طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس به ۲ روش یخچالی و در فر

طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس به ۲ روش یخچالی و در فر


27 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس به ۲ روش یخچالی و در فر
فهرست محتوا پنهان

دسر مرنگ گیلاس، یکی از انواع مختلف دسر با گیلاس است که برای دورهمی‌ها و مهمانی‌های مجلسی می‌توانید آن را تهیه کنید. دسر مرنگ گیلاس هم به صورت یخچالی یا بدون فر و هم در فر درست می‌شود و هر کدام از آنها، طرفداران خودشان را دارند. اگر در فصل تابستان اقدام به درست کردن دسر مرنگ گیلاس می‌کنید، می‌توانید نوع یخچالی یا بدون فر آن را تهیه کنید و از طعم گیلاس تازه هم لذت ببرید. اگر هم گیلاس تازه در دسترس ندارید، دسر مرنگ گیلاس در فر، گزینه خوبی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ۲ طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس را در فر و بدون فر، به شما آموزش می‌دهیم.

 

 

مرنگ چیست؟

 

مرنگ چیست؟

 

«مرنگ» (Meringue) در اصل به نوعی شیرینی پفکی گفته می‌شود که اصالت آن به سوییس برمی‌گردد. ماده اصلی مرنگ، سفیده تخم مرغ و شکر است و از آن در طرز تهیه دیگر شیرینی‌ها، کیک‌ها و حتی برای تزیین دسرها و انواع کیک‌ به کار می‌رود. اصول تهیه مرنگ در اولین قدم این است که ظرفی که در آن مرنگ را درست می‌کنید، نباید جنس پلاستیکی داشته باشد. درضمن باید ظرف کاملا خشک باشد و هیچ رطوبتی به آن نرسد.

حتی توصیه می‌شود که مرنگ را در روزهای ابری و بارانی که هوا مرطوب است، درست نکنید چون رطوبت باعث خراب شدن آن می‌شود. به هیچ وجه هم نباید سفیده تخم مرغ در آن به کار برود. هر چه تخم مرغ تازه‌تر باشد، مرنگ هم کیفیت و پایداری بیشتری خواهد داشت. از کرم تارتار و عصاره لیموترش نیز برای ماندگاری بیشتر مرنگ استفاده می‌شود.

 

طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس

 

طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس

 

 

زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۰ دقیقه
کالری هر عدد مرنگ: ۴۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه دسر مرنگ گیلاس

 

• سفیده تخم مرغ: ۳ عدد
• سرکه سفید: ۱ قاشق چای‌خوری
• نمک: نوک قاشق چای‌خوری
• شکر: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• ژلاتین با طعم گیلاس: ۳ قاشق غذاخوری
• وانیل سفید: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکلات چیپسی: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

حتما بخوانید  معرفی بهترین و پرفروش ترین انیمیشن های پیکسار

 

مراحل طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس

 

برای درست کردن این دسر ساده و بین‌المللی، نیازی به گیلاس تازه نیست و فقط باید از ژلاتین با طعم گیلاس استفاده کنید. بعد از اینکه همه مواد را با هم مخلوط کردید، آنها را در قیف بریزید و فرم دهید. سپس مرنگ‌ها را در فر بگذارید تا بپزند. در آخر هم روی آن‌ها را شکلات ذوب شده بریزید و سرو کنید.

 

مرحله اول: تخم مرغ را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس، سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید. سفیده را در یک ظرف متوسط بریزید و در دمای اتاق به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. سینی فر را با ۲ ورق کاغذ روغنی بپوشانید و کنار بگذارید. فر را هم روشن کرده و روی دمای ۳۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود.

 

مرحله دوم: مواد را با مخلوط کن بزنید

 

بعد از گذشت نیم ساعت، سفیده تخم مرغ را با سرکه و نمک مخلوط کنید و با همزن بزنید. مواد را تا جایی هم بزنید که کاملا یکدست شوند و گلوله‌ گلوله نباشند. سپس به تدریج و طی چند مرحله شکر و ژلاتین را اضافه کنید. هر بار که این مواد را اضافه می‌کنید، آنها را با همزن بزنید.

 

مرحله سوم: مرنگ‌ها را در سینی فر بگذارید

 

نصف مایه دسر مرنگ گیلاس را که آماده کرده‌اید، در یک قیف شیرینی پزی بریزید و با قیف ستاره‌ای به اندازه دلخواه، آن‌ها را با فاصله از هم روی ورقه‌های کاغذ روغنی، شکل دهید. فاصله باید به اندازه‌ای باشد که موقع پف کردن مرنگ‌ها، به هم نچسبند. با بقیه مواد هم همین کار را در یک سینی دیگر تکرار کنید.

 

مرحله چهارم: مرنگ گیلاس را بپزید

 

سینی‌ها را در فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه مرنگ‌های گیلاس بپزند. سپس فر را خاموش کنید ولی سینی‌ها را بیرون نیاورید. ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا مرنگ‌ها در فر حرارت ببینند.

 

مرحله پنجم: کف مرنگ‌ها را در شکلات ذوب شده بزنید

 

۱/۳ شکلات‌های چیپسی را در یک کاسه استیل بریزید و روی حرارت غیر مستقیم بگذارید تا به روش بن ماری ذوب شوند. آنها را با قاشق به هم بزنید و وقتی کاملا یکدست شدند، مرنگ‌ها را از روی کاغذ روغنی جدا کنید. کف مرنگ‌ها را داخل شکلات بزنید و آن‌ها را وارونه بگذارید تا به مدت ۲۰ دقیقه شکلات‌های ذوب شده ببندند و خنک شوند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله ششم: روی دسر خود را تزیین و سرو کنید

 

بقیه شکلات‌ها را در مایکروفر یا روی حرارت بخار آب گرم کنید تا ذوب شوند. سپس آنها را در یک پلاستیک فریزری بریزید و سر آن را سوراخ کنید. شکلات را روی مرنگ‌های گیلاس بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا سفت شوند. وقتی مرنگ گیلاس با تزیین شکلات آماده شد، آنها را سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خامه فرم گرفته قنادی

حتما بخوانید  ۱۴ روش ساده از بین بردن بوی ماهی در خانه پس از سرخ کردن

 

طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس (به روش یخچالی)

 

طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس (به روش یخچالی)

زمان مورد نیاز برای آماده سازی: ۴۰ دقیقه
زمان پخت: ۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه دسر مرنگ گیلاس یخچالی

 

• گیلاس تازه و هسته گرفته: ۳۰۰ گرم
• مرنگ سویسی: ۴ تکه
• خامه ۳۰۰ میلی گرم
• شکر دانه ریز: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• چوب دارچین: ۱ عدد
• پودر وانیل: ۲ قاشق چای‌خوری
• برگ نعناع تازه: به میزان دلخواه برای تزیین

 

مراحل طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس بدون فر

 

برای تهیه این دسر خوشمزه تابستانی، به گیلاس تازه نیاز دارید. اما نیازی به پخت این دسر در فر نیست. این دسر یخچالی را می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کرده و روی آن را با مواد دلخواه تزیین کنید. برای مشاهده مراحل طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس، ادامه متن را بخوانید و دستورالعمل‌های تهیه آن را دنبال کنید.

 

مرحله اول: شکر را ذوب کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس، مواد را به مدت ۳۰ دقیقه از قبل در دمای محیط قرار دهید تا سرد نباشند. گیلاس‌ها را بشویید و هسته آن‌ها را خارج کنید. در یک ظرف مناسب، نصف لیوان آب را با شکر ترکیب کنید و روی حرارت بگذارید تا دانه‌های شکر حل شوند و آب شروع به جوشیدن کند. ۵ دقیقه آب و شکر را بجوشانید.

 

مرحله دوم: بقیه مواد را اضافه کنید

 

در این مرحله، بعد از ۵ دقیقه چوب دارچین را با وانیل به آب جوش اضافه کنید. بعد نوبت افزودن گیلاس‌های هسته گرفته است. کمی که گیلاس‌ها نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مواد شیرینی مرنگ، سرد شوند. چوب دارچین را هم از قابلمه بیرون بیاورید.

 

مرحله سوم: مواد را روی هم بچینید

 

مرنگ آماده را در یک کاسه خرد کنید و خامه را به آن اضافه کنید. می‌توانید از پودر مرنگ هم استفاده کنید. وقتی با هم کاملا مخلوط شدند، یک لایه از مایه خامه و مرنگ را در ظرف سرو بریزید و روی آن را با یک لایه از مخلوط گیلاس که سرد شده است، بپوشانید. دوباره لایه سوم را خامه و مرنگ و لایه چهارم را گیلاس بریزید. لایه‌ها را تکرار کنید تا مواد تمام شوند.

 

مرحله چهارم: دسر مرنگ را سرو کنید

 

بعد از اینکه دسرتان را آماده کنید، روی آن را به دلخواه با خامه، شکلات چیپسی، برش‌های میوه یا گیلاس یا برگ نعناع تزیین و آن را سرو کنید.

 

سوالات متداول

 

از چه خامه‌ای برای طرز تهیه دسر مرنگ استفاده کنیم؟

از چه خامه‌ای برای طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس استفاده کنیم؟

 

خامه‌ای که برای طرز تهیه دسر مرنگ گیلاس استفاده می‌شود خامه پرچرب (۴۵ درصد) است که با همزن برقی فرم گرفته است. می‌توانید با خامه‌های پاکتی موجود در بازار هم این کار را انجام دهید تا کمی فرم بگیرد.

 

برای تزیین روی مرنگ از چه موادی استفاده کنیم؟

 

برای تزیین دسر مرنگ گیلاس می‌توانید از خامه، شکلات چیپسی، برش‌های میوه یا گیلاس، برگ نعناع و … استفاده کنید.

 

 

منبع: bettycrocker

کالابرگ الکترونیک