۲ طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار ساده و مخلوط با طعم عالی

۲ طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار ساده و مخلوط با طعم عالی


20 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار

آیا تا حالا ترشی بادمجان با رب انار خورده‌اید؟ ترشی بادمجان با طعم ترش یا ملس رب انار، یکی از بهترین چاشنی‌ها در کنار غذاهای سنتی ایرانی است. معمولا این ترشی را به صورت بادمجان شکم پر با رب انار، بادمجان ساده تکه‌ای با رب انار یا بادمجان لیته با رب انار، درست می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار و فوت و فن‌های درست کردن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان و رب انار

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان ۱ کیلوگرم
سرکه ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زرشک ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر ۱ بوته
نمک ۲ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان آماده‌ شدن ترشی بادمجان با رب انار: ۳ روز

مراحل طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار به روش ساده

مراحل طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار 

ترشی بادمجان با رب انار یک چاشنی عالی برای سرو در کنار غذاهایی مثل آبگوشت است. می‌توانید این ترشی را به صورت ملس با شکر یا به صورت ترش، با نمک تهیه کنید. برای تهیه ترشی بادمجان با رب انار، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: بادمجان‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار، بادمجان‌ها را بشویید و کلاهک آنها را جدا کنید. می‌توانید بادمجان‌ها را با پوست ترشی کنید یا پوست آنها را بگیرید. بعد از شستن بادمجان‌ها، حتما آنها را خشک کنید تا ترشی‌تان کپک نزند. بهتر است از بادمجان‌های کشیده و براق که تخم ندارند، استفاده کنید.

مرحله دوم: بادمجان‌ها را بجوشانید

در این مرحله، بادمجان‌ها را به صورت مکعب‌های کوچک خرد کنید و در یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و سرکه را به آن اضافه کنید. به مدت ۱۰ دقیقه، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا سرکه با بادمجان بجوشد و به خورد آن برود. سپس حرارت را قطع کنید و قابلمه را کنار بگذارید تا ترکیب سرکه و بادمجان خنک شوند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع سرکه را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد ترشی را اضافه کنید

بعد از پایین آمدن دمای ترکیب سرکه و بادمجان، سیرهای تازه را پوست بگیرید و رنده کنید. سیرهای رنده شده، نمک، زرشک و رب انار را به بادمجان‌ها اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا به صورت یکدست با هم مخلوط شوند. ترشی بادمجان با رب انار را در بانکه شیشه‌ای یا ظروف شیشه‌ای تمیز، خشک و با درب سالم بریزید و درب آنها را محکم ببندید. شیشه‌های ترشی را در جای خشک و خنک نگهداری کرده و ۳ روز بعد ترشی بادمجان با رب انار را سرو کنید.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه کوفته انار و گردو با سس خوشمزه در فر و بدون فر

برای خرید زرشک، رب انار و نمک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان و رب انار با گردو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان ۳ عدد
مغز گردوی خرد شده ۱۵۰ گرم
هویج ۱ عدد
گل کلم  ۲۰۰ گرم
سیب ترشی ۲۰۰ گرم
فلفل سبز تند ۱ عدد
کرفس ۱ ساقه
رب انار ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
جوز هندی ۱ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌ شدن ترشی بادمجان و رب انار مخلوط: ۱۰ روز

مراحل طرز تهیه ترشی بادمجان و رب انار مخلوط

طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار و گردو

ترشی بادمجان و گردو با رب انار، به خاطر استفاده از سبزیجات مختلف، گردو و رب انار، طعم بسیار دلپذیری دارد. شما می‌توانید از سبزی‌های دیگر هم در این ترشی استفاده کنید. در ادامه مراحل تهیه این مدل ترشی بادمجان و رب انار مخلوط را بخوانید.

مرحله اول: بادمجان‌ها را آماده کنید

برای طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار و گردو، بادمجان‌ها را بشویید و خشک کنید. بادمجان‌ها را در فر یا روی گاز، کبابی کنید. سپس پوست آنها را بگیرید و ریز خرد کرده یا با چنگال آنها را پوره کنید. بادمجان‌ها را در یک کاسه بریزید. گردو را رنده یا چرخ کنید و به بادمجان‌ها اضافه کنید.

برای خرید مغز گردو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مواد ترشی را با هم مخلوط کنید

هویج،‌ گل کلم، سیب ترشی، ساقه کرفس و فلفل تند را بشویید. همه این سبزیجات را به صورت خیلی ریز خرد کنید یا در خردکن بریزید تا کاملا ریز و یکدست شوند. سپس آنها را به کاسه بادمجان‌ها اضافه کنید. جوز هندی، نمک و رب انار را اضافه کنید. در صورت دلخواه می‌توانید میزان رب انار را بیشتر در نظر بگیرید یا اگر ترشی بیشتری می‌خواهید، می‌توانید کمی تمر هندی حل شده در آب یا سرکه به مواد ترشی اضافه کنید.

برای خرید تمر هندی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: ترشی بادمجان و رب انار را در شیشه بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار و گردو، همه مواد ترشی را با قاشق هم بزنید تا کاملا میکس شوند. سپس مایه ترشی را در شیشه‌های تمیز، خشک و استریل بریزید. درب بطری‌ها را ببندید و حدود ۱۰ روز صبر کنید تا ترشی بادمجان با رب انار و گردو آماده شود. سپس آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی پیاز بندری خوشمزه با رب انار به روش رستورانی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی لیته بادمجان

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار

  • برای طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار، می‌توانید از سرکه سیب یا سرکه سفید یا سرکه انگور (سرکه قرمز) استفاده کنید. می‌دانید بهترین سرکه برای انواع ترشی کدامند؟
  • سرکه سفید تیزی بیشتری دارد و برای گرفتن تیزی آن، می‌توانید ۱/۳ از حجم سرکه را کم کرده و آب جوشیده سرد شده اضافه کنید. یا اینکه به اندازه ۱ قاشق (غذاخوری یا چای‌خوری، بنا به طبع خود) شکر به مواد ترشی اضافه کنید.
  • اگر از سرکه انگور استفاده می‌کنید، نیازی به افزودن آب یا اضافه کردن شکر نیست، چون سرکه قرمز، طعم ملایمی دارد.
  • اگر بادمجان‌هایتان تلخ هستند، حتما ابتدا تلخی آنها را بگیرید و بعد در طرز تهیه ترشی بادمجان استفاده کنید. در غیر این صورت ترشی‌تان در نهایت تلخ خواهد شد.
  • به جای شکر در طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار، می‌توانید شیره انگور یا شیره خرما استفاده کنید. میزان استفاده از شیره انگور یا خرما در طرز تهیه ترشی بادمجان با شیره انگور یا شیره خرما، به ذائقه شما بستگی دارد. برای خرید شکر، انواع شیره خرما و انگور می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
  • از سبزی‌های ترشی مثل مرزه، جعفری، ترخون، شوید و ریحان و چاشنی‌های دلخواه مثل تمر هندی، سس سویا، سرکه بالزامیک و … می‌توانید همراه با سرکه و رب انار در ترشی بادمجان استفاده کنید.

روش‌های استفاده از بادمجان در ترشی بادمجان با رب انار

روش‌های استفاده از بادمجان در ترشی بادمجان با رب انار

اگر می‌خواهید ترشی بادمجان خانگی با رب انار درست کنید، می‌توانید بادمجان‌ها را به دو روش در ترشی به کار ببرید. این روش‌ها عبارتند از:

روش اول: بادمجان‌ها را بشویید و پوست آنها را خشک کنید. بدون اینکه پوست بادمجان‌ها را بگیرید (البته در صورت دلخواه، می‌توانید پوست آنها را جدا کنید)، بادمجان‌ها را به صورت نگینی با مکعبی خرد کنید. هر چه اندازه مکعب‌ها کوچک‌تر باشد، ترشی‌تان زودتر آماده شود. سپس بادمجان‌ها را در یک قابلمه با سرکه (یا مخلوط سرکه و آب) بجوشانید تا نرم شود.

روش دوم: در این روش بادمجان‌ها را بشویید و خشک کنید. بادمجان‌ها را روی زغال یا حرارت گاز، کبابی کنید و سپس پوست آن را جدا کنید. می‌توانید از فر هم برای کبابی کردن بادمجان‌ها استفاده کنید. سپس بادمجان‌های کبابی شده را خرد یا با گوشت‌کوب له کنید. استفاده از بادمجان‌های کبابی در طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار، بسیار طعم دلپذیری به ترشی می‌دهد.

سوالات متداول

چه سرکه‌ای برای ترشی بادمجان بهتر است؟

سرکه سیب تیزی بیشتری نسبت به سرکه انگور دارد و ممکن است برخی افراد طعم آن را دوست نداشته باشند. اما استفاده از هر دو نوع سرکه برای تهیه این ترشی، متداول و کاملا سلیقه‌ای است.

چرا ترشی بادمجان تلخ می‌شود؟

دلیل تلخ شدن ترشی بادمجان، به استفاده از بادمجان تلخ در تهیه ترشی برمی‌گردد. اگر بادمجان‌ها تخم زیادی دارند یا تلخ هستند، حتما باید ابتدا تلخی آنها را بگیرید و بعد از آنها در ترشی استفاده کنید.

کالابرگ الکترونیک