۲ طرز تهیه فرنی کدو حلوایی مجلسی با طعم کره ای و زعفرانی

۲ طرز تهیه فرنی کدو حلوایی مجلسی با طعم کره ای و زعفرانی


11 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فرنی کدو حلوایی

فرنی با کدو تنبل یا فرنی کدو حلوایی، یکی از دسرهای خوشمزه و خاص پاییزی و زمستانی است که رنگ اشتهابرانگیزی دارد و طعم آن به بستنی شبیه است. این فرنی مجلسی را می‌توانید برای کودکان هم درست کنید و حتی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های شب یلدا، تولد و دورهمی عید نوروز هم گزینه مناسبی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه فرنی کدو حلوایی با آرد و نشاسته، به همراه نکات پخت و خوشمزه شدن این دسر با کدو حلوایی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه فرنی کدو حلوایی با آرد و شیر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی نصف یک عدد متوسط
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج ۴ قاشق غذاخوری
شکر ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
کره یا روغن ۵۰ گرم
چوب دارچین ۱ تکه
هل ۲ عدد
زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی کدو تنبل: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی کدو حلوایی ساده

مراحل طرز تهیه فرنی کدو حلوایی ساده

این شیوه از طرز تهیه فرنی با کدو حلوایی، یک روش ساده است که به خاطر فواید کدو تنبل، حتی برای سرماخوردگی هم مناسب است و می‌توانید آن را به صورت سرد یا گرم سرو کنید. در ادامه مراحل تهیه فرنی با کدو حلوایی و آرد برنج را دنبال کنید.

مرحله اول: کدو حلوایی را بپزید

در ابتدا، کدو حلوایی را بشویید و با یک چاقوی تیز، از وسط نصف کنید. پوست نصف آن را بگیرید و تخمه‌ها را جدا کنید. کدو را خرد کنید و در یک قابلمه بریزید. به قابلمه یک لیوان آب اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذارید و درب آن را ببندید تا کدوها کاملا بپزند و نرم شوند. وقتی آب کدوها گرفته شد، کره را اضافه کنید و هم بزنید. اجازه بدهید کدوها سرد شوند و آن‌ها را در مخلوط‌کن یا با گوشت‌کوب برقی کاملا پوره کنید.

برای خرید انواع کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مایه فرنی را درست کنید

در یک قابلمه شیر، شکر و آرد برنج الک شده را بریزید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و دارچین و هل را اضافه کنید. مدام مواد را هم بزنید تا ته نگیرند ولی غلیظ شوند. دانه‌های هل و چوب دارچین را بیرون بیاورید و پوره کدو حلوایی را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست و مخلوط شوند.

حتما بخوانید  برای ترشی گل کلم از چه سرکه ای استفاده کنیم + نسبت آب و سرکه ترشی

برای خرید دارچین، هل، شکر و آرد برنج می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: فرنی کدو حلوایی را سرو کنید

در آخرین مرحله، وقتی پوره کدو حلوایی غلیظ شد، زعفران دم کرده را اضافه کنید. طعم فرنی را بچشید و در صورت لزوم، مقداری شکر اضافه کنید. سپس حرارت را قطع کنید و فرنی را در ظرف سرو بریزید. روی فرنی را به دلخواه با انواع مغزها، پودر دارچین یا پودر گل محمدی خشک می‌توانید تزیین و آن را سرو کنید. نوش جان!

در صورت تمایل می‌توانید زعفران، انواع مغز آجیل و پودر دارچین را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی کدو حلوایی با نشاسته و بیسکویت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بیسکویت پتی بور ۵ عدد
پوره کدو حلوایی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار (نصف یک کدو)
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت ۳ قاشق غذاخوری
شکر ۴ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
وانیل ۱ قاشق چای‌خوری
زعفران ۱ قاشق چای‌خوری
مغز گردو به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی کدو حلوایی: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی کدو حلوایی مجلسی

مراحل طرز تهیه فرنی کدو حلوایی مجلسی

فرنی با کدو حلوایی و بیسکویت، یک دسر شیک مجلسی و لایه لایه است که طعمی نزدیک به بستنی دارد و مزه کدو حلوایی در آن غالب نیست. برای آموزش این روش تهیه فرنی کدو تنبل، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: کدو تنبل را آماده کنید

برای درست کردن فرنی با کدو حلوایی و نشاسته، کدو حلوایی را بشویید. پوست بگیرید، خرد کرده و تخم‌های کدو را جدا کنید. برش‌های کدو حلوایی را بخارپز کرده یا با مقداری آب بپزید تا نرم شود. سپس آنها را در غذاساز، مخلوط‌کن یا با گوشتکوب برقی، پوره کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: مایه فرنی را آماده کنید

سپس نشاسته ذرت و شکر را در یک قابلمه بریزید و شیر سرد را به آن اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا کاملا نشاسته‌ها باز شوند. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا مواد جوش بیایند. بعد کره و وانیل را اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا روی حرارت بجوشند و به غلظت دسر فرنی برسند.

شیر، نشاسته ذرت و وانیل را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله سوم: پوره کدو حلوایی را اضافه کنید

وقتی مایه فرنی آماده شد، پوره کدو حلوایی را اضافه کنید و مواد را روی حرارت به هم بزنید تا بافت آن غلیظ شود. بعد از آماده شدن، نصف پوره کدو حلوایی را جدا کنید و  کنار بگذارید. روی نصف دیگر فرنی که روی حرارت گذاشته‌اید، به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری یا غذاخوری، زعفران دم‌کرده اضافه کنید و هم بزنید تا فرنی، رنگ زرد بگیرد. ۱ یا ۲ دقیقه بعد حرارت را قطع کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش شله قلمکار کشدار به روش رستورانی و نذری + فیلم

مرحله چهارم: فرنی کدو حلوایی را با بیسکویت سرو کنید

در آخرین مرحله، بیسکویت‌ها را پودر و گردوها را هم خرد کنید. در ظرف سرو، یک لایه از فرنی سفیدی را که جدا کرده بودید، بریزید و روی آن مقداری پودر بیسکویت بریزید. به عنوان لایه سوم، فرنی زعفرانی را اضافه کنید. سپس روی لایه آخر را گردوی پودر شده بپاشید. فرنی را در یخچال بگذارید تا کمی سرد شود و خودش را بگیرد. سپس فرنی را از یخچال بیرون بیاورید و آن را سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید مغز گردو و بیسکویت پتی بور را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر کدو حلوایی ترکیه ای

نکات طرز تهیه فرنی کدو حلوایی

نکات طرز تهیه فرنی کدو حلوایی

  • در هنگام درست کردن مایه فرنی کدو حلوایی، مدام مواد را روی حرارت هم بزنید چون خیلی زود ته می‌گیرند و حرارت هم باید روی حالت ملایم تنظیم شده باشد.
  • در صورت تهیه فرنی کدو حلوایی برای کودکان زیر یک سال، بهتر است از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌هایی مثل هل و گلاب استفاده نکنید چون احتمال آلرژی‌زا بودن برای کودکان وجود دارد.
  • میزان شکر، علاوه بر ذائقه شما، به میزان شیرینی کدو حلوایی هم بستگی دارد. اگر کدویتان شیرین است، اندازه شکر را کمتر در نظر بگیرید.
  • در طرز تهیه فرنی کدو حلوایی برای کودکان بالای ۷ ماه می‌توانید از شیره انگور برای شیرین کردن فرنی استفاده کنید.
  • برای اینکه کدوها، طعم آبکی نگیرند، می‌توانید بعد از اینکه بخارپز کردید پوستشان را بگیرید.
  • دسر فرنی کدو تنبل یک خوراکی مغذی و سرشار از ویتامین‌های مختلف است که برای تقویت بدن و درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی در پاییز و زمستان، به عنوان صبحانه یا میان وعده هم می‌توانید سرو کنید.
  • به جای شیر می‌توانید از آب برای درست کردن فرنی کدو تنبل استفاده کنید ولی استفاده از شیر، هم بافت فرنی را نرم‌تر و هم طعم آن را قوی‌تر می‌کند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی کدو حلوایی

برای عطر بیشتر فرنی کدو حلوایی از چی استفاده کنیم؟

از عطر دهنده‌ها و چاشنی‌های مختلفی در فرنی کدو حلوایی می‌توانید استفاده کنید. بنا به ذائقه خود می‌توانید هل آسیاب شده، عصاره هل، زعفران دم کرده، وانیل، گلاب و … به کار ببرید.

برای لعاب دار شدن فرنی کدو حلوایی چه کنیم؟

از جو پرک برای لعاب دادن بیشتر به فرنی می‌توانید استفاده کنید. جو پرک را از قبل خیس کرده و به مواد فرنی اضافه کنید.

چطور فرنی کدو حلوایی رژیمی درست کنیم؟

برای رژیمی شدن فرنی کدو حلوایی، به جای شکر، از عسل یا شیره انگور به مقدار کم استفاده کنید. همچنین از شیر کم چرب یا آب در آن استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک