طرز تهیه حلوای گل سرخ به ۳ روش بوتیکی، ساده و رولی

طرز تهیه حلوای گل سرخ به ۳ روش بوتیکی، ساده و رولی


7 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوای گل سرخ به ۳ روش بوتیکی، ساده و رولی

آیا طعم حلوای گل سرخ را چشیده‌اید؟ حلوای گل سرخ یا حلوا گل محمدی، یکی از دسرهای خوشمزه و مرسوم ماه رمضان به ویژه برای وعده افطار و برنامه غذایی یک ماهه رمضان است که به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود. معمولا نوع بوتیکی حلوا گل سرخ، متداول‌تر است ولی به صورت رولی و ساده هم می‌توان حلوای گل سرخ را درست کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه حلوا گل سرخ بوتیکی، رولی و ساده می‌پردازیم و فوت و فن‌های پخت و تهیه حلوای گل محمدی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه حلوای گل سرخ بوتیکی

 

طرز تهیه حلوای گل سرخ بوتیکی

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت حلوای گل سرخ بوتیکی: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه حلوا گل سرخ

 

• آرد: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر قند: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کره یا روغن جامد: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• گلاب: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر گل محمدی خشک شده: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• مغز گردو پودر شده: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر هل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه حلوای گل سرخ مجلسی

 

حلوای گل سرخ به عنوان یکی از دسرهای ساده و خوشمزه ماه رمضان بسیار پرطرفدار است. البته این حلوا را در مناسبت‌های مذهبی دیگر یا به عنوان دسر برای مهمانی یا عصرانه هم می‌توانید درست کنید. این دسر به راحتی روی شعله اجاق گاز تهیه می‌شود و برای فرم گرفتن کافی است در یخچال نگه دارید. برای مشاهده و آموزش جزییات تهیه این حلوا، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: آرد و پودر قند را الک کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا گل سرخ، آرد را ۲ تا ۳ مرتبه الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. پودر قند را هم جداگانه الک کنید تا یکدست شود. برای خرید آرد و قند می‌توانید به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

مرحله دوم: گل‌های محمدی را آسیاب کنید

 

دراین مرحله کره یا روغن جامد را در دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شوند. گل‌های محمدی خشک شده را در آسیاب بریزید و آنها را آسیاب کنید تا کاملا نرم شوند. سپس به طور جداگانه، آنها را الک کنید تا یک پودر نرم داشته باشید.

کره و روغن جامد را می‌توانید با قیمت مناسب و از برندهای مختلف، به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  بررسی 6 تفاوت برنج ایرانی و خارجی | کدام بهتر است؟

 

مرحله سوم: بقیه مواد را آماده کنید

 

بعد از خارج کردن پودر گل سرخ از آسیاب‌کن، گردوهای پوست گرفته را هم در آسیاب‌کن بریزید و آنها را کاملا پودر کنید تا یکدست شود. مغز گردو را کنار بگذارید. برای خرید گردو می‌توانید به صورت حضوری به فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش سر بزنید و آن را تهیه کنید یا به صورت تلفنی یا اینترنتی آن را بخرید.

 

مرحله چهارم: آرد را تفت بدهید

 

در این مرحله از طرز تهیه حلوا گل سرخ، یک تابه را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. سپس آرد الک شده را در آن بریزید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. مدام آرد را تفت بدهید تا طعم خام آن گرفته شود.

بسته به شعله‌ای که آرد را روی آن تفت می‌دهید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای تفت دادن آرد اختصاص دهید. اگر نمی‌خواهید رنگ حلوایتان تیره شود، قبل از اینکه رنگ آرد تغییر کند، آن را از روی حرارت بردارید.

 

مرحله پنجم: آرد را الک کنید

 

بعد از آماده شدن آردها و تفت دادن آنها، اجازه دهید آرد کمی سرد شود و از دما بیفتد. سپس دوباره آرد بو داده شده را از الک رد کنید. این کار باعث می‌شود بافت حلوای گل محمدی شما در نهایت بسیار نرم و لطیف شود. بعد از الک کردن مجدد، آردها را به تابه برگردانید. شعله را روشن کرده و حرارت را بسیار ملایم کنید.

 

مرحله ششم: روغن و کره را اضافه کنید

 

در حالی که آردها هنوز گرم هستند، روغن جامد یا کره را به حلوا گل سرخ اضافه کنید. مواد را با قاشق چوبی به هم بزنید تا یکدست شوند تا یک خمیر ترک ترک ولی نرم داشته باشید. حدود ۵ دقیقه مخلوط آرد و روغن را هم بزنید. در این مدت حرارت باید خیلی ملایم باشد.

 

مرحله هفتم: بقیه مواد را اضافه کنید

 

در حالی که تابه هنوز روی حرارت است، پودر گردوی آسیاب شده را به تابه بیفزایید و دوباره مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. بعد تابه را از روی حرارت بردارید و همان طور که مخلوط آرد هنوز داغ است، گلاب را به آرامی به مواد حلوای گل سرخ بیفزایید.

پودر قند را هم به مواد اضافه کنید و کاملا با قاشق هم بزنید تا ذوب شود و به خورد حلوا برود. برای خرید گلاب می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش آن را تهیه کنید.

 

مرحله هشتم: حلوا را آماده کنید

 

در این مرحله، پودر هل و پودر گل محمدی آسیاب و الک شده را هم درنهایت به حلوا اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید تا یکدست و منسجم شود. حلوا را روی حرارت ملایم بگذارید تا گرم شود و مواد به خورد یکدیگر بروند.

روی حرارت مدام مواد حلوا را هم بزنید. اگر حس کردید حلوا زیادی سفت است، کمی گلاب دیگر به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. در آخر باید یک حلوای یکدست و لطیف داشته باشید. برای خرید هل از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری اقدام کنید.

 

مرحله نهم: حلوای گل سرخ را در قالب بریزید

 

بعد از اینکه مایه حلوای گل سرخ آماده شد، شعله را خاموش کنید و مقداری از مواد حلوا بردارید و در قالب سیلیکونی بریزید. با قاشق روی حلوا را فشار دهید تا داخل قالب سفت شود. همه مواد را که در قالب ریختید، قالب را در یخچال به مدت ۲ تا ۳ ساعت قرار دهید تا خودش را بگیرد.

حتما بخوانید  ۳ طرز پخت برنج ایرانی هاشمی به روش آبکش، دمی و فوری

 

مرحله دهم: حلوای گل سرخ را سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه حلوا گل سرخ، بعد از اینکه حلوا خودش را گرفت، قالب را از یخچال بیرون بیاورید و از زیر قالب را فشار دهید تا حلوا‌ها از قالب بیرون بیایند. حلوای گل سرخ را در ظرف مناسب سرو قرار دهید و روی آنها را به دلخواه با پودر پسته، پودر نارگیل، پودر قند یا پودر گل محمدی تزیین و سرو کنید.

برای تهیه پسته و پودر نارگیل از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای پسته ساده و بوتیکی

 

طرز تهیه حلوای گل سرخ بدون قالب

 

طرز تهیه حلوای گل سرخ بدون قالب

 

برای تهیه حلوا گل محمدی ساده و بدون قالب، بعد از اینکه مایه حلوا را مانند بالا درست کردید، وقتی هنوز مایه حلوا داغ است، آن را در یک ظرف پهن و کم عمق بریزید و با قاشق روی آن را صاف کنید.

ظرف را به مدت ۳ ساعت در یخچال بگذارید. سپس آن را بیرون بیاورید و با چاقوی تیز آن را به قطعات دلخواه برش بزنید. برش‌ها را به آرامی جدا کنید و در ظرف سرو گذاشته و تزیین کنید.

 

طرز تهیه حلوا گل سرخ رولی

 

برای رولی کردن حلوای گل سرخ، بعد از اینکه مایه حلوا را درست کردید، روی یک پلاستیک فریزر را کمی چرب کنید و مایه حلوا را روی آن بریزید. با وردنه، حلوا را باز کنید و اطراف آن را برش بزنید تا یک مستطیل داشته باشید. روی سطح حلوا را کمی پودر گل سرخ یا پودر قند (یا تزیینات دلخواه) بپاشید.

از قسمت پایین، شروع به رول کردن حلوا کنید. سپس رول به دست آمده را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شود. بعد از اینکه حلوا خودش را گرفت، با یک چاقوی تیز، آن را برش بزنید و در ظرف مناسب سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه حلوای گل سرخ

 

فوت و فن‌های طرز تهیه حلوای گل سرخ

 

*برای اینکه حلوا را در قالب بریزید، اگر قالبتان سیلیکونی است، نیازی به چرب کردن آن وجود ندارد ولی اگر قالب غیر سیلیکونی دارید، بهتر است آن را کمی چرب کنید و بعد حلوا را به آن بیفزایید.

*اگر هنگامی که آرد داغ است پودر قند را داخل آن بریزید، خمیر خشک می‌شود.

*برای خوشرنگ‌تر شدن حلوای گل محمدی، می‌توانید در آخرین مرحله، چند قطره رنگ خوراکی به مایه حلوا اضافه کنید.

 

سوالات متداول

چه کار کنیم که حلوای گل سرخ نرم و لطیف شود؟

چه کار کنیم که حلوای گل سرخ نرم و لطیف شود؟

 

برای اینکه حلوا بافت نرمی داشته باشد، حتما آرد را یک بار قبل از تفت دادن و یک بار بعد از تفت دادن، الک کنید. گردو و گل محمدی را هم کاملا پوره کنید. گل محمدی را هم الک کنید تا همه مواد یکدست و نرم شوند.

 

چرا حلوای گل سرخ من ترک می‌خورد؟

 

اگر حلوای گل سرخ ترک می‌خورد، ممکن است میزان گلاب کم باشد، چون جنس آردها در بازار متفاوت است و شاید به میزان بیشتری گلاب نیاز داشته باشید. اگر هم حلوا سرد شده باشد و بخواهید مواد را اضافه کنید، احتمال ترک خوردن آن وجود دارد.

 

 

کالابرگ الکترونیک