طرز تهیه نان پوآچا رمضان | پنبه و خوشمزه به روش ترکیه ای

طرز تهیه نان پوآچا رمضان | پنبه و خوشمزه به روش ترکیه ای


26 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پوآچا رمضان

پوآچا، پواچا یا تپسی پوآچا، یک نان سنتی خوشمزه با اصالت ترکیه‌ای است که به صورت ساده یا شکم پر درست می‌شود. انواع ساده نان پوآچا ترکی، برای صبحانه یا عصرانه و برای افطار به عنوان شیرینی و دسر ماه رمضان سرو می‌شوند. نان پوآچا شکم پر با گوشت، سیب زمینی، پنیر، شکلات و … هم دستور مشابهی دارند، فقط داخل نان با مواد متنوعی، پر و مزه‌دار می‌شود. همچنین نان پوآچا، در فرم‌های مختلف ساده یا رولی، پیچی، مدل کروسان و … درست می‌شوند. بد نیست بدانید نان پواچا در کشورهای حوزه دریای بالکان و صربستان هم یک نان سنتی و پرطرفدار است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه پوآچا رمضان ترکی ساده و شکم پر را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای پوآچا پنبه‌ای ترکیه‌ای

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۳ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست ۱ قاشق غذاخوری
سفیده تخم مرغ ۱ عدد
شکر نصف قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق مرباخوری

 

مواد لازم برای لایه میانی پوآچا پنیری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پنیر صبحانه ۱۵۰ گرم
شوید خشک یا سبزی خشک معطر دلخواه به مقدار دلخواه

 

مواد لازم برای رومال نان پوآچا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زرده تخم مرغ ۱ عدد
روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
کنجد برای تزیین نان

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ و نیم ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت نان پوآچا: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه نان پوآچا ترکی برای ماه رمضان

مراحل طرز تهیه نان پوآچا ترکی برای ماه رمضان

نان پوآچا پنیه ای با مواد میانی پنیر یکی از نان‌های خوشمزه برای افطار ماه رمضان است که بافت پفکی نرم و لطیفی دارد. می‌توانید به جای پنیر از شکلات ذوب شده یا مواد دیگر هم برای مغز نان پوآچا استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه پوآچا رمضان شکم پر شده با پنیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد نان پوآچا را آماده کنید

در ابتدا، مواد را از ۳۰ دقیقه قبل، خارج یخچال قرار دهید تا ماست، تخم مرغ و … به دمای محیط برسند. آرد را سه بار الک کنید تا بافت یکنواختی بگیرد. این کار به لطیف شدن بافت نان کمک می‌کند. آرد را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  با چغاله بادام چی درست کنم | انواع غذا و چاشنی با چاقاله بادام

شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا گرم شود. نیازی به جوشیدن شیر نیست. بعد شیر را در دمای محیط بگذارید تا ولرم شود. فر را هم ۱۰ دقیقه قبل از پخت نان روشن و روی درجه ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

در صورت تمایل می‌توانید آرد و شیر را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: روغن و ماست را اضافه کنید

بعد از اینکه شیر از دما افتاد و ولرم شد، روغن مایع را به آن اضافه کنید. با همزن دستی، شیر و روغن را هم بزنید تا روغن کاملا در شیر مخلوط شود. بعد ماست را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط یکنواخت شود.

برای خرید روغن مایع و ماست می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: تخم مرغ را اضافه کنید

قبل از اضافه کردن تخم مرغ، آن را بشکنید و زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. زرده را برای رومال پوآچا رمضان کنار بگذارید و سفیده را هم بزنید تا کاملا از لختگی خارج شود. سفیده‌ هم زده را به مخلوط شیر اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با شیر ترکیب و یکدست شود.

می‌توانید تخم مرغ را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: خمیر مایه و شکر را اضافه کنید

در این مرحله، ۱ قاشق غذاخوری خمیر مایه را به مایه شیر اضافه کنید و هم بزنید. بعد نوبت به اضافه کردن شکر است. شکر را هم که اضافه کردید، شیر را هم بزنید تا شکر در شیر، حل شود. سپس آرد الک شده را به تدریج به شیر بیفزایید. بعد از هر بار اضافه کردن آرد، مخلوط را هم بزنید. چون ممکن است بسته به نوع آرد، مجبور شوید، کمی بیشتر یا کمتر آرد اضافه کنید.

شکر و آرد را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: خمیر نان پواچا را درست کنید

بعد از اینکه خمیر جمع شد، با دست شروع به ورز دادن خمیر کنید. اگر داخل خمیر، آردهای سفت و گلوله شده وجود داشت، آن‌ها را جدا کنید. خمیر که یکدست شد، آن را استراحت دهید. خمیر باید کاملا بافت لطیفی داشته باشد و به دست نچسبد. لایه داخلی یک کاسه را چرب کنید و خمیر را چانه کنید و در کاسه بگذارید. روی ظرف را با یک پارچه یا سلفون بپوشانید و در دمای آشپزخانه به مدت ۱ ساعت استراحت دهید تا خمیرمایه عمل کنید و حجم خمیر، دو برابر شود.

مرحله ششم: خمیرها را چانه کنید

فر را روشن و روی دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. بعد از آماده شدن خمیرها، روی خمیر را بردارید و دوباره کمی ورز دهید تا حباب‌ها خارج شوند. بعد به اندازه یک نارنگی از خمیر بردارید و بین دست‌هایتان گلوله کنید. چانه‌های خمیر را به همین شکل درست کنید و در یک سینی با فاصله بچینید. دوباره ۱۰ دقیقه خمیر‌ها را کنار بگذارید تا خمیرها پف کنند.

حتما بخوانید  ترکیب جرم گیر و وایتکس | عوارض، نشانه های مسمومیت و پیشگیری

مرحله هفتم: مواد میانی را در خمیرها بگذارید

سپس روی یک سطح تمیز و مسطح مقداری آرد بپاشید و خمیرها را با وردنه باز کنید. یک سمت خمیر، یک لایه پنیر و کمی سبزی خشک شوید بریزید و شروع به رول کردن کنید تا یک رول داشته باشید. سپس قسمت ابتدای رول را به انتهای آن بچسبانید تا شکل یک حلقه شود. یا اینکه رول‌ها را به شکل هلالی فرم دهید. (شکل و فرم بوآچا کاملا سلیقه‌ای است).

روی رول‌ها را هم می‌توانید چند برش با چاقو ایجاد کنید تا بعد از پختن و پف کردن، ظاهر زیباتری بگیرد. همه رول‌های نان را به همین شکل درست کنید.

مرحله هشتم: نان‌ها را رومال کنید

در یک کاسه، زرده تخم مرغ و روغن را با هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. نان‌های بوآچا را در سینی فر که کف آن را چرب کرده‌اید یا کاغذ روغن انداخته‌اید، با فاصله بچینید. با برس آشپزی، از مایه رومال، روی نان‌های بوآچا بمالید تا کاملا سطح روی نان‌ها، به یک لایه زرده تخم مرغ و روغن آغشته شوند. سپس روی نان را مقداری کنجد و دانه سیاه، یا مغزهای دلخواه بپاشید.

کنجد و سبزی خشک شوید را به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله نهم: نان‌ پوآچا را در فر بگذارید

بعد از رومال کردن نان‌ها، سینی را در فر گرم شده روی دمای ۲۲۰ درجه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید تا بپزند. روی نان‌ها که طلایی شد، سینی‌ را از فر بیرون بیاورید. سپس روی نان‌ها را یک پارچه تمیز نخی بیندازید تا نرم شوند. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا نان‌ها از دما بیفتند و نرم‌تر شوند. سپس آنها را از سینی خارج کنید و در ظرف سرو بگذارید. نان بوآچا را با چای یا قهوه سرو کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان تپسی پوآچا

فوت و فن های خوشمزه شدن نان تپسی پوآچا

چه کار کنیم که نان بوآچا پف کند؟

در طرز تهیه پوآچا رمضان، برای پف کردن و لطیف شدن نان:

۱- حتما آرد را چند بار الک کنید.

۲- میزان و نسبت آرد را رعایت کنید، نباید خمیر سفت یا شل باشد.

۳- آرد را به تدریج به مخلوط شیر اضافه کنید.

۴- خمیر را به خوبی ورز دهید تا منسجم شود.

۵- خمیر را یک بار قبل از چانه کردن و یک بار بعد از چانه‌ کردن، استراحت دهید.

پوآچا شکم پر را با چه موادی پر کنیم؟

پوآچا سیب زمینی با سیب زمینی آبپز، پوآچا مرغ با مرغ آبپز و مزه‌دار شده، پوآچا گوشت با گوشت چرخ کرده یا ریش ریش شده پخته با ادویه و پیاز، پوآچا پنیری با پنیر‌های ساده یا دلخواه و پوآچا شکلاتی با شکلات بن ماری شده درست می‌شود. به مواد پوآچا می‌توانید، ادویه‌ها یا مواد دلخواه مثل قارچ، نخود فرنگی، هویج، کرفس، سبزی‌های معطر تازه یا خشک می‌توانید اضافه کنید.

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش
کالابرگ الکترونیک