آداب و رسوم جالب ماه رمضان در هند | از غذاهای هندی تا اعتکاف

آداب و رسوم جالب ماه رمضان در هند | از غذاهای هندی تا اعتکاف


2 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آداب و رسوم جالب ماه رمضان در هند | از اعتکاف تا غذاهای هندی

ماه رمضان در هند چه آداب و رسومی دارد؟ هند به عنوان یکی از کشورهای پهناور و پرجمعیت جهان، در ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد. در این کشور ادیان مختلفی هنوز زنده هستند و مردم با دین‌‌های متفاوت با یکدیگر در صلح زندگی می‌کنند. در حدود ۱۳/۴ درصد جمعیت هند را مسلمانان تشکیل می‌دهند که ماه رمضان با روزه گرفتن و انجام فرایض دینی، تکالیف مذهبی خود را بجا می‌آورند. اما مراسم ماه رمضان در هند چگونه برگزار می‌شود؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی به بررسی آداب و رسوم مسلمانان هند در ماه رمضان می‌پردازیم تا اگر قصد سفر به این کشور در ماه رمضان را داشتید، با اوضاع و احوال شهرهای این کشور بیشتر آشنایی داشته باشید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

ماه رمضان در هند

 

ماه رمضان در هند

 

درست است که به هند کشور «هفتاد و دو ملت» هم گفته می‌شود و این موضوع به خاطر تنوع ادیان و نژاد‌هایی است که در این کشور زندگی می‌کنند ولی بعد از هندوها، مسلمانان اکثریت جامعه هندی را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر هم ماه رمضان در هند شور و حال خاصی حکمفرما است.

روزه‌داری در ایام ماه رمضان و حضور پیدا کردن در مساجد و اماکن مذهبی هم از رسوم جدا نشدنی ماه رمضان در هند است. در این کشور به‌ خاطر تعامل همه ادیان در کنار یکدیگر، غیر‌مسلمانان نیز با همدلی نسبت به روزه‌داران به آداب و رسوم شیعیان و سنی‌ها احترام می‌گذارند.

 

تمیز کردن مساجد قبل از ماه رمضان در هند

 

در هند از اواخر ماه شعبان، مردم خود را برای استقبال از ماه رمضان آماده می‌کنند و این کار را با تمیز کردن مساجد انجام می‌دهند. هندی‌های مسلمان، گلدسته‌ها و محوطه داخلی مساجد را غبار روبی و آن‌ها را با گل‌های رنگارنگ تزیین می‌کنند. تزئین کردن محله‌ها و خانه‌ها از چند روز قبل از شروع ماه رمضان در هند هم بسیار متداول است.

از آنجایی که این اماکن تنها محل عبادت به حساب نمی‌آیند و هندی‌ها در آن گردهمایی‌هایشان را نیز انجام می‌دهند، برای هندی‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند. برگزاری جلسه‌های دینی، آموزشی و سخنرانی‌های مذهبی و فرهنگی از دیگر رسومی‌ است که در ماه رمضان در هند بیش از ماه‌های دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

اوضاع شهرهای هند در ماه رمضان

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

اوضاع شهرهای هند در ماه رمضان

 

اگر در ماه رمضان به هند سفر کنید و به عنوان مسافر روزه نباشید، حتما به تعداد زیادی رستوران دسترسی خواهید داشت که مثل روزهای عادی باز هستند و به فعالیت می‌پردازند. اما در این ماه مبارک، رستوران‌هایی که توسط مسلمانان اداره می‌شوند تا زمان افطار تعطیل‌ هستند.

حتما بخوانید  جالب ترین آداب و رسوم ماه رمضان در کشورهای مختلف دنیا

البته در شب و بعد از مراسم افطار، این رستوران‌ها رونق بیشتری دارند و حال و هوای آن‌ها فرق دارد. مردم برای باز کردن روزه‌شان بعد از اذان مغرب، برای خوردن افطاری‌های حلال به این رستوران‌ها سر می‌زنند.

در این ماه، جایگاه‌های مخصوصی در تمام شهرهای هند در نظر گرفته می‌شوند تا در آن مردم، نذرهای خودشان را ادا ‌کنند. بنابراین کسانی که وسع خرید غذاها و خوراکی‌هایی مثل خرما، میوه و شیرینی را ندارند، می‌توانند از مواد غذایی در این جایگاه‌ها استفاده کنند.

هتل‌ها هم در ماه رمضان باز هستند ولی در مناطقی که مسلمانان جمعیت غالب را تشکیل می‌دهند، کرکره غذاخوری‌ها به‌صورت نیمه‌باز قرار می‌گیرد. البته خوردن و آشامیدن در ماه مبارک رمضان در هند ممنوع نیست؛ ولی غیرمسلمانان و مسلمانانی که توانایی روزه گرفتن را ندارند، تا حد ممکن از خوردن و آشامیدن در انظار عمومی پرهیز می‌کنند.

 

غذاهای هندی در ماه رمضان

 

در هند هم مثل دیگر کشورهای مسلمان، خوردن خرما برای باز کردن روزه حرف اول را می‌زند. نمک یا آب هم از دیگر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی هستند که برای شروع افطار سرو می‌شوند. در میان هندی‌ها برخی غذاها پای ثابت سفره‌های افطار یا حتی سحری هستند.

برنج و نان بیش از دیگر مواد غذایی در دسترس هستند و انواع غذا مثل حلیم، عدس پخته، هریس و نوعی غذای هندی به نان «غنجی» هم به عنوان محبوب‌ترین و البته مقوی‌ترین غذاهای هندی در ماه رمضان به کار می‌روند.

علاوه بر این‌ها غذاهای سنتی دیگری در زمان افطار تهیه و سرو می‌شوند که از میان آنها می‌توان به چانا دال (شلغم پخته به‌ همراه حبوبات، لپه در هندی همان چانا دال است)، پاکورا (اسنکی با ترکیب پیاز سرخ‌کرده، هویج و سیب‌زمینی)، داهی وادا (اسنک عدسی آغشته به ماست و آرد)، کچیدی (برنج پخته به‌همراه عدس)، کیما (گوشت چرخ‌کرده سرخ‌شده)، پاراتا (لایه‌هایی برشته از گندم) و دسر فرنی اشاره کرد. البته برخی از این غذاها به عنوان غذاهای مناسب سحرماه رمضان در هند استفاده می‌شوند.

در کنار این غذاها نوشیدنی‌های انرژی زا و مقوی که ریشه در فرهنگ آنها دارد نیز در زمان افطار سرو می‌شوند. چای هندی و ترکیب آبلیمو و شیر مخلوط شده با آب هم جزو نوشیدنی‌هایی است که برای بازیابی آب و انرژی بدن بعد از روزه گرفتن خورده می‌شود. میوه و غذاهای سرخ کرده برای افطار و سحری نیز در این ماه مبارک، مشتری‌های پر و پا قرصی دارند.

 

رسم سحرخوانی در ماه رمضان

 

رسم سحرخوانی در ماه رمضان

 

این رسم را احتمالا با نام‌های دیگر به گوشتان خورده است. سحرخوان‌ها همان کسانی هستند که مردم را برای خوردن سحری و انجام عبادت‌های مذهبی بیدار می‌کنند. معمولا سحرخوان‌ها با کوبیدن روی طبل، مسلمانان را بیدار می‌کنند تا برای خوردن سحری خواب نمانند. معمولا هم به‌ خاطر انجام این کار، هدیه‌ای از اهالی محله می‌گیرند. البته نوع و میزان این هدیه به وسع مالی روزه‌‌داران بستگی دارد.

حتما بخوانید  ۱۰ نکته مهم سفرهای تابستانی برای حفظ سلامتی که باید بدانید

 

برگزاری مراسم اعتکاف

 

دهه آخر ماه رمضان در هند، مقارن با برگزاری زمان اعتکاف است. مراسم اعتکاف با تاکید بر شب قدر برگزار می‌شود و در شب بیست و هفتم ماه رمضان، معتکفان برای قرائت فاتحه برای روح امواتشان در قبرستان حضور پیدا می‌کنند.

علاوه بر این در دیگر شب‌های قدر، تعدادی از جوانان در محله‌ها و کوچه و خیابان، به درب منزل مسلمانان می‌روند و آن‌ها را برای انجام فرایض و عبادت‌های مربوز به شب قدر بیدار می‌کنند.

 

رسم آخرین جمعه ماه رمضان در هند

 

هندی‌های مسلمان به آخرین جمعه ماه رمضان «جمعه وداع» می‌گویند. مردم در این روز به بزرگ‌ترین مسجد در شهر حیدرآباد می‌روند و قرآن می‌خوانند. روزه‌داران مسلمان هندی این شب تا صبح را به انجام عبادت مشغول می‌شوند. این مسجد که به «مسجد مکه» هم معروف است، در بین مسلمانان هندی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند حدود یک‌هزار نمازگزار را در خود جای دهد.

از آن‌جایی که تمام آجرهای به کار رفته در این مسجد از مکه آورده شده‌اند، نام آن را مسجد «مکه» گذاشته‌اند. علاوه بر این به باور مردم هند، موی حضرت محمد (ص) در این مسجد نگهداری می‌شود که همین موضوع هم بر اهمیت آن در نزد مسلمانان می‌افزاید.

 

عید فطر در هند

 

رسم آخرین جمعه ماه رمضان در هند

 

برای مسلمانان هندی، عید فطر و عید قربان جایگاه خاصی دارند به همین خاطر هم از چند روز قبل از آغاز عید فطر، هندی‌ها شروع به خرید لباس‌های نو می‌کنند. همزمان با آغاز عید فطر در هند، مردم به جشن و پایکوبی می‌پردازند و موسیقی‌های محلی و سنتی در محله‌ها به گوش می‌رسد.

هندی‌های مسلمان در روز عید فطر به دید و بازدید می‌روند و با برگزاری مراسم مهمانی و دورهمی، این روز را جشن می‌گیرند. همچنین در روز عید فطر با پخش کردن نذری‌های مختلف به نیازمندان و فقرا کمک می‌کنند.

مردم در این روز معمولا لباس سفید می‌پوشند و همه جا را آذین‌بندی می‌کنند. هندی‌ها چند روز جشن عید فطر را برگزار می‌کنند ولی تنها روز عید فطر را دولت این کشور به عنوان تعطیل رسمی اعلام کرده است.

 

سوالات متداول

 

در ماه رمضان در هند چه غذاهایی سرو می‌شود؟

 

در ماه رمضان در هند چه غذاهایی سرو می‌شود؟

 

هندی‌ها در ماه رمضان علاوه بر فرنی، حلیم،‌ برنج، نان و خرما از غذاهای سنتی هندی مثل چانا دال،‌ پاکورا، داهی وادا، کچیدی، کیما، پاراتا و انواع نوشیدنی‌های مخصوص و انرژی‌ زا در کنار غذاها برای افطار یا سحری ماه رمضان استفاده می‌کنند.

 

رسم عید فطر در هند چگونه برگزار می‌شود؟

 

هندی‌ها در عید فطر بعد از خواندن نماز به جشن و پایکوبی می‌پردازند، لباس سفید می‌پوشند، به دیدار دوستان و آشنایان می‌روند و بین فقیران و مستمندان نذری پخش می‌کنند.

 

کالابرگ الکترونیک