۴ روش آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه + راهنمای گام به گام ساخت

۴ روش آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه + راهنمای گام به گام ساخت


6 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 روش آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه + راهنمای گام به گام ساخت

آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای آب رساندن به گیاهان است. بسیاری از گیاهان به آبیاری مکرر نیاز دارند و امروزه به دلیل مشغله زیاد اکثر افراد زمان کافی برای این کار را ندارند. ساخت سیستم آبیاری قطره‌ای با بطری که یک روش آبیاری قطره‌ای ابتکاری است به شما کمک می‌کند تا به سادگی به گیاهان خود آب بدهید و از خشک شدن و یا از بین رفتن گیاهان جلوگیری کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش آبیاری قطره‌ای با استفاده از بطری پلاستیکی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد ساخت آبیاری قطره‌ای ساده پاسخ خواهیم داد.

 

 

ساخت سیستم آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه در خاک

 

ساخت سیستم آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه در خاک

 

روش آبیاری قطره‌ای با بطری یک راه ساده و موثر برای آب رساندن به گیاهان باغچه و گلدان است. در این روش گیاه به آرامی از آب موجود در بطری استفاده می‌کند و خاک برای مدت زمان طولانی مرطوب می‌شود.

برای ساخت سیستم آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه شما تنها به یک بطری نوشابه خالی نیاز دارید. در ادامه می‌توانید با روش آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه بیشتر آشنا شوید.

 

۱- سوراخ کردن درب بطری

 

سوراخ کردن درب بطری برای آبیاری قطره ای

 

در اولین مرحله از ساخت سیستم آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه باید درب بطری را جدا کنید. سپس با کمک بک میخ و چکش ۴ تا ۵ سوراخ روی درب ایجاد کنید. اندازه سوراخ‌ها نباید بزرگ یا کوچک باشد و باید طوری درب بطری را سوراخ کنید که آب به اندازه لزوم از آن خارج شود. پس از اتمام کار درب بطری را دوباره روی بطری قرار دهید و سفت کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- بریدن انتهای بطری

 

در این مرحله از ساخت سیستم آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه باید قسمت کف بطری را با یک چاقو یا کاتر تیز برش دهید. می‌توانید برای صاف کردن برش در انتها از قیچی استفاده کنید.

 

۳- قرار دادن بطری در خاک

 

در این مرحله از آبیاری درخت و گل و گیاه با بطری نوشابه باید بطری را از سمت درب آن در خاک فرو کنید. برای این کار باید یک گودال در خاک گلدان یا باغچه ایجاد کنید. سپس بطری را تا نیمه درون خاک قرار دهید.

حالا در کناره‌های بطری کمی خاک بریزید تا بطری داخل خاک قرار بگیرید. بطری باید در نزدیکی گیاه قرار بگیرد، اما مراقب باشید در زمان جاسازی بطری در خاک به ریشه گیاه آسیب وارد نکنید.

 

۴- پر کردن بطری با آب

 

بعد از قرار دادن بطری در خاک باید بطری را با آب پر کنید. به خاطر داشته باشید که داخل بطری نباید خاک یا هیچ‌گونه آلودگی وارد شود، در این صورت دهانه بطری به راحتی بسته می‌شود و آب به گیاه نمی‌رسد.

می‌توانید برای گلدان‌های کوچک‌تر از بطری‌های کوچک استفاده کنید. بهتر است برای هر گیاه به صورت جداگانه یک سیستم آبیاری قطره‌ای درست کنید تا همه گیاهان شما به خوبی آبیاری شوند.

 

دومین روش آبیاری قطره‌ای با بطری

 

دومین روش آبیاری قطره‌ای با بطری

 

در این روش ساخت سیستم آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه باید با کمک یک میخ چند سوراخ در دو سوم پایینی بطری ایجاد کنید. هر چقدر تعداد سوراخ‌ها بیشتر باشد، آب با سرعت بیشتری جریان پیدا می‌کند. برای آبیاری یک گیاه مشخص، بهتر است تنها یک سمت بطری را که در مجاورت گیاه قرار می‌گیرد، سوراخ کنید.

حال در انتهای بطری یک سوراخ ایجاد کنید. برای نوشابه‌هایی که انتهای آن‌ها چند قسمتی است (بیشتر بطری نوشابه‌ها این چنین هستند) در هر قسمت یک سوراخ ایجاد کند. حالا یک حفره در خاک ایجاد کنید و دو سوم بطری را از سمت پایین آن در خاک قرار دهید.

 

آبیاری قطره‌ای با بطری

 

سوراخ‌های بطری را در سمت گیاه قرار دهید و سپس اطراف بطری را کمی با خاک بپوشانید. مقداری آب در بطری بریزید. حالا درب بطری را به صورت نیمه بسته روی آن قرار دهید. در این روش هر چقدر درپوش بطری را محکم‌تر ببندید، آب با جریان کمتری خارج می‌شود. اگر درب بطری را شل ببندید، آب بیشتری از آن خارج می‌شود.

 

سومین روش آموزش آبیاری گیاهان با بطری نوشابه

 

سومین روش آموزش آبیاری گیاهان با بطری نوشابه

 

در این روش آبیاری گیاهان با بطری نوشابه می‌توانید میزان آب خروجی از بطری را تنظیم کنید. در ادامه می‌توانید با یک روش دیگر برای آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه آشنا شوید.

 

۱- سوراخ کردن بدنه بطری

 

در اولین مرحله از درست کردن سیستم آبیاری قطره‌ای گلدانها در منزل باید یک سوراخ در قسمت میانی بطری ایجاد کنید. سوراخ باید با فاصله ۵ تا ۸ سانتی‌متری از پایین بطری ایجاد شود و اندازه آن طوری باشد که واشر پلاستیکی و لوله آکواریوم در آن قرار بگیرد.

 

۲- بریدن لوله آکواریوم

 

بعد از سوراخ کرد بدنه بطری باید یک تکه لوله آکواریوم به طول ۵ تا ۸ سانتی‌متر برش دهید. از این لوله باید برای خروج آب از بطری استفاده کنید.

 

۳- قرار دادن واشر و لوله در سوراخ بطری

 

قرار دادن واشر و لوله در سوراخ بطری

 

در این مرحله باید واشری با اندازه مناسب انتخاب کنید. در صورتی که اندازه واشر بزرگ است، می‌توانید آن را اندازه لوله و طوری که داخل سوراخ بطری قرار بگیرد، برش دهید. واشر را دور لوله قرار دهید. حالا واشر و لوله را داخل سوراخ بطری فشار دهید. لوله را طوری در سوراخ بطری فشار دهید که حدود ۳ سانتی‌متر از آن داخل بطری قرار بگیرد و بقیه رو به بیرون باشد.

 

۴- محکم کردن لوله و واشر در بطری

 

برای محکم کردن لوله و واشر در سوراخ بطری می‌توانید از چسب گرمایی در اطراف آن استفاده کنید. استفاده از لوله کوچک سیلانت برای رفع نشتی اطراف لوله نیز گزینه مناسبی است.

 

۵- قرار دادن یک اتصال آکواریوم در انتهای لوله

 

در این مرحله باید از فروشگاه یک اتصال آکواریوم خریداری کنید. این قطعه شباهت زیادی به شیر آب دارد. باید دهانه بدون نوک اتصال آکواریوم را در لوله قرار دهید. می‌توانید این اتصال آکواریومی را از فروشگاه‌هایی که لوازم آکواریوم دارند، تهیه کنید.

 

۶- آویزان کردن بطری

 

برای استفاده از این سیستم آبیاری بهتر است آن را بالای گیاه آویزان کنید. برای این کار باید چند سوراخ در قسمت بالای بطری ایجاد کنید و سپس با کمک یک سیم یا طناب آن را آویزان کنید.

 

۷- آبیاری گیاه

 

برای آبیاری گیاه باید بطری را از آب پر کنید. ابتدا دکمه اتصالات آکواریوم را ببندید تا آب به بیرون نشت نکند. در صورتی که بطری را در محل مناسب قرار دادید، می‌توانید آن را باز کنید تا آب با هر تنظیمی که دوست دارید از لوله خارج شود.

هر چه بیشتر گره را باز کنید، آب سریع‌تر خارج می‌شود. در صورتی که آب به صورت مستقیم به گلدان نمی‌رسد، می‌توانید به سر لوله یک لوله بلند وصل کنید و آن را بالای خاک گیاه مورد نظرتان قرار دهید.

 

چهارمین روش آبیاری قطره‌ای ابتکاری

 

چهارمین روش آبیاری قطره‌ای ابتکاری

 

یکی دیگر از ساده‌ترین روش‌های برای آبیاری قطره‌ای باغچه منزل استفاده از فتیله آبیاری است. در این روش شما باید یک فتیله مخصوص با قابلیت تنظیم از فروشگاه خریداری کنید. سپس این فتیله را روی دهانه بطری پر از آب وصل کنید.

حالا بطری را از سمت فتیله داخل خاک فرو کنید و تنظیمات فتیله را روی حالت دلخواه قرار دهید. با این روش آب به صورت قطره‌ای از فتیله خارج می‌شود و گیاه شما آبیاری می‌شود.

 

سوالات متداول

 

مزایای استفاده از آبیاری قطره‌ای با بطری نوشابه چیست؟

 

در روش آبیاری قطره‌ای با بطری آب به صورت مستقیم به ریشه گیاه منتقل می‌شود و دیگر نیازی به آبیاری روزانه گیاه نیست.

 

آیا در روش آبیاری قطره‌ای با بطری احتمال پوسیدگی گیاه وجود دارد؟

 

از آنجایی که در روش آبیاری قطره‌ای با بطری آب به صورت قطره‌ای و آرام از بطری خارج می‌شود، خاک همیشه مرطوب می‌ماند، اما میزان رطوبت کم است و از همین رو به‌هیچ‌عنوان به گیاه آسیب وارد نمی‌شود.

 

 

منابع: wikihow، thrivingyard

کالابرگ الکترونیک