۲ طرز تهیه کیسل انار مجلسی لایه ای و ساده به روش روسی

۲ طرز تهیه کیسل انار مجلسی لایه ای و ساده به روش روسی


10 مهر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه کیسل انار مجلسی لایه ای و ساده به روش روسی

کیسل انار از انواع دسرهای بین‌المللی است که اصالت آن به روسیه برمی‌گردد. درواقع دسر کیسل با عصاره میوه‌های تازه یا خود میوه‌ها درست می‌شود و کیسل میوه‌های ترش مثل انار و توت فرنگی، در بین انواع کیسل، محبوب‌تر است. در این میان کیسل انار یکی از دسرهای مجلسی و خوشمزه است که به صورت یخچالی تهیه می‌شود و مناسب مهمانی‌ها و دورهمی‌ها است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کیسل انار به ۲ روش را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کیسل انار با شیر و بیسکویت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب سرد ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بیسکویت ساده یا شکلاتی ۱ بسته
شکر ۴۰۰ گرم
پودر ژلاتین ۱ و نیم قاشق سوپ‌خوری
نشاسته گل ۶ قاشق سوپ‌خوری
آب انار تازه ۷۵۰ میلی‌لیتر
آرد گندم ۸ قاشق سوپ‌خوری
کره ۵۰ گرم
شیر سرد ۱ لیتر
روغن مایع برای چرب کردن ظرف دسر

مدت زمان آماده‌سازی مواد دسر: ۳۰ دقیقه
مدت زمان آماده‌سازی دسر کیسل انار با شیر: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه کیسل لایه‌ای با انار و شیر

مراحل طرز تهیه کیسل انار لایه لایه‌ای
کیسل انار یکی از انواع دسرهای خوشمزه برای مهمانی است که می‌توانید با انار ترش یا ملس درست کنید. این دسر خوشرنگ و خوشمزه به روش یخچالی و بدون فر و لایه لایه تهیه می‌شود. در ادامه جزییات روش تهیه دسر کیسل انار را بخوانید.

مرحله اول: کره و آرد را تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیسل انار، مواد مورد نیاز در تهیه دسر را از ۳۰ دقیقه قبل، در دمای محیط قرار دهید. آرد گندم را هم الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. یک تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و کره را در آن بیندازید. اجازه دهید کره حیوانی یا مارگارین (کره گیاهی) ذوب شود. سپس آرد الک شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. نیازی نیست آرد حتما طلایی شود.

در صورت تمایل برای خرید آرد گندم و انواع کره حیوانی و گیاهی می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: شیر و شکر را اضافه کنید

در این مرحله، شیر را به تدریج به تابه اضافه کنید و همزمان مواد را هم بزنید تا آرد، داخل شیر گلوله گلوله نشود. سپس ۲۰۰ گرم شکر را به تابه بیفزایید و دوباره هم بزنید تا دانه‌های شکر در شیر حل شود. به هم زدن مواد ادامه بدهید تا وقتی که شیر به غلظت کافی برسد و حالت کرمی پیدا کند. سپس حرارت را قطع کنید.

حتما بخوانید  ۴ طرز پخت گوشت در هواپز به صورت استیک، کباب، بیکن و شیشلیک

برای خرید شکر و شیر می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: لایه کرمی دسر را در قالب بریزید

لایه کرمی دسر را که در تابه تهیه کردید، در یک قالب بریزید. بهتر است کف و دیواره‌های قالب خود را کمی با روغن مایع چرب کنید تا کیسل به ظرف نچسبد. لایه کرم مانند را که اضافه کردید، صبر کنید تا کمی سرد شود و از دما بیفتد. بعد از اینکه این لایه اول، سرد شد، یک یا دو لایه بیسکویت با طعم دلخواه خود را روی لایه شیری بچینید، به طوری که بیسکویت روی این لایه را بپوشاند. بیسکویت‌ها را قبل از اضافه کردن به لایه اول، می‌توانید با کمی آب یا شیر، مرطوب کنید و بعد روی لایه شیری بچینید.

انواع بیسکویت و روغن مایع را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: آب انار و نشاسته را مخلوط کنید

بعد از چیدن لایه بیسکویت، قالب دسر را در یخچال بگذارید تا سرد شود و در این فاصله لایه سوم دسر را درست کنید. در این مرحله، اگر انار تازه دانه‌ کرده دارید، آب آن را بگیرید و از صافی رد کنید تا یکدست شود. سپس به اندازه نصف لیوان از آب انار را در یک کاسه یا لیوان بریزید و نشاسته گل را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا نشاسته و آب انار کاملا با هم مخلوط شوند.

برای خرید نشاسته گل و انواع آبمیوه مثل آب انار می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: لایه سوم دسر کیسل را آماده کنید

در یک کاسه یا لیوان، پودر ژلاتین را بریزید و کمی آب سرد به آن اضافه کنید. ظرف را روی حرارت غیرمستقیم یا روی حرارت بخار آب بگذارید تا ژلاتین در آب به روش بن ماری حل شود. حدود ۷ دقیقه زمان برای این کار لازم است. در ظرف دیگر، نشاسته حل شده در آب انار، آب انار صاف شده و ۲۰۰ گرم باقی‌مانده شکر را بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. مواد را مدام هم بزنید تا غلیظ شوند. سپس ژلاتین بن‌ماری شده را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید.

پودر ژلاتین را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم: لایه سوم دسر کیسل را اضافه کنید

در آخرین مرحله، مایه کیسل انار را بعد از غلیظ شدن از روی حرارت بردارید و چند دقیقه صبر کنید تا کمی از دما بیفتد. سپس قالب را از یخچال بیرون بیاورید و مخلوط را روی لایه بیسکویتی دسر کیسل بریزید. دوباره ظرف را به یخچال برگردانید و ۳ ساعت صبر کنید تا کیسل انار خودش را بگیرد. سپس قالب را از یخچال بیرون بیاورید و آن را برش بزنید و سرو کنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه املت با رب یا گوجه‌ فرنگی به روش قهوه‌ خانه‌ ای و حرفه ای

مواد لازم برای تهیه کیسل انار ساده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب انار ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت ۱۰۰ گرم
شکر ۱۰۰ گرم
خامه ۱۰۰ گرم
وانیل ۱/۴ قاشق مرباخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد دسر: ۲۰ دقیقه
زمان آماده‌سازی دسر کیسل انار ساده: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه کیسل انار ساده

طرز تهیه کیسل انار ساده

در این روش از تهیه کیسل انار، علاوه بر آب انار،‌ می‌توانید از دانه‌های انار برای جذاب‌تر شدن شکل ظاهری آن استفاده کنید. همچنین استفاده از چند قطره رنگ خوراکی، به خوشرنگ‌تر شدن دسر کمک می‌کند. با استفاده از دستورالعمل زیر، کیسل انار خوشمزه و خوشرنگ را تهیه کنید.

مرحله اول: آب انار و نشاسته را با هم مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیسل انار، آب انار را بگیرید و صاف کنید. آب انار را در یک قابلمه بریزید و نشاسته ذرت را به تدریج و طی چند مرحله به آن بیفزایید. هر بار مواد را هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شده و گلوله گلوله نشوند. سپس شکر را اضافه کرده و هم بزنید.

مرحله دوم: بقیه مواد دسر را اضافه کنید

در این مرحله، قابلمه را روی حرارت بگذارید و مدام مواد را هم بزنید تا شروع به جوشیدن و غلیظ شدن کند. سپس وانیل را به سایر مواد اضافه کنید و هم بزنید. چند ثانیه بعد شعله را خاموش کنید تا عطر وانیل حفظ شود. قابلمه را کنار بگذارید تا چند دقیقه بماند و از دما بیفتد. بعد از خنک شدن مایه کیسل، خامه ساده را اضافه کنید و هم بزنید تا خامه به طور یکدست در مخلوط کیسل حل شود.

برای خرید وانیل و خامه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: کیسل انار را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیسل انار، داخل کاسه، لیوان یا قالب‌های یک نفره را با مایه دسر کیسل پر کنید و قالب‌ها را در یخچال بگذارید تا کاملا سرد شوند و خودشان را بگیرند. بعد از آماده شدن کیسل‌ها، روی آنها را با مقداری دانه انار تازه یا کمی خامه فرم گرفته، تزیین و سرو کنید.

سوالات متداول

کیسل چیست؟

کیسل در اصل یک دسر روسی است که مواد اصلی آن را آب میوه‌های مختلف، شکر و نشاسته تشکیل می‌دهند. این دسر به صورت یخچالی درست می‌شود و می‌توانید به صورت چند لایه یا ساده درست کنید. کیسل را در قالب‌های تک نفره یا قالب‌های بزرگ می‌توانید تهیه کنید.

برای تهیه دسر کیسل انار، چه بیسکویتی استفاده کنیم؟

استفاده از بیسکویت در طرز تهیه کیسل انار، اختیاری است. می‌توانید از بیسکویت‌های ساده مثل پتی بور یا بیسکویت مادر استفاده کنید یا بیسکویت‌های شکلاتی مثل اوریو در آن به کار ببرید.

 

کالابرگ الکترونیک