طرز تهیه دلمه ماکارونی خوشمزه با فلفل دلمه، گوجه یا بادمجان

طرز تهیه دلمه ماکارونی خوشمزه با فلفل دلمه، گوجه یا بادمجان


5 خرداد 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دلمه ماکارونی خوشمزه با فلفل دلمه، گوجه یا بادمجان

در مورد طرز تهیه دلمه ماکارونی چیزی شنیده‌اید؟ به طور معمول انواع دلمه با برگ مو، بادمجان، برگ کلم و فلفل دلمه‌ و … و موادی مثل برنج درست می‌شود به همین خاطر دلمه ماکارونی شاید کمی عجیب به نظر برسد. درواقع با اضافه کردن لپه و سبزی دلمه شما می‌توانید یک دستور پخت جدید برای پخت ماکارونی به صورت دلمه داشته باشید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه دلمه ماکارونی را به عنوان یک پیش غذا و غذای خوشمزه با ماکارونی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه دلمه ماکارونی (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماکارونی (فرمی یا رشته‌ای) ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
لپه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی دلمه ۵ گرم ساطوری و ریز خرد شده
سرکه ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
شکر ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
 نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و زیره به مقدار لازم
زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری سرخالی
فلفل دلمه، گوجه فرنگی درشت و سفت، بادمجان دلمه ای یا برگ مو ۱ کیلوگرم

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان پخت دلمه ماکارونی: ۴۰ دقیقه الی ۱ ساعت

 

مراحل طرز تهیه دلمه ماکارونی

مراحل طرز تهیه دلمه ماکارونی

برای درست کردن دلمه ماکارونی لپه را از شب قبل یا از چند ساعت قبل در آب خیس کنید و چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید تا نفخ لپه گرفته شود. مراحل طرز تهیه دلمه ماکارونی را دنبال کنید.

مرحله اول: پیاز را سرخ کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه ماکارونی باید پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در داخل تابه بریزید حالا مقدار کمی روغن به تابه اضافه کرده و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید.
پیازها را خوب تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

در صورت تمایل می‌توانید برای خرید پیاز داغ آماده و انواع روغن سرخ کردنی به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه نمایید.

مرحله دوم: گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید

پس از اینکه پیازها سبک و طلایی رنگ شدند، زمان اضافه کردن گوشت چرخ کرده است. شما می‌توانید از گوشت چرخ کرده گوسفندی یا گوساله یا گوشت چرخ کرده مخلوط برای تهیه دلمه ماکارونی استفاده کنید. گوشت را با پیاز داغ خوب تفت دهید.

در صورت تمایل خرید گوشت چرخ کرده را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش بامیه با سبزی لذیذ و خوشمزه در ۸ مرحله ساده

مرحله سوم: ادویه‌ها را اضافه کنید

بعد از تفت دادن گوشت، نوبت به اضافه کردن ادویه‌ها می‌رسد. نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، زردچوبه و پودر زیره را خوب با پیاز داغ و گوشت تفت دهید تا عطر آنها بلند شود.

شما می‌توانید زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و زیره را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری نمایید.

مرحله چهارم: لپه را بپزید

لپه‌ها را آبکش کنید. سپس در یک قابلمه کوچک ۲ لیوان آب جوش ریخته و لپه‌ها را اضافه کنید. اجازه دهید تا لپه‌ها کاملاً پخته شوند. مدت زمان پخت لپه به نوع لپه شما بستگی دارد.
برخی از لبه‌های خورشتی زودپز و برخی دیرپز هستند.

شما می‌توانید برای خرید لپه با کیفیت به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله پنجم: ماکارونی را داخل قابلمه بپزید

در این مرحله از پخت دلمه ماکارونی باید یک قابلمه نسبتاً بزرگ را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. بعد از جوش آمدن آب مقدار کمی نمک و روغن به آن اضافه کنید تا ماکارونی‌ها حین پخت به هم نچسبد.

حالا ماکارونی فرمی یا رشته‌ای را داخل قابلمه بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا بپزند و نرم شوند. بعد از پخت ماکارونی آن را داخل آبکش ریخته و آب ولرم روی آن بریزید تا ماکارونی‌ها هنگام پخت خمیر نشوند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ماکارونی فرمی و رشته‌ای را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله ششم: همه مواد دلمه را با ماکارونی ترکیب کنید

بعد از اینکه آب ماکارونی‌ها کاملاً گرفته شد، در یک ظرف بزرگ ماکارونی را به همراه گوشت چرخ کرده، تفت داده شده، سبزی دلمه‌ای ساطوری خرد شده (ترکیب سبزی دلمه) و لپه پخته شده کاملاً مخلوط کنید. در ادامه زعفران دم کرده را به این ترکیب اضافه نمایید و مواد را کاملاً با هم مخلوط کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هفتم: دلمه ماکارونی را آماده کنید

این به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد که از بادمجان، فلفل دلمه یا گوجه فرنگی برای درست کردن دلمه ماکارونی جذاب خود استفاده کنید. اگر از گوجه فرنگی، بادمجان یا فلفل دلمه استفاده می‌کنید، باید کامل داخل شکم آن‌ها را خالی کرده و سپس مواد دلمه را داخل آنها قرار دهید.

برای منظور باید سر گوجه، فلفل دلمه یا بادمجان را به شکل گرد با قطر حدود ۳ سانتی‌متر برش داده و کنار بگذارید. در انتها و پس از پر کردن با مایه دلمه باید دوباره سر برش داده شده را سر جای خود بگذارید. اگر هم از برگ دلمه استفاده می‌کنید که مثل طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار دلمه را بپیچید.

مرحله هشتم: چاشنی دلمه را آماده کنید

برای تهیه چاشنی دلمه ماکارونی باید مقداری روغن، ۱/۴ لیوان آب جوش، شکر و سرکه را با هم ترکیب کنید.

در صورت تمایل می‌توانید برای خرید انواع سرکه و شکر به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید.

مرحله نهم: دلمه‌ ماکارونی را بپزید

دلمه‌ها را داخل قابلمه بچینید. حدود ۲ لیوان جوش به قابلمه آب اضافه کرده و اجازه دهید تا دلمه ماکارونی کاملاً بپزد. اگر از فلفل دلمه‌ای یا گوجه فرنگی برای تهیه دلمه استفاده می‌کنید، زمان پخت حدود ۳۰ دقیقه خواهد بود و مقدار آب را هم کمتر بریزید. بادمجان یا برگ دلمه به زمان پخت بیشتری احتیاج دارند.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیر برنج نذری + فیلم | مواد لازم برای ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر

مرحله دهم: چاشنی دلمه ماکارونی را اضافه کنید

در آخرین مراحل پخت ماکارونی یعنی حدود ۲۰ دقیقه قبل از اینکه دلمه‌ها کاملاً پخته شوند، چاشنی دلمه را که درست کرده بودید به آن اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید.

مرحله آخر: دلمه ماکارونی را سرو کنید

اجازه دهید حدود یک ربع یا ۲۰ دقیقه چاشنی به خورد دلمه‌ها برود بعد از گذشت این زمان دلمه شما آماده است می‌توانید آن را در ظرف سرو چیده و با سس تند یا سس گوجه فرنگی میل کنید. نوش جان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده + فیلم

نکات مهم در طرز تهیه دلمه ماکارونی

نکات اضافی در طرز پخت دلمه ماکارونی

  • به طور معمول برای تهیه دلمه گوجه یا فلفل از رب گوجه فرنگی به عنوان چاشنی دلمه استفاده می‌شود، اما در طرز پخت دلمه ماکارونی به این روش بهتر است از رب گوجه فرنگی استفاده نکنید.
  • برای تهیه دلمه ماکارونی شما می‌توانید از انواع ماکارونی فرمی یا رشته‌ای استفاده کنید.
  • اگر از فلفل دلمه‌ای یا گوجه فرنگی برای تهیه دلمه ماکارونی استفاده می‌کنید، بعد از چیدن دلمه‌ها داخل قابلمه به آب کمتری برای پخت احتیاج است.
  • اگر دوست دارید برای تهیه دلمه ماکارونی از مواد مختلف مانند بادمجان، فلفل دلمه، کلم و…استفاده کنید باید هر کدام از دلمه‌ها را در ظرف جداگانه بپزید، زیرا زمان پخت آنها با یکدیگر فرق دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماکارونی قرمز و خوشمزه با سویا و فلفل دلمه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن دلمه ماکارونی

چرا دلمه ماکارونی وا می‌رود؟

اگر برای پختن دلمه از آب زیادی استفاده کنید یا شکم مواد خود را خیلی خالی کنید و دیواره فلفل دلمه یا گوجه فرنگی یا بادمجان خیلی نازک شود احتمال وا رفتن دلمه هنگام پخت وجود دارد.

آیا می‌توان دلمه ماکارونی را داخل فر درست کرد؟

بله شما می‌توانید دلمه ماکارونی را در فر نیز درست کنید. البته اگر از گوجه فرنگی یا فلفل دلمه‌ برای این منظور استفاده کرده باشید این روش پخت امکان‌پذیر است.

برای اینکه دلمه ماکارونی نرم و خوشمزه شود چه باید کرد؟

با اضافه کردن مقداری روغن بیشتر در هنگام پخت، شما می‌توانید بافت دلمه خود را نرم و لطیف کنید.

 

محصولات مرتبط