۲ طرز تهیه دسر کدو حلوایی ترکیه ای (کاباک تاتلیسی) لذیذ و خوشمزه

۲ طرز تهیه دسر کدو حلوایی ترکیه ای (کاباک تاتلیسی) لذیذ و خوشمزه


25 مهر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دسر کدو حلوایی ترکیه ای

دسر کدو حلوایی ترکیه ای (کاباک تاتلیسی) یک دسر ترکی خوشمزه و پرطرفدار برای روزهای سرد سال است که می‌توانید به راحتی در خانه آن را درست کنید. انواع دسر و غذا با کدو حلوایی از جمله خوراکی‌های محبوب در سراسر دنیا هستند و برای مهمانی و دورهمی‌ها و دسر شب یلدا هم گزینه مناسبی به حساب می‌آیند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه دسر ترکی کاباک تاتلیسی ساده و دسر کدو حلوایی ترکیه ای با ارده را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه دسر کدو حلوایی ترکیه ای (کاباک تاتلیسی)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی ۳۰۰ گرم
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
چوب دارچین ۱ تکه
میخک ۵ عدد
مغز پسته و مغز گردوی خرد شده برای تزیین به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۲ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت دسر کدو حلوایی ترکیه ای: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه دسر کدو تنبل ترکیه‌ ای

مراحل طرز تهیه دسر کدو حلوایی ترکیه‌ ای

دسر کدو حلوایی ترکیه ای یا کاباک تاتلیسی هم به صورت ساده درست می‌شود و با مغزهای مختلف تزیین می‌شود و هم با ارده می‌توان آن را طعم‌دار کرد. در ادامه مدل ساده این دسر معروف و لذیذ با کدو حلوایی را به شما آموزش خواهیم داد. مراحل تهیه دسر کاباک ترکی را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: کدو حلوایی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر کدو حلوایی ترکیه ای، کدو تنبل را بشویید و پوست آن را با چاقو یا کاتر جدا کنید. کدوها را به صورت حلقه‌ای یا مکعبی، به نحوی که ضخامت آن کم باشد، برش بزنید. کدوها را در یک ظرف بچینید و روی آنها را شکر بپاشید. روی ظرف را بپوشانید و ظرف را در یخچال قرار دهید تا کدو و شکر آب بیندازند.

برای خرید شکر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: تکه‌های کدو تنبل را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه کاباک تاتلیسی ظرف حاوی کدوها را بعد از ۱۲ ساعت از یخچال بیرون بیاورید و به آرامی در یک قابلمه بریزید. کدوها در این مدت آب انداخته‌اند و شکر به خورد آنها رفته است. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید آب خارج شده از کدوها شروع به جوشیدن کند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه مربای انجیر براق و بدون شکرک + مارمالاد انجیر

مرحله سوم: بقیه مواد دسر را اضافه کنید

وقتی مایع داخل قابلمه جوش آمد، چوب دارچین و میخک را به آن‌ها اضافه کنید تا عطر و طعم این چاشنی‌ها به خورد دسر کدو حلوایی برود. در تمام این مراحل، تا حد ممکن کدوها را هم نزنید تا شکلشان حفظ شود و له نشوند. وقتی شربت یا عصاره کدو حلوایی کاملا غلیظ و کم آب شد (تقریبا هیچ آبی نباید در قابلمه باقی بماند)، چوب دارچین و میخک را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید کدوها، کمی سرد شوند.

در صورت تمایل دارچین را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: دسر کاباک تاتلیسی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دسر کاباک تاتلیسی، به آرامی برش‌های کدو را در ظرف سرو قرار دهید و روی آنها را با پودر پسته، پودر گردو و مغزهای دلخواه دیگر تزیین و سرو کنید. می‌توانید کمی خامه یا یک اسکوپ بستنی هم روی کدوها بگذارید و سپس آن را میل کنید. نوش جان!

در صورت تمایل انواع مغز آجیل از جمله مغز پسته و مغز گردو و خامه و بستنی را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاکا کدو حلوایی

مواد لازم برای تهیه دسر کدو حلوایی ترکیه ای با ارده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی ۳۰۰ گرم
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۳ قاشق غذاخوری
پودر هل ۱/۲ قاشق چای‌خوری
پودر دارچین ۱/۲ قاشق چای‌خوری
ارده ۳ قاشق غذاخوری
مغز گردو ۲ قاشق غذاخوری
مغز پسته ۲ قاشق غذاخوری
کره ۲۵ گرم
زعفران دم‌کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
بستنی وانیلی به میزان دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت دسر کدو حلوایی ترکی با ارده: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه دسر کدو حلوایی با سس ارده

مراحل طرز تهیه دسر کدو حلوایی با سس ارده
در این روش، هم می‌توانید از قابلمه یا تابه برای تهیه دسر ترکی کدو حلوایی استفاده کنید و هم دسر را در فر می‌توانید درست کنید. ارده هم به عنوان طعم‌دهنده اصلی، در این دسر به کار می‌رود. مراحل طرز تهیه دسر کدو حلوایی ترکی با ارده را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: کدو حلوایی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر کدو حلوایی با ارده، کدو حلوایی را بشویید و پوست آن را بگیرید. سپس آن را به قطعات دلخواه (مکعبی یا حلقه‌ای) برش بزنید. در یک قابلمه کره بریزید و کدوها را به صورت مرتب، کف آن بچینید. در ادامه شکر، هل و دارچین را روی کدوها بپاشید. درب قابلمه را بگذارید و آن را در یخچال قرار دهید. به مدت ۲ ساعت صبر کنید تا کدوها آب بیندازند.

در صورت تمایل می‌توانید هل و کره را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاستیل زنجبیلی به ۲ روش با زنجبیل تازه و پودر زنجبیل

مرحله دوم: کدو تنبل را بپزید

فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس قابلمه حاوی کدوها را بعد از ۲ ساعت روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد که عصاره کدوها شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید. درب قابلمه را روی ظرف بگذارید و اجازه دهید کدوها نرم شده و کاملا بپزند. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله سوم: تکه‌های کدو حلوایی پخته را در فر بگذارید

در یک سینی فر، فویل آلومینیومی یا کاغذ روغنی بیندازید و به آرامی، برش‌های کدوی پخته شده را در سینی فر بچینید و روی آنها را زعفران دم کرده و گلاب بریزید. عصاره‌ای را که داخل قابلمه مانده است، کنار بگذارید. سینی را در فر بگذارید و صبر کنید کدوها در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد، به مدت ۱۵ دقیقه طلایی شوند و بپزند.

برای خرید زعفران و گلاب می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: سس ارده را درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه دسر کدو حلوایی ترکیه ای، در حین پخت کدو حلوایی در فر، قابلمه‌ای را که عصاره کدو حلوایی در آن باقی مانده، روی حرارت بگذارید و ارده را در آن بریزید. ارده را با عصاره کدو حلوایی روی حرارت تفت دهید تا عصاره و ارده کاملا با هم ترکیب شده و به خورد هم بروند. حرارت را قطع کنید و اجازه دهید این سس ارده کمی سرد شود. طرز تهیه ارده را بلد هستید؟

ارده را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری، تلفنی و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: دسر کدو حلوایی را آماده کنید

بعد از اینکه کدوها پختند و رویشان طلایی شد، سینی را از فر بیرون بیاورید. کمی که کدوها از دما افتادند، به آرامی برش‌های کدو حلوایی طعم‌دار شده و پخته را در ظرف سرو بگذارید، طوری که کدوها له نشوند. سپس از سس ارده که درست کرده‌اید، روی کدوها بریزید.

مرحله ششم: دسر کدو حلوایی را سرو کنید

در آخرین مرحله، روی برش‌های کدو حلوایی اسکوپ‌های بستنی وانیلی بگذارید. برخی افراد از سرشیر یا خامه هم برای سرو استفاده می‌کنند. روی بستنی هم مقداری مغز پسته و گردوی خرد شده یا مغزهای دلخواه دیگر بپاشید. دسر شما آماده است. نوش جان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک

سوالات متداول

چرا کدو حلوایی در طرز تهیه دسر کاباک تاتلیسی له می‌شود؟

دلیل له شدن کدو حلوایی‌ها، پختن بیش از حد آنها است. به هیچ عنوان برای پختن کدوها از آب استفاده نکنید. اجازه دهید کدوها با شکر برای چند ساعت بمانند و آب بیندازند. سپس کدو را در همان آب یا عصاره خارج شده از آنها، بپزید.

دسر کدو حلوایی ترکیه‌ای با چه موادی سرو می‌شود؟

معمولا این دسر را به صورت ساده و با انواع مغزها و کنجد یا به صورت مجلسی با بستنی وانیلی، سرشیر و سس ارده سرو می‌کنند.

 

کالابرگ الکترونیک