علت قوز کمر یا کیفوز و بهترین روش های درمان قطعی آن

علت قوز کمر یا کیفوز و بهترین روش های درمان قطعی آن


25 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان قطعی قوز کمر

زمانی که صحبت از قوز کردن می‌شود، ممکن است خیلی از شما فکر کنید که این مشکل تنها مختص افراد مسن است. اما بهتر است بدانید که قوز کردن بیشتر از آن چیزی که فکرش را کنید در میان جوانان و نوجوانان رایج شده است. قرار گرفتن در پوزیشن اشتباه در هنگام نشستن پشت میز کامپیوتر و استفاده طولانی مدت از گوشی های همراه موجب شده تا خیلی از افراد قوز کمر یا گردن مبتلا شوند. در اکثر مواقع تنها پیروی از برنامه درمان قوز کمر و انجام تمرینات ساده می تواند درمان قطعی قوز کمر و گردن باشد. در سرویس سلامت مجله کوروش قصد داریم تا به شما بگوییم درمان قوز کردن چیست و شما را با هر آن چیزی که لازم است در مورد این مشکل بدانید آشنا کنیم.

 

 

قوز کردن چیست؟

 

قوز کردن چیست؟

 

قبل از اینکه به این موضوع فکر کنید که درمان قوز کردن چیست، بهتر است با معنی قوز کردن آشنا شوید. قوز کردن که به آن کیفوز نیز گفته می شود، وضعیتی است که ستون فقرات فرد را به صورت منحنی می کند. این مشکل ممکن است در قسمت فوقانی کمر یا گردن اتفاق بیفتد. به طور طبیعی قسمت فوقانی کمر و ناحیه گردن ما دارای یک خمیدگی خفیف ست. این خمیدگی از ایجاد شوک به کمر و گردن جلوگیری می کند و موجب می شود تا کمر و گردن ما راحت تر بتواند وزن سر و بدن را تحمل کند. حال زمانی که این قوس در ناحیه کمر و گردن بیشتر از حد طبیعی خود شود، به آن کیفوز یا قوز کردن گفته می شود.

 

 

قوز کردن پشت کامپیوتر

 

اگر به فردی که قوز می کند از پهلو نگاه کنید، می توانید گرد شدن حالت کمر و بیرون زدگی استخوان گردن را به راحتی مشاهده کنید. قوز کردن معمولاً به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد. معمولاً رایج ترین آن ها نشستن های طولانی و طریقه ایستادن اشتباه، سانحه و مشکلات مادرزادی است. این مشکل نه تنها روی ظاهر فرد تأثیر می‌گذارد، بلکه موجب ایجاد دردهایی شدید در قسمت های مختلف بدن می گردد. از طرف دیگر این مشکلات در مواقع شدید می تواند منجر به مشکلات تنفسی در فرد شود.

 

 

بهترین غذاهای کاهش درد کمر، پادرد، افسردگی و سرطان و …

 

 

دلایل و تشخیص قوز کمر

 

دلایل و تشخیص قوز کمر

 

کیفوز یا قوز کمر معمولاً می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. معمولاً برای تشخیص قوز کمر باید به علائم مشکل دقت داشته باشید و خیلی زود برای درمان آن اقدام کنید. معمولاً افرادی که قوز می کنند، اندام آن ها ظاهر نامناسبی پیدا می کند. ایجاد انحنا در پشت کمر یا گردن، خم شدن شانه ها به سمت جلو و بیرون زدن شکم از علائم ظاهری این مشکل هستند. این افراد ممکن است بعد از مدتی احساس خستگی، درد و یا حتی تنگی نفس را تجربه کنند. از طرف دیگر برای تشخیص قوز کمر لازم است بدانید که این مشکل به چه علت هایی ایجاد می شود.

 

  • پیر شدن
  • ضعف عضلات کمر
  • بیماری های مربوط به پوکی استخوان و آرتروز
  • آسیب به ستون فقرات
  • اسکولیوز یا انجنای ستون فقرات
  • نقص های مادرزادی
  • نشستن و ایستادن های اشتباه در طولانی مدت
حتما بخوانید  8 فایده ورزش در فصل امتحانات | بهترین ورزش در ایام امتحانات چیست؟

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های درمان کمردرد بارداری «

 

 

درمان قوز کردن با فیزیوتراپی

 

درمان قوز کردن با فیزیوتراپی

 

اگر متوجه شده اید که خودتان و یا یکی از نزدیکانتان به قوز کمر مبتلا هستید، احتمالاً دوست دارید بدانید که درمان قوز کردن چیست و چه روش هایی برای از بین بردن این مشکل وجود دارد. معمولاً درمان قطعی قوز کمر به شدت قوز و علت آن بستگی دارد. بهترین درمان قوز کمر این است که از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. شما باید با برنامه درمان قوز کمر از تبدیل شدن این مشکل به تغییر شکل دائمی بدن جلوگیری کنید. اگر فرد به پوکی استخوان مبتلا باشد، برای جلوگیری از وخیم شدن کیفوز فرد باید از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. به همین منظور بهترین درمان قوز کمر در این افراد تنها با استفاده از داروهای مؤثر و انجام تمرینات استقامتی امکان پذیر خواهد بود.

 

به طور کلی بهترین درمان قوز کمر این است که فرد تحت فیزیوتراپی قرار بگیرد. این کار موجب افزایش قدرت عضلات مرکزی و پشتی می شود. یوگا می تواند به شدت به افزایش قدرت و انعطاف پذیری این افراد کمک کند. افرادی که پوکی استخوان دارند، باید وزن خود را کاهش دهند تا فشار اضافی به ستون فقرات وارد نشود.

 

 

درمان قطعی قوز کمر با روش های غیر جراحی

 

درمان قطعی قوز کمر با روش های غیر جراحی

 

اگر شدت قوز کردن خفیف باشد، بهترین برنامه درمان قوز کمر در این شرایط جلوگیری از پیشرفت بیماری است. نظارت دقیق و دوره ای روی انحنای ستون فقرات و انجام تمریناتی خاص می تواند به این افراد کمک کند تا این مشکل را به راحتی رفع کنند. اگر فرد در ناحیه کمر و گردن خود شدیداً احساس درد می کند، می تواند از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکس استفاده کند. انجام تمرینات فیزیوتراپی و اصلاحی می تواند به این افراد کمک کند تا مشکل خود را برطرف کنند. انجام تمرینات کششی و تقویت کننده شکم، کمر و اندام تحتانی بهترین ورزش ها برای درمان قطعی قوز کردن کمر در موارد خفیف هستند.

 

 

حرکات ورزشی آسان برای درمان درد سیاتیک بدون جراحی

 

 

درمان قطعی قوز کمر با روش های جراحی

 

درمان قطعی قوز کمر با روش های جراحی

 

اگر میزان قوز کردن فرد به شدت زیاد است و موجب فشرده سازی عصب و آسیب های دیگر شده است، بهترین درمان قوز کمر جراحی است. اگر قوز کمر به دلیل وجود تومور در نخاع باشد، فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. اما این موضوع می تواند موجب عدم ثبات ستون فقرات شود و مشکلات دیگری را ایجاد کند. از همین رو گاهی پزشک اقدام به همجوشی ستون فقرات می کند. در بسیاری از مواقع نیز در دردهای شدید و آسیب های گسترده آرتروز پزشک برای برطرف کردن مشکل ناچار به جراحی می شود.

 

 

درمان قوز کمر با قوزبند

 

درمان قوز کمر با قوزبند

 

به طور معمول درمان قوز کمر با قوزبند یکی از رایج ترین روش های درمان قوز خفیف است. استفاده از روش درمان قوز کمر با قوزبند زمانی توصیه می شود که فرد در سنین کودکی یا نوجوانی قرار دارد. از طرف دیگر انحنای قوز افرادی که از قوزبند استفاده می کنند، باید بین ۲۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد باشد. به روش درمان قوز کمر با قوزبند روش ارتوستیک نیز گفته می شود. این روش از بدتر شدن انحنای قوز جلوگیری می کند و موجب می شود فرد در زمان ایستادن و راه رفتن پوزیشن بهتری داشته باشد.

حتما بخوانید  دلایل لرزش بدن بعد از ورزش چیست و چرا نباید نگران بود؟

 

برای درمان قوز کمر با قوزبند فرد باید حداقل به مدت ۱۸ ساعت در روز از آن استفاده کنید. در بسیاری از مواقع توصیه می شود فرد از قوزبندهای تخصصی فقط در شب و موقع خواب استفاده کند. معمولاً درمان قوز کمر با قوزبند از ۶۰ تا ۷۰ درصد از پیشرفت بیماری و نیاز به جراحی جلوگیری می کند. این راهکار در کنار تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی، بهترین روش درمان قوز کمر محسوب می شود.

 

 

بیشتر بدانید » ۱۰ حرکت یوگا برای درمان کم کاری تیروئید «

 

 

درمان قطعی قوز با ورزش

 

درمان قطعی قوز با ورزش

 

انجام دادن برخی تمرین های ورزشی اصلاحی می تواند به افرادی که دارای قوز هستند، کمک کند تا سریع تر درمان شوند. اگر به دنبال یک برنامه درمان قوز کمر هستید، بهتر است به طور مرتب ورزش های توصیه شده را انجام دهید. در زمان نشستن پشت کامپیوتر و نگاه کردن به گوشی سعی کنید کمر را راست نگه دارید. سرتان را بیش از حد به جلو خم نکنید. در ادامه به چند ورزش برای قوز کمر اشاره شده است.

 

 

کشش قفسه سینه و شانه در چهارچوب در برای درمان قطعی قوز کمر

 

کشش قفسه سینه و شانه در چهارچوب در برای درمان قطعی قوز کمر

 

یکی از ساده ترین و بهترین درمان قوز کمر انجام دادن تمرینات ورزشی ساده به صورت مرتب است. برای انجام دادن این ورزش باید در میان چهارچوب درب قرار بگیرید. حال دستان خود را در دو طرف چهار چوب و کمی بالاتر از ارتفاع شانه قرار دهید. سپس یک پا را به فاصله یک قدم جلوتر پای دیگر قرار دهید. حال دستان خود را دیوار فشار دهید و کمی به جلو خم شوید. چند نفس عمیق بکشید و سپس یک قدم به عقب بردارید.

این کار را دوباره تکرار کنید. این بار دستان خود را از آرنج به زاویه ۹۰ درجه روی دو طرف چهارچوب درب قرار دهید. دستان خود را فشار دهید و بدن را به سمت جلو بکشید. دوباره یک قدم به عقب بروید. حال کف دستانتان را در دو طرف تا جایی که می توانید بالا ببرید و به چهارچوب تکیه دهید. یک پا را جلوتر بگذارید و بدن را به سمت جلو بکشید. این ورزش برای کسانی که شانه هایشان به سمت جلو متمایل شده و قوز کمر دارند، بسیار مؤثر است.

 

 

فشار چانه به عقب برای درمان قوز گردن

 

فشار چانه به عقب برای درمان قوز گردن

 

اگر در ناحیه گردن قوز دارید احتمالا گردن شما کمی به سمت جلو متمایل شده است. انجام دادن این ورزش می تواند به شدت به شما کمک کند. برای این کار باید صاف بایستید. به سمت جلو نگاه کنید و سر را مستقیم رو به جلو بگیرید. حال چانه را به سمت داخل فشار دهید طوری که فشار را در ستون فقرات گردن هم حس کنید. برای این کار می توانید از دستانتان نیز در ناحیه چانه استفاده کنید. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا مشکل به طور کامل برطرف شود.

 

 

جمع بندی نهایی

 

در این مقاله سعی کردیم تا به شما بگوییم درمان قوز کردن چیست. چه عواملی می تواند موجب ایجاد قوز در کمر و گردن شود. اگر بعد از مشاهده علائم قوز کردن به موقع نسبت به درمان بیماری اقدام کنید و از درمان هایی مثل قوزبند و ورزش در کنار هم استفاده کنید، خیلی راحت می توانید شدت بیماری را کاهش دهید و به مرور فرم ستون فقرات خود را تغییر دهید.

 

 

منابع: healthline، medlife، yogainternational

 

کالابرگ الکترونیک