۲ طرز تهیه به پلو با مرغ مجلسی به روش قزوینی و اصفهانی

۲ طرز تهیه به پلو با مرغ مجلسی به روش قزوینی و اصفهانی


10 آبان 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه به پلو با مرغ مجلسی به روش قزوینی و اصفهانی

به پلو با مرغ یک غذا با مرغ و برنج خوشمزه است که معمولا برای تهیه آن از ترکیبات متفاوتی استفاده می‌شود و برای غذای ناهار یک گزینه عالی است. در قزوین به پلو را با تکه‌های مرغ ریش ریش شده و هویج درست می‌کنند و در اصفهان برای تهیه به پلو از تکه‌های مرغ یا فیله مرغ همراه با به خرد شده استفاده می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه به پلو با مرغ آشنا شوید.


مواد لازم برای تهیه به پلو با مرغ ریش ریش شده به روش قزوینی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۱ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد متوسط
هویج ۱ عدد متوسط
به ۱ عدد بزرگ
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
دارچین و زیره سبز به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
ادویه پلویی (اختیاری) به مقدار لازم
کره به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان پخت به پلو با مرغ: ۶۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم به پلو با مرغ: حدود ۲۲۳ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه به پلو خوشمزه و مجلسی به روش سنتی قزوینی

مراحل طرز تهیه به پلو خوشمزه و مجلسی به روش سنتی قزوینی

برای تهیه به پلو با مرغ ساده به روش قزوینی معمولا از ترکیب سینه مرغ، به و هویج خرد شده استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه به پلو با مرغ قزوینی آشنا شوید.

مرحله اول؛ برنج را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه به پلو با مرغ باید برنج را با آب فراوان بشویید. سپس آن را همراه با آب ولرم و کمی نمک در یک ظرف بریزید و برای مدت ۲ ساعت بخیسانید.

در صورت تمایل می‌توانید برنج ایرانی و برنج خارجی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ مرغ را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه به پلو به روش مجلسی و با طعمی بی‌نظیر باید سینه مرغ را همراه با کمی زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و یک لیوان آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد.

می‌توانید گوشت مرغ، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ مرغ را ریش ریش کنید

بعد از این که سینه مرغ به طور کامل پخت و نرم شد، آن را از قابلمه خارج و صبر کنید تا کمی خنک شود. حالا مرغ را به صورت ریش ریش خرد کنید و برای تهیه به پلو کنار بگذارید.

مرحله چهارم؛ پیاز را در روغن تفت دهید

در این مرحله از دستور پخت به پلو و هویج باید پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سپس پیازها را در روغن تفت دهید. بعد از این که پیازها کمی سبک شدند و سرخ شدند، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن‌ها اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه و مواد لازم برنج زعفرانی

برای خرید پیاز داغ منجمد به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله پنجم؛ هویج و مرغ را همراه با پیازها تفت دهید

هویج را رنده کنید و سپس آن را همراه با مرغ ریش ریش شده به پیازهای سرخ شده اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید و به خوبی با هم مخلوط کنید تا در روغن سرخ شوند.

مرحله ششم؛ به را رنده و به سایر مواد اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه به پلو ساده با مرغ و هویج باید میوه به را بشویید. پوست آن را جدا کنید. سپس آن را رنده یا خرد کنید و به سایر مواد به پلو اضافه کنید و با آن‌ها تفت دهید. در صورتی که به را رنده می‌کنید، حتما از رنده دانه درشت استفاده کنید.

مرحله هفتم؛ چاشنی‌ها را به مواد به پلو اضافه کنید

بعد از اینکه به رنده شده را با سایر مواد ترکیب کردید، حالا باید زعفران دم کرده، دارچین و زیره سبز را اضافه کنید. مواد را برای ۳ دقیقه دیگر تفت دهید، سپس شعله گاز را خاموش کنید. 

در صورت تمایل دارچین، زیره و زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله هشتم؛ برنج را آبکش کنید

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. کمی نمک به آن اضافه و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. حالا برنج خیسانده شده را به آب جوش اضافه کنید و برای حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دانه‌های برنج به اصطلاح باز شود. زمانی که برنج کمی قد کشید و لایه بیرونی آن نرم و قسمت داخلی آن سفت بود، یعنی باید برنج را آبکش کنید.

مرحله نهم؛ به پلو را برای دم آماده کنید

به پلو را آماده کنید

برای تهیه به پلو در این مرحله از طرز تهیه به پلو با مرغ باید مقداری روغن در قابلمه مورد نظرتان بریزید. برای انواع ته دیگ می‌توانید از برنج زعفرانی یا سیب زمینی ورقه‌ای استفاده کنید. سپس یک لایه برنج روی ته دیگ بریزید. کمی از مایه به پلو را به برنج اضافه کنید. می‌توانید برای معطر شدن غذا از کمی ادویه پلویی نیز استفاده کنید. سپس برنج و مایه به پلو را در چند لایه روی هم بریزید تا قابلمه پر شود. لایه آخر باید برنج باشد.

مرحله دهم؛ صبر کنید تا به پلو دم بکشد

در آخرین مرحله از درست کردن پلو به با مرغ باید درب قابلمه را روی آن بگذارید. می‌توانید کمی کره روی پلو در حال دم بگذارید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید. حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنید تا به پلو با مرغ دم بکشد. سپس به پلو را در دیس بریزید و از طعم این غذای خوشمزه و مفید لذت ببرید.

در صورت تمایل می‌توانید کره را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چلو گوشت به روش رستورانی

روش تهیه به پلو اصفهانی با مرغ

طرز تهیه به پلو اصفهانی با مرغ

به پلو با مرغ یکی از غذاهای محبوب و معروف اصفهانی است. برای تهیه این غذا در اصفهان معمولا از مرغ به صورت تکه‌ای استفاده می‌شود و هویج هم همراه با به در مایه به پلو داریم. برخی افراد نیز برای تهیه به پلو اصفهانی از فیله مرغ استفاده می‌کنند. برای درست کردن این غذا ابتدا باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. سپس فیله یا تکه‌های مرغ را اضافه کنید و با پیاز تفت دهید. در ادامه طرز تهیه به پلو اصفهانی مجلسی باید ادویه‌ها را اضافه کنید و بعد کمی آب به مرغ‌ها اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن بگذارید تا مرغ‌ها بپزند.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی پاریس برست فرانسوی به روش قنادی و تاریخچه آن

بعد از اینکه تکه‌های مرغ کاملا نرم شدند و آب مرغ‌ها جمع شد، به را به صورت خلالی یا مربعی خرد کنید و به مرغ‌ها اضافه کنید. کمی زعفران، نمک و دارچین به مرغ‌ها اضافه کنید و صبر کنید تا آب مرغ کشیده شود. مرغ پخته شده را ریش ریش کنید یا اگر فیله است به صورت درسته کنار بگذارید یا آن را هم ریش ریش کنید.

حالا برنج را به روش بالا آبکش کنید. برنج و مواد به پلو را مثل روش بالا به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و صبر کنید تا غذا برای ۴۰ دقیقه دم بکشد و آماده سرو شود. این روش هم شبیه درست کردن به پلوی قزوینی است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرین پلو مجلسی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه به پلو با مرغ

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه به پلو با مرغ

  • برای تهیه به پلو با مرغ می‌توانید از مقداری ادویه پلویی استفاده کنید. معمولا در ترکیبات ادویه پلویی از برگ گل محمدی، پودر دارچین، پودر زیره سبز، پودر تخم گشنیز، پودر زنجبیل، پودر جور هندی، پودر هل و کمی میخک استفاده می‌شود.
  • برای تزیین به پلو با مرغ ریش ریش می‌توانید از مقداری خلال بادام و خلال پرتقال استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید خلال بادام را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • اگر دوست دارید در به پلو از خلال پرتقال استفاده کنید، می‌توانید پوست پرتقال را به صورت خلالی خرد کنید و آن را در آب جوش بریزید و برای ۳ دقیقه بجوشانید. سپس پوست پرتقال‌ها را آبکش کنید. این کار را ۴ تا ۵ بار تکرار کنید تا تلخی پوست پرتقال گرفته شود. سپس می‌توانید این خلال‌ها را به مواد به پلو اضافه کنید.
  • برای این که به پلوی شما خوشمزه‌تر شود، می‌توانید در زمان دم کردن برنج، مقداری کره روی آن قرار دهید.
  • برای تهیه به پلو با مرغ می‌توانید به جای ریش ریش کردن مرغ‌ها آن‌ها را به صورت مربعی خرد کنید و در روغن تفت دهید.
  • برخی افراد در طرز تهیه به پلو با مرغ از مقداری کمی ماش و عدس نیز استفاده می‌کنند.
  • اضافه کردن هویج به «به پلو» اختیاری است و می‌توانید آن را حذف کنید.
  • اضافه کردن زرشک و کشمش طعم بی‌نظیری به به پلو می‌بخشد. می‌توانید زرشک و کشمش را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش به قیمه مجلسی

سوالات متداول

چرا برای تهیه به پلو با مرغ از به رنده شده استفاده می‌شود؟

رنده کردن به در به پلو موجب می‌شود تا بعد از پخت چندان در غذا مشخص نباشد و تنها غذای شما را معطر و خوشمزه کند. در صورت تمایل می‌توانید از به خرد شده نیز در به پلو استفاده کنید.

چطور از له شدن به خرد شده در به پلو جلوگیری کنیم؟

اگر دوست دارید به را به صورت تکه‌های درشت در به پلو استفاده کنید، باید آن را بعد از آماده کردن مواد به پلو خرد و در چند دقیقه آخر به ماهیتابه اضافه کنید. پخت طولانی مدت به موجب له شدن آن می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک