بازاریابی اومنی چنل یا مولتی چنل | کدام برای برند شما مناسب است؟

بازاریابی اومنی چنل یا مولتی چنل | کدام برای برند شما مناسب است؟


9 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی اومنی چنل برای برند شما

ایجاد یک تجربه موفق بازاریابی آنلاین از اومنی چنل گرفته تا مولتی چنل، نه تنها یک علم محسوب می شود، بلکه یک هنر است. استفاده از روش های مختلف بازاریابی، به بازاریابانی خلاق نیاز دارد. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی کلی به برخی استراتژی های بازاریابی آنلاین از مولتی چنل گرفته تا استراتژی بازاریابی اومنی چنل برای برند ها انداخته ایم.

 

بازاریابان خلاق یعنی افرادی که بتوانند با تعبیه زیرساخت های مناسب و تجزیه و تحلیل داده، رفتار مشتری را رصد کنند. به دنبال آن با تدوین استراتژی های مختلف بازاریابی آنلاین به نتیجه دلخواه دست یابند. در این مسیر تعامل مناسب و استراتژی های جدیدی که روی آن سرمایه گذاری می شود، بسیار حائز اهمیت است. با این حال همچنان یک سئوال بزرگ برای بسیاری از افراد مطرح است. اینکه آیا آن ها باید در مسیر بازاریابی اومنی چنل حرکت کنند؟ و یا از تکنیک های استراتژی بازاریابی مولتی چنل پیروی کنند؟ به عبارت دیگر برای برند شما بازاریابی اومنی چنل بهتر است یا مولتی چنل .

 

 

قبل از اینکه این مقاله را بخوانید پیشنهاد می کنیم مقاله پیش نیازاومنی چنل چیست و چه مفهومی دارد را مطالعه کنید

 

 

تفاوت بازاریابی اومنی چنل و مولتی چنل

 

تفاوت بازاریابی اومنی چنل و مولتی چنل

 

اگر بخواهید نگاهی کلی به بازاریابی اومنی چنل و مولتی چنل داشته باشیم، اول باید بگوییم که تفاوت در دو کلمه مولتی (بسیاری) و اومنی (همه) نیست. در این دو استراتژی بازاریابی تمرکز بر روی استفاده از چندین کانال تماس و یا تمامی کانال های تماس در سفر آنلاین مشتری نیست. تفاوت در این است که آیا ما در طی سفر آنلاین کاربر را به سمت هدف خاصی هدایت می کنیم یا این که یک قدم به عقب برمی گردیم و به کاربر اجازه می دهیم تا سفر خرید آنلاین را خودش تعریف کند.

 

 

بیشتر بخوانید » انواع استراتژی بازاریابی و تفاوت های اومنی چنل و مولتی چنل « 

 

 

مولتی چنل:  ارسال یک پیام مشترک از طریق کانال های منفرد

 

مولتی چنل:  ارسال یک پیام مشترک از طریق کانال های منفرد

 

بازاریابی مولتی چنل بر روی ارسال یک پیام مشترک از طریق کانال های منفرد، تلاش در متمرکز کردن کاربر از نقطه A به نقطه B دارد. به عنوان مثال یک فروشگاه خرده فروشی ممکن است یک کد تبلیغاتی خاص را در یک پست وبلاگ یا یک خبرنامه ایمیلی تبلیغ کند. به این منظور که افراد از کد برای خرید کالا یا خدمات استفاده کنند.

 

 

اومنی چنل: ارایه انواع مختلفی از محتوا از طریق کانال های متصل به یکدیگر

 

اومنی چنل: ارایه انواع مختلفی از محتوا از طریق کانال های متصل به یکدیگر

 

در بازاریابی اومنی چنل استراتژیست بازاریابی با ارایه انواع مختلفی از محتوا از طریق کانال های متصل به یکدیگر کاربر را درگیر می کند. به عنوان مثال ممکن است یک کاربر ایمیلی از محصولات جدید یک فروشگاه خرده فروشی دریافت کند. این در حالی است که همزمان در توییتر نیز کد تبلیغاتی برای همان محصول جدید به او پیشنهاد می شود. در عین حال در اینستاگرام نیز روایت یک مشتری درباره استفاده از محصول به تصویر کشیده می شود.
در هر دو مورد هدف این است که کاربر یا مشتری اقدام به خرید محصول و یا استفاده از خدمات کند. حتی گاهی هدف عضو شدن در خبرنامه مشتریان است. تنها تفاوت در گزینه های سفری است که شما به مصرف کننده ارائه می دهید.

حتما بخوانید  تاثیر آب و هوا بر بهبود تجربه مشتری در صنعت خرده فروشی

 

 

کدام گزینه بهتر است؟

 

اگر سوالتان این است که استفاده از کدام گزینه در سفر آنلاین مشتری بهتر است، باید بگوییم بستگی دارد. در برخی موارد پیشنهاد، استفاده از بازاریابی اومنی چنل است و در برخی موارد دیگر مولتی چنل توصیه می شود. اکثر سازمان ها به طور طبیعی از بازاریابی مولتی چنل استفاده می کنند. اما مهم ترین دلیل این کار سادگی و مقرون به صرفه بودن این نوع بازاریابی است. بازاریابی مولتی چنل به طور کلی به یک پیام اصلی و یک دعوت به عمل (call to action) احتیاج دارد. در حالی که در بازاریابی اومنی چنل، ماجرا کمی متفاوت تر است. در این نوع بازاریابی برای مراحل و چشم اندازهای مختلف به پیام های مختلفی احتیاج است. بنابراین این نوع بازاریابی به نوبه خود منابع بیشتری برای سفر آنلاین مشتری، استراتژی محتوا و همچنین مدل های مختلف تبلیغات پولی نیاز دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۶ نکته برای موفقیت در بازاریابی اومنی چنل خرده فروشی « 

 

 

مولتی چنل یک «راه قدیمی»، اومنی چنل یک «مسیر جدید»

 

مولتی چنل یک «راه قدیمی»، اومنی چنل یک «مسیر جدید»

 

بسیاری از کارشناسان حوزه بازاریابی معتقدند استراتژی بازاریابی مولتی چنل، یک راه قدیمی برای بازاریابی است. چرا که یک تعامل یک به یک را در نظر می گیرد. در حالی بازاریابی اومنی چنل، مسیر جدیدی را پیش روی بازاریابان و مصرف کنندگان قرار می دهد. در این نوع استراتژی بازاریابی یک دریچه شخصی سازی شده طی سفر آنلاین مشتری پیش روی او گشوده می شود. به طور کلی انتخاب یک رویکرد شخصی سازی شده تر از نظر تاثیرگذاری و نفوذ، موثر تر است. یکی از عواملی که باعث پیشتازی و متمایز شدن بازاریابی اومنی چنل شده، همین موضوع است. با این حال نباید این موضوع را نادیده گرفت که یکی از مزیت های بازاریابی مولتی چنل در مقابل اومنی چنل، استفاده از منابع کمتر و سرمایه گذاری کمتر در بازاریابی است.

 

 

محاسن بازاریابی مولتی چنل

 

 

محاسن بازاریابی مولتی چنل

 

اینکه گفته شود بازاریابی اومنی چنل بهترین استراتژی بازاریابی است، چندان درست نیست. استراتژی بازاریابی مولتی چنل نیز محاسن ویژه خود را دارد. همه مخاطبان به دنبال مجموعه متنوعی از پیام ها، مشوق ها و یا گزینه های خرید نیستند. اگر برای فروش محصول یا ارایه خدماتی با قیمت یا پیشنهادی بدون تخفیف یا تفاوت در ارایه خدمات بازاریابی می کنید، استفاده از استراتژی مولتی چنل یک راه عالی برای ایجاد یک روایت ثابت در کانال های بازاریابی شما است.

 

 

امکان مقایسه

 

ممکن است شخصی ابتدا محتوای شما را در توییتر ببیند، اما با دریافت پیام از طریق ایمیل یا اینستاگرام همچنان علاقه مند به آن محتوا باشد. یکی از مزایای بازاریابی مولتی چنل این است که شما برای مشتری این امکان را فراهم می کنید تا نتایج جستجوی خود را مقایسه کند. در عین حال تلاش خود را بر روی کانال هایی متمرکز می کنید که مخاطبان برند شما بیشتر در آن هستند. به عنوان مثال اگر محتوا عملکرد خوبی در فیس بوک دارد اما در لینکدین چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد، پس تصمیم می گیرید که بر روی کانالی سرمایه گذاری کنید که برای شما ارزشمندتر محسوب می شود.

حتما بخوانید  بازاریابی پایگاه داده (Database marketing) چیست؟

 

 

بازاریابی اومنی چنل؛ یک رویکرد شخصی تر

 

بازاریابی اومنی چنل؛ یک رویکرد شخصی تر

 

دنیای دیجیتال سرشار از محتوای رقابتی و پیام های بازاریابی است. بنابراین برجسته بودن معمولا بزرگترین چالش محسوب می شود. در همین شرایط است که بازاریابی اومنی چنل می تواند تفاوت و برجسته سازی زیادی ایجاد کند. با اجرای درست استراتژی درست بازاریابی اومنی چنل می توان پیروز این چالش بود. در این نوع بازاریابی به شما این امکان داده می شود تا با انواع مختلفی از محتوا، مشوق ها و گزینه های مختلف برای کاربران با آن ها ارتباط برقرار کنید. این ارتباط باعث نزدیک شدن به مشتری و کسب اطلاعات در مورد رفتار کاربران در فضای آنلاین است.

 

 

هزینه و زیر ساخت بیشتر

 

بازاریابان نیاز به تلاش زیاد برای ساخت پیام رسان های شخصی دارند. اما به دست آوردن اطلاعات در مورد رفتار شخصی خرید مشتری، ارزشش را دارد. خلاقیت در محتوای تصویری و صوتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بازاریابان باید شناخت  خوبی از کانال های مختلف تبلیغاتی داشته باشند. در عین حال هزینه ای زیاد برای ایجاد مشوق و تولید محتوای مناسب مشتریان و مصرف کنندگان را در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنند. این نوع بازاریابی نیاز به هزینه و زیرساخت های نسبتا زیادی دارد.

 

 

سخن پایانی درباره استراتژی بازاریابی اومنی چنل و مولتی چنل

 

سخن پایانی درباره استراتژی بازاریابی اومنی چنل و مولتی چنل

 

این روزها صاحبان کسب و کارها اغلب خیلی سریع می خواهند رویکرد جدیدی را جایگزین رویکرد قدیمی کنند. اما استفاده از روش های مختلف بازاریابی در جایگاه های مختلف متفاوت است. باید ببینید کدام یک از این استراتژی های بازاریابی مناسب مخاطبان شما هستند. در عین حال باید ابزار و منابع و هزینه های خود را نیز لحاظ کنید. بهتر است به مخاطبان هدف و آن چه آن ها انجام می دهند توجه کنید. به نیاز مشتریان و مصرف کنندگان بیاندیشید. در نهایت بر اساس نیاز مخاطب بهترین استراتژی بازاریابی را در اختیار او قرار دهید. گاهی ممکن است نیاز باشد تا یک پیام ثابت با محتوای ثابت از طریق یک کانال به مخاطب منتقل شود. گاهی اوقات نیز نیاز است، مخاطب برای دریافت یک پیام با محتواهای مختلف در کانال های متفاوت ترغیب شود. همه چیز بستگی به هدف، پیام و مخاطبان شما دارد. در عین حال نباید میزان منابع مالی برای تبلیغات را نیز نادیده گرفت. در استراتژی بازاریابی اومنی چنل به منابع مالی بیشتری نیار است. پیشنهاد می کنیم مطالب بیشتری در مورد بازاریابی اومنی چنل و مولتی چنل را در بخش مقالات خرده فروشی مجله کوروش بخوانید.

 

 

بیشتر بخوانید » سیر تکامل خرده فروشی با بازاریابی اومنی چنل « 

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک