۲ طرز تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی به روش آبکش و کته

۲ طرز تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی به روش آبکش و کته


20 تیر 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی

بامیه پلو با گوشت قلقلی در لیست غذا با بامیه یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها است. با تهیه بامیه پلو، با یک تیر، دو نشان می‌زنید و به جای پخت جداگانه خورش بامیه و برنج، پلو بامیه را با طعم جذاب می‌توانید درست کنید. در بامیه پلو با گوشت می‌توانید از گوشت تکه‌ای گوسفندی، مرغ، گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی استفاده کنید. البته برخی هم بامیه پلو بدون گوشت را ترجیح می‌دهند. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ۲ روش طرز تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی به روش آبکش و کته ای و نکات پخت و رازهای خوشمزه شدن بامیه پلو جنوبی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۴ پیمانه پلوپز
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
بامیه ۳۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد کوچک
رب گوجه فرنگی ۱ و نیم قاشق غذاخوری
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
آرد سوخاری، آرد نخودچی یا آرد گندم ۲ و نیم قاشق غذاخوری
 نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
زرشک به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت بامیه پلو با گوشت قلقلی: ۱ ساعت 

مراحل طرز تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی

مراحل طرز تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی 

بامیه پلو با گوشت قلقلی مثل بامیه پلو با مرغ یکی از انواع پلو مخلوط خوشمزه است که می‌توانید با بامیه درسته یا خرد شده درست کنید. در ادامه مرحله به مرحله طرز تهیه بامیه پلو با کوفته قلقلی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد پلو را آماده کنید

برای درست کردن این پلوی لذیذ، ابتدا برنج‌ها را پاک کنید و با مقداری آب ولرم و نمک برای ۱ تا ۴ ساعت، بسته به نوع برنجی که دارید (تازه یا کهنه)، خیس کنید. کلاهک بامیه‌ها را با چاقوی تیز جدا کنید. سپس بامیه‌ها را در یک قابلمه بریزید و ۱۰ دقیقه بگذارید تا گل و لای آنها ته‌نشین شود.

انواع برنج ایرانی مرغوب و برنج خارجی باکیفیت را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: بامیه‌ها را تفت دهید

بعد از اینکه بامیه‌ها خیسانده شدند، آنها را آبکش کنید و بشویید. بامیه‌ها را روی یک پارچه نخی تمیز بریزید و اجازه دهید رطوبتشان گرفته شود. با دستمال تمیز، بامیه‌ها را خشک کنید. اگر می‌خواهید بامیه‌ها را خرد کنید، در این مرحله آنها را خرد کنید.

سپس در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. بعد بامیه‌ها را در تابه بریزید و تفت دهید. لازم نیست خیلی بامیه‌ها را سرخ کنید. همین که تفت بخورند کافی است. بامیه‌ها را بعد از تفت خوردن از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

در صورت تمایل می‌توانید روغن سرخ کردنی را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد را سرخ کنید

در ادامه، یکی از پیازهای کوچک را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. تابه‌ای که بامیه‌ها را در آن سرخ کرده‌ بودید، دوباره روی حرارت بگذارید و با روغن باقی‌مانده از سرخ شدن بامیه‌ها، پیازها را هم سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند. سپس زردچوبه و فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید. می‌توانید ادویه‌های دیگر مثل دارچین، پودر زنجبیل و … هم استفاده کنید. چند ثانیه ادویه‌ها را تفت دهید تا طعم خام آنها گرفته شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسکالوپ مرغ و قارچ و اسفناج به 2 روش با نکات پخت

انواع ادویه معطر غذا و پیاز داغ آماده را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: مایه بامیه را آماده کنید

سپس رب گوجه فرنگی را در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا رنگ باز کند. بعد بامیه‌های سرخ شده را اضافه کنید و تفت دهید. در آخر، به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب در تابه بریزید و وقتی آب جوش آمد، درِ تابه را بگذارید تا بامیه‌ها برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند. بعد از نرم شدن و کشیده شدن آب بامیه‌ها، آبلیمو را هم اضافه کرده و شعله را خاموش کنید.

برای خرید رب گوجه فرنگی و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: مایه کوفته قلقلی را آماده کنید

برای تهیه کوفته قلقلی، یک پیاز دیگر را پوست بگیرید و رنده کنید. با دست آب پیازها را بفشارید. در یک کاسه، گوشت چرخ کرده را بریزید و تفاله پیاز را به آن اضافه کنید. سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و ادویه‌های دلخواه را به همراه آرد نخودچی یا آرد گندم یا آرد سوخاری اضافه کنید و همه مواد را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا منسجم شود. روی ظرف را بپوشانید و ۱۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید.

شما می‌توانید گوشت چرخ کرد و انواع آرد گندم، آرد نخودچی و آرد سوخاری را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم: کوفته قلقلی‌ها را سرخ کنید

سپس مایه گوشت چرخ کرده را از یخچال بیرون بیاورید، دوباره کمی مایه کوفته را ورز دهید و گوشت را به در اندازه‌های کشک یا فندق، به صورت گرد، فرم دهید. همه کوفته قلقلی‌ها را به همین صورت درست کنید. بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و کوفته قلقلی‌ها را در آن سرخ کنید تا همه قسمت‌های آنها طلایی شود.

مرحله هفتم: برنج را بجوشانید

در این مرحله، یک قابلمه را تا نیمه آب کنید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. کمی روغن به آب اضافه کنید. آبی که برنج را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید. سپس برنج را در آب جوش بریزید. به مدت ۵ تا ۷ دقیقه بسته به نوع برنج، آن را بجوشانید تا دندان‌گیر شود. بهتر است کمی برنج را سفت‌تر از زمانی که آن را آبکش می‌کنید، بردارید (سطح روی دانه برنج نرم و مغز آن سفت باشد). سپس برنج را آبکش کنید و روی آن آب گرم یا ولرم بریزید.

مرحله هشتم: بامیه پلو با گوشت قلقلی را دم کنید

قابلمه را مجددا روی حرارت بگذارید. مقداری روغن در آن بریزید و کف آن را با ته دیگ برنج دلخواهتان بپوشانید. سپس یک لایه برنج بریزید، روی آن یک لایه از مایه بامیه و مقداری گوشت قلقلی بریزید. دوباره یک لایه برنج، یک لایه بامیه و یک لایه کوفته قلقلی و لایه آخر را برنج بریزید تا موادتان تمام شود. دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. ۱ یا ۲ دقیقه بعد، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید بامیه پلو دم بکشد.

مرحله آخر: بامیه پلو با گوشت قلقلی را سرو کنید

وقتی بامیه پلو پخت، مقداری زرشک را بشویید و آبکش کنید و در یک تابه با مقداری روغن یا کره، کمی تفت دهید. مواد بامیه پلو را به آرامی با هم مخلوط کنید، طوری که بامیه‌ها و گوشت‌های قلقلی له نشوند و در ظرف سرو بریزید. روی بامیه پلو را با زرشک‌های سرخ شده تزیین و آن را سرو کنید.

زرشک را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک بامیه

روش تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی به روش کته ای

طرز تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی به روش کته ای

اگر می‌خواهید بامیه پلو با گوشت قلقلی به روش کته‌ای درست کنید، مایه بامیه را مانند روش بالا درست کنید. کوفته قلقلی‌ها را هم جداگانه درست کنید، سرخ کنید و کنار بگذارید. مایه بامیه را در قابلمه بریزید و برنج خیسانده شده را (بدون آبی که برنج را در آن خیسانده‌اید) به مایه بامیه اضافه کنید. روی برنج را در حدی آب بریزید که ۱ بند انگشت بالاتر از برنج باشد.

حتما بخوانید  13 خواص روغن هسته انگور و طبع آن + روش مصرف خوراکی و موضعی

شعله را زیاد کنید تا آب داخل قابلمه به خورد برنج‌ها برود و تمام شود. سپس برنج‌ها را کف قابلمه جمع کنید. بامیه پلو را برای ۴۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا دم بکشد. سپس مواد پلو را مخلوط کرده و بامیه‌ پلو را با چیدن گوشت‌های قلقلی روی آن سرو کنید.

نکته: اگر بامیه‌ پلو را به روش کته‌ای درست می‌کنید، نیازی نیست بامیه‌ها را ۲۰ دقیقه با مایه بامیه پلو بپزید. اگر بامیه‌ها جوان هستند، در حد ۵ تا ۷ دقیقه پختنشان کافی است. چون بامیه‌ها با برنج هم جوش می‌خورند و نرم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش بامیه با گوشت و مرغ

نکات مهم در طرز تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی

نکات طرز تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی

  • بهتر است از بامیه‌های ریز که جوان، سفت و ترد هستند در طرز تهیه بامیه پلو استفاده کنید. ولی اگر بامیه‌ها درشت هستند، می‌توانید بامیه‌ها را بعد از شستن، خرد کنید و در مایه بامیه پلو به کار ببرید. با این کار، بامیه‌ها زودتر می‌پزند.
  • گوشت‌های قلقلی را به صورت خیلی درشت، درست نکنید، چون در زمان سرخ شدن، روی کوفته‌ها سرخ می‌شود ولی داخل آنها، خام می‌ماند. کوفته‌ها اگر اندازه یک فندق یا کشک باشند، اندازه خوبی است.
  • در طرز تهیه استانبولی بامیه پلو با گوشت قلقلی می‌توانید در مایه بامیه، یک سیب زمینی نگینی شده هم بریزید و سیب زمینی‌ها را با بامیه بپزید.
  • در طرز تهیه بامیه پلو با گوشت چرخ کرده، دیگر نیازی به قلقلی کردن گوشت‌ها نیست، کافی است گوشت چرخ کرده را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید و بعد رب گوجه و بامیه‌های سرخ شده را اضافه کرده و مایه بامیه پلو را درست کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن بامیه پلو با گوشت قلقلی

با بامیه های بزرگ چی درست کنم؟

شما می‌توانید بامیه‌های بزرگ را بعد از پاک کردن و شستن، خرد کنید و با آنها، به روش بالا، بامیه پلو درست کنید.

ادویه بامیه پلو چیست؟

استفاده از انواع ادویه‌های دلخواه در بامیه پلو اختیاری است. می‌توانید از ترکیب زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر لیمو عمانی یا گرد لیمو، پودر تخم گشنیز، زیره سیاه و زنجبیل برای عطر و طعم خوشمزه‌تر و بهتر بامیه پلو استفاده کنید.

 

محصولات مرتبط