۱۱ دلیل کف نکردن قهوه ترک و قهوه اسپرسو و روش های رفع آن

۱۱ دلیل کف نکردن قهوه ترک و قهوه اسپرسو و روش های رفع آن


27 مهر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۱ دلیل کف نکردن قهوه ترک و قهوه اسپرسو و روش های رفع آن

کف نکردن قهوه یکی از مشکلاتی است که بسیاری از طرفداران قهوه با آن مواجه می‌شوند. این اتفاق معمولا به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود. اما مهم‌ترین دلیل کف نکردن قهوه چیست؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با دلیل علمی کف قهوه و دلایل کف نکردن قهوه ترک و کف نکردن قهوه اسپرسو و روش‌های رفع آن آشنا شوید.

دلیل کف نکردن قهوه چیست؟

دلیل کف نکردن قهوه چیست؟

برای علاقه‌مندان به قهوه، هیچ چیزی جذاب‌تر از یک قهوه خامه‌ای و پر کف نیست. یک قهوه آبکی و رقیق به‌هیچ‌عنوان مورد‌پسند دوستداران قهوه نیست و جذابیت خاصی برای هیچ کسی ندارد. اما سوالی که خیلی از ما در زمان درست کردن قهوه داریم این است که چرا قهوه من کف نمی‌کند؟

کف نکردن قهوه دلایل متعددی دارد. گاهی اوقات کهنه بودن قهوه و دمای نامناسب آب موجب بروز این مشکل می‌شود و برخی مواقع نیز این مشکل به روش تهیه قهوه مربوط است. در ادامه می‌توانید با چند دلیل کف نکردن قهوه آشنا شوید.

۱- دانه قهوه را در خانه آسیاب کنید

استفاده از قهوه نامناسب و مانده یکی از مهم‌ترین دلایل کف نکردن قهوه است. زمانی که مدت زمان زیادی از برشته شدن دانه قهوه گذشته باشد و قهوه شما کهنه باشد، قطعا در زمان آماده کردن کف نخواهد کرد. اگر می‌خواهید قهوه شما کف کند، باید دانه قهوه را از بیرون خریداری کرده و خودتان آن را در خانه آسیاب کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع پودر قهوه و قهوه فوری را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۲- نوع مناسبی از قهوه را انتخاب کنید

یکی دیگر از دلایل کف نکردن قهوه، انتخاب قهوه نامناسب است. اگر سوال شما هم این است که چکار کنیم قهوه کف کنه باید بدانید که استفاده از قهوه مناسب تاثیر زیادی بر این موضوع دارد. به طور کلی قهوه فرانسه بافتی سبک دارد و از قهوه اسپرسو رقیق‌تر است و قهوه ترک معمولا کف بیشتری نسبت به قهوه فرانسه دارد. اسپرسو نیز خالص‌ترین نوع قهوه است که بیشتر از دیگر انواع قهوه کف می‌کند.

۳- از دمای نامناسب آب برای تهیه قهوه استفاده نکنید

دمای آب برای تهیه قهوه و کف کردن آن اهمیت زیادی دارد. برای این که قهوه غلیظ شود و کف کند، باید آب ابتدایی که به آن اضافه می‌شود، سرد باشد و دمای پایینی داشته باشد. با این روش قهوه دیرتر به حالت جوش می‌رسد و در نتیجه بیشتر کف می‌کند.

۴- از روش مناسب برای تهیه قهوه ترک استفاده کنید

برای تهیه قهوه ترک ابتدا باید قهوه را با ۱ فنجان آب سرد، یک تکه یخ و مقداری شکر ترکیب کنید. سپس مواد را به خوبی هم بزنید. توجه داشته باشید که در این مرحله به‌هیچ‌عنوان نباید از همزن استفاده کنید. سپس قهوه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و قبل از این که قهوه به جوش بیاید، آن را خاموش کنید. به خاطر داشته باشید که قهوه ترک نباید روی حرارت بجوشد، وگرنه کف نمی‌کند و بدمزه می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای سیب مجلسی زعفرانی قرمز و زرد با طعم بازاری

۵- از قهوه جوش مناسب برای تهیه قهوه ترک استفاده کنید

گاهی اوقات دلیل کف نکردن قهوه مربوط به نوع و جنس قهوه‌جوش یا جذوه است. برای تهیه قهوه ترک سعی کنید از قهوه جوش (جذوه) با دهانه تنگ استفاده کنید. در این نوع قهوه جوش‌ها در زمان بالا آمدن خامه، کف روی قهوه حفظ می‌شود.

استفاده از قهوه جوش‌هایی که دهانه گشاد و بزرگی دارند، موجب از بین رفتن کف قهوه می‌شود. همچنین ظروفی که بسیار بلند هستند، باعث می‌شوند قهوه ترکیه‌ای که به قهوه ارمنی هم مشهور است کف نکند. همچنین، قهوه جوش‌هایی که دارای لبه‌های باریک هستند، نیز مانع از کف کردن قهوه ترک می‌شوند. طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش را بلد هستید؟

۶- قبل از درست کردن قهوه، به بافت آن توجه کنید

یکی از نکات مهم برای تهیه قهوه کف‌دار و غلیظ استفاده از قهوه‌ای با بافت مناسب است. پودر قهوه ترک معمولا یکی از بهترین انواع قهوه است که خیلی خوب کف می‌کند. به خاطر داشته باشید که قهوه ترک باید بافت خیلی ریز و شبیه به آرد داشته باشد تا قهوه شما به خوبی کف کند و غلیظ شود. البته اگر قهوه بیشتر از یک حد خاص آسیاب و پودر شده باشد هم کف نمی‌کند و همین پودر کردن قهوه هم ریزه‌کاری‌های خاص خودش را دارد.

۷- از میکس مناسب برای تهیه قهوه ترک استفاده کنید

از میکس مناسب برای تهیه قهوه برای کف کردن قهوه استفاده کنید

یکی از رموز اصلی برای کف کردن قهوه استفاده از میکس قهوه مناسب است. قهوه شما زمانی کف می‌کند که در آن از ترکیبات مناسبی استفاده شده باشد. برای داشتن یک قهوه ترک پرخامه و پرکف باید میزان درصد قهوه «روبوستا» بیشتر از «عربیکا» باشد. بهترین درصد برای میکس قهوه ترک ۷۰ به ۳۰ است. یعنی ۷۰ درصد قهوه شما باید دانه روبوستا و ۳۰ درصد آن دانه عربیکا باشد.

۸- به کشور مبدا دانه قهوه دقت کنید

یکی از نکات مهم برای تهیه قهوه کف دار و غلیظ استفاده از قهوه تهیه شده در کشور معتبر تولید‌کننده قهوه است. به طور کلی ترک‌ها که هر روز چند فنجان قهوه می‌نوشند، چندان به خامه‌ای و غلیظ بودن قهوه توجهی ندارند و از همین رو از قهوه برزیل یا «رست دارک» استفاده می‌کنند.

اما برای ایرانی‌ها خامه‌ای و کفی بودن قهوه اهمیت زیادی دارد و از همین رو ما نباید از قهوه سیاه و رست دارک استفاده کنیم. همانطور که گفته شد، برای قهوه ترک ترکیب ۷۰ درصد روبوستا و ۳۰ درصد عربیکا بهترین انتخاب است. برای روبوستا بهتر است از قهوه «جاوه» و «پی بی» و برای عربیکا از قهوه «مکزیک» استفاده کنید.

۹- یکی از دلایل کف نکردن قهوه درست کردن آن با حرارت زیاد است

یکی از دلایل کف نکردن قهوه درست کردن آن با حرارت زیاد است

یکی از مشکلاتی که موجب از بین رفتن کف قهوه می‌شود، آماده کردن آن روی حرارت زیاد است. برای تهیه قهوه ترک باید صبور باشید و شعله گاز را روی دمای پایین تنظیم کنید. زیاد کردن شعله گاز موجب از بین رفتن کف قهوه می‌شود. برای تهیه قهوه غلیظ باید آن را روی حرارت خیلی کم قرار دهید و درست زمانی که قهوه شروع به کف کردن کرد، آن را از روی حرارت بردارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۲ معجون تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان

۱۰- از شکر به جای قند استفاده نکنید

اگر دوست دارید قهوه شما شیرین باشد، بهتر است به جای شکر از یک یا ۲ حبه قند در قهوه ترک استفاده کنید. قند مقدار کف و خامه قهوه را افزایش می‌دهد.

در صورت تمایل می‌توانید شکر و قند را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

چرا قهوه اسپرسو کف نمی‌کند؟

چرا قهوه اسپرسو کف نمی‌کند؟

کف کردن اسپرسو آن هم با دستگاه اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از مواقع ممکن است قهوه اسپرسوی شما کف نکند و ظاهری آبکی پیدا کند. اما چرا قهوه اسپرسو کف نمی‌کند؟ در ادامه به شما می‌گوییم که مهم‌ترین دلایل کف نکردن قهوه اسپرسو چیست.

  • دانه قهوه درست آسیاب نشده است.
  • دما و فشار آب (دمای آب باید تا ۲۰۰ درجه فارنهایت و فشار آب ۹ بار باشد)
  • فشرده کردن قهوه
  • سرد بودن پرتافیلتر
  • زمان برشته شدن قهوه (بین ۲ تا ۲۱ روز باید از زمان برشته شدن قهوه گذشته باشد)
  • از قهوه کهنه و بی‌کیفیت برای تهیه اسپرسو استفاده می‌کنید.

روش کف کردن قهوه اسپرسو با دستگاه چگونه است؟

روش کف کردن قهوه اسپرسو با دستگاه چگونه است؟

برای تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو کف دار با دستگاه باید در مخزن دستگاه مقداری آب سرد بریزید. سپس پرتافیلتر را از داخل دستگاه بردارید و بین ۱۵ تا ۲۱ گرم پودر قهوه در آن بریزید. پودر قهوه را به وسیله «تمپر» فشرده کنید و در جای خود قرار دهید. سپس فنجان را زیر دستگاه بگذارید دکمه خروج آب را بزنید تا دستگاه شروع به کار کند. در این زمان اسپرسو از دستگاه خارج می‌شود و می‌توانید از طعم این اسپرسو کف‌دار لذت ببرید. روش‌های مختلف طرز تهیه قهوه اسپرسو را بلد هستید؟

سوالات متداول

چیکار کنم قهوه ترک کف کنه؟

برای کف کردن قهوه ترک باید از پودر قهوه و قهوه جوش مناسبی استفاده کنید و قهوه را با حرارت پایین روی حرارت قرار دهید. زمانی که قهوه شروع به کف کردن کرد، شعله گاز را سریع خاموش کنید. سپس کف قهوه را بردارید و داخل فنجان بریزید و دوباره قهوه را روی حرارت قرار دهید تا باز هم کف کند.

علت کف نکردن اسپرسوساز چیست؟

از جمله دلایل خامه ندادن اسپرسوساز می‌توانید این موارد باشد:

  • آسیاب نامناسب دانه قهوه
  • دما و فشار آب (دمای آب باید تا ۲۰۰ درجه فارنهایت باشد و فشار آب ۹ بار باشد)
  • فشرده کردن قهوه
  • سرد بودن پرتافیلتر
  • زمان برشته شدن قهوه (بین ۲ تا ۲۱ روز باید از زمان برشته شدن قهوه گذشته باشد)

کدام قهوه کف بیشتری دارد؟

قهوه کاپوچینو که از ترکیب مساوی اسپرسو، شیر جوشیده و کف شیر تهیه می‌شود، بیشترین مقدار کف را بین انواع قهوه دارد و ۳۳ درصد از حجم آن کف است. بعد از آن قهوه اسپرسو و قهوه ترک کف بیشتری نسبت به سایر انواع قهوه دارند.

علت کف نکردن قهوه ترک چیست؟

کهنه بودن قهوه، استفاده از قهوه‌ای که به خوبی پودر نشده و همچنین آماده کردن قهوه در قهوه جوش نامناسب و به روشی غیراصولی روی حرارت زیاد موجب می‌شود تا قهوه ترک به خوبی کف نکنید و آبکی شود.

دلیل علمی کف قهوه چیست؟

کف قهوه درواقع یک لایه کف معطر و خوشرنگ روی قهوه است که به دلیل ترکیب حباب‌های هوا با روغن‌های محلول در قهوه آسیاب شده ایجاد می‌شود. معمولا نوع قهوه و نحوه آماده کردن آن بر میزان کف قهوه موثر است.

 

کالابرگ الکترونیک