آداب و رسوم ماه رمضان در اندونزی | از مادیک تا نگابورات

آداب و رسوم ماه رمضان در اندونزی | از مادیک تا نگابورات


2 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ماه رمضان در اندونزی

آداب و رسوم ماه رمضان در اندونزی با برگزاری سنت‌های مختلف همراه است. اندونزی با حدود ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت، به عنوان چهارمین کشور پرجمعیت در جهان شناخته می‌شود. در این کشور حدود ۸۶ درصد مردم مسلمان هستند، بنابراین بیشترین مسلمانان جهان در این کشور زندگی می‌کنند. به همین خاطر مراسم ماه رمضان در اندونزی پرشورتر از دیگر کشورهای مسلمان برگزار می‌شود. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به آداب و رسوم ماه رمضان در اندونزی می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که اگر قصد سفر به این کشور در ماه رمضان را دارید، خودتان را باید برای دیدن چه صحنه‌هایی آماده کنید.

 

 

ماه رمضان در اندونزی

 

استقبال از ماه رمضان در اندونزی

 

در اندونزی هم مثل دیگر کشورهای مسلمان پیش از آغاز، در حین و بعد از ماه رمضان سنت‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها را در دیگر کشورهای مسلمان نیز خواهید دید. سنت‌های ماه رمضان در اندونزی تا حدود زیادی شبیه آداب و رسوم ماه رمضان در مالزی است.

 

استقبال از ماه رمضان

 

برای مسلمانان که ماه رمضان به عنوان یک ضیافت مذهبی شناخته می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است، استقبال کردن از این ماه شور و حال دیگری دارد. مردم اندونزی به این ماه به چشم یک مناسبت ملی نگاه می‌کنند و قبل از فرا رسیدن آن، جشن و سرور به پا می‌کنند.

ترقه‌بازی و آتش‌بازی در خیابان‌ها از رسوم ساده و متداول اندونزیایی‌ها در ماه رمضان است. علاوه بر این مراسم، دانش‌آموزان و کودکان در روز استقبال از ماه رمضان، مشعل‌هایی را به دست می‌گیرند و به مناسبت فرا رسیدن این ماه پربرکت، برخی سرودهای مذهبی را می‌خوانند.

 

مراسم رویت هلال ماه

 

یک شب قبل از آغاز ماه رمضان در اندونزی و بعد از رویت و مشاهده هلال ماه رمضان، تعدادی از افراد شب تا صبح در مسجد می‌مانند و طبل می‌زنند. آن‌ها با این کار شروع ماه مبارک رمضان را نوید داده و اعلام می‌کنند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

فرهنگ دلجویی در اندونزی

 

در برخی شهرهای اندونزی مثل جاوا و بالی، مردم با فرا رسیدن ماه رمضان دور هم جمع می‌شوند و یک وعده غذایی را دور هم می‌خورند. در هنگام صرف غذا نیز از یکدیگر به خاطر دلخوری‌های گذشته با اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند، معذرت‌خواهی می‌کنند تا با روح و روان پاک‌تری به پیشواز این ماه پربرکت بروند.

 

زیارت اموات

 

از دیگر رسوم ماه رمضان در اندونزی دیدار با عزیزان از دست رفته و فوت شده است. مردم با حاضر شدن بر سر مزار درگذشتگان، دنیای پس از مرگ را یادآوری می‌کنند.

حتما بخوانید  ترسناک ترین مکان های گردشگری ایران که هرگز نباید به آنجا بروید!

 

بازارگردی در ماه رمضان

 

بازارگردی در ماه رمضان

 

مثل ماه رمضان در عربستان، در اندونزی هم قبل از شروع ماه مبارک رمضان، رسم بازارگردی را بجا می‌آورند. به این رسم «نگابورات» هم گفته می‌شود و مردم برای خرید مایحتاج خود به بازار می‌روند و شیرینی‌ها ماه رمضانی و نوشیدنی‌های مخصوص این ماه را خریداری می‌کنند. بازارگردی در همه شهرها به‌ ویژه در پایتخت این کشور یعنی جاکارتا برپا می‌شود.

 

تعطیلی رستوران‌ها و قهوه‌خانه در ماه رمضان

 

اگر در ماه پرفضیلت رمضان به اندونزی سفر کنید، حتما در طول روز با کرکره‌های پایین مغازه‌ها و رستورا‌ن‌ها مواجه خواهید شد. به خاطر این‌که اکثر مردم در این کشور طی ماه رمضان روزه می‌گیرند، عموم رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها و غذاخوری‌ها در این ماه بسته می‌شوند یا خدماتی را تا زمان افطار ارائه نمی‌دهند.

اندونزیایی‌ها برای احترام به دیگر روزه‌داران در این ماه، بعد از افطار مغازه‌هایشان را باز می‌‌کنند. البته این موضوع درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای صدق نمی‌کند و آن‌ها مانند دیگر ماه‌ها و روزهای سال، به کار خود ادامه می‌دهند.

علاوه بر غذاخوری‌ها و قهوه‌‌خانه‌ها،‌ در ماه رمضان بوستان‌ها و مراکز تفریحی شبانه در بیشتر شهرهای اندونزی بسته و تعطیل هستند. در این کشور، تنها منطقه‌ای که به طور کامل با تعطیلی مراکز تفریحی موافقت نکرده، «یاتام» بوده است که تنها به مدت ۴ روز (اولین روز از ماه رمضان، روز نزول قرآن و ۲ روز به مناسبت عید فطر) این مکان تفریحی بسته است و در بقیه ایام می‌توان از خدمات این مرکز تفریحی بهره‌مند شد. پس اگر به عنوان مسافر در این ماه به این کشور سفر می‌کنید، باید تا جای ممکن دور تفریحات شبانه را خط بکشید.

 

حضور پرشور در مساجد

 

ماه رمضان، مساجد بیش از دیگر ماه‌ها شاهد حضور روزه‌داران و مسلمانان خواهند بود. مردم قبل از شروع این ماه به تمیز کردن مساجد می‌پردازند و برای برپا کردن نماز در مساجد حاضر می‌شوند.

معروف‌ترین مسجد در پایتخت اندونزی به نام مسجد «استقلال» شلوغ‌تر از ایام دیگر است و بعد از برگزاری نماز، افطار رایگان به شرکت‌کنندگان در نماز داده می‌شود. علاوه بر نماز مغرب و عشا و دیگر نماز‌های یومیه، مراسم اعتکاف، نماز تراویح و در نهایت نماز عید فطر هم در مساجد خوانده می‌شود.

 

غذا دادن به مستمندان

 

در اندونزی هم پهن کردن سفره‌های افطاری برای افراد نیازمند، یک رسم متداول و مرسوم است، مثل رسم مائده رحمن در مصر. به این سفره، سفره «الرحمن» گفته می‌شود و هزینه مواد غذایی به کار رفته در آن را ساکنان هر محله می‌پردازند. این ماه فرصتی است تا مردم نذر و نیاز‌ها و خیرات‌های خود را از راه کمک به فقرا ادا کنند.

 

غذاهای مخصوص ماه رمضان در اندونزی

 

غذاهای مخصوص ماه رمضان در اندونزی

 

مصرف و تهیه برخی غذاها و شیرینی‌ها در ماه رمضان متداول‌تر است و برخی از آن‌ها مخصوص این ماه هستند. از میان این شیرینی‌ها می‌توان به «تاکجیل» اشاره کرد. تهیه و سرو این شیرینی به قدری در میان اندونزیایی‌ها متداول و مرسوم است که به صورت رایگان بعد از افطار بین روزه‌داران پخش می‌شود.

حتما بخوانید  آداب و رسوم جالب ماه رمضان در عربستان

شاید جالب باشد بدانید که پختن یک نوع سوپ در اندونزی به نام «سوپ موز»، خبر از شروع ماه رمضان در اندونزی می‌دهد. این سوپ با موز، نارگیل و شکر قرمز پخته می‌شود و مخصوص این ماه است. در کنار این سوپ، برخی نوشیدنی‌ها هم تهیه می‌شوند که با رنگ‌های مصنوعی خوشرنگ و متمایز می‌شوند.

برای روز عید فطر مردم اندونزی به طور سنتی برخی غذاهای مخصوص را می‌پزند. از میان این غذاهای محبوب می‌توان به «رندانگ» و «اوپور آیام» اشاره کرد. «اوپور آیام» غذایی است که در آن مرغ با شیره نارگیل پخته می‌شود، در کنار آن هم یک نوع «کوفته برنج» در داخل برگ درخت خرما پخته می‌شود و همه این غذاها در روز عید فطر سرو می‌شوند.

 

مراسم بعد از افطار

 

پس از این‌که روزه‌داران، افطار کردند، باشگاه‌ها و اماکن سرگرمی، کافه‌ها و رستوران‌ها شروع به فعالیت می‌کنند و جنب و جوش شهر زیاد می‌شود. در رستوران‌ها خوراکی‌های مختلف و شیرینی‌های مخصوص این ماه سرو می‌شود.

 

برگزاری مراسم شب قدر

 

بر اساس باورهای مردم اندونزی، ۱۰ شب پایانی ماه رمضان، شب قدر به حساب می‌آید. در این شب‌ها مردم به عبادت می‌پردازند و معتقدند که یکی از این شب‌ها، شب قدر است.

 

برگزاری عید فطر

 

به عید فطر در اندونزی «لباران» هم گفته می‌شود. در این روز، مساجد تزیین می‌شوند تا برای برگزاری نماز عید سعید فطر آماده باشند. از روز قبل از عید فطر، مردم به دیدار دوستان و خانواده می‌روند و صله رحم می‌کنند. به این سنت دید و بازدید که اندونزیایی‌ها از اقصی نقاط کشور برای ملاقات با یکدیگر جمع می‌شوند، «مادیک» گفته می‌شود.

به هر حال مانند دیگر نقاط دنیا، روزه‌داران در پایان ماه رمضان به مساجد می‌روند تا نماز عید فطر را بجا بیاورند. نماز عید فطر از مساجد محلی گرفته تا مساجد بزرگ، در همه این مکان‌ها به جماعت برپا می‌شود و بعد از خواندن نماز، مردم به دیدار اقوام، پذیرایی کردن از یکدیگر و عیدی دادن می‌پردازند.

پوشیدن لباس‌های نو و شرکت در مهمانی‌ از رسوم متداول عید فطر به شمار می‌رود. بد نیست بدانید که به مناسبت عید فطر، ۳ روز تعطیلی ‌رسمی در این کشور در نظر گرفته شده است.

 

سوالات متداول

 

اندونزیایی‌ها چطور از ماه رمضان استقبال می‌کنند

 

اندونزیایی‌ها چطور از ماه رمضان استقبال می‌کنند؟

 

ترقه بازی، آتش بازی، به دست گرفتن مشعل توسط دانش‌آموزان، بازارگردی، زیارت درگذشتگان و حضور بر سر مزار آن‌ها از رسوم متداول مردم اندونزی برای استقبال از ماه مبارک رمضان است.

 

غذاهای معروف ماه رمضان در اندونزی چیست؟

 

از میان غذاهای محبوب این ماه می‌توان به «رندانگ» و «اوپور آیام» اشاره کرد. «سوپ موز» به عنوان پیش‌ غذا و شیرینی «تاکجیل» نیز از خوردنی‌های مخصوص این ماه به حساب می‌آیند.

 

 

کالابرگ الکترونیک