۴ طرز تهیه چای به خشک شده و تازه + روش خشک کردن به

۴ طرز تهیه چای به خشک شده و تازه + روش خشک کردن به


24 آبان 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 طرز تهیه چای به خشک شده و تازه + روش خشک کردن به

چای به خشک و تازه یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین انواع چای است که به خاطر خواص به فواید بی‌نظیری برای سلامتی دارد. این دمنوش عطر فوق‌العاده‌ای دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای سرد پاییز و زمستان کمک می‌کند. طرز تهیه چای به خشک شده بسیار ساده است، اما باید برای خشک کردن و آماده شدن این چای کمی زمان صرف کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش درست کردن چای به خشک و تازه و همچنین فوت و فن‌های دستور تهیه چای به آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد آموزش تهیه چای به پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه چای به خشک شده

 

طرز تهیه چای به خشک شده

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه چای به خشک شده

 

  • به: ۴ عدد
  • نبات یا شکر: به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه چای به خشک شده

 

مراحل طرز تهیه چای به خشک شده

 

یکی از رایج‌ترین روش‌های درست کردن چای به این است که به تازه را رنده یا خرد کنید و سپس در معرض آفتاب خشک کنید و از آن برای تهیه چای استفاده نمایید. این چای طعم بسیار لذیذ و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه می‌توانید با دستور پخت چای به با به خشک شده آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ خرد کردن به

 

در اولین مرحله از طرز تهیه چای به با به خشک شده باید به ها را به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس آن‌ها را از وسط نصف کنید و دانه‌های به را از میوه‌ خارج کنید. حالا تکه‌های به را با رنده درشت خرد کنید.

 

مرحله دوم؛ خشک کردن به

 

در این مرحله از طرز تهیه چای به خشک شده باید به رنده شده را در یک سینی بزرگ بریزید و خوب پخش کنید. سینی را به روش تهیه میوه خشک برای مدت ۳ روز در برابر نور خورشید قرار دهید و در این مدت چند بار تکه‌های میوه به را زیر و رو کنید تا کاملاً خشک شوند. چای به باید کاملاً خشک و ترد شود، به طوری که بعد از آماده شدن با فشار دست شکسته و خرد شود.

 

مرحله سوم؛ تفت دادن تکه‌های به

 

بعد از اینکه به‌ها را کاملاً خشک کردید، در این مرحله از طرز تهیه چای به خشک شده باید یک تابه بزرگ روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس مقداری از به‌های خشک شده را در تابه بریزید و تفت دهید. در این مدت باید تکه‌های به را مدام هم بزنید تا نسوزند.

حتما بخوانید  15 پاک کننده شیرآلات و سینک جادویی که معجزه می‌ کنند

این کار را تا زمانی که رنگ به ها کاملاً تیره شود ادامه دهید. تیره شدن رنگ به موجب می‌شود تا چای شما بعد از دم کشیدن رنگ بگیرد و خوشرنگ شود. مراقب باشید تا تکه‌های به نسوزند و بد بو نشوند. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تابه را از روی شعله بردارید و خرده‌های به را در سینی پهن کنید تا کاملاً خنک شوند. سپس بقیه تکه‌های به را هم به همین روش تفت دهید تا آماده شوند.

 

مرحله چهارم؛ دم کردن چای به

 

بعد از درست شدن چای به باید همانند روش دم کردن چای معمولی به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری از به خشک شده را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. سپس قوری را روی بخار کتری قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد. در انتها مقداری شکر یا نبات به چای اضافه کنید و آن را میل کنید.

 

طرز تهیه چای با به تازه

 

طرز تهیه چای با به تازه

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه چای با به تازه

 

  • به: ۱ عدد
  • دانه هل: ۳ عدد
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • گلاب: ۱ فنجان کوچک
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب جوش: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه چای با به تازه

 

مراحل طرز تهیه چای با به تازه

 

برای درست کردن چای به همیشه لازم نیست به را خشک کنید و بعد چای درست کنید. می‌توانید با استفاده از به تازه نیز یک دمنوش مفید و مقوی آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن چای با به تازه آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ خرد کردن به

 

در اولین مرحله از طرز تهیه چای با به تازه باید به را بشویید و از وسط نصف کنید. سپس با استفاده از چاقو به را به تکه‌های کوچک خرد کنید و یا رنده کنید و در قوری بریزید.

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد به قوری

 

در این مرحله از طرز تهیه چای با به تازه باید دانه‌های هل را با نوک چاقو برش دهید و در قوری بیندازید. سپس چوب دارچین و عرق گلاب و زعفران دم‌کرده را نیز به تکه‌های به اضافه کنید.

 

مرحله سوم؛ آماده کردن چای

 

بعد از این که همه مواد را در قوری ریختید، قوری را با آب جوش پر کنید و روی بخار کتری قرار دهید تا برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. در انتها می‌توانید چای به را در فنجان ریخته و همراه با مقداری لیمو خشک یا گل محمدی نوش جان کنید.

 

طرز تهیه چای به در فر

 

طرز تهیه چای به در فر

 

برای درست کردن چای به خانگی می‌توانید از فر نیز استفاده کنید. برای این کار باید به را با پوست آن رنده کنید. سپس فر را روی کمترین دمای ممکن تنظیم کنید. حال به‌های رنده شده را روی یک سینی بریزید و در فر قرار دهید. اجازه دهید رنگ به‌ها قهوه‌ای روشن شود.

سپس آن‌ها را از فر خارج کنید. درست همانند روش قبل یک ماهیتابه روی گاز قرار دهید و تکه‌های به را به آن اضافه کنید. با شعله ملایم به ها را تفت دهید تا رنگشان مایل به قهوه‌ای تیره شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا به‌ها خنک شوند. چای به شما آماده است، می‌توانید آن را دم کرده و نوش جای کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش + فیلم

 

طرز تهیه چای به و سیب خانگی

 

طرز تهیه چای به و سیب خانگی

 

برای درست کردن چای به و سیب باید از ترکیب به و سیب خشک شده استفاده کنید. برای خشک کردن سیب نیز باید آن را با رنده درشت خرد کنید و در سینی بریزید و خشک نمایید و سپس تفت دهید تا چای سیب آماده شود.

در نهایت می‌توانید از ۲ قاشق غذاخوری به خشک و ۱ قاشق غذاخوری سیب خشک به همراه ۲ عدد دانه هل استفاده کنید. مواد چای را در قوری بریزید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس قوری را روی بخار کتری بگذارید تا چای دم بکشد.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه چای به خانگی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه چای به خانگی

 

*در طرز تهیه چای به خشک شده باید تکه‌های به رنده شده را با فاصله کنار هم بریزید تا کاملاً در معرض هوا خشک شوند.

*در صورتی که به آفتاب دسترسی ندارید می‌توانید برای خشک کردن چای به، تکه‌های به رنده شده را روی یک پارچه تمیز بریزید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شوند.

*برای خوش طعم شدن چای به می‌توانید در زمان دم کشیدن چای مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

*اضافه کردن مقداری آب لیموترش تازه به چای به مزه بی‌نظیری می‌بخشد.

*یکی از مهم‌ترین خواص دمنوش به رفع مشکل بی‌خوابی است، بنابراین اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید، می‌توانید این چای را قبل از خواب میل کنید.

*اگر در زمان تفت دادن به خشک شده کمی دود از آن بلند شد، نگران نشوید، این موضوع موجب خوش‌رنگ‌تر شدن چای می‌شود. فقط مراقب باشید که به رنده شده نسوزد و سیاه نشود.

*برای خوشمزه شدن چای به خانگی می‌توانید در زمان دم کشیدن چای مقداری هل و دارچین به آن اضافه کنید.

*در صورتی که در منطقه‌ای با آب و هوای شرجی زندگی می‌کنید، بهتر است از قرار دادن به‌ها در معرض هوا اجتناب کنید. زیرا موجب کپک زدن آن می‌شود. در این شرایط می‌توانید چای به را روی بخاری یا شوفاژ و یا داخل فر درست کنید.

*در مورد مضرات چای به هیچ اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما به هر حال سعی کنید از این چای به اندازه استفاده کنید و آن را با فاصله ۱ تا ۲ ساعته از غذا میل کنید.

 

سوالات متداول

 

چای به برای چی خوبه؟

 

ممکن است در ذهنتان این سوال ایجاد شده باشد که چای به برای چی خوبه؟ چای به موجب کاهش فشار خون، کاهش ریسک ابتلا به سرطان، کاهش وزن، سلامت کبد، جلوگیری از ریزش مو، تسکین علائم آلرژی، رفع استرس و اضطراب می‌شود و خاصیت ضد التهابی دارد و از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کند.

 

بهترین روش خشک کردن چای به در مناطق مرطوب چیست؟

 

در صورتی که در منطقه‌ای با آب و هوای شرجی زندگی می‌کنید، بهتر است از قرار دادن تکه‌های به رنده شده در معرض هوا اجتناب کنید. زیرا موجب کپک زدن آن می‌شود. در این شرایط می‌توانید چای به را روی بخاری یا شوفاژ و یا داخل فر درست کنید.

 

کالابرگ الکترونیک