۳۵ خواص و مضرات خرمالو برای دیابت، لاغری و … + طبع و مصلح

۳۵ خواص و مضرات خرمالو برای دیابت، لاغری و … + طبع و مصلح


10 مهر 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

از خواص و مضرات خرمالو چه می‌دانید؟ خرمالو به عنوان یک میوه محبوب پاییزی، سرشار از خواص مفیدی است که شاید کمتر کسی به فواید آن دقت کرده باشد. این میوه کم کالری و پرفیبر، اگر به خوبی رسیده باشد و از حالت گس بیرون آمده باشد، طعم بسیار جذابی دارد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش درباره خواص و مضرات خرمالو به شما خواهیم گفت تا این بار با آگاهی بیشتری این میوه خوشمزه را میل کنید.

 

 

میوه خرمالو متعلق به کجاست؟

 

خرمالو متعلق به کجاست؟

 

اصالت خرما به شرق دور یعنی کشور چین می‌رسد. هزاران سال است که این درختان به دلیل میوه‌های خوشمزه و چوب‌های زیبا پرورش داده می‌شوند. معمولا در کشورهای با آب و هوای گرم و به ندرت هم در کشورهای با هوای مرطوب، این درختان رشد می‌کنند. انواع مختلفی از خرمالو (خرمالوی ژاپنی، خرمالوی آمریکایی، خرمالوی سیاه، خرمالوی فیلیپینی و خرماندو) با شکل و طعم متفاوت وجود دارند. اما خواص آن‌ها تقریبا شبیه است.

شاید جالب باشد بدانید که برخی از این خرمالوها حتی در زمان کال بودن هم قابل خوردن هستند و طعم گس ندارند. دلیل گس بودن خرمالو هم وجود ماده‌ای به «نان تانین» یا «تانن» است. البته خرمالو بعد از رسیدن، تانین خود را از دست می‌دهد و دیگر گس نیست.

 

ارزش غذایی خرمالو

 

ارزش غذایی خرمالو

 

خرمالو ترکیبی قوی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. حتی رنگ نارنجی آن نیز خبر از وجود بتاکاروتن به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌دهد که کاهش بیماری‌های قلبی را به دنبال خواهد داشت.

 

۱۰۰ گرم خرمالو ارزش غذایی به شرح زیر دارد:

 

  • میزان  انرژی: ۶۰ تا ۷۰ کیلو کالری
  • میزان آب: ۷۵.۵ گرم
  • فیبر: ۵.۹ گرم
  • قند: ۲۳ گرم
  • ویتامین c: ۷.۶ میلی‌ گرم
  • پتاسیم: ۲۱۰ میلی‌ گرم
  • منیزیم: ۱۱ میلی ‌گرم
  • آهن ۰.۱۵ میلی‌ گرم

 

ویتامین‌های موجود در خرمالو

 

ویتامین های موجود در خرمالو

 

خرمالو در کنار مواد معدنی مفید، سرشار از ویتامین است. شاید باورتان نشود ولی یک خرمالو بیش از نیمی از ویتامین A توصیه شده برای سلامتی بدن را در خود دارد. همچنین این میوه دارای ویتامین محلول در چربی برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی، بینایی و رشد جنین است.

جدا از ویتامین‌ها و مواد معدنی، خرمالو مجموعه وسیعی از ترکیبات گیاهی از جمله تانین، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها را در خود دارد که می‌تواند بر سلامتی شما تاثیر مثبت بگذارد. بد نیست بدانید که حتی برگ‌های میوه خرمالو دارای مقادیر زیادی از ویتامین C، تانن و فیبر است. این برگ‌ها به عنوان دمنوش‌هایی با خاصیت درمانی نیز استفاده می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کمپوت خرمالو « 

 

خواص و مضرات خرمالو

 

تاثیر خرمالو بر سلامت قلب

 

تاثیر خرمالو بر سلامت قلب

 

خرمالو با کاهش کلسترول از نوع بد، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. شاید جالب باشد تانین موجود در خرمالو که به آن طعم گس هم می‌دهد، برای سلامت قلب مفید است.

 

رفع استرس، خستگی و افزایش انرژی با خوردن خرمالو

 

در مواقعی که احساس خستگی می‌کنید، خرمالو به عنوان یک انرژی‌زای قوی، به بدن شما قند و پتاسیم می‌رساند. می‌توانید از عصاره آن در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی برای بازیابی انرژی‌تان استفاده کنید.

خرمالو یکی از بهترین میوه‌ها برای افزایش انرژی است که هم برای تأمین انرژی روزانه و هم رفع خستگی بسیار مفید است. اگر در طول روز فعالیت بدنی زیادی دارید و یا ورزش می‌کنید، می‌توانید برای تأمین انرژی از دست رفته از خرمالو در طول روز استفاده کنید. مصرف خرمالو می‌تواند به افزایش نشاط و رفع استرس و خستگی نیز کمک زیادی کند.

 

خرمالو و مقابله با سرطان

 

حتما بخوانید  طرز تهیه آش گوجه فرنگی خوشمزه و مجلسی به روش تهرانی و تبریزی

به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی خرمالو، این میوه فعالیت رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را محدود می‌کند و آسیب رسانی آن‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. از طرفی ویتامین‌های موجود در خرمالو در پیشگیری از بروز سرطان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

 

تاثیر خرمالو بر فشار خون

 

اگر فشار خون بالایی دارید، خرمالو به دلیل سدیم پایین می‌تواند به شما در تنظیم فشار خون کمک کند.

 

تاثیر خرمالو بر پوست

 

تاثیر خرمالو بر پوست

 

همانطور که گفتیم، خرمالو حاوی ویتامین ث است و این ویتامین، خاصیت ضدعفونی کننده و التیام دهنده پوست دارد. همین خاصیت باعث می‌شود که این میوه، به جنگ لکه‌های پوستی برود.

علاوه بر این خرمالو به عنوان یک میوه آبدار، خاصیت آبرسانی به پوست دارد و با ایجاد طراوت، پوست را روشن‌تر می‌کند. همه این‌ها به خاطر وجود ویتامین «آ»، ویتامین «ای» و آنتی اکسیدان‌هایی است که در این میوه وجود دارد.

 

انواع ماسک خرمالو برای پوست

 

پوره یا گوشت خرمالو را خارج کنید و بکوبید. این پوره را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت قرار دهید و سپس با آب بشویید. این ماسک به شادابی و رفع چروک‌های صورت کمک می‌کند.

ترکیب پوره خرمالو با آب گوجه فرنگی در درمان جوش و آکنه بسیار موثر است. این ماسک را یک روز در میان (۳ روز در هفته) روی پوست خود بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید.

مخلوط کردن پوره خرمالو با آب خیار، به تنظیم چربی صورت کمک می‌کند و در درمان جوش‌های پوستی موثر است.

 

تاثیر خرمالو بر مو

 

تاثیر خرمالو بر مو

 

شاید تا حالا امتحان نکرده باشید ولی خرمالو به خاطر ویتامین‌های آ، ب و ث، باعث تقویت رشد مو می‌شود. برای از بین بردن شوره سر می‌توانید آن را پوره کنید و به پوست سرتان بمالید. ویتامین‌های A و E موجود در خرمالو، لطافت را به پوست سر شما باز خواهند گرداند.

 

فواید خرمالو برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

فواید خرمالو برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

خرمالو سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و از همین رو می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری‌های عفونی کمک زیادی کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم از خرمالو استفاده می‌کنند، معمولاً کمتر به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت و التهاب مبتلا می‌شوند.

 

فواید خرمالو برای پاکسازی کبد

 

یکی دیگر از فواید و خواص خرمالو برای بدن پاکسازی کبد است. مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان در خرمالو می‌تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند و جلوی آسیب کبد در برابر رادیکال‌های آزاد را بگیرد. خرمالو موجب رفع سموم بدن و پاکسازی کبد می‌شود و در سلامت کبد نقش مؤثری دارد.

 

خواص خرمالو برای روده

 

خرمالو یکی از مفیدترین میوه‌ها برای تقویت سیستم گوارش و روده است. مصرف خرمالو موجب درمان اسهال خونی می‌شود. برخلاف عقیده برخی افراد خرمالو نه تنها موجب یبوست نمی‌شود بلکه می‌تواند به درمان یبوست نیز کمک می‌کند. توجه داشته باشید که افرادی به انسداد روده مبتلا هستند، نباید از خرمالو استفاده کنند. به یاد داشته باشید که خرمالوی نرسیده و گس می‌تواند در برخی افراد موجب بروز مشکلات روده‌ای و همچنین یبوست شود.

 

خواص خرمالو برای مردان

 

خواص خرمالو برای مردان

 

خرمالو یک میوه انرژی‌زا است و مصرف آن می‌تواند به افزایش انرژی مردان در طول روز کمک کند. مصرف خرمالو می‌تواند به بهبود عملکرد جنسی مردان کمک زیادی کند و موجب تقویت میل جنسی در مردان می‌شود.

 

خواص خرمالو سیبی

 

«خرمالو سیبی» نوعی خرمالو است که بیشتر در مناطقی که آب و هوای معتدلی دارد، رشد می‌کند. خرمالو سیبی سرشار از ویتامین C، A، E و مقدار زیادی کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. خواص خرمالو سیبی شباهت زیادی به خرمالوی معمولی دارد و برای تقویت روده‌ها، بهبود عملکرد سیستم گوارش، دفع سموم بدن و رفع یبوست بسیار مفید است.

 

خواص خرمالو خشک شده

 

خرمالوی خشک شده سرشار از آهن است و از همین رو یک درمان بی‌نظیر برای کمبود آهن محسوب می‌شود. مقادیر زیاد ویتامین C، B و K موجود در این میوه خشک شده می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. خرمالو خشک فیبر زیادی دارد و از همین رو پس از خوردن آن احساس سیری را تجربه خواهید کرد و به همین دلیل برای کاهش وزن و جلوگیری از مصرف تنقلات مضر در طول روز بسیار مناسب است.

 

خواص خرمالو برای سرماخوردگی

 

خرمالو سرشار از ویتامین C آنتی اکسیدان‌های مختلف است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مصرف خرمالو به خصوص در فصول سرد سال می‌تواند از بروز بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین عفونت‌های ریوی و آسم جلوگیری کند.

حتما بخوانید  22 خواص و مضرات آب هویج و بهترین زمان مصرف آن

 

اگر رژیم لاغری دارید خرمالو بخورید

 

خرمالو فیبر بالایی دارد و در کنار آن دارای کالری پایینی است. همچنین مقادیر زیادی از آب را در خود جای داده است. این میوه می‌تواند برای مدت طولانی، شما را سیر نگه دارد. بنابراین به عنوان یک گزینه عالی به کمک کسانی می‌آید که رژیم لاغری برای کاهش وزن در پیش گرفته‌اند.

 

خواص و مضرات خرمالو برای دیابتی‌ها

 

درست است که خرمالو طعم شیرینی دارد ولی جزو میوه‌هایی است که برای سلامت بیماران دیابتی موثر است. کسانی که با قند خون بالا دست و پنجه نرم می‌کنند و مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲، به خاطر فیبر بالایی که در این میوه وجود دارد، می توانند با خاطر راحت خرمالو بخورند. خبر خوب این که، خرمالو سطح قند خون را به تعادل می‌رساند.

البته بعد از وعده غذایی اصلی این میوه را نخورید چون روی دیگر و آسیب‌رسان خودش را به شما نشان می‌دهد.

 

طرز تهیه و فوت و فن های ترشی خرمالو

 

خواص و مضرات خرمالو برای خانم‌های باردار

 

خواص و مضرات خرمالو برای خانم های باردار

 

فواید خرمالو برای زنان باردار

 

با یک نگاه گذرا به مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در خرمالو می‌توان متوجه شد که ویتامین ث خرمالو چه نقش موثری بر ایمنی بدن خانم‌های باردار خواهد داشت. همچنین ویتامین آ و کاروتن که در خرمالو وجود دارد به تقویت بینایی و همچنین بهبود عملکرد ماهیچه‌های قلب کمک می‌کند.

از طرفی خرمالو برای خانم‌هایی که مشکل کم‌خونی دارند موثر است. علاوه بر این آنتی اکسیدان‌های خرمالو مقاومت بدن مادر را افزایش می‌دهد. در نتیجه از بروز بیماری‌های با منشأ ویروس تا حد زیادی جلوگیری به عمل می‌آید.

به خاطر وجود فسفر و کلسیم در خرمالو نیز، این میوه به رشد و استحکام استخوان‌های جنین کمک زیادی می‌کند.

 

مضرات خرمالو برای زنان باردار

 

در کنار همه فواید خرمالو، این میوه برای زنانی که در ماه‌های پایانی به دلیل بارداری، به عارضه یبوست مبتلا می‌شوند، ممنوع است. نتایج نشان داده است که خوردن خرمالو در دوران حاملگی، گاهی باعث تشدید یبوست شده است. البته این موضوع به طبع و مزاج فرد نیز بستگی دارد.

 

بهترین و بدترین غذاها بعد از عمل سزارین کدامند؟

 

مضرات خرمالو برای بدن

 

مضرات خرمالو برای بدن

 

*هر چند خرمالو میوه بسیار مفیدی است ولی ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند. در نتیجه با مصرف خرمالو، با واکنش‌های آلرژیک مواجه شوند.

*افرادی که معده ضعیفی دارند، بهتر است از خوردن خرمالو خودداری کنند. هر چند در مصرف محدود آن، احتمال بروز مشکل بسیار پایین است اما کسانی که ورم معده و سوء‌هاضمه دارند، بهتر است دور این میوه خوشمزه را خط بکشند.

*اگر چه خیلی‌ها خرمالو را با پوست می‌خورند ولی «تانن» یا همان عامل گس شدن خرمالو، در پوست خرمالو تجمع دارد. اگر معده‌تان به حد کافی قوی نباشد، ممکن است نتواند از پس هضم آن برآید.

*علاوه بر این موارد، خوردن خرمالو با شکم خالی باعث می‌شود تانین و پکتین خرمالو با اسید معده واکنش نشان دهند. مصرف مکرر و طولانی مدت خرمالو وقتی گرسنه‌اید، باعث ایجاد سنگ در معده می‌شود. در نتیجه عملکرد دستگاه گوارش شدیدا دچار اخلال خواهد شد. عوارض و علایم سنگ معده نیز درد در ناحیه شکم و استفراغ (گاهی استفراغ خونی) است.

 

طبع و مصلح خرمالو در طب سنتی

 

طبع خرمالو در طب سنتی

 

طبع خرمالو در طب سنتی گرم و تَر است و مصلح آن میوه‌هایی مانند انار ترش، لیمو و نارنج هستند. در این میان برخی دمنوش‌ها مانند چای سبز و بهار نارنج به دلیل این که طبع‌شان با خرمالو مخالف است، می توانند مصلح خرمالو باشند.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه چیپس خرمالو «

 

سوالات متداول

 

مهم‌ترین فواید خرمالو برای پوست چیست؟

 

استفاده از ماسک خرمالو به رفع چین و چروک‌های پوستی کمک می‌کند و در از بین بردن جوش صورت نیز بسیار مؤثر است.

 

عوارض خرمالو در بارداری چیست؟

 

در کنار همه فواید خرمالو، این میوه برای زنانی که در ماه‌های پایانی به دلیل بارداری، به یبوست مبتلا می‌شوند، ممنوع است. نتایج نشان داده است که خوردن خرمالو در دوران حاملگی، گاهی باعث تشدید یبوست شده است. البته این موضوع به طبع و مزاج فرد نیز بستگی دارد.

 

 

منابع: healthline/heart.org

 

کالابرگ الکترونیک