طرز تهیه شیرینی پاریس برست فرانسوی به روش قنادی و تاریخچه آن

طرز تهیه شیرینی پاریس برست فرانسوی به روش قنادی و تاریخچه آن


23 آذر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی پاریس برست فرانسوی به روش قنادی و تاریخچه آن

همان طور که از اسم شیرینی پاریس برست مشخص است، پاریس برست یک شیرینی فرانسوی است که محبوبیت زیادی هم دارد. پاریس برست از شیرینی‌های مدرن و لاکچری است که برای پذیرایی‌ و مهمانی‌های مجلسی سرو می‌شود. این شیرینی را می‌توانید با طعم‌های مختلف تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه شیرینی پاریس برست را به شما آموزش می‌دهیم و درباره تاریخچه شیرینی پاریس برست به شما خواهیم گفت.

 

 

طرز تهیه شیرینی پاریس برست

 

طرز تهیه شیرینی پاریس برست

 

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی پاریس برست: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی پاریس برست

 

• آرد سفید: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کره یا مارگارین: ۱۰۰ گرم
• تخم مرغ: ۴ عدد
• شکر: ۲ قاشق غذاخوری
• نمک: نوک قاشق چای‌خوری
• وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
• خامه فرم گرفته: به میزان لازم
• پرک بادام: به میزان دلخواه (برای تزیین)

 

مراحل طرز تهیه شیرینی پاریس برست

 

برای طرز تهیه شیرینی مدرن فرانسوی پاریس برست باید ابتدا خمیر آن را درست کنید و به شکل حلقه‌ای در سینی فر، با قیف پایپ کنید. سپس آن را در فر بپزید و بعد از سرد شدن، بین آن را با خامه فرم گرفته پر کنید. روی شیرینی را با بادام پرک و پودر قند می‌توانید تزیین کنید. برای تهیه این شیرینی محبوب فرانسوی، مراحل زیر را طی کنید.

 

مرحله اول: مواد و وسایل را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پاریس برست، از ۳۰ دقیقه قبل، مواد را از یخچال بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید تا هم دما با محیط بیرون شوند. آرد را ۲ یا ۳ بار از الک ریز بگذرانید تا ناخالصی‌های آن جدا شده و بافت آن باز شود. فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود.

 

مرحله دوم: آرد را اضافه کنید

 

یک قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و کره را در آن بیندازید تا به آرامی ذوب شود. سپس آب، شکر و نمک را به آن اضافه کنید و هم بزنید. صبر کنید تا دانه‌های شکر در آب حل شوند. آب که شروع به جوشیدن کرد و اطراف دیواره‌های قابلمه حباب تشکیل شد، آرد الک شده را یک باره به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید و آن را هم بزنید. بهتر است از قاشق چوبی استفاده کنید.

حتما بخوانید  ۳ تا از بهترین روش های گرفتن تلخی زیتون در خانه

 

مرحله سوم: خمیر را در قابلمه هم بزنید

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پاریس برست، باید حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و همزمان آرد را با آب داخل قابلمه هم بزنید تا گلوله‌های آن باز شود. وقتی آرد، شکل خمیر به خودش گرفت، همزمان با قاشق مدام به هم بزنید تا آب اضافی آن به خورد آرد برود و جمع شود. حدود ۵ دقیقه خمیر را با قاشق زیر و رو کنید تا آماده شود. سپس حرارت را قطع کنید.

 

مرحله چهارم: تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید

 

بعد از اینکه خمیر آماده شد، همان طور که در قابلمه است، آن را به مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا از دما بیفتد و کمی سرد شود. خمیر باید در نهایت ولرم باشد تا هنگام افزودن تخم مرغ‌ها، تخم مرغ نپزد. تخم مرغ‌ها را در یک کاسه به صورت جداگانه بشکنید. وقتی از سالم بودن تخم مرغ‌ها مطمئن شدید، با چنگال آنها را به هم بزنید تا از لختگی بیرون بیایند.

 

مرحله پنجم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پاریس برست، یک سوم از تخم‌مرغ‌های همزده را به خمیر اضافه کنید و با همزن برقی به مدت ۱ دقیقه روی دور تند، بزنید. سپس یک سوم دیگر را اضافه کنید و دوباره یک دقیقه مواد را هم بزنید. برای بار سوم نیز این کار را تکرار کنید و در آخر وانیل را به خمیر و تخم مرغ بیفزایید و دوباره هم بزنید تا خمیری یکدست و چسبناک داشته باشید.

 

مرحله ششم: خمیر را در سینی فر پایپ کنید

 

خمیر یکدست شده را در قیف ماسوله‌ای با سر ماسوله به شکل شکوفه بریزید. داخل سینی فر را یک کاغذ روغنی بیندازید. به صورت حلقوی، خمیر شیرینی را در سینی فر پایپ کنید. اندازه حلقه‌ها به سلیقه شما بستگی دارد. اگر از بادام پرک استفاده می‌کنید، روی خمیر را بادام پرک شده بپاشید. همه خمیرها را به همین شکل در سینی پایپ کنید و سینی را در طبقه وسط فر گرم شده بگذارید.

 

مرحله هفتم: شیرینی‌ها را بپزید

 

فر را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید و به مدت ۴۵ دقیقه آن‌ها را بپزید. باید روی شیرینی‌ها طلایی یا قهوه‌ای کمرنگ شود. سپس سینی را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید دمای آن بیفتد و سرد شود. در این فاصله، خامه همزده را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد و غلظت آن مانند بستی شود. سپس به مدت ۵ تا ۶ دقیقه، خامه را با همزن بزنید تا فرم بگیرد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله هشتم: داخل شیرینی‌ها را با خامه پر کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی پاریس برست، شیرینی‌های خنک شده را با چاقوی تیز، از بغل برش بزنید و بین دو قسمت را خامه فرم گرفته بریزید. همه شیرینی‌ها را به همین شکل با خامه پر کنید. در آخر شیرینی‌ها را در یک ظرف مناسب بچینید و به دلخواه روی آن‌ها را با الک، پودر قند بپاشید. شیرینی پاریس برست را با چای یا قهوه سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی فرانسوی اکلر

 

فوت و فن‌هایی طرز تهیه شیرینی پاریس برست

 

حتما بخوانید  طرز تهیه چوربای ترکیه به 2 روش با مرغ و بدون مرغ

فوت و فن‌هایی طرز تهیه شیرینی پاریس برست

 

*هنگام اضافه کردن تخم مرغ‌ها به خمیر شیرینی، حتما اجازه دهید خمیر از دما بیفتد و کمی سرد شود. چون اگر خمیر، داغ باشد، تخم مرغ داخل خمیر می‌پزد و به خورد آن نمی‌رود.

* هر بار که خمیر را با همزن به هم می‌زنید، آن را دورگیری کنید تا خمیر به صورت یکدستی همزده شود.

*خمیری که برای طرز تهیه شیرینی پاریس برست درست می‌کنید باید کمی سفت باشد ولی در حدی باشد که از قیف عبور کند.

*خمیر شیرینی پاریس برست نیازی به استراحت کردن ندارد و بعد از آماده شدن می‌توانید آن را در سینی فر یا قیف پایپ کنید و در فر بگذارید.

*اگر می‌خواهید کارتان تمیزتر از آب دربیاید، برای پر کردن شیرینی با خامه، خامه فرم گرفته را در قیف بریزید و بعد آن را بین شیرینی‌ها پایپ کنید.

*به جای خامه فرم گرفته می‌توانید از کرمفیل هم برای پر کردن شیرینی پاریس برست استفاده کنید.

 

تاریخچه شیرینی و کیک پاریس برست

 

تاریخچه پاریس برست

 

پاریس برست Paris-Brest در واقع نام مسابقه دوچرخه سواری بود که در سال ۱۸۹۱ میلادی توسط شخصیت مهمی به نام «پییِر ژیفَغد Pierre Giffard» که در آن زمان، سردبیر روزنامه Le Petit Journal بود، برگزار شد.

در این مسابقه که با دو هدف تشویق مردم به دوچرخه سواری و تبلیغی برای روزنامه Le Petit Journal طراحی شده بود، شرکت کنندگان باید فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری بین شهر پاریس تا «برست» (شهری در شبه جزیره بریتانی در شمال فرانسه) و برگشت به پاریس را یکسره رکاب می‌زدند.

اولین برنده این مسابقه بعد از ۷۲ ساعت و ۲۲ دقیقه مسیر را به پایان رساند و عکسش روی جلد مجله ثبت شد. بعد از برگزاری اولین مسابقه، Pierre Giffard به این نتیجه رسید که شهر «برست» و این مسابقه نیاز به معرفی بیشتری دارد و باید توجه مردم را به آن جلب کرد.

به همین دلیل در سال ۱۹۱۰ از سرآشپزی به نام «Louis Durand» درخواست کرد که برای این مسابقه دسری ابداع کند. او هم دسر بی‌نظیر پاریس برست را به شکل چرخ دوچرخه طراحی کرد و به دلیل خوشمزگی و کالری زیادش خیلی زود بین دوچرخه سواران طرفدار پیدا کرد. قنادی Durand به‌صورت خانوادگی از نسلی به نسل بعد تا امروز پا برجاست و راز و رمز این دستور هرگز توسط این قنادی فاش نشد.

 

سوالات متداول

 

پاریس برست چیست؟

 

پاری برست Paris-Brest در واقع دو لایه خمیر حلقه‌ای شکل است که کرم «موسلین پرالینه» praliné mousseline cream در بین آن جای می‌گیرد و روی خمیر با پرک بادام درختی تزئین می‌شود.

کرم موسلین پرالینه که فیلینگ کلاسیک این دسر است، از ترکیب کرم پاتیسیر، کره هم دمای محیط و فندق کاراملی خمیر شده تشکیل می‌شود. به همین دلیل به آن پاریس برست فندق هم گفته می‌شود.

به خاطر محبوبیت این دسر، دستورهای متنوعی برای شیرینی پاریس برست به وجود آمده است. ولی در کل داخل این شیرینی را با کرم‌های مختلفی بنا بر سلیقه می‌توان پر کرد.

 

طرز تهیه کیک پاریس برست چگونه است؟

 

کیک پاریس برست هم مانند شیرینی آن، دستور مشابهی دارد و بین دو لایه خمیر پخته شده، با خامه فرم گرفته پر می‌شود. فقط در این روش، سایز حلقه خمیری که در فر گذاشته می‌شود، بزرگ‌تر است.

 

کالابرگ الکترونیک