۳۰ خواص عجیب کدو حلوایی و مضرات آن + طبع و مصلح کدو حلوایی

۳۰ خواص عجیب کدو حلوایی و مضرات آن + طبع و مصلح کدو حلوایی


20 مهر 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
30 خواص عجیب کدو حلوایی و مضرات آن + طبع و مصلح کدو حلوایی

کدو حلوایی یا کدو تنبل یک محصول پاییزی و زمستانی است که به دلیل تنوع و طعم شیرین و آجیلی‌اش مشهور است. اگر چه کدو تنبل معمولا به عنوان یک سبزی قلمداد می‌شود، اما از نظر گیاه‌شناسی، کدو حلوایی در واقع یک میوه است. کدو حلوایی نه تنها طعم دلپذیری دارد بلکه مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان را در خود جای داده است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش خواص و فواید کدو حلوایی، مضرات کدو حلوایی و هر آنچه را که باید در مورد آن بدانید، از جمله طبع و مصلح کدو حلوایی، مزایای سلامتی و نحوه افزودن کدو حلوایی به رژیم غذایی را به شما می‌گوییم.

 

طبع و مصلح کدو حلوایی

طبع و مصلح کدو حلوایی

 

کدو حلوایی در طب سنتی طبع سرد دارد. توصیه می‌شود این کدو را با ادویه‌هایی که طبع گرم دارند مثل زیره، دارچین و … بپزید. یا از عسل برای متعادل کردن طبع آن استفاده کنید.

 

مواد مغذی کدو حلوایی

 

اگر چه می‌توانید کدو حلوایی را به صورت خام بخورید. اما این کدوی زمستانی معمولا برشته یا پخته می‌شود. یک فنجان (۲۰۵ گرم) کدو حلوایی پخته شده شامل مواد مغذی و ویتامین‌های زیر است:

 

  • کالری: ۸۳
  • کربوهیدرات: ۲۲ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • فیبر: ۷ گرم
  • ویتامین آ: ۴۵۷ درصد میزان مصرف روزانه مرجع (RDI)
  • ویتامین ث: ۵۲ درصد از RDI
  • ویتامین ای: ۱۳ درصد از RDI
  • تیامین (B1): 10 درصد از RDI
  • نیاسین (B3): 10 درصد از RDI
  • پیریدوکسین (B6):  ۱۳ درصد از RDI
  • فولات (B9): 10 درصد از RDI
  • منیزیم: ۱۵ درصد از RDI
  • پتاسیم: ۱۷ درصد از RDI
  • منگنز: ۱۸ درصد از RDI

 

همانطور که می‌بینید، کدو حلوایی کالری کمی دارد اما حاوی مواد مغذی مهمی است. علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی ذکر شده در بالا، منبع خوبی از کلسیم، آهن، فسفر و مس نیز است.

 

نقش انواع ویتامین‌های کدو حلوایی در سلامت بدن

 

نقش انواع ویتامین های کدو حلوایی در سلامت بدن

 

کدو تنبل منبع عالی از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین سرشار از کاروتنوئیدها، از جمله بتا کاروتن، بتا کریپتوکسانتین و آلفا کاروتن است که رنگدانه‌های گیاهی هستند و به کدو تنبل رنگ روشن می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: خواص زغال اخته و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

ویتامین A

 

بدن شما ترکیبات پروویتامین A و کاروتنوئیدها را به شبکیه و رتینوئیک اسید (اشکال فعال ویتامین A) تبدیل می‌کند. ویتامین A برای تنظیم رشد سلولی، سلامت چشم، سلامت استخوان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. علاوه بر این، برای رشد و نمو جنین حیاتی است و آن را به یک ویتامین مهم برای زنان باردار تبدیل می‌کند.

 

ویتامین C

 

کدو حلوایی همچنین سرشار از ویتامین C است. یک ماده مغذی محلول در آب که برای عملکرد سیستم ایمنی، سنتز کلاژن، ترمیم زخم و ترمیم بافت مورد نیاز است. هر دو ویتامین A و C به عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی در بدن شما عمل می‌کنند. همچنین از سلول‌های بدن در برابر آسیب ناشی از مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد محافظت خواهند کرد.

 

ویتامین E

 

ویتامین E یک آنتی اکسیدان دیگر در کدو تنبل است که به محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می کند. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن، مانند بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

 

ویتامین B

 

کدو حلوایی سرشار از ویتامین B – شامل فولات و B6 – است که بدن شما برای انرژی و تشکیل گلبول‌های قرمز به آن نیاز دارد.

 

مواد معدنی

 

علاوه بر این‌ها کدو حلوایی، سرشار از منیزیم، پتاسیم و منگنز است که همه آنها نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کنند. به عنوان مثال، منگنز به عنوان یک عامل مشترک در تقویت استخوان و فرایند ساخت بافت استخوان عمل می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک کدو حلوایی برای زیبایی و جوانسازی پوست

 

با خواص کدو حلوایی آشنا شوید

 

با خواص کدو حلوایی آشنا شوید

 

کدو حلوایی به دلیلی خواص شگفت انگیزی که برای سلامت دارد به یکی از بهترین میوه‌های زمستانی شهرت دارد. این کدوی نارنجی رنگ سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین‌های مختلف است و از همین رو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات مختلف مفید است. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین خواص کدو حلوایی برای سلامت آشنا شوید.

حتما بخوانید  ۲۷ غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده لذیذ و خوشمزه + فیلم

 

۱- خواص آنتی اکسیدانی در کاهش خطر بیماری‌های مزمن

 

کدو حلوایی منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های قوی از جمله ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن است. آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری یا کند شدن آسیب سلولی و کاهش التهاب کمک می‌کنند. این عامل خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش می‌دهد.

 

۲- خواص و فواید کدو حلوایی برای سرطان

 

کدو حلوایی برای سرطان

 

تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های سرشار از آنتی اکسیدان‌های خاص موجود در کدو تنبل – مانند آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی و ویتامین C – می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌اند که دریافت بیشتر رژیم غذایی بتاکاروتن و ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد.

مروری بر ۱۸ مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان بتاکاروتن را مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، ۲۴ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه بودند. یک بررسی دیگر روی ۲۱ مطالعه نشان داد که خطر سرطان ریه به ازای هر ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C اضافی در روز ۷ درصد کاهش می‌یابد. علاوه بر این، مرور ۱۳ مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر بتاکاروتن در خون به طور قابل توجهی مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد.

 

۳- خواص و فواید کدو حلوایی برای بیماری قلبی

 

مصرف سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی – از جمله کدو حلوایی – در محافظت در برابر بیماری‌های قلبی موثر است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این سبزیجات که رنگ نارنجی دارند، تاثیر قوی بر سلامت قلب می‌گذارد. مطالعه‌ای بر روی ۲۴۴۵ نفر نشان داد که خطر بیماری‌های قلبی به ازای هر وعده روزانه اضافی سبزیجات زرد یا نارنجی، ۲۳ درصد کاهش می‌یابد.

تصور می‌شود که کاروتنوئیدهای موجود در این سبزیجات، با کاهش فشار خون، کاهش التهاب و کنترل ژن‌های خاص مرتبط با بیماری‌های قلبی از سلامت قلب محافظت می‌کنند.

 

۴- خواص و فواید کدو حلوایی در جلوگیری از آلزایمر

 

کدو حلوایی در جلوگیری از آلزایمر

 

برخی از رژیم‌های غذایی، مانند رژیم‌های غنی از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بیشتر و شامل مواد غذایی مثل کدو حلوایی، زوال عقل را به تاخیر می‌اندازند. یک مطالعه ۱۳ ساله بر روی ۲۹۸۳ نفر یک الگوی رژیم غذایی غنی از کاروتنوئید را با تقویت حافظه، توجه بصری و تسلط کلامی در دوران پیری مرتبط دانست. علاوه بر این، دریافت بیشتر ویتامین E از طریق رژیم غذایی ممکن است اثر محافظتی در برابر بیماری آلزایمر داشته باشد.

نتایج یک مطالعه ۸ ساله روی ۱۴۰ فرد مسن نشان داد افرادی که دارای بیشترین میزان ویتامین E در خون هستند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان این ویتامین را دارند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر

 

۵- خواص و فواید کدو حلوایی برای لاغری

 

یک فنجان (۲۰۵ گرم) کدو حلوایی پخته فقط ۸۳ کالری و ۷ گرم فیبر سیر کننده دارد. اگر می‌خواهید وزن اضافی و چربی بدن خود را کاهش دهید، کدو حلوایی یک انتخاب عالی است. این میوه حاوی فیبر نامحلول و محلول است. به طور خاص، فیبر محلول با کاهش چربی همراه است و کاهش اشتها را نشان می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیشتر فیبر غذایی باعث کاهش وزن و کاهش چربی بدن می‌شود.

نتایج مطالعه‌ای بر روی ۴۶۶۶۷ کودک و نوجوان نشان داد که خطر چاقی در افرادی که بیشترین فیبر را مصرف کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که کمترین فیبر را مصرف کرده‌اند ۲۱ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، یک مطالعه روی ۲۵۲ زن نشان داد که به ازای هر یک گرم افزایش در کل فیبر غذایی، وزن ۰.۵۵ پوند (۰.۲۵ کیلوگرم) و چربی ۰.۲۵ درصد کاهش می‌یابد. افزودن کدو حلوایی به وعده‌های غذایی راهی عالی برای کاهش گرسنگی و افزایش مصرف فیبر است.

 

۶- خواص کدو حلوایی برای کنترل دیابت

 

خواص کدو حلوایی برای کنترل دیابت

 

دیابت یک بیماری مزمن و رایج است که موجب افزایش قند خود در بدن می‌شود. مصرف کدو حلوایی به دلیل داشتن فیبرهای مفید و پکتین می‌تواند قند خون را کنترل کند و از افزایش قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت جلوگیری نماید. از طرف دیگر ویتامین B موجود در کدو حلوایی موجب افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شود و برای سلامت افراد دیابتی مفید است.

 

۷- خواص کدو حلوایی برای عفونت

 

کدو حلوایی و تخم آن دارای خواص ضد میکروبی و ضد انگلی هستند و از همین رو مصرف آن می‌تواند از بروز عفونت‌های فصلی جلوگیری کند. کدو حلوایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و افرادی که در طول پاییز و زمستان از آن استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های عفونی دچار می‌شوند.

حتما بخوانید  40 خواص و عوارض عجیب به برای سلامت بدن + طبع و مصلح به

 

۸- خواص کدو حلوایی برای کبد

 

مصرف کدو حلوایی موجب بازسازی سلول‌های کبدی می‌شود و از همین رو برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و همچنین بیماری‌های سیستم صفراوی بسیار مفید است. مصرف کدو حلوایی به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و با پاکسازی کبد جلوی آسیب به آن را می‌گیرد. تخم کدو حلوایی یک ماده فوق‌العاده برای سلامت کبد است و از همین رو بهتر است در کنار گوشت این میوه از تخم آن نیز استفاده کنید.

 

۹- خواص کدو حلوایی برای کودکان

 

خواص کدو حلوایی برای کودکان

 

کدو حلوایی سرشار از ویتامین‌های مختلف، پتاسیم، آنتی اکسیدان و فیبر است. مصرف کدو حلوایی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود و برای جلوگیری از یبوست به ویژه در نوزادان بسیار مفید است. از طرف دیگر کدو حلوایی خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی کننده دارد و به همین دلیل استفاده از آن موجب می‌شود تا کودکان در طول پاییز و زمستان کمتر سرما بخورند و دچار بیماری شوند.

 

۱۰- خواص کدو حلوایی برای مردان

 

مطالعات نشان می‌دهد که کدو حلوایی می‌تواند به افزایش سطح هورمون تستوسترون در مردان کمک کند. هورمون تستوسترون یک هورمون مردانه برای باروری در مردان است که افزایش سطح این هورمون می‌تواند ناتوانی‌های جنسی را در مردان نیز درمان کند.

 

مضرات احتمالی کدو حلوایی

 

مضرات احتمالی کدو حلوایی

 

  • اگر کدو حلوایی را در حد اعتدال مصرف کنید، مزایای سلامتی بسیاری دارد ولی در صورت زیاده‌روی در افرادی که مزاج سرد دارند، می‌تواند مشکلات گوارشی و بیماری اسهال را در پی داشته باشد. مخصوصا کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند.

 

  • آقایان در خوردن کدو حلوایی زیاده‌روی نکنند چون مصرف بیش از حد کدو حلوایی باعث کاهش مایع حاوی اسپرم در مردان می‌شود.

 

  • کدو حلوایی اشتها را کم می‌کند و ضعف معده را در صورت مصرف زیاد، در پی دارد.

 

چگونه کدو حلوایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

 

چگونه کدو حلوایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

 

افزودن کدو حلوایی به رژیم غذایی یک راه عالی برای بهبود سلامت کلی بدن است. در اینجا چند ایده برای ترکیب کدو حلوایی به غذاهای شیرین و خوش طعم آورده شده است:

 

  • کدو حلوایی را به صورت مکعبی خرد کنید. با روغن زیتون، نمک و فلفل تفت دهید تا یک غذای سریع و خوشمزه تهیه کنید.
  • کدو حلوایی را مانند سیب زمینی، سرخ و آن را مصرف کنید.
  • کدو حلوایی سرخ یا آبپز شده را برای تهیه انواع سالاد به کار ببرید.
  • کدو حلوایی پوره شده را به غذاهای پخته شده مانند نان و مافین اضافه کنید.
  • برای تهیه سوپ کدو حلوایی خامه‌ای و بدون لبنیات می‌توانید از پوره کدو تنبل و شیر نارگیل استفاده کنید.

 

با کدو حلوایی چی درست کنم؟

 

  • خورش کدو حلوایی یک روش عالی برای اضافه کردن کدو حلوایی به رژیم غذایی است.
  • با ترکیب لوبیا، ادویه‌جات، ترشیجات، سس گوجه فرنگی و کدو تنبل یک سس فلفل قرمز گیاهی درست کنید.
  • نصف کدو حلوایی پخته شده را با مخلوط مورد علاقه خود از غلات، سبزیجات و پنیر برای شام گیاهخواری ترکیب کنید.
  • کدو حلوایی پخته را به غذاهایی مثل ماکارونی اضافه یا از آن به صورت پوره به عنوان سس ماکارونی استفاده کنید.
  • کدو حلوایی پخته شده را با نمک، شیر و دارچین له کنید تا یک پیش غذای خامه‌ای داشته باشید.
  • برای خوردن صبحانه مقوی، کدو تنبل بو داده را در کنار تخم مرغ مصرف کنید.
  • هنگام تهیه پای یا تارت از کدو حلوایی پوره شده استفاده کنید.
  • برش های نازک کدو حلوایی خام یا کدو حلوایی رنده شده را روی سالاد بریزید تا طعم و بافت منحصر به فردی داشته باشد.
  • کدو تنبل را به جای سایر سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، کدو یا سیب زمینی شیرین امتحان کنید.
  • با کدو حلوایی می‌توانید انواع خورش و پلو را درست کنید. کئی پلا یا کدو پلو یکی از مشهورترین غذاهای مازندرانی با کدو حلوایی است. همچنین کوکوی کدو حلوایی یکی از انواع خوشمزه کوکوی محلی مازندرانی است.
  • طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک بسیار مشهور است.

 

سوالات متداول

 

خواص کدو حلوایی برای کبد چیست؟

 

مصرف کدو حلوایی موجب بازسازی سلول‌های کبدی می‌شود و از همین رو برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و همچنین بیماری‌های سیستم صفراوی بسیار مفید است. مصرف کدو حلوایی به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و با پاکسازی کبد جلوی آسیب به آن را می‌گیرد.

 

کدو حلوایی چطور ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد؟

 

تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های سرشار از آنتی اکسیدان‌های خاص موجود در کدو تنبل – مانند آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی و ویتامین C – می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک