طرز تهیه شیرینی اکلر فرانسوی ساده و شکلاتی به روش قنادی

طرز تهیه شیرینی اکلر فرانسوی ساده و شکلاتی به روش قنادی


22 آذر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی اکلر

شیرینی اکلر (eclair)یکی از انواع شیرینی‌های جذاب فرانسوی است که معمولا آن را در فروشگاه‌های شیرینی‌فروشی پیدا می‌کنید. اما این شیرینی مجلسی و مناسب برای پذیرایی را خودتان در خانه می‌توانید درست کنید. اگرچه درست کردن شیرینی فرانسوی اکلر کمی زمان‌بر است و نیاز به دقت زیادی دارد، ولی به قدری خوشمزه‌ است که به زحمت درست کردن آن می‌ارزد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، به شما می‌گوییم که اصلا شیرینی اکلر چیست و طرز تهیه شیرینی اکلر فرانسوی را به همراه فوت و فن‌های پخت شیرینی اکلر شکلاتی به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه شیرینی اکلر

 

طرز تهیه شیرینی اکلر

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۶۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی اکلر: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کرم میانی شیرینی اکلر

 

• آرد: ۱ قاشق غذاخوری
• نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری
• شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• زرده تخم مرغ: ۱ عدد
• کره: ۵۰ گرم
• شیر پرچرب: ۱ لیتر
• وانیل: نوک قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای تهیه خمیر شیرینی اکلر

 

• آرد: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۱ قاشق غذاخوری (سر صاف)
• تخم مرغ: ۴ عدد
• وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
• نمک: نوک قاشق چای‌خوری
• کره: ۱۰۰ گرم
• شکلات تخته‌ای: ۱ بسته ۱۵۰ گرمی

 

مراحل طرز تهیه شیرینی اکلر شکلاتی

 

مراحل طرز تهیه شیرینی اکلر

 

برای درست کردن شیرینی اکلر فرانسوی، پیش از هر چیز از ۳۰ دقیقه قبل، همه مواد مورد نیاز برای تهیه شیرینی را در دمای محیط قرار دهید تا با محیط هم‌دما شوند. سپس کرم بین شیرینی اکلر را درست کرده و بعد اقدام به تهیه خمیر اکلر کنید.

بعد از اینکه خمیر شیرینی را پختید، کرم وسط آن را بین دو شیرینی بریزید و روی هم قرار دهید. روی شیرینی را هم با شکلات تزیین کنید. برای جزییات تهیه این شیرینی فرانسوی خوشمزه، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

مرحله اول: مواد کرم شیرینی اکلر را با هم مخلوط کنید

 

برای طرز تهیه شیرینی اکلر، ابتدا باید مایه وسط شیرینی یا کرم بین این شیرینی فرانسوی را درست کنید. برای تهیه کرم شیرینی اکلر، یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و داخل آن را شیر، شکر، آرد و نشاسته ذرت بریزید. مواد را با قاشق به هم بزنید تا آرد و نشاسته گلوله نشوند و گلوله‌ها باز شوند.

حتما بخوانید  مقدار مجاز مصرف زیتون در روز چند عدد است + بایدها و نبایدهای آن

 

مرحله دوم: کره و وانیل را اضافه کنید

 

حدود ۵ دقیقه مواد را به صورت مداوم به هم بزنید تا کاملا یکدست شود و قوام پیدا کند. وقتی غلظت مایه داخل قابلمه به اندازه غلظت دسر فرنی شد، کره و وانیل را به آن بیفرایید و دوباره هم بزنید تا کره ذوب شود. سپس حرارت را قطع کنید و قابلمه را کنار بگذارید تا مواد داخل آن از دما بیفتد و خنک شود.

 

مرحله سوم: خمیر شیرینی اکلر را درست کنید

 

برای درست کردن خمیر اکلر، همه مواد را از قبل در دمای محیط بگذارید. آرد را دو بار الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. فر را نیز روشن و روی دمای ۱۷۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. سپس در یک قابلمه، آب، کره نرم شده در دمای محیط، شکر و نمک را بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید دانه‌های شکر حل شده و کره کاملا ذوب شوند.

 

مرحله چهارم: آرد را اضافه کنید

 

در این مرحله، قبل از اینکه آب شروع به جوشیدن کند و اطراف آن را حباب‌های ریز تشکیل دادند، آرد الک شده و وانیل را به آن اضافه کنید. با قاشق ترجیحا چوبی، مواد را به صورت مکرر به هم بزنید تا آرد و آب با هم یک خمیر یکدست تشکیل دهند. در این مدت، حرارت را قطع نکنید و روی حالت ملایم، به مدت ۷ تا ۸ دقیقه مواد را هم بزنید تا کاملا منسجم شود.

 

مرحله پنجم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

 

بعد از اینکه خمیر کاملا یکنواخت شد، آن را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید تا داغی آن از بین برود و رو به ولرم شود. بعد از افتادن داغی خمیر، یکی از تخم مرغ‌ها را به خمیر اضافه کنید. با همزن برقی به مدت ۱ دقیقه، خمیر و تخم مرغ را با هم بزنید. سپس تخم مرغ دوم، سوم و چهارم را هم به همین ترتیب اضافه کنید و بعد از هر بار افزودن، خمیر را با همزن بزنید تا نهایتا کاملا یکدست شود.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله ششم: خمیر شیرینی اکلر را در قیف بریزید

 

بعد از اینکه خمیر شیرینی اکلر را آماده کردید، کف یک سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. سپس خمیر را در قیف با ماسوره ساده بریزید. از مایه شیرینی به اندازه ۵ تا ۶ سانتی‌متر روی کاغذ روغنی پایپ کنید. خمیرها را با فاصله از یکدیگر پایپ کنید. همه خمیرها را به همین شکل در سینی فر قرار دهید و شیرینی را در فر بگذارید.

 

مرحله هفتم: شیرینی‌ اکلر را در فر بگذارید

 

فر را روی ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و به مدت ۴۰ دقیقه سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید. صبر کنید تا شیرینی‌ها کاملا بپزند. سپس شیرینی‌ها را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دمای محیط، شیرینی‌ها سرد شوند. سپس شیرینی‌ها را از کاغذ روغنی به آرامی جدا کنید.

 

مرحله هشتم: بین شیرینی‌ها را کرم بزنید

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی اکلر فرانسوی، سطح زیرین یک شیرینی را با کرم شیرینی که از قبل درست کرده‌ بودید، پر کنید. سپس یک شیرینی دیگر را روی آن بگذارید. با فشار دست، شیرینی‌ها را به آرامی فشار دهید تا به هم بچسبند. با بقیه شیرینی‌ها نیز همین کار را تکرار کنید تا مایه بین شیرینی و خود شیرینی‌ها تمام شوند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک با خلال شیرین شده و نشده

 

مرحله نهم: شیرینی اکلر را تزیین و سرو کنید

 

در‌ آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی اکلر، شکلات تخته‌ای را به روش بن ماری و روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا ذوب و نرم شوند. شیرینی‌ها را در ظرف مناسب قرار دهید و روی آنها را با شکلات ذوب شده تزیین کنید. بنا بر دلخواه می‌توانید روی شکلات‌ها را پودر پسته یا نارگیل هم بپاشید. شیرینی اکلر را در کنار چای یا قهوه سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر تیرامیسو به روش اصلی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی اکلر

 

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی اکلر

 

* برای درست کردن مایه وسط شیرینی اکلر، بعد از اینکه مواد را روی حرارت قرار دادید و به غلظت فرنی رسید، اگر می‌خواهید بافت خامه‌ای و سبک داشته باشد، بعد از اینکه مواد سرد شدند، به اندازه یک بسته از پودر کرم شانتی را به آن اضافه کنید و با همزن بزنید تا حدی که کاملا فرم بگیرد. سپس آن را تا بعد از آماده شدن شیرینی‌ها در یخچال بگذارید و در آخر بین شیرینی‌های اکلر بریزید.

*به جای کرم شیرینی اکلر می‌توانید از خامه فرم گرفته قنادی یا کرمفیل استفاده کنید.

*هنگام اضافه کردن تخم مرغ‌ها به خمیر، خمیرتان نباید داغ باشد، چون بعد از شکستن تخم مرغ‌ها و افزودن آنها، خواهد بست.

*برای طرز تهیه شیرینی اکلر شکلاتی، به مواد آیسینگ یا مایه کرمی داخل شیرینی اکلر، یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو نیز اضافه کنید تا طعم شکلاتی بگیرد.

*برای درست کردن خمیر شیرینی، باید خمیر در آخر فرم چسبناکی داشته باشد و وقتی خمیر را بین انگشت‌هایتان می‌گیرید، کشدار باشد.

*برای تزیین روی شیرینی اکلر، می‌توانید از خامه فرم گرفته به جای شکلات ذوب شده استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

داخل شیرینی اکلر با چه موادی پر می‌شود؟

 

شیرینی اکلر چیست؟

 

اکلر (Éclair) نوعی شیرینی فرانسوی است که با خمیر پفی (Choux) درست می‌شود. برای درست کردن اکلر، خمیر پفی را به شکل کشیده در می‌آورند و می‌پزند. پس از سرد شدن خمیر، داخل آن را با کرم وانیلی، کرم کاستارد، خامه زده شده یا بستنی پر می‌کنند. روی این شیرینی با انواع آیسینگ (Icing) مانند فوندانت، سس شکلات یا پودر شکر تزیین می‌شود.

همچنین نوعی از شیرینی اکلر وجود دارد که روی آن را با کرم کاراملی می‌پوشانند که در فرانسه به آن (bâton de Jacob) گفته می‌شود. نوع دیگر آن اکلر یخ‌زده است که داخل آن را با بستنی پر می‌کنند و روی آن سس شکلات می‌ریزند. اکلر در زبان فرانسوی به معنی «آذرخش/ صاعقه» است و گفته می‌شود دلیل این نامگذاری، درخشش آیسینگ روی شیرینی اکلر است.

 

داخل شیرینی اکلر با چه موادی پر می‌شود؟

 

داخل این شیرینی فرانسوی و بین دو شیرینی، با کرم شیرینی پر می‌شود ولی به جای کرم شیرینی اکلر می‌توانید از خامه فرم گرفته قنادی، کرمفیل ساده یا کرمفیل شکلاتی استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک