این ۱۰ گروه نباید گوجه سبز بخورند | علائم حساسیت به گوجه سبز

این ۱۰ گروه نباید گوجه سبز بخورند | علائم حساسیت به گوجه سبز


26 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
این 10 گروه نباید گوجه سبز بخورند | علائم حساسیت به گوجه سبز

چه کسانی نباید گوجه سبز مصرف کنند؟ آیا می‌دانید خوردن گوجه سبز برای چه کسانی مضر است؟ آیا گوجه سبز حساسیت‌زاست؟ گوجه سبز یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های فصل بهار و تابستان است که در کنار فواید بی‌شماری که دارد، خوردن آن به برخی افراد توصیه نمی‌شود. اما آیا می‌دانید چه کسانی نباید گوجه سبز بخورند؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با ویژگی افرادی که نباید گوجه سبز بخورند آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد این که کدام افراد نباید گوجه سبز بخورند پاسخ خواهیم داد.

 

 

چه کسانی نباید گوجه سبز مصرف کنند؟

 

چه کسانی نباید گوجه سبز مصرف کنند؟

 

گوجه سبز یک میوه فوق‌العاده خوشمزه است که بیشتر افراد آن را با چاشنی دلال یا گوجه سبز با نعناع و گلپر می‌خورند. برخی هم با این میوه ترشی گوجه سبز، خورش گوجه سبز، لواشک گوجه سبز، مربای گوجه سبز، اشکنه گوجه سبز و … درست می‌کنند.

اما باید بدانید که مصرف این میوه پرطرفدار برای همه افراد مناسب نیست. آیا می‌دانید چه کسانی نباید گوجه سبز مصرف کنند؟ چرا خوردن گوجه سبز خوشمزه برای برخی افراد مضر است؟ در ادامه این بخش می‌توانید با لیست افرادی که نباید گوجه سبز بخورند آشنا شوید.

 

۱- افراد مبتلا به فشار خون

 

افراد مبتلا به فشار خون نباید گوجه سبز بخورند

 

قطعاً برای اکثر ما خوردن گوجه سبز بدون نمک چندان جذاب نیست. درواقع بیشتر افراد موقع خوردن گوجه سبز مقداری نمک به آن می‌زنند و بعد میل می‌کنند یا با نمک سبز (دلال) گوجه سبز می‌خورند. این موضوع موجب می‌شود تا مصرف این میوه جذاب برای افراد دارای فشار خون بالا مضر باشد. چنانچه به فشار خون بالا مبتلا هستید، باید گوجه سبز را بدون نمک مصرف کنید.

 

۲- افراد مبتلا به مشکلات معده

 

در لیست افرادی که نباید گوجه سبز بخورند، افراد مبتلا به رفلاکس معده نیز قرار دارند. گوجه سبز یک میوه اسیدی و ترش مزه است که معمولاً به صورت نارس مصرف می‌شود. مصرف غذاهای ترش و اسیدی موجب سوزش معده و رفلاکس می‌شود و از همین رو خوردن گوجه سبز می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی شود.

از طرف دیگر کسانی که به زخم معده مبتلا هستند، نباید از گوجه سبز به مقدار زیاد استفاده کنند. اسید سیتریک و اسید مالیک موجود در گوجه سبز موجب بروز مشکلاتی جدی در این افراد می‌شود.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به نقرس

 

۳- افراد مبتلا به نفخ معده

 

افراد مبتلا به نفخ معده نباید گوجه سبز بخورند

 

چه کسانی نباید گوجه سبز مصرف کنند؟ در لیست افرادی که نباید گوجه سبز بخورند، افراد مبتلا به نفخ معده نیز قرار دارند. اگر دائماً دچار نفخ معده می‌شوید، باید بدانید که خوردن گوجه سبز می‌تواند این مشکل را افزایش دهد. گوجه سبز یک میوه نارس و دارای مقدار زیادی «اسید سیتریک» است و این موضوع سبب ایجاد نفخ می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: عوارض و فواید خوردن چغاله بادام

 

۴- افراد با دندان‌های حساس

 

گوجه سبز طعم ترشی دارد و از همین رو مصرف آن موجب فرسایش مینای دندان می‌شود. مینای دندان به سطحی‌ترین قسمت دندان گفته می‌شود که در اثر برخورد با مواد اسیدی ساییده می‌شود. در واقع اسید موجود در گوجه سبز بلورهای سازنده مینای دندان را در خود حل می‌کند و منجر به از بین رفتن سطح دندان می‌شود.

از طرف دیگر ساییده شده مینای دندان سبب می‌شود تا دندان سریع‌تر فرسوده و پوسیده شود. بنابراین اگر دندان‌های حساسی دارید، بهتر است در خوردن گوجه سبز محتاط باشید. فراموش نکنید که بعد از خوردن میوه‌های ترش مزه و اسیدی به هیچ عنوان نباید بلافاصله دندان‌ها را مسواک بزنید، این کار موجب پوسیده شدن دندان و تخریب بیشتر مینای دندان می‌شود.

 

۵- افراد مبتلا به سنگ کلیه گوجه سبز را با آب بخورند

 

افراد مبتلا به سنگ کلیه نباید گوجه سبز بخورند

 

گوجه سبز حاوی مقادیر زیادی «اسید اگزالیک» است. این ماده موجب به تولید سنگ در کلیه و مجاری ادراری می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که با مشکل سنگ کلیه و سنگ مثانه روبرو هستند، از مصرف بیش از حد گوجه سبز اجتناب کنند. اگر به سنگ کلیه یا سنگ مثانه مبتلا هستید بهتر است گوجه سبز را همراه با مقداری آب بخورید تا اگزالات آن برطرف شود و موجب بروز مشکلات کلیوی و سنگ‌های ادراری نشود.

 

۶- به کودکان کمتر از ۳ سال با احتیاط گوجه سبز بدهید

 

گوجه سبز یک میوه حساسیت‌زا است. بنابراین شما نمی‌توانید قبل از این که مطمئن شوید کودک به آن حساسیت دارد یا خیر، از آن به کودکان زیر ۳ سال بدهید. والدین باید ابتدا از عدم حساسیت کودکان زیر ۳ سال نسبت به گوجه سبز مطمئن شوند و بعد از این میوه به کودک بدهند.

به یاد داشته باشید که سیستم گوارش کودکان زیر ۳ سال بسیار حساس است و از همین رو نباید از میوه‌های ملین و نارس استفاده کنند. استفاده از میوه‌های نرسیده و ملین در این سن موجب ایجاد مسمومیت و همچنین اسهال در کودکان می‌شود.

 

۷- افراد بلغمی گوجه سبز نخورند

 

افراد بلغمی نباید گوجه سبز بخورند

 

گوجه سبز طبع فوق‌العاده سردی دارد و مصرف آن در افراد بلغمی و سرد مزاج موجب تشدید سردی در بدن می‌شود. معمولاً افراد بلغمی بعد از خوردن گوجه سبز دچار دل درد، دل پیچه، بی‌حالی و سستی بدن می‌شود.

برای رفع این مشکل باید بلافاصله از یک ماده غذایی با طبع گرم استفاده کنید تا علائم سردی برطرف شود. به طور کلی اگر در دسته افراد بلغمی قرار دارید، بهتر است گوجه سبز را به مقدار کم و همراه با دلال، نعناع یا گلپر مصرف کنید.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین مواد غذایی برای پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر

 

۸- خانم‌های باردار با شرایط خاص

 

خانم‌های باردار با شرایط خاص نباید گوجه سبز بخورند

 

به طور کلی خوردن گوجه سبز برای خانم‌های باردار بلامانع است و مصرف به اندازه آن فواید بی‌شماری برای مادر و جنین دارد. ویتامین K موجود در گوجه سبز از سقط جنین و لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و ویتامین C آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در مادران باردار می‌شود.

اما مصرف بیش از حد این میوه می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت جنین می‌شود. مادران بارداری که به مشکلات سنگ کلیه و سنگ مثانه مبتلا هستند، نباید از گوجه سبز استفاده کنند. توجه داشته باشید که مصرف گوجه سبز در بارداری می‌تواند سبب ایجاد دل پیچه، دل درد و عارضه نفخ شود، از همین رو اگر با این علائم روبرو شدید، بهتر است از گوجه سبز کمتری استفاده کنید.

 

۹- افراد مبتلا به اسهال

 

افراد مبتلا به اسهال نباید گوجه سبز بخورند

 

اگر به عارضه اسهال مبتلا هستید، بهتر است خوردن گوجه سبز را فراموش کنید. مصرف این میوه موجب تشدید علائم اسهال و همچنین از دست دادن آب بدن می‌شود. از طرف دیگر گوجه سبز طبع سردی دارد و این موضوع نیز می‌تواند سبب تشدید اسهال و دل پیچه به خصوص در افراد سرد مزاج شود.

 

۱۰- افراد دارای آلرژی با احتیاط گوجه سبز بخورند

 

بسیاری از افراد به میوه‌های ترش مزه بهاری حساسیت دارند و مصرف این میوه‌ها موجب ایجاد خارش، اگزما و سرخ شدن پوست در آن‌ها می‌شود. جالب است بدانید که برخی افراد با خوردن گوجه سبز دچار آفت دهان می‌شوند و از همین رو این افراد نباید گوجه سبز استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه گوجه سبز را به صورت نشسته و ضدعفونی نشده مصرف نکنید. برای پرورش این میوه از سم استفاده می‌شود و از همین رو اگر به درستی شسته نشود، موجب ایجاد مسمومیت، بیماری‌هایی جدی و مشکلات گوارشی می‌شود.

 

علائم حساسیت به گوجه سبز

 

علائم حساسیت به گوجه سبز

 

گوجه سبز یکی از میوه‌های حساسیت‌زا است که در برخی افراد موجب ایجاد علائمی جدی می‌شود. مصرف گوجه سبز در افراد مستعد آلرژی موجب ایجاد اگزما، حساسیت پوستی، خارش پوست و ترک خوردن پوست می‌شود. برخی افراد بعد از خوردن گوجه سبز دچار سوزش و خارش دهان زبان می‌شوند. در بسیاری از افراد نیز مصرف این میوه سبب ایجاد آفت دهان می‌شود.

 

سوالات متداول

 

چه کسانی نباید گوجه سبز مصرف کنند؟

 

در لیست افرادی که نباید گوجه سبز بخورند، افراد بلغمی، افراد با معده‌های حساس، افراد مستعد آلرژی، کودکان زیر ۳ سال و افراد مبتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

 

آیا گوجه سبز حساسیت‌زاست؟

 

گوجه سبز یکی از میوه‌های حساسیت‌زا است که در برخی افراد موجب ایجاد علائمی جدی می‌شود. مصرف گوجه سبز در افراد مستعد آلرژی موجب ایجاد اگزما، حساسیت پوستی، خارش پوست و ترک خوردن پوست می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک