طرز تهیه پای پرتقال خوشمزه به ۲ روش با مرنگ و ساده

طرز تهیه پای پرتقال خوشمزه به ۲ روش با مرنگ و ساده


21 آذر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پای پرتقال خوشمزه به ۲ روش با مرنگ و ساده
فهرست محتوا پنهان

پای پرتقال از جمله کیک‌ها و شیرینی‌های خوشمزه در سراسر دنیا است. این کیک به عنوان یک میان وعده و شیرینی برای پذیرایی به کار می‌رود. پای پرتقال را در فصل پاییز و زمستان به راحتی می‌توانید در منزل تهیه کنید. ۲ روش طرز تهیه پای پرتقال را در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه پای پرتقال پف‌دار

 

طرز تهیه پای پرتقال پف‌دار

 

زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان موردنیاز برای پخت پای پرتقال: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه پای پرتقال کافی شاپی

 

• آرد: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب پرتقال: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن مایع: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• تخم مرغ: ۲ عدد
• پرتقال: ۱ عدد
• رنده پوست پرتقال: ۱قاشق چای‌خوری
• بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری
• پودر قند: به میزان لازم (برای تزیین)

 

مراحل طرز تهیه پای پرتقال در فر

 

برای درست کردن پای پرتقال، باید پرتقال‌ها را به صورت لایه‌لایه‌ برش بزنید و با مقداری آب و شکر روی حرارت بپزید. سپس با بقیه مواد، خمیر پای را درست کنید. خمیر را در قالب بریزید و روی آن را پرتقال‌های پخته شده بچینید. سپس قالب را به مدت ۱۵ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا بپزد. در آخر آن را با پودر قند تزیین و سرو کنید.

 

مرحله اول: تخم مرغ‌ها و آب پرتقال را هم بزنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه پای پرتقال، تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و نصف شکر را به آن اضافه کنید. مواد را با همزن بزنید تا وقتی که کاملا سفید و کشدار شوند. حدود ۵ دقیقه آنها را هم بزنید. آب پرتقال را به تخم مرغ‌های زده شده بیفزایید و دوباره حدود ۱ دقیقه بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

 

مرحله دوم: پوست پرتقال را رنده و آرد را الک کنید

 

در این مرحله، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس پرتقال را کاملا بشویید و پوست آن را با قسمت ریز رنده، رنده کنید. در حد ۱ قاشق چای‌خوری باید رنده پوست پرتقال داشته باشید. پوست پرتقال را به مخلوط تخم‌مرغ اضافه کنید و با لیسک هم بزنید. آرد و بیکینگ پودر را هم از الک ریز، ۳ مرتبه رد کنید تا کاملا صاف و بدون ناخالصی شود. آرد و بیکینگ پودر را جدا بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بیف استروگانف با پاستا فوری و خوشمزه به روش ایتالیایی

 

مرحله سوم: پرتقال‌ها را بپزید

 

پرتقال‌های پوست گرفته شده را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و کف یک تابه بچینید. تابه را روی حرارت بگذارید و آب را به آن اضافه کنید. بقیه شکر را روی پرتقال‌ها بپاشید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید پرتقال‌ها بپزند و آب آنها کاملا بخار شده و کشیده شود.

 

مرحله چهارم: خمیر پای را در قالب بریزید

 

آرد الک شده و بیکینگ پودر را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و با دست کمی ورز بدهید یا با لیسک هم بزنید تا حالت خمیری بگیرد. وقتی خمیر یکدست شد، کف قالب فر را روغن بمالید و کمی آردپاشی کنید. می‌توانید از قالب‌های مافین هم استفاده کنید. مایه کیک پای پرتقال را در قالب بریزید. طوری که ۱/۳ قالب خالی بماند و جا برای پف کردن مایه پای وجود داشته باشد.

 

مرحله پنجم: پای پرتقال را بپزید

 

در این مرحله از طرز تهیه پای پرتقال، روی سطح خمیر را اسلایس‌های پرتقال پخته شده بچینید. قالب را در طبقه وسط فر بگذارید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا پای پرتقال در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بپزد. تا زمان پخت پای‌های پرتقال، درب فر را باز نکنید. بعد از اینکه پای‌های پرتقال پختند، قالب را از فر بیرون بیاورید.

 

مرحله ششم: پای پرتقال را تزیین و سرو کنید

 

اجازه دهید کیک‌ها در دمای محیط سرد شوند. سپس روی آنها را با الک کمی پودر قند بپاشید. پای پرتقال را به اندازه دلخواه برش بزنید و در ظرف مناسب همراه با چای یا قهوه سرو کنید. برای نگهداری از پای پرتقال، آنها را در ظرف درب بسته بگذارید و در یخچال قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پای سیب کافی شاپی در فر و بدون فر

 

طرز تهیه پای مرنگ پرتقال

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

طرز تهیه پای مرنگ پرتقال

 

زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت پای مرنگ پرتقال: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه پای پرتقال

 

• خمیر پای پخته نشده (آماده): ۱ عدد
• شکر: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نشاسته ذرت: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نمک: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آبلیمو تازه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• تخم مرغ: ۴ عدد
• کره یا مارگارین خرد شده: ۴ قاشق غذاخوری
• پوست پرتقال رنده شده: ۲ قاشق چای‌خوری
• پرتقال خرد شده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر سفید: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کرم یا خامه تارتار: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه پای مرنگ پرتقال

 

در این روش از طرز تهیه پای پرتقال، باید خمیر پای را در فر بپزید. سپس مواد روی آن را آماده کنید. در مرحله بعد مرنگ را درست کنید و در آخر دوباره پای پرتقال را در فر به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. پای مرنگ پرتقال یکی از دسرهای محبوب بین‌المللی و یک کیک مجلسی خوشمزه به حساب می‌آید. برای تهیه آن، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: خمیر پای را در فر بپزید

 

حتما بخوانید  5 چک لیست نظافت منزل برای تمیز کردن روزانه، هفتگی و ماهانه

فر را روشن و روی دمای ۲۰۵ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. خمیر پای را در قالب فر بگذارید و آن را در فر گرم شده به مدت ۵ تا دقیقه قرار دهید تا لبه‌های آن طلایی شود. سپس خمیر را بیرون بیاورید و کنار بگذارید تا کمی سرد شود.

 

مرحله دوم: مایه خمیر را آماده کنید

 

در یک قابلمه، شکر، نشاسته ذرت و نمک را با هم مخلوط کنید. آب پرتقال و آبلیمو را به آن اضافه کنید. زرده و سفیده‌های تخم‌مرغ‌ها را جدا کنید و زرده‌ها را جداگانه بزنید تا کاملا یکدست شوند. سپس آنها را به مخلوط یا مایه پای اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید.

 

مرحله سوم: مواد را روی شعله، حرارت دهید

 

قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و همزمان که در حال حرارت دادن هستید، آن را مدام به هم بزنید. صبر کنید که روی مخلوط، حباب تشکیل شود. حدود ۵ دقیقه کافی است. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کره و پوست پرتقال رنده شده را اضافه کنید. قطعات پرتقال خرد شده را هم اضافه کنید و هم بزنید.

 

مرحله چهارم: مواد را روی خمیر پای بریزید

 

بعد از آماده شدن خمیر، آنها را روی خمیر پای بریزید و روی آنها را با پلاستیک بپوشانید. اجازه دهید مایه روی خمیر از دما بیفتد و سرد شود. وقتی دمای آن به دمای اتاق رسید، فر را روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد تنظیم و گرم کنید.

 

مرحله پنجم: مرنگ را آماده کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه پای مرنگ پرتقال، در یک کاسه، سفیده تخم‌مرغ را با همزن بزنید تا کاملا از لختگی خارج شود و کف کند. سپس شکر سفید و کرم تارتار را به آن بیفزایید. با همزن مواد را هم بزنید به طوری که کاملا پف‌دار شود. وقتی مرنگ آماده شد، پلاستیک روی پای را بردارید و آن را به صورت یک لایه روی مایه پای بریزید تا مواد را بپوشاند.

 

مرحله ششم: پای پرتقال را بپزید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه پای مرنگ پرتقال، قالب را در فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بپزد. سپس آن را بیرون بیاورید و اجازه دهید سرد شود. پای را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت هلو با طعم قنادی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه پای پرتقال

 

فوت و فن‌های طرز تهیه پای پرتقال

 

*اضافه کردن پوست پرتقال رنده شده به پای پرتقال اختیاری است و باعث قوی‌تر شدن طعم آن می‌شود ولی می‌توانید آن را حذف کنید.

*خمیر پای نیاز به ورز دادن زیاد ندارد. اگر آن را زیاد ورز بدهید، پف پای بعد از پخت از بین می‌رود و بافت آن سفت می‌شود.

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که پای پرتقال پف‌دار شود؟

 

برای پف‌دار شدن پای پرتقال، خمیر پای را زیاد ورز ندهید تا به روغن نیفتد. همین که خمیر، یکدست شود، کافی است. همچنین در هنگام پخت پای در فر، تا کامل شدن زمان پخت پای، درب فر را باز نکنید.

 

مرنگ چیست؟

 

مرنگ از هم زدن سفیده تخم مرغ و شکر درست می‌شود و برای تزیین انواع کیک و شیرینی یا دسرهای مختلف به کار می‌رود. به مرنگ «شیرینی پفکی» هم گفته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه مرنگ گیلاس را هم مطالعه کنید.

 

منبع: allrecipes

کالابرگ الکترونیک