طرز تهیه ۲۴ دسر و غذا با کدو حلوایی + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه ۲۴ دسر و غذا با کدو حلوایی + فیلم آموزش تهیه


14 دی 1401 . زمان مطالعه: 27 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذا با کدو حلوایی

با کدو حلوایی چی درست کنم؟ اصلا می‌دانید چطور یک غذای خوشمزه با کدو حلوایی درست کنید؟ کدو حلوایی یکی از مقوی‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انواع سبزیجات است که می‌توانید با استفاده از آن غذاهای متنوعی آماده کنید. برای تهیه غذا و دسر با کدو حلوایی روش‌های متنوعی وجود دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز درست کردن غذا و دسرهای مختلف با کدو حلوایی آشنا شوید.

 

 

انواع غذا با کدو حلوایی

 

انواع غذا با کدو حلوایی

 

با کدو حلوایی چی درست کنیم؟ سوالی که خیلی از ما با شنیدن نام این کدوی نارنجی جذاب به ذهنمان خطور می‌کند. درواقع درست کردن غذا با کدو حلوایی برای خیلی از ما یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

کدو حلوایی به دلیل خاصیت فوق‌العاده زیادی که دارد، یک ماده غذایی بی‌نظیر برای تهیه غذا محسوب می‌شود. اما خیلی از افراد حتی با طرز درست کردن کدو حلوایی نیز آشنایی ندارند. اما باید بدانید که درست کردن انواع خورش، دسر، پلو و کوکوهای خوش طعم با این کدو بسیار ساده است.

اگر دوست دارید از خواص کدو حلوایی بهره‌مند شوید و غذاهای متنوعی با کدو حلوایی آماده کنید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید، چون پیشنهادات جذابی برای غذا با کدو حلوایی داریم.

 

۱- کوکو کدو حلوایی

 

کوکو کدو حلواییاز انواع غذا با کدو حلوایی

 

«کوکو کدو حلوایی» یکی از خوشمزه‌ترین انواع غذا با کدو حلوایی و بدون گوشت است که با مواد اولیه‌ ساده و در مدت زمانی کوتاه آماده می‌شود. برای تهیه کوکو کدو حلوایی باید ابتدا پیاز را پوست بگیرید و با رنده درشت رنده کنید. آب پیاز را بگیرید و سپس کدوی خام را با رنده درشت رنده کنید و به پیاز اضافه کنید. ۲ قاشق غذاخوری زعفران آب کرده غلیظ اضافه کنید و مواد را با هم ترکیب کنید.

حالا سیب زمینی را آب‌پز کنید و رنده کنید و به این مخلوط اضافه کنید. دو عدد تخم مرغ را هم بزنید و روی بقیه مواد بریزید. ادویه‌ و نمک و فلفل را اضافه کنید و تمام مواد را خوب هم بزنید تا مایه کوکو یکدستی درست شود. برای مطالعه ادامه طرز تهیه کوکو کدو حلوایی با سیب زمینی و آشنایی با فوت و فن‌های درست کردن این کوکوی خوش طعم می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوکو کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۲- بورانی کدو حلوایی

 

بورانی کدو حلوایی یک غذا با کدو حلوایی

 

«بورانی کدو حلوایی» یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین انواع غذا با کدو حلوایی و بدون گوشت است که بیشتر در شمال کشور به ویژه مازندران تهیه می‌شود. این بورانی خوش طعم با استفاده از پوره کدو حلوایی، ماست و طعم‌دهنده‌های مختلف آماده می‌شود. برای تهیه بورانی کدو حلوایی با ماست ابتدا کدو حلوایی را خوب بشویید و بعد آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس آن در قابلمه‌ای همراه با آب بریزید و اجازه دهید خوب بپزد.

حال کدو ‌حلوایی‌های پخته شده را با قاشق از پوست جدا کنید و آن‌ها را در دستگاه غذاساز بریزید یا با استفاده از چنگال آن را له کنید تا تبدیل به پوره شود. برای خواندن ادامه طرز تهیه بورانی کدو حلوایی به دو روش مازندرانی و تبریزی می‌توانید به مقاله طرز تهیه بورانی کدو حلوایی مراجعه کنید.

 

۳- سوپ کدو حلوایی

 

سوپ کدو حلوایی

 

«سوپ کدو حلوایی» با شیر و تزیین خامه با آن بافت نرم و مخملی یک گزینه عالی برای روزهای سرد، دورهمی‌ها و حتی به عنوان پیش غذاهای مهمانی‌های مجلسی و رسمی در اغلب کشورهای دنیاست.

درست کردن سوپ مقوی و بسیار خوشمزه کدو حلوایی مجلسی با شیر اصلاً کار سختی نیست. این طرز تهیه سوپ کدو حلوایی کانادایی است. برای شروع باید کدو حلوایی را بشورید و پوست بگیرید و به صورت مکعبی تکه تکه کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و با کره و چند قطره روغن مایع تفت دهید تا نرم شود.

سپس کدو حلوایی و سیب زمینی مکعبی خرد شده را هم اضافه کنید و تفت دهید. برای خواندن ادامه طرز تهیه سوپ کدو حلوایی و همچنین مشاهده فیلم آموزشی این سوپ می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه سوپ کدو حلوایی کلیک کنید.

 

 

 

 

۴-  کویی تره

 

کویی تره یک غذا با کدو حلوایی

 

«کویی تره» یا «کدو فسنجان» یکی از غذاهای محلی و سنتی گیلانی و شهر رشت است. این غذا با رب انار شباهت‌هایی به میرزا قاسمی یا حتی خورش فسنجان دارد، ولی در اصل با آن‌ها تفاوت‌های کلی هم دارد.

این غذا با کدو حلوایی و گردو بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است که کدو حلوایی در بازار به وفور یافت می‌شود. مواد اصلی کویی تره شامل کدو حلوایی و گردو است و از چاشنی‌های دیگری هم در آن استفاده می‌شود.

برای تهیه این غذا با کدو حلوایی و گردو باید از ترکیب گردو، کدو، سیر، رب انار، شکر و نمک و فلفل استفاده کنید. این غذا با کدو حلوایی را هم به صورت سرد و هم به صورت گرم سرو می‌کنند. برای خواندن طریقه درست کردن کویی تره یا کدو فسنجان به ۲ روش اصیل و سنتی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کویی تره کلیک کنید.

 

۵- دلمه کدو حلوایی

 

دلمه کدو حلوایی یک غذا با کدو حلوایی

 

اگر به دنبال طرز تهیه یک غذا با کدو حلوایی و گوشت چرخ کرده هستید، پیشنهاد ما دلمه کدو حلوایی است. این غذا را هم در قابلمه و هم با استفاده از فر می‌توانید تهیه کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه کدو حلوایی باید مواد آن را آماده کنید. پیش از هر چیز لپه را از قبل خیس کرده و سپس آن را در یک ظرف مناسب با مقداری آب بپزید. حال برنج را در مقداری آب بجوشانید. لپه و برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید.

قسمت بالای کدو حلوایی یا کدو تنبل را برش دهید و تخم کدو را خارج کنید. داخل کدو تنبل را دارچین، زنجبیل، آبلیمو و کره بمالید و مزه‌دار کنید. روی کدو حلوایی را کره بمالید. کدو را در فویل آلومینیومی بپیچید و به مدت ۲۰ دقیقه در طبقه وسط فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. برای خواندن ادامه طرز تهیه دلمه کدو حلوایی یا کدو تنبل شکم پر در فر یا قابلمه می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه کدو حلوایی مراجعه کنید.

 

۶- خورش قلیه کدو حلوایی

 

خورش قلیه کدو حلوایی

 

اگر گیاهخوار هستید و یا به هر دلیل به دنبال یک غذا با کدو حلوایی بدون گوشت هستید، بهتر است «خورش قلیه کدو حلوایی» را امتحان کنید. طرز تهیه این غذا با کدو حلوایی در شهرهای مختلف متفاوت است.

برای مثال قلیه کدو حلوایی بوشهری با تمر هندی درست می‌شود. در مناطق شمالی کشور و به خصوص در استان مازندران قلیه کدو حلوایی را با رب انار یا رب آلبالو می‌پزند. در برخی مناطق هم در طرز تهیه قلیه کدو حلوایی از برنج و گردو استفاده می‌کنند.

برای درست کردن این غذا با کدو حلوایی باید لوبیا چیتی را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در آب خیس کنید تا نفخ آن از بین برود. سپس لوبیاها را داخل قابلمه ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید. کمی نمک به قابلمه اضافه کنید. قابلمه لوبیا را روی حرارت قرار دهید و‌ صبر کنید تا لوبیاها کاملاً پخته شود. برای پخته شدن لوبیاها ۲ و نیم ساعت زمان لازم است.

در مرحله بعد، سیرها را پوست کنده و بعد رنده کنید. همچنین مغز گردو هم آسیاب کنید. در داخل ماهیتابه‌ای کمی روغن بریزید، سپس سیر را در روغن تفت دهید. پس از آن پودر گردو را به ماهیتابه اضافه کنید. چند دقیقه مواد را تفت دهید. برای خواندن ادامه طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۷- کدو پلو

 

کدو پلو یک غذا با کدو حلوایی

 

«کدو پلو»، «کئی پلا» یا «کهی پلا» یکی از خوشمزه‌ترین انواع غذا با کدو حلوایی و برنج است که بسیار سریع و ساده آماده می‌شود. پس اگر از خوردن غذاهای تکراری و یکنواخت خسته شده‌اید، بهتر است این غذای جدید و پر از خاصیت مازندرانی را امتحان کنید.

برای درست کردن این پلو مجلسی خوشمزه ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و مقداری روغن زیتون یا روغن مایع داخل ماهیتابه بریزید و پیازها را با شعله ملایم تفت دهید. بعد از اینکه رنگ پیازها شروع به تغییر کرد، کدو حلوایی‌ها را به صورت مربعی برش دهید و به پیاز اضافه کنید و خوب تفت دهید. سیر و ادویه به مواد اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه خوب سرخ شوند.

در این فرصت مرغ‌ها را به صورت مربعی خرد کنید و نمک، پودر آویشن و زنجبیل و فلفل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مزه‌دار شوند. برای طرز تهیه کدو پلو مجلسی در این مرحله باید مرغ‌ها را در یک ماهیتابه جدا تفت دهید و خوب سرخ کنید تا پخته شوند. سپس مرغ‌ها را به ترکیب پیاز و کدو اضافه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه کدو پلو مازندرانی به روش محلی می‌توانید به مقاله طرز تهیه کدو پلو مراجعه کنید.

 

۸- خورش کدو حلوایی

 

طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ

 

«خورش کدو حلوایی» با مرغ و رب انار یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین انواع غذا با کدو حلوایی و مرغ یا گوشت است که هم شمال و هم جنوب کشور طبخ می‌شود. برای طعم دادن به این خورش می‌توانید هم از آبلیمو و هم رب انار استفاده کنید. برای گوشت خورش هم یا از گوشت قرمز استفاده کنید یا از گوشت مرغ. در اولین مرحله از تهیه خورش کدو حلوایی باید پوست و هسته کدو را جدا کنید و آن را به صورت نگینی یا هلالی خرد نمایید. سپس کدوها را با مقداری روغن سرخ کنید تا موقع پخت، شکل خود را حفظ کنند.

بعد از سرخ کردن کدوها پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید و در روغن تفت بدهید. فیله مرغ را خرد کنید و با پیاز حدود دو دقیقه تفت بدهید. رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید تا سرخ و طعم خام آن گرفته شود. نمک، فلفل، زردچوبه و آلو را اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید.

به مواد داخل قابلمه، ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید تا مرغ به خوبی بپزد. برای خواندن ادامه طرز تهیه خورش کدو حلوایی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خورش کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۹- ریزوتو ایتالیایی با کدو حلوایی

 

ریزوتو ایتالیایی با کدو حلوایی

 

«ریزوتو» یک غذای خوشمزه ایتالیایی است که می‌توانید آن را به صورت گیاهی و با کدو حلوایی نیز درست کنید. برای درست کردن این غذا با کدو حلوایی ابتدا باید فر را با ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. کدو حلوایی را در مکعب‌های ۱.۵ سانتی‌متری خرد کنید. تکه‌های کدو حلوایی را روی سینی فر قرار دهید، روی آن کمی آب بپاشید، سپس به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید.

در حالی که کدو حلوایی در حال رست شدن است، می‌توانید ریزوتو را درست کنید. ابتدا باید سیر را له کنید و مقداری پیازچه‌ خرد کنید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن را با کره در تابه و با حرارت متوسط گرم کنید. پیازچه و سیر را اضافه کنید. وقتی پیازچه‌ها نرم شدند اما قهوه‌ای نشدند، برنج و زیره را اضافه کنید.

مواد را خوب هم بزنید و حدود ۱ دقیقه در مخلوط کره قرار دهید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ریزوتو با کدو حلوایی می‌توانید به لینک مقاله طرز تهیه ریزوتو مراجعه کنید.

 

انواع دسر با کدو حلوایی

 

انواع دسر با کدو حلوایی

 

کدو حلوایی نه تنها یک گزینه فوق‌العاده برای تهیه غذاهای جدید و خوشمزه است، بلکه بافت و نرم و لطیف و رنگ نارنجی آن برای درست کردن دسرهای خوشمزه نیز محبوبیت زیادی دارد. پس به جای این که دائم با خودتان فکر کنید که با کدو حلوایی چی درست کنیم، می‌توانید یکی از انواع دسر با کدو حلوایی را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه انواع دسر با کدو حلوایی آشنا شوید.

 

۱۰- براونی کدو حلوایی

 

براونی کدو حلوایی یک دسر با کدو

 

«براونی کدو حلوایی» یا «براونی کدو تنبل» جزو آسان‌ترین انواع دسر با کدو حلوایی است. در اولین مرحله از طرز تهیه براونی کدو حلوایی پوره کدو حلوایی را درست کنید. برای آماده کردن پوره، کدو تنبل را به قطعات بزرگ خرد کنید. هسته کدو را خارج کنید. کدوها را با پوست در یک قابلمه قرار دهید و روی آن را کمی آب بریزید. ظرف کدو حلوایی را روی حرارت بگذارید و در ظرف را روی آن قرار دهید تا زودتر بپزند.

بعد از این که کدوها نرم شدند آن‌ها را آبکش کنید. بعد از سرد شدن، پوست کدوها را جدا کنید و داخل همزن بریزید و پوره کنید. می‌توانید با چنگال هم کدوها را پوره کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه براونی کدو حلوایی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه براونی کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۱۱- چیز کیک با کدو حلوایی

 

دسر چیز کیک با کدو حلوایی

 

اگر در فکر درست کردن خوشمزه‌ترین دسر با کدو حلوایی هستید، بهتر است دسر چیز کیک با کدو حلوایی را امتحان کنید. برای درست کردن این دسر با کدو حلوایی ابتدا باید فر را روشن کنید و روی دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) کنید. کدو حلوایی را هم بشورید و پوست بگیرید و قطعه قطعه کنید.

کدو حلوایی را بپزید و سپس با غذاساز یا میکسر پوره کنید. برای درست کردن دسر چیز کیک با کدو حلوایی ابتدا باید پایه چیز کیک را درست کنید. بیسکویت‌ها را در غذاساز پودر کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه دسر چیز کیک ساده و خوشمزه با کدو حلوایی در یخچال و در فر می‌توانید به مقاله طرز تهیه دسر چیزکیک با کدو حلوایی مراجعه کنید.

 

۱۲- مربای کدو حلوایی

 

مربای کدو حلوایی یک دسر با کدو حلوایی

 

برای درست کردن «مربای کدو حلوایی» می‌توانید آن را با آهک و یا بدون آهک تهیه کنید. استفاده از آهک موجب حفظ حالت کدو می‌شود و آن را ترد و خوشمزه می‌کند. برای درست کردن مربای کدو تنبل با آهک، باید آهک بهداشتی را از مغازه‌های لوازم قنادی فروشی تهیه کنید. ابتدا کدو حلوایی را بشورید و تخم کدو را جدا کنید و سپس کدو را پوست بگیرید.

کدو را برش بزنید. نحوه برش زدن کدو به سلیقه شما بستگی دارد، می‌توانید به صورت مکعبی برش بزنید یا با چاقوهای دالبر به صورت دالبری و یا به صورت رشته‌های نواری. آهک را در یک کاسه بریزید و حدود ۳ لیتر آب هم روی آهک بریزید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که آهک در آن حل شود و زمانی که آب آهک را روی کدوها می‌ریزیم کاملاً روی کدوها را بپوشاند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه مربای کدو حلوایی به ۲ روش مختلف می‌توانید به مقاله طرز تهیه مربای کدو حلوایی مراجعه کنید.

 

۱۳- کیک کدو حلوایی اسفنجی

 

کیک کدو حلوایی اسفنجی

 

«کیک کدو حلوایی» یکی دیگر از انواع دسر با کدو حلوایی است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد و بسیار مفید و پر از خاصیت است. برای درست کردن کیک کدو حلوایی باید ابتدا کره را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. اگر می‌خواهید کیک کدو حلوایی اسفنجی را در فر بپزید، فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید.

بعد از شستن کدو، پوست آن را بگیرید و به صورت قطعات مربعی خرد کنید. کدوها را در قابلمه ریخته و ۱/۵ لیوان آب روی آن‌ها بریزد تا آبپز شوند. می‌توانید کدوها را بخارپز کنید. به این صورت که یک قابلمه را تا ۱/۳ حجم آب بریزید و بگذارید بخار شود. کدوها را در صافی بریزید و بالای سطح آب قرار دهید. برای خواندن ادامه طرز تهیه کیک کدو حلوایی اسفنجی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کیک کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۱۴- حلوا با کدو حلوایی

 

حلوا کدو حلوایی

 

یکی از موارد استفاده از کدو تنبل یا کدو حلوایی، به کار بردن در تهیه حلوا است. «حلوا کدو تنبل» بسیار راحت و بی‌دردسر درست می‌شود و می‌توانید آن را به عنوان یک دسر خوشمزه نیز سرو کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا کدو تنبل، کدو حلوایی‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید. آن‌ها در قطعات متوسط خرد کنید. آرد را دو مرتبه از الک ریز بگذرانید تا ناخالصی‌هایش گرفته و سبک‌تر شود.

کدو حلوایی‌ها را در یک قابلمه ریخته و روی آن‌ها را آب بریزید، در حدی که سطح آن را بپوشاند. بهتر است آبی که استفاده می‌کنید، در دمای جوش باشد. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید و در ظرف را بگذارید تا کدو حلوایی‌ها به خوبی نرم شوند.

بعد از این که کدو تنبل‌ها پختند، آن‌ها را در غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید. برای له کردن، از گوشت‌کوب هم می‌توانید استفاده کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه حلوا کدو تنبل می‌توانید به مقاله طرز تهیه حلوا کدو تنبل مراجعه کنید.

 

۱۵- شیرینی کاکا با کدو حلوایی

 

شیرینی کاکا با کدو حلوایی

 

یکی از انواع دسر ایرانی و شیرینی ساده خانگی با کدو حلوایی یا کدو تنبل، «کاکا کدو حلوایی» است. اگر تا حالا شیرینی کاکا نخورده‌اید یا نپخته‌اید، همین حالا دست به کار شوید. مواد اولیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی و بدون کدو حلوایی که در واقع یک نوع شیرینی کوکی است، آنقدر ساده و دم دستی است که به راحتی می‌توانید برای پختن این شیرینی خوشمزه گیلانی اقدام کنید.

برای پختن این شیرینی به فر هم نیاز ندارید. این کیک تابه‌ای گیلانی، با طعم‌ها و مواد اولیه مختلفی تهیه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کاکا ساده با ماست، کاکا ساده با آرد گندم و کاکا ساده با آرد برنج اشاره کرد. برای خواندن طریقه درست کردن شیرینی کاکا با کدو حلوایی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی کاکا مراجعه کنید.

 

۱۶- کافه لاته کدو حلوایی

 

کافه لاته کدو حلوایی

 

«لاته کدو حلوایی» یا کدو یک نوشیدنی متفاوت و خاصی است که در فصل پاییز به صورت گرم و سرد سرو می‌شود. این نوشیدنی خوش‌طعم، به خاطر وجود کدو حلوایی، پر از خاصیت است. برای تهیه این نوشیدنی با کدو حلوایی باید ابتدا شیر، شکر، پوره کدو حلوایی و زنجبیل را در ظرفی با هم ترکیب کنید و کمی هم بزنید.

اگر می‌خواهید لاته‌ای با طعم قالب قهوه داشته باشید؛ تنها ۱/۴ فنجان شیر بریزید و اگر می‌خواهید لاته‌تان بیشتر طعم شیر بدهد، از ۱ فنجان کامل شیر استفاده کنید. سپس ترکیب به‌ دست‌ آمده را مدتی در تابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس صبر کنید تا شیر گرم شود.

البته اگر مایکروفر دارید، می‌توانید این ترکیب را در کاسه بریزید؛ روی آن سلفون بکشید و یک سوراخ در سلفون ایجاد کنید. سپس کاسه را در مایکروفر بگذارید تا شیر گرم شود. ۱ یا ۲ دقیقه برای این کار کفایت می‌کند. برای خواندن ادامه طرز تهیه کافه لاته کدو حلوایی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کافه لاته کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۱۷- دسر کدو حلوایی با دارچین و بیسکویت

 

دسر کدو حلوایی با دارچین و بیسکویت

 

«دسر کدو حلوایی» با دارچین و بیسکویت یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرهایی است که می‌توانید در پاییز و زمستان آماده کنید. برای درست کردن این دسر باید قبل از هر چیز، کدو حلوایی را بشویید و بعد از اینکه پوست و تخمه آن را جدا کردید، به شکل مکعبی خرد کنید.

سپس در یک تابه، کره را روی حرارت ملایم ذوب کنید و کدو حلوایی‌ها را داخل آن بچینید. روی کدو حلوایی را زعفران دم‌ کرده و شکر یا عسل بریزید. می‌توانید دسر کدو حلوایی با ارده کنجد یا شیره انگور بپزید (هر کدام که خودتان دوست دارید). آب را به مواد داخل تابه اضافه کنید و درب آن را ببندید. برای خواندن ادامه طرز تهیه دسر کدو حلوایی با دارچین و بیسکویت می‌توانید به مقاله طرز تهیه دسر کدو حلوایی با دارچین و بیسکویت مراجعه کنید.

 

۱۸- پنکیک کدو حلوایی

 

پنکیک کدو حلوایی

 

نحوه پخت «پنکیک کدو حلوایی» که هم به صورت رژیمی و هم با ماست و شیر و پوره کدو حلوایی درست می‌شود بسیار محبوب است و شهرت جهانی دارد. برای درست کردن پنکیک کدو حلوایی نیاز به پوره داریم. برای تهیه پوره کدو حلوایی ابتدا باید کدو حلوایی را پوست بگیرید و تکه تکه کنید.

سپس در یک قابلمه بریزید و مقداری آب اضافه کنید. روی شعله ملایم گاز کدو حلوایی را بپزید. باید کدو حلوایی آنقدر نرم شود که با فشار قاشق له شود یا در غذاساز بریزید و پوره کنید. حالا شیر و خامه قنادی را در مخلوط‌کن بریزید، بعد از چند دور زدن شیر و خامه، پوره کدو حلوایی را اضافه کنید و باز هم میکس کنید.

پوره کدو حلوایی خامه‌ای شما حاضر است. برای خواندن ادامه طرز تهیه پنکیک کدو حلوایی با شیر یا ماست می‌توانید به مقاله طرز تهیه پنکیک کدو حلوایی مراجعه کنید.

 

۱۹- پودینگ کدو حلوایی

 

پودینگ کدو حلوایی

 

«پودینگ کدو حلوایی» یکی از مجلسی‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرهایی است که می‌توانید با این کدو درست کنید. برای تهیه این دسر باید ابتدا کدو را بشورید و پوست بگیرید و اجازه دهید بخارپز شود. سپس کدو حلوایی پخته شده را با غذاساز یا میکسر پوره کنید. بهتر است از کدو حلوایی‌هایی استفاده کنید که حسابی نارنجی شده‌اند تا پودینگ خوش‌رنگ‌تری داشته باشید.

سپس نشاسته و شکر را در شیر سرد حل کنید. مخلوط شکر، نشاسته و شیر را روی شعله ملایم گاز گرم کنید. حالا پودر هل، دارچین و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید. سپس زعفران و گلاب را اضافه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه پودینگ کدو حلوایی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه پودینگ با کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۲۰- تارت کیک کدو حلوایی

 

تارت کیک کدو حلوایی

 

«تارت کیک کدو حلوایی» یکی از خوشمزه‌ترین انواع دسر با کدو حلوایی است که برای پذیرایی از مهمان‌ها در پاییز و زمستان نیز گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. برای تهیه تارت کیک کدو حلوایی بهتر است از خمیر پاستری استفاده کنید. خمیر پاستری برای تهیه انواع شیرینی خشک مجلسی و انواع تارت و شیرینی فانتزی جدید استفاده می‌شود.

خمیر پاستری یک خمیر ترد و لطیف برای درست کردن انواع تارت، پای و شیرینی محسوب می‌شود که شیرینی شما را ترد و لطیف‌تر می‌کند. برای تهیه خمیر پاستری ابتدا آرد را داخل یک سینی بریزید و آن را به صورت یک تپه دربیاورید.

با نوک انگشت یک فرورفتگی در این تپه آرد درست کنید و تکه‌های کره خرد شده و نمک را داخل آن بریزید. آرد، کره و نمک را با هم مخلوط کنید و ورز دهید. برای خواندن مراحل طرز تهیه تارت کیک کدو حلوایی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه تارت کیک کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۲۱- ترشی کدو حلوایی

 

ترشی کدو حلوایی

 

«ترشی کدو حلوایی»، یکی از انواع ترشی‌ مجلسی است که طرز تهیه آن بسیار آسان بوده و نیازی به طی شدن مدت زمان طولانی نیز برای مصرف ندارد. ترشی کدو حلوایی را به دو صورت تهیه می‌کنند؛ ترشی کدو حلوایی هندی و ترشی کدو حلوایی با گوجه فرنگی.

در طرز تهیه ترشی کدو حلوایی، اولین کار این است که کدو حلوایی‌ها را به خوبی بشویید، پوست آن‌ها را بگیرید و تخمه‌ها را جدا کنید. کدو‌ها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. سپس سرکه را در ظرفی ریخته و روی شعله بگذارید.

پوست لیمو ترش و زنجبیل را به صورت خلالی خرد کنید. دانه فلفل سیاه و نمک را نیز به سرکه اضافه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه ترشی کدو حلوایی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۲۲- کلوچه کدو حلوایی

 

مراحل طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی با مغز گردو

 

کلوچه کدو حلوایی از انواع دسر با کدو حلوایی است. این کلوچه خوشمزه را هم با مغز و هم بدون مغز می‌توانید تهیه کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی، کدو حلوایی را بشویید و بدون این که پوست آن را بگیرید، از وسط نصف کنید. سپس هسته‌های کدو را بیرون بیاورید و کدوها را با قطعات بزرگ خرد کنید. تکه‌های کدو تنبل را در یک قابلمه بریزید و به آنها آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید.

سپس خمیر کلوچه را درست کنید. سپس لایه میانی را آماده کنید و داخل خمیر قرار دهید. در آخر روی کلوچه‌ها را مواد رومال بزنید و در فر بگذارید تا بپزد. می‌توانید از روش تهیه کلوچه کدو تنبل بدون فر هم برای پخت کلوچه‌ها استفاده کنید. برای مشاهده مراحل تهیه کلوچه کدو حلوایی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲۳- آش کدو حلوایی گیلانی و اصفهانی

 

طرز تهیه آش کدو حلوایی

 

شمالی‌ها معمولا آش کدو حلوایی را با طعم ملس درست می‌کنند. افزودن شکر و کمی نمک به آش کدو، مزه متفاوتی به آن می‌دهد. البته اگر طعم ملس با ذائقه شما همخوانی ندارد، می‌توانید آن را حذف کرده و به جای آن فقط از نمک و چاشنی‌هایی مثل آبلیمو استفاده کنید.

برای درست کردن آش کدو حلوایی اصفهانی هم، باید حبوبات را جداگانه بخیسانید و آبکش کنید. سپس آنها را بپزید. کدو حلوایی‌ها را هم بعد از شستن، پوست گرفتن و خرد کردن، با پیاز داغ تفت دهید. همه حبوبات پخته شده، بلغور و کدو حلوایی‌ها را با هم مخلوط کرده و آنها را بپزید.

چاشنی و ادویه‌ها را هم اضافه کنید. این آش را بعد از پخت و یکدست شدن، با پیاز داغ و کشک مایع می‌توانید تزیین و سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه آش کدو حلوایی به ۲ روش گیلانی و اصفهانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲۴- باقلوا کدو حلوایی

 

باقلوا کدو حلوایی

 

«باقلوا کدو حلوایی» یکی از شیرینی‌ها و دسرهای محبوب با کدو حلوایی پاییزی و جزو انواع خوشمزه باقلوا است که با طعم‌های مختلفی درست می‌شود. این شیرینی، ترکیبی خوشمزه با چای یا قهوه می‌سازد.

برای تهیه باقلوا با کدو حلوایی پوره شده، باید از پوره کدو حلوایی استفاده کنید و برای خمیر آن هم خمیر فیلو یا یوفکا به کار ببرید. می‌توانید خمیر را از قبل تهیه کنید یا آن را از فروشگاه‌ها بخرید.

خمیر فیلو را به صورت لایه لایه آغشته به کره روی هم قرار دهید و بین آنها را هر چند لایه یک بار، از مایه باقلوا بریزید. در آخر آن را برش بزنید و در فر بپزید. روی باقلوا را با مخلوط عسل مزه‌دار کنید.

مواد داخل باقلوا معمولا، گردو، پسته و فندق و بادام هستند. می‌توانید در کنار گردوی خرد شده از این مغزها هم استفاده کنید. برای مشاهده مراحل تهیه و فوت و فن‌های پخت و نگهداری آن روی لینک مقاله طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۲۵- فرنی کدو حلوایی

 

فرنی کدو حلوایی از انواع دسر مجلسی با کدو تنبل

 

«فرنی با کدو تنبل» یا فرنی کدو حلوایی، یکی از دسرهای خوشمزه و خاص پاییزی و زمستانی با کدو حلوایی است که رنگ اشتهابرانگیزی دارد و طعم آن به بستنی شبیه است. اینفرنی مجلسی را می‌توانید برای کودکان هم درست کنید و حتی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های شب یلدا، تولد و دورهمی عید نوروز هم گزینه مناسبی است.

شیر یکی از مواد اصلی این دسر است اما به جای شیر می‌توانید از آب برای درست کردن فرنی کدو تنبل استفاده کنید ولی استفاده از شیر، هم بافت فرنی را نرم‌تر و هم طعم آن را قوی‌تر می‌کند. برای مطالعه طرز تهیه فرنی کدو حلوایی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول

 

غذا با کدو حلوایی چی درست کنیم؟

 

اگر برایتان سوال پیش آمده که کدو حلوایی را چگونه بخوریم و چه غذاهایی می‌توان با آن درست کرد، باید بگوییم که کوکوی کدو حلوایی، سوپ کدو حلوایی، کدو پلو، دلمه کدو، خورش کدو حلوایی با مرغ و … تنها بخشی از غذاهایی است که می‌توانید با این کدوی مفید و خوش طعم آماده کنید.

 

دسر با کدو حلوایی چی درست کنیم؟

 

براونی کدو حلوایی، کیک کدو حلوایی، پنکیک کدو حلوایی، لاته کدو حلوایی، دسر کدو حلوایی با شیر و بیسکویت جزو خوشمزه‌ترین دسرها با کدو حلوایی است.

 

 

کالابرگ الکترونیک