقوی به روش رستورانی

سوپ گردن یکی از انواع سوپ‌های مقوی و پرخاصیت است که برای بهبود بیماران و افزایش قدرت و بنیه افراد بزرگسال، کهنسالان و  رشد و تقویت کودکان مناسب است. سوپ گردن را هم با گردن گوسفندی و هم با گردن مرغ می‌توانید درست کرده و به آن مخلفات دلخواه اضافه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه سوپ گردن گوسفندی به همراه فوت و فن‌های پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه سوپ گردن گوسفندی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گردن گوسفند ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
ماست یونانی یا چکیده نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد گندم ۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار دلخواه
زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر فلفل پاپریکا و آویشن به مقدار لازم
کره ۲ قاشق غذاخوری
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ گردن گوسفند: ۹۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ گردن گوسفندی ساده

مراحل طرز تهیه سوپ گردن گوسفندی ساده

سوپ گردن مقوی خانگی را هم به عنوان پیش غذا برای مهمانی‌ها می‌توانید تهیه کنید و هم این سوپ به عنوان غذایی برای درمان سرماخوردگی و تقویت بنیه مناسب است. در ادامه مراحل طرز تهیه سوپ گردن گوسفندی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: گردن گوسفند را آماده کنید

در ابتدا برای درست کردن این سوپ خوشمزه، گردن گوسفندی را بشویید و چربی‌های دور گردن را جدا کنید. البته اگر می‌خواهید سوپتان چرب باشد، می‌توانید با چربی دور گردن، آن را بپزید. گردن را در یک قابلمه بگذارید و به آن ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب سرد اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گردن گوسفند را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: گردن را بجوشانید

در فاصله‌ای که آب داخل قابلمه شروع به جوشیدن کند، یک پیاز را پوست بگیرید و به ۴ یا ۸ قسمت خرد کنید و داخل قابلمه بیندازید. آب که شروع به جوشیدن کرد، روی سطح آن کف‌های سفید ایجاد می‌شود. این کف‌ها را با قاشق از روی سطح آب جمع کنید و دور بریزید. با این کار بوی زهم گوشت گرفته می‌شود.

مرحله سوم: گوشت گردن را بپزید

بعد از شفاف و صاف شدن آب، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آب گردن اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید تا گردن، کاملا بپزد و گوشت آن نرم شود. هر از گاهی به قابلمه سر بزنید و اگر آب داخل قابلمه خیلی کم شده بود، کمی آب جوش اضافه کنید و دوباره اجازه دهید گردن بپزد تا کاملا نرم شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه میلک شیک آلبالو ساده و شکلاتی به 3 روش کافی شاپی

انواع ادویه مثل زردچوبه و فلفل سیاه را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: گوشت گردن را ریش ریش کنید

وقتی گوشت گردن پخت، شعله را خاموش کنید و گردن را از عصاره آن خارج کنید. اگر می‌خواهید مایه سوپ، روان و یکدست باشد، عصاره گوشت را هم از صافی رد کنید تا پیازها از عصاره آن جدا شوند. عصاره گوشت گردن را کنار بگذارید. گردن هم که از دما افتاد، گوشت‌های گردن را از استخوان جدا کنید و به صورت ریش ریش درآورید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: مایه سوپ گردن را آماده کنید

در این مرحله، زرده یک تخم مرغ را از سفیده آن جدا کنید و در یک کاسه بیندازید. به زرده تخم مرغ، ماست، آرد گندم الک شده، آبلیمو یا آب لیموترش، پودر فلفل پاپریکا، پودر آویشن و نمک اضافه کنید و همه مواد را کاملا با هم مخلوط کنید و بزنید تا یکدست شوند. این مخلوط را کنار بگذارید.

برای خرید پودر فلفل پاپریکا، پودر آویشن، ماست، تخم مرغ و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: مواد سوپ را با هم ترکیب کنید

عصاره گردن را در قابلمه بریزید و گوشت گردن را به آن اضافه کنید. بعد مایه سوپ را که آماده کردید به آن اضافه کنید. قابلمه را دوباره روی حرارت بگذارید و اجازه دهید عصاره، شروع به جوشیدن کند و طعم مایه سوپ به خورد گوشت گردن برود. به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم، سوپ را بپزید.

مرحله هفتم: مایه روی سوپ را درست کنید

در آخر، برای خوشمزه‌تر شدن سوپ گردن، در یک شیر جوش، کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس نعناع خشک را به روغن اضافه کنید و برای چند ثانیه تفت دهید. کمی فلفل سیاه یا زردچوبه هم می‌توانید اضافه کنید. شیرجوش را از روی حرارت بردارید و نعناع داغ و کره را به سوپ اضافه کنید و هم بزنید.

انواع سبزی خشک معطر مثل نعناع خشک و انواع کره حیوانی و گیاهی را به صورت خرید اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هشتم: سوپ گردن را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ گردن بدون جو و رشته، وقتی سوپ پخت، نمک و چاشنی‌های آن را اندازه کرده و به دلخواه مقداری نمک یا آبلیمو اضافه کنید. طعم و غلظت سوپ که به حد دلخواهتان رسید، شعله را خاموش کنید و سوپ گردن را در ظرف سرو بریزید. روی سوپ را می‌توانید چند برگ سبزی معطر تازه یا سبزی خشک بریزید و میل کنید. نوش جان!

روش تهیه سوپ گردن مرغ

طرز تهیه سوپ گردن مرغ

اگر می‌خواهید با گردن یا ترکیب گردن و بال مرغ، سوپ گردن درست کنید، ابتدا گردن‌ها را بشویید. در یک قابلمه پیاز و روغن را تفت دهید و گردن‌ها را در آن بریزید و چند دقیقه تفت دهید تا رنگ گردن مرغ تغییر کند. سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه‌های معطر مثل دارچین، زنجبیل و … اضافه کنید و با مواد تفت دهید. بعد از ۵ دقیقه به گردن، آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۷ مدل غذا با آب انار خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزشی

بعد از ۱۵ دقیقه، به میزان دلخواه، کمی رشته سوپ یا بلغور گندم یا جو پرک، در قابلمه بریزید. می‌توانید یک هویج یا ۳ قاشق غذاخوری نخود فرنگی کنسروی یا پخته هم اضافه کنید. این سوپ معمولا نیم ساعت یا ۴۰ دقیقه بعد می‌پزد. وقتی همه مواد پختند و سوپ به غلظت کافی رسید، کمی آبلیمو و نمک اضافه کنید تا طعم دلخواهتان را بگیرد. سوپ گردن مرغ شما آماده است. آن را در ظرف مناسب سرو بریزید. نوش جان!

برای خرید گردن و بال مرغ، رشته سوپ، بلغور گندم، جو پرک و کنسرو سبزیجات مثل نخود فرنگی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

نکات طرز تهیه سوپ گردن

نکات طرز تهیه سوپ گردن

  • از گردن گوساله هم می‌توانید در طرز تهیه سوپ گردن استفاده کنید، فقط زمان پخت این سوپ، بیشتر خواهد شد. گردن گوساله را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.
  • می‌توانید برای پخت زودتر گردن گوساله یا گوسفند، از زودپز استفاده کنید.
  • در سوپ گردن می‌توانید از سبزیجات معطر تازه مثل اسفناج، گشنیز، جعفری خرد شده، سیر یا سبزیجات خشک استفاده کنید.
  • اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی رنگ سوپ گردن را خوشرنگ‌تر می‌کند ولی افزدون آن کاملا اختیاری است. رب گوجه فرنگی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.
  • برای خوشمزه شدن سوپ گردن می‌توانید به آن چاشنی دلخواه خود مثل آب نارنج، آبغوره، آب لیمو یا حتی تمبر هندی و رب انار اضافه کنید. می‌توانید این مواد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • اضافه کردن مقداری سیب زمینی و هویج به سوپ گردن در اواسط پخت آن هم مرسوم است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سوپ گردن

چه کار کنیم که سوپ گردن غلیظ شود؟

  • برای غلیظ شدن سوپ گردن، اضافه کردن مقداری آرد می‌تواند بسیار موثر باشد. البته آرد را نباید مستقیما به مایه سوپ اضافه کنید چون گلوله گلوله می‌شود. آرد را ابتدا با کمی آب سرد، حل کرده و بعد به مایه سوپ اضافه کنید.
  • همچنین موادی مثل جو پرک، بلغور گندم یا رشته سوپ ورمیشل می‌تواند به غلظت سوپ گردن کمک کند.
  • اضافه کردن خامه یا شیر پرچرب به سوپ گردن آن را غلیظ می‌کند.

چطور بوی زهم گوشت گردن را بگیریم؟

گوشت گردن به خاطر چربی که دارد، ممکن است کمی بو بدهد. برای گرفتن بوی آن روش‌های زیر را انجام دهید:

  • گوشت گردن را با پیاز بجوشانید و کف‌های روی آب را بگیرید و دور بریزید.
  • از ادویه‌ها و سبزی‌های معطر مثل زردچوبه، فلفل سیاه، چوب یا پودر دارچین، زنجبیل، آویشن خشک و … می‌توانید استفاده کنید.
  • از سبزیجات تازه مثل هویج، کرفس، برگ جعفری و گشنیز می‌توانید در مایه سوپ استفاده کنید و بعد از پخت، آنها را از سوپ بیرون بیاورید.

 

کالابرگ الکترونیک