معرفی ۱۰ میوه و سبزی برای کاشت در فصل تابستان

معرفی ۱۰ میوه و سبزی برای کاشت در فصل تابستان


10 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی 10 میوه و سبزی برای کاشت در فصل تابستان

در فصل تابستان میوه و سبزی چی بکاریم؟ کاشت میوه و سبزی در تابستان یکی از لذت‌هایی است که هم سرگرمتان می‌کند و هم این امکان را به شما می‌دهد تا از طعم میوه‌ها و سبزیجات تازه و مطمئن لذت ببرید. در ضمن کاشت میوه و سبزی در تابستان و در خانه هم می‌تواند مثل یک سرمایه‌گذاری باشد و نیازی به صرف هزینه برای خرید این محصولات از فروشگاه‌ها نداشته باشید. حتی برخی از میوه‌ها و سبزیجات را به راحتی می‌توانید در گلدان بکارید و فضای زیادی نیاز نخواهد داشت. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به کاشت میوه و سبزی در تابستان، اصول آن و اینکه چه میوه‌ و سبزی‌هایی می‌توانید در تابستان بکارید، می‌پردازیم.

 

 

کاشت میوه و سبزی در تابستان

 

کاشت ذرت در تابستان

 

۱- ذرت شیرین

 

«ذرت» یکی از سبزیجاتی است که کاربردهای زیادی در آشپزی و تهیه سالاد دارد و می‌توان با آن تنقلات خوشمزه‌ای مثل پاپ کورن و ذرت مکزیکی و بلال کبابی هم درست کرد. ذرت سریع رشد می‌کند و بزرگ می‌شود و برای رشد سریع خود به مقدار زیادی غذا (مواد مغذی خاک یا کود) و آب نیاز دارد. بنابراین باید بذر آن را در مقدار زیادی کودهای آلی بکارید.

این سبزی باید در جایی پرورش داده شود که آفتاب زیادی روی آن بتابد و در عین حال از باد در امان باشد. برای کاشت ذرت، نهال‌ها را نزدیک به هم بکارید تا گرده‌افشانی به خوبی و به طور کامل انجام شود. ذرت حدود ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد تا رشد کند، سپس می‌توانید بلال‌های آماده را برای استفاده برداشت کنید.

 

۲- فلفل دلمه‌ای

 

«فلفل دلمه‌ای» هم جزو سبزیجات تابستانی است که برای رشد هوای گرم را دوست دارد تا برسد. هر چند این سبزی می‌تواند در گلدان و مقابل آفتاب هم رشد کند اما باید مراقب باشید که تابش آفتاب خیلی شدید نباشد، چون ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود و روی آن لکه‌های قهوه‌ای بزند. بنابراین از گیاه فلفل در گرم‌ترین روزهای تابستان با کمک سایه‌بان پارچه‌ای محافظت کنید یا اگر در گلدان هستند، آنها را به مکان سایه‌دار منتقل کنید.

فلفل‌ها را قبل از اینکه حشرات، به ویژه مگس میوه، به آنها حمله کند، برداشت کنید. برای محافظت از بوته‌های فلفل در برابر حمله مگس‌های میوه، از آفت‌کش‌ها برای کشتن نرها قبل از تولید‌مثل استفاده کنید. همچنین این گیاه در معرض آلوده شدن به کپک پودری و پژمردگی خالدار است که باید مراقبت‌های لازم را روی آن‌ها داشته باشید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- گوجه فرنگی

 

کاشت گوجه فرنگی در تابستان

 

«گوجه فرنگی» از سبزیجات محبوبی است که در تابستان به خوبی رشد و پرورش پیدا می‌کند. می‌توانید انواع گوجه را برای رشد و برداشت در طول تابستان بکارید. گوجه فرنگی مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری‌های قارچی، آفتاب سوختگی و همچنین در معرض حمله حشراتی مانند مگس میوه، شته‌ها، کرم‌ها و کنه‌ها است.

برای کشت و پرورش گوجه فرنگی به طور منظم باید روی روند رشد آن نظارت داشته باشید و برای جلوگیری از شیوع مشکلات، آفت‌ها و بیماری‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. موضوع مهم این است که گوجه‌فرنگی را به صورت دوره‌ای آبیاری کنید چون آبیاری نامناسب باعث پوسیدگی قسمت انتهای شکوفه‌ها می‌شود. از آنجایی که گوجه فرنگی نیاز به مواد مغذی زیادی دارد، کود مایع را هر دو هفته یک‌بار روی خاک گیاه بپاشید.

حتما بخوانید  3 روش آسان و مطمئن برای تمیز کردن ظروف تفلون بدون ایجاد خش

 

بیشتر بخوانید: روش‌های آسان تهیه کود گلدان و باغچه

 

۴- سبزی‌ خوردن

 

زمان کاشت سبزی خوردن در تابستان است. انواع سبزی خوردن، عاشق روزهای گرم هستند و در فصل تابستان، رشد زیادی دارند. به همین خاطر می‌توانید مقدار زیادی از آن‌ها را به صورت تازه در دسترس داشته باشید. ریحان سبز، ریحان بنفش، پیازچه، فلفل قرمز، نعناع، علف لیمو و گشنیز از جمله سبزی‌های دوستدار هوای گرم‌تر هستند که در طول کاشت و پرورش باید هفته‌ای دو بار آن‌ها را آبیاری کنید.

اگر می‌خواهید سبزیجات را در گلدان بکارید، از گلدانی که سایز بزرگی دارد، استفاده کنید. گلدان‌های بزرگ هم فضای مناسبی برای رشد گیاه مهیا می‌کنند و هم می‌توانند بستر خوبی برای رشد و تغذیه گیاهان ایجاد کنند. استفاده از یک گلدان با قطر ۴۰ سانتی‌متر یا بزرگ‌تر گزینه خوبی باری رشد انواع سبزی است.

 

۵- کدو تنبل

 

پرورش کدو تنبل در تابستان

 

«کدو تنبل» جزو میوه‌های پاییزی است ولی برای این که بتوانید از محصول آن استفاده کنید، باید تابستان دست به کار شوید. این میوه برای رشد، نیاز به فضای زیادی دارد و گلدان برای آن مناسب نیست. کدو تنبل به سرعت رشد می‌کند و در حین رشد، باید روی خاک آن با لایه‌ای از مالچ پوشانده و محافظت شود. بیماری‌های قارچی مثل سفیدک پودری و زنگ می‌توانند تیم میوه را مسموم کنند و از بین ببرند. این مشکلات را با گوگرد ترشونده (یک قارچ کش و میکروب کش گیاهی) می‌توانید خیلی زود کنترل کنید.

کدو تنبل‌ را باید زمانی برداشت کنید که برگ‌های آن از بین رفته و قهوه‌ای شده‌اند. ‌آنها را با حداقل چند اینچ ساقه باقی مانده روی کدو، جدا کنید تا از ورود هوا و آب به داخل کدو و پوسیدگی داخل آن جلوگیری کنید. این کار باعث افزایش ماندگاری کدو تنبل بدون از دست دادن مواد مغذی آن می‌شود. در این صورت کدو می‌تواند ماه‌ها در قفسه‌های خنک، خشک و تاریک بدون آسیب و خرابی باقی بماند.

 

۶- خیار

 

«خیار» جزو صیفی‌جاتی است که به راحتی رشد می‌کند و عاشق خاک گرم بهار و تابستان است. بهتر است به خیار فضای زیادی برای رشد بدهید و از کاشتن آن در گلدان‌های کوچک خودداری کنید. برای پرورش خیار، مقدار زیادی آب به گیاه در حال رشد بدهید تا زمانی که میوه شروع به تشکیل شدن کند. سپس آبیاری را تا حد متوسط کاهش دهید، به طوری که فقط ریشه‌ها مرطوب بمانند.

همچنین مالچ‌پاشی برای جلوگیری از خشک شدن ریشه‌های کم‌عمق خیار و از بین رفتن میوه‌ها مهم است. خیارها مستعد ابتلا به کپک هستند. با استفاده دو هفته‌ای از مایع کود آلی می‌توانید خطر شیوع بیماری را کاهش دهید. می‌توانید از راهکارهای نگهداری گل و گیاه در تابستان هم کمک بگیرید. خیار را در جوانی و در شیرین‌ترین حالت خود برداشت کنید.

 

۷- کدو حلوایی تابستانی

 

«کدو حلوایی تابستانه» همان طور که از نامش پیداست، در ماه‌های گرم سال به خوبی رشد می‌کند. کدو حلوایی یکی از معدود سبزیجاتی است که برای کاشت در گلدان‌های بزرگ مناسب است. گلدانی به قطر ۵۰ سانتی‌متر یا بزرگ‌تر انتخاب کنید. خاک را مرطوب نگه دارید و برای محافظت از ریشه‌های کم‌عمق روی آنها را مالچ بپاشید.

حتما بخوانید  آموزش کاشت زعفران در گلدان و باغچه خانه

به خاطر داشته باشید که اگر چه میوه‌ها و سبزیجات تابستانی عاشق رشد در زیر نور خورشید هستند، اما مالچ پاشی برای محافظت از ریشه آنها و حفظ رطوبت همچنان بسیار مهم است. در ضمن کدو حلوایی مثل سایر کدوها مستعد ابتلا به «کپک پودری» است. این مشکل را با کودهای مخصوص کنترل و درمان کنید.

 

۸- زنجبیل

 

زنجبیل و کاشت آن در تابستان

 

از نظر فنی، «زنجبیل» یک ادویه است و نه یک سبزی، اما کاشت زنجبیل علاوه بر آن‌که شما را سرگرم می‌کند، آسان هم هست. همچنین شاخ و برگ گیاه آن، رنگی از مناطق استوایی را به باغچه‌تان اضافه می‌کند. زنجبیل در آب و هوای گرمسیری و مرطوب می‌روید و در خاک غنی کمپوست شده و بدون زهکشی، رشد خوبی را تجربه می‌کند. برای غنی‌سازی خاک موجود، کود آلی ۵ در ۱ و قسمتی از ماسه را با هم مخلوط کنید. حتی بسته به منطقه آب و هوایی، زنجبیل را می‌توان در داخل خانه هم پرورش داد.

این گیاه علفی، در پاییز از بین می‌رود و زمان بسیار خوبی برای برداشت برخی از ریشه‌های آن است. ریشه‌های باقی‌مانده را برای برداشت در آینده در زمین بکارید. ریشه‌ها، در طول سال با مواد مغذی خاک و نور کم آفتاب هم می‌توانند زنده بمانند. برای حفظ رشد مولد زنجبیل، ریشه‌ها را بردارید، به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و در بهار دوباره بکارید. فراموش نکنید که محیط کاشت گیاه زنجبیل را مرطوب نگه دارید.

 

۹- بادمجان

 

انواع بادمجان‌ عاشق گرما هستند ولی رطوبت را دوست ندارند. بنابراین برای پرورش، آنها را در محلی بکارید که در برابر باد شدید و آفتاب سوختگی محافظت شوند و تهویه خوبی داشته باشند. رطوبت بالا و خاک خیس باعث مشکلات قارچی در بادمجان می‌شود. بادمجان‌ها خاک غنی و کمپوست شده را دوست دارند.

خاک را به خوبی مالچ‌باشی کنید و علف‌های هرز را دور بریزید تا فضا و محیط مناسبی برای رشد داشته باشند. گونه‌های بادمجان از لحاظ اندازه، شکل و رنگ وجود دارند. برای اطلاع از زمان دقیق برداشت اولیه، باید بنا به نوع بادمجان، اقدام کنید.

 

۱۰- اسفناج

 

اسفناج جزو سبزیجات تابستانی است

 

اگر برای کاشت میوه و سبزی در تابستان دنبال گزینه مناسب می‌گردید، اسفناج هم جزو سبزیجات تابستانی است که عملکرد بسیار خوبی در گرما از خود نشان می‌دهد. اگر خاک را به خوبی زهکشی کنید و مواد مغذی آن را تقویت کنید، حتما محصول منحصر به فردی را برداشت خواهید کرد. پرورش اسفناج در تابستان اصلا کار سختی نیست و می‌توانید حتی آن را در خانه هم انجام بدهید. کافی است گرما و نور کافی به آن بتابد.

 

سوالات متداول

 

چه میوه‌هایی را در فصل تابستان می‌توان کاشت؟

 

کدو تنبل، کدو حلوایی، خیار،‌ گوجه فرنگی و ذرت شیرین را می‌توانید در فصل تابستان به راحتی در باغ یا باغچه‌ منزلتان بکارید.

 

چه سبزی‌هایی را می‌توان در فصل تابستان کاشت؟

 

انواع سبزی خوردن مثل ریحان، نعناع، گشنیز، پیازچه، سبزی‌های دیگر مثل اسفناج، فلفل دلمه‌ای، فلفل قرمز و … را می‌توانید در فصل تابستان بکارید.

 

 

منبع: searlesgardening

 

کالابرگ الکترونیک