لیست ۱۷ غذا و خوراکی‌ ضد سرماخوردگی برای درمان فوری آن

لیست ۱۷ غذا و خوراکی‌ ضد سرماخوردگی برای درمان فوری آن


11 دی 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست ۱۷ غذا و خوراکی‌ ضد سرماخوردگی برای درمان فوری آن

غذا برای سرماخوردگی چی خوبه؟ شما می‌دانید بهترین خوراکی مفید برای درمان سرماخوردگی چیست؟ مصرف خوراکی‌های ضد سرماخوردگی می‌تواند از بدن شما در برابر ویروس سرماخوردگی محافظت کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن به افزایش سرعت بهبود شما کمک کند. اما برای سرماخوردگی چی خوبه بخوریم زود خوب بشیم و کدام غذاها برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید هستند؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با لیستی از بهترین غذاها و خوراکی‌ها برای سرماخوردگی و آنفولانزا آشنا شوید.

لیست غذاها و خوراکی های مفید و ضد سرماخورگی

لیست غذاها و خوراکی های ضد سرماخورگی

مصرف غذاهای مفید و خوراکی‌های سرشار از مواد مغذی می‌تواند از بروز سرماخوردگی تا حد زیادی جلوگیری کند و سرعت بهبود شما را افزایش دهد. در ادامه این بخش می‌توانید با لیستی از بهترین خوراکی‌های ضد سرماخوردگی و همچنین انواع غذای تقویتی برای درمان بیماری سرماخوردگی آشنا شوید.

۱- سوپ مرغ

از نظر مادران و مادربزرگ‌های ما هیچ غذایی به اندازه سوپ مرغ (طرز تهیه سوپ مرغ) برای درمان سرماخوردگی موثر نیست. بهتر است بدانید که خوردن سوپ مرغ نه تنها از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن جلوی بروز این بیماری را نیز بگیرد. آب مرغ سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌های ضروری است که با هیدراته کردن بدن به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند.

مصرف سوپ داغ به پاکسازی مخاط بینی کمک می‌کند و اثر ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و در تسکین سرفه نیز موثر است.

۲- آب گوشت

یکی دیگر از بهترین خوراکی‌ های ضد سرماخوردگی «آب گوشت» یا «عصاره گوشت» است. آب گوشت از سرشار مواد معدنی مثل منیزیم، فولات و فسفر است. مصرف آب گوشت داغ می‌تواند به بهبود گرفتگی و کیپ شدن بینی و همچنین هیدراته شدن بدن کمک کند. به خاطر داشته باشید که برای تهیه آب گوشت باید از گوشت کم چرب و همچنین سبزیجات مختلف استفاده کنید.

برای درست کردن آب گوشت و سوپ مرغ می‌توانید گوشت مرغ و گوشت گاو و گوساله یا گوشت گوسفند را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع استاک گوشت و مرغ

۳- عسل

عسل بهترین خوراکی برای درمان سرماخوردگی

یکی دیگر از بهترین خوراکی‌ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا «عسل» است. عسل خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی‌کننده دارد. مصرف عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت و همچنین به تسکین و درمان سرفه کمک زیادی می‌کند. می‌توانید عسل را همراه با آب گرم و شیر ولرم یا دمنوش‌های سرماخوردگی با هر طعمی که دوست دارید میل کنید.

در صورت تمایل عسل و شیر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

۴- زنجبیل

زنجبیل یک گیاه ضد‌التهاب و سرشار از آنتی اکسیدان می‌تواند به پیشگیری از سرماخوردگی و همچنین درمان آن کمک زیادی کند زنجبیل یک ماده موثر برای کاهش تهوع و بهبود سرماخوردگی و بیماری آنفولانزا محسوب می‌شود. مصرف زنجبیل برای درمان خانگی تب و درمان گلودرد بسیار موثر است و علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

در صورت تمایل پودر زنجبیل را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

۵- سیر

سیر بهترین خوراکی برای درمان سرماخوردگی

از خواص سیر این است که درست مثل معجزه برای درمان سرماخوردگی عمل می‌کند. بهتر است بدانید که سیر بیشتر از ۱۰۰ خاصیت درمانی دارد و از قوی‌ترین گیاهان دارویی برای جلوگیری از بیماری‌ها شناخته می‌شود.

سیر ضدباکتری، ضدویروس و ضد‌قارچ است و مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سیر به صورت خام یا پخته یکی از بهترین خوراکی‌های ضد سرماخوردگی محسوب می‌شود و یکی از خوراکی‌های موثر برای درمان آنفولانزا هم هست.

حتما بخوانید  معرفی پرفروش ترین و بهترین برندهای زعفران ایرانی در بازار

۶- پروبیوتیک‌ها

اگر به دنبال مفیدترین غذا برای سرماخوردگی هستید، بهتر است مواد غذایی سرشار از «پروبیوتیک» را امتحان کنید. مصرف پروبیوتیک به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که در دوره سرماخوردگی از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، به طور متوسط سریع‌تر درمان می‌شوند و شدت علائم آن‌ها نیز بسیار کمتر است.

۷- انواع میوه و مرکبات

همه میوه‌ها سرشار از ویتامین مواد معدنی و فیبر هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. مصرف میوه‌های رنگی مثل توت فرنگی، بلوبری و توت سیاه به دلیل ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های فراوانی که دارند، برای سرماخوردگی مفید هستند. انواع مرکبات از پرتقال گرفته تا لیمو شیرین و لیموترش برای درمان سرماخوردگی جزو خوراکی‌های مفید و سنتی هستند.

یکی از میوه‌های مفید برای درمان سرماخوردگی «آووکادو» (خواص آووکادو) است که به کاهش التهاب کمک زیادی می‌کند. از طرف دیگر «موز» (خواص موز) نیز یکی از میوه‌های مفید برای سرماخوردگی محسوب می‌شود که به تسکین اسهال و همچنین افزایش انرژی فرد سرماخورده کمک زیادی می‌کند.

۸- ماهی سالمون

اگر به دنبال یک غذای تقویتی برای سرماخوردگی هستید، بهتر است «ماهی سالمون» را امتحان کنید. ماهی سالمون سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب است و خاصیت ضد‌التهابی دارد. سالمون ویتامین دی زیادی دارد و از همین رو مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

در صورت تمایل ماهی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

۹- آب نارگیل

هیدراته نگه داشتن بدن در زمان سرماخوردگی اهمیت زیادی بر بهبود این بیماری دارد. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف «آب نارگیل» تازه می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی همچنین افزایش انرژی کمک زیادی کند.

۱۰- چای و دمنوش‌های داغ

چای و دمنوش‌های داغ برای درمان سرماخوردگی

مصرف یک فنجان چای و دمنوش داغ در سرماخوردگی بسیار لذت بخش است و می‌تواند به پاکسازی مخاط بینی و گلو درد کمک کند. سعی کنید در دوران سرماخوردگی از چای و دمنوش‌هایی که کافئین کمتری دارند استفاده کنید. نوشیدن چای کمرنگ، چای زنجبیل، چای لیمو عسل، دمنوش آویشن، دمنوش نعنا و همچنین دمنوش بابونه برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید هستند.

در صورت تمایل انواع چای و دمنوش را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

۱۱- هویج

اگر به دنبال راهی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا هستید، بهتر است از هویج تازه (خواص هویج) به مقدار بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید. هویج سرشار از ویتامین سی و انواع آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. مصرف هویج خام و آب هویج در دوران سرماخوردگی موجب کاهش علائم سرماخوردگی و افزایش سرعت بهبود بیماری می‌شود.

۱۲- زردچوبه

از خواص زردچوبه این است که یکی از قوی‌ترین ادویه‌ها برای کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن است. زردچوبه سرعت بهبود سرماخوردگی را افزایش می‌دهد و به کاهش گلو درد نیز کمک می‌کند. برای درمان سرماخوردگی می‌توانید مقداری زردچوبه را با آب گرم و عسل ترکیب و سپس میل کنید.

زردچوبه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

۱۳- گردو

گردو بهترین خوراکی برای درمان سرماخوردگی

یکی دیگر از بهترین انواع خوراکی ضد سرماخوردگی که باید آن را امتحان کنید، گردو است. از خواص گردو اینکه سرشار از ویتامین E و ویتامین B۶ است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین کاهش استرس می‌شود. از آن جایی که استرس به طور مستقیم روی عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است، می‌توانید برای رفع استرس و بهبود سیستم ایمنی بدن از گردو استفاده کنید.

می‌توانید گردو و مغز گردو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۱۴- آب انار

اگر به دنبال یک نوشیدنی ضد میکروب، ضد‌التهاب و فوق‌العاده خوش طعم برای جلوگیری از سرماخوردگی هستید، بهتر است خواص آب انار طبیعی را امتحان کنید. مصرف آب انار به دلیل آنتی اکسیدان‌های متنوعی که دارد، می‌تواند از بدن شما در برابر بیماری‌ها محافظت کند. مطالعات نشان می‌دهد فلاونوئیدهای موجود در آب انار طول دوره سرماخوردگی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهند.

حتما بخوانید  ۱۰ کاری که متخصصین قلب و عروق هر روز انجام می‌دهند تا سکته نکنند

می‌توانید انواع آبمیوه از جمله آب انار را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۱۵- شغلم خام و پخته

از خواص شلغم خام و پخته این‌که یکی از مفیدترین خوراکی‌ های ضد سرماخوردگی است که به افزایش گلبول‌های سفید خون و آنتی‌بادی‌ها کمک می‌کند. مصرف شلغم موجب درمان سرفه، بهبود عفونت و همچنین گرم شدن بدن می‌شود و با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز بیماری نیز جلوگیری می‌کند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

۱۶- آش ترخینه

آش ترخینه یا به اصطلاح محلی «آش دویینه» که به آش ترخینه دوغ هم مشهور است بیشتر در استان‌های غربی ایران پخته می‌شود و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مثل یک آنتی‌بیوتیک قوی عمل می‌کند. آش ترخینه شامل انواع ویتامین‌های K، A، C و D و نیز ویتامین‌های گروه B، اسید چرب امگا ۳، کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، زینک، آهن، مس، هورمون سروتونین، لوتئین، ز‌آگزانتین و پلی فنول است.

۱۷- آش شلغم

سوپ شلغم یک غذای مفید برای سرماخوردگی و یک خوراک ضد سرماخوردگی است

«سوپ شلغم» از انواع سوپ خوشمزه و مقوی و جزو نخستین مواردی است که برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به ذهن افراد می‌رسد. سوپ شلغم برای درمان سرماخوردگی کودکان هم بی‌نظیر است. اگر می‌خواهید یک غذا برای سرماخوردگی درست کنید پیشنهاد ما به شما سوپ شلغم به روش‌های مختلف است.

بهترین غذا برای سرماخوردگی کودکان چیست؟

بهترین غذا برای سرماخوردگی کودکان چیست؟

اگر کودک شما به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده، باید از غذاهای مفید و سالم، سبزیجات و میوه‌های تازه برای درمان او استفاده کنید. از بهترین میوه‌ها برای درمان سرماخوردگی کودک می‌توان به پرتقال، توت فرنگی، نارنگی، کیوی، گوجه فرنگی، آناناس و موز اشاره کرد. مصرف سوپ، شیر داغ، ماهی و همچنین آب گوشت نیز برای درمان سرماخوردگی کودک مفید است.

بهترین غذای نونی برای سرماخوردگی

اگر در فکر تهیه یک غذای نونی و مفید برای سرماخوردگی هستید، بهتر است از نان جو یا گندم کامل استفاده کنید. این نان‌ها فیبر زیادی دارند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. در دوران سرماخوردگی می‌توانید در کنار مقداری مرغ کباب شده یا ماهی از نان استفاده کنید. فراموش نکنید برای درمان سرماخوردگی باید بیشتر از سبزیجات استفاده کنید تا بدن شما سریع‌تر به بیماری غلبه کند.

انواع نان را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بهترین غذای پلویی برای سرماخوردگی

اگر به دنبال یک غذای پلویی برای سرماخوردگی هستید، بهتر است از ترکیب برنج با شوید در کنار ماهی کبابی یا گریل شده یا کباب تابه‌ای استفاده کنید. مصرف انواع برنج کته یا حبوبات و همچنین سینه مرغ کباب شده نیز برای دوران سرماخوردگی مفید است.

با لیست غذاهای مضر برای سرماخوردگی آشنا شوید

مصرف برخی از خوراکی‌ها و غذاها موجب طولانی شدن دوره سرماخوردگی و همچنین افزایش علائم بیماری می‌شوند. در ادامه می‌توانید با غذاهای مضر برای سرماخوردگی آشنا شوید.

  • چای پررنگ و نوشیدنی‌های سرشار از کافئین
  • غذاها و خوراکی‌های سرخ شده و فست فودی
  • غذاهای فرآوری شده
  • الکل
  • غذاهای سرشار از قند

سوالات متداول

آیا کباب برای سرماخوردگی مفید است؟

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

کباب از جمله کباب کوبیده یک غذای سنگین و چرب است که بهتر است در دوران سرماخوردگی مصرف نشود.

چه میوه‌ای برای سرماخوردگی بخوریم؟

از بهترین میوه‌های مفید برای سرماخوردگی و گلودرد می‌توان به پرتقال، لیمو شیرین، سیب، موز، آناناس، کیوی و توت فرنگی اشاره کرد.

غذا برای سرماخوردگی چی بپزم؟

اگر به دنبال مفیدترین غذا برای سرماخوردگی هستید، بهتر است، سوپ، آب مرغ و همچنین غذاهای سبک و سالم و کبابی یا گریل را امتحان کنید.

بهترین صبحانه برای سرماخوردگی چیست؟

در دوران سرماخوردگی بهتر است برای صبحانه از غذاهایی مثل تخم مرغ پخته شده، دسر فرنی، شیر برنج و خوراک عدسی استفاده کنید.

آیا غذای تند برای سرماخوردگی خوب است؟

مصرف غذاهای تند موجب کاهش التهاب سینوس‌ها می‌شود و برای تنفس بهتر مفید است. اما به خاطر داشته باشید افرادی که سرفه می‌کنند و یا معده حساسی دارند، نباید از غذاهای تند استفاده کنند.

 

کالابرگ الکترونیک