خواص عجیب زیتون برای مشکلات معده و دستگاه گوارش

خواص عجیب زیتون برای مشکلات معده و دستگاه گوارش


16 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زیتون برای معده

زیتون و روغن زیتون با معده شما چه می کند؟ این سوالی است که شاید ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد. زیتون و فرآورده های آن مثل روغن زیتون، زیتون شور، زیتون خشک و  …  به عنوان بهترین مواد برای سلامت اجزای مختلف بدن مخصوصا سیستم گوارشی شناخته می شوند. به همین خاطر هم به شکل های مختلف در رژیم غذایی قرار می گیرند. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش به خواص روغن زیتون و زیتون برای معده و دستگاه گوارش بدن می پردازیم.

 

 

کدام زیتون برای معده مفید تر است؟

 

کدام زیتون برای معده مفید تر است

 

شاید پاسخ به این سوال، قبل از بررسی مزایا و معایب زیتون ضروری تر به نظر برسد. برای کسانی که به این نکته ظریف دقت نکرده اند، باید بگوییم که روند تلخی گیری زیتون یکی از مراحل مهمی است که می تواند بر ارتقا یا کاهش کیفیت زیتون تاثیر مستقیمی بگذارد.

 

زیتون هایی که به کمک آب و نمک تلخی شان گرفته می شود، برای سلامتی مفید تر هستند. در روش دیگر یعنی استفاده از سود سوزآور، ممکن است آثاری از سود روی زیتون ها باقی بماند. به همین خاطر احتمال ایجاد حساسیت در برخی افراد با مصرف این زیتون ها بالاتر می رود. پس نوع زیتون مصرفی هم در میزان فایده آن برای سلامتی موثر است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زیتون شور به ۲ روش سنتی و صنعتی

 

 

زیتون برای معده چه فایده ای دارد؟

 

مهم ترین کاری که زیتون با معده می کند، کاهش اسیدیته آن است. این یعنی از میزان اسیدی معده کم می کند درنتیجه از بروز برخی اختلالات گوارشی، جلوگیری به عمل می آید. از سوی دیگر روغن زیتون فوق بکر دارای یک سری اجزا و عناصر است که می تواند اثر مخرب اسید های معده را که باعث سوزش سر دل و رفلاکس می شود، خنثی کرده و به عنوان یک لایه محافظ روی دیواره معده عمل کند.

 

از این رو بسیاری از افرادی که از این مشکلات رنج می برند، می توانند از مزایای مصرف زیتون یا روغن زیتون با معده خالی بهره مند شوند.

 

 

آیا زیتون معده شما را تمیز می کند؟

 

آیا زیتون و روغن زیتون معده شما را تمیز می کند؟

 

چربی‌ های موجود در روغن زیتون می‌تواند به صاف شدن سطح داخلی روده کمک کرده و دفع مدفوع را آسان‌تر کند. همچنین می تواند به نگه داشتن مدفوع در آب بیشتر کمک کند و آن را نرم تر نگه دارد. مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، مخصوصا صبح ناشتا، یبوست را از بین می برد.

 

 

بیشتر بخوانید: فواید خوردن روغن زیتون ناشتا برای درمان بیماری ها

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه فرنی شکلاتی ساده و با روکش شکلاتی به روش قالبی

 

 

 بهترین زمان مصرف روغن زیتون چه زمانی است؟

 

برخی متخصصان، فواید نوشیدن روغن زیتون را اول صبح گوشزد می کنند. اما برخی دیگر توصیه می کنند که روغن زیتون را قبل از خواب مصرف کنید. به هر حال مصرف روغن زیتون فوق بکر با معده خالی، می تواند هضم غذا را آسان و جذب بهینه را در سیستم گوارش شما فراهم کند. مصرف زیتون قبل از خواب هم می تواند به داشتن خواب راحت به شما کنند. در یک کلام، بستگی دارد زیتون را دقیقا برای چه منظوری مصرف می کنید.

 

 

آیا زیتون ورم معده را کاهش می دهد؟

 

آیا زیتون ورم معده را کاهش می دهد

 

باکتری «هلیکوباکترپیلوری» عامل اصلی ورم معده است که در جدار معده انسان و موجودات زندگی می کند. این باکتری به اسید معده مقاوم است و به راحتی از بین نمی‌ رود. سهل انگاری در درمان و از بین بردن این باکتری منجر به از بین رفتن سیستم ایمنی و التهاب در معده می شود و زخم معده را به دنبال دارد.

 

درمان ورم معده با زیتون یکی از راه‌های طبیعی مبارزه با این باکتری است. ترکیبات آنتی اکسیدانی روغن زیتون موجب می شود آثار مخرب این باکتری از بین برود و سلامتی بیمار به سرعت باز گردد. آنتی اکسیدان زیتون با جلوگیری از تکثیر و رشد باکتری در معده، آثار زخم را بهبود می‌ بخشد.

 

در کنار این ها برای درمان ورم معده باید دستورالعمل های مختلفی به کار بست که از جمله مهم ترین آن ها زیاد کردن وعده ها و کم کردن حجم مواد غذایی است. استفاده از میوه ها، چاشنی ها و مواد غذایی که هضم غذا را آسان تر می کنند، در کاهش درد و درمان ورم معده نقش پررنگی دارد. زیتون برای معده می تواند به عنوان یک داروی طبیعی از بین برنده و التیام ورم به کار رود.

 

 

خواص زیتون برای زخم معده

 

کسانی که زخم معده دارند، باید در مصرف بسیاری از غذاها محتاط تر عمل کنند. استفاده از مواد غذایی ارگانیک، تازه و سالم می تواند زخم معده را کاهش دهد. در غیر این صورت عوارض زخم معده تشدید خواهد شد. زیتون و روغن آن به عنوان چاشنی ها و مواد غذایی مفید در رژیم غذایی به کار می روند.

 

اما باید از زیتون هایی استفاده می کنید که عاری از مواد افزودنی باشند. همچنین نباید زیتون را به عنوان ناشتا و با معده خالی بخورید. قبل از مصرف هم، آن ها را کاملا بشویید تا نمک و سرکه روی زیتون نمانده باشند و به معده آسیب برسانند.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا روغن زیتون واقعا لاغر‌کننده و چربی سوز است؟

 

 

زیتون پرورده برای معده

 

هر چند زیتون پرورده حاوی گردو، انار، رب انار و سبزیجات معطر است که می توانند علاوه بر طعم لذیذ، خواص درمانی برای سلامتی داشته باشند ولی به کار بردن سیر در آن می تواند برای زخم معده مضر باشد. همچنین میزان ترشی زیتون پرورده باید کاملا کنترل شده باشد تا از تشدید زخم و درد معده بکاهد.

 

 

بیشتر بخوانید: کالری زیتون پرورده چقدر است؟

حتما بخوانید  طرز تهیه تارت قارچ و پنیر مرحله به مرحله به ساده ترین روش

 

 

روغن زیتون و زیتون برای معده درد

 

یکی از ویژگی های بارز زیتون طبع گرم آن است که هرچه رسیده تر باشد، گرم تر هم می شود. شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از دردهای مربوط به معده ناشی از خوردن و مصرف غذاها و مواد غذایی با طبع سرد است. مصرف زیتون و فرآورده های آن، همچنین ماساژ روغن زیتون روی شکم می تواند به گرمی مزاج معده کمک کند.

 

حتی برای کودکانی که مشکل رفلاکس معده دارند، توصیه می شود که صبح و عصر، شکم و معده آن ها را با روغن زیتون ماساژ دهید. این روغن در کمتر از ۱۰ دقیقه جذب پوست می شود و درد را کاهش می دهد.

 

 

 

تاثیر زیتون بر جذب غذا در معده و دستگاه گوارش

 

تاثیر زیتون بر جذب غذا در معده و دستگاه گوارش

 

شاید این اصطلاح را شنیده باشید که زیتون و روغن آن قابض هستند. خاصیت قابض بودن برخی مواد غذایی مانند زیتون و روغن آن، باعث می شود مواد غذایی راحت تر جذب شوند و به درمان برخی بیماری ها مثل سندروم روده تحریک پذیر کمک کنند. از آن جایی که مواد غذایی بعد از معده وارد روده می شوند، کارکرد درست معده می تواند بر عملکرد روده هم تاثیر بگذارد.

 

در افرادی که دچار سندروم روده تحریک پذیر هسند، مواد غذایی زودتر از زمان طبیعی و متداول، از معده و روده عبور می کنند و دفع می شوند. در نتیجه برخی مواد معدنی، فرصت جذب شدن در معده را ندارند.

 

علاوه بر این، اسهال یکی از اختلالات شایع بین این افراد است. استفاده از زیتون در کنار غذا می تواند به عملکرد بهتر معده کمک و آن را تقویت کند. زیتون و روغن آن به هضم و جذب بیشتر غذا و مواد غذایی کمک می کند. اما به خاطر داشته باشید که زیتون را به عنوان پیش غذا و با معده خالی مصرف نکنید. حدود ۱ ساعت قبل از مصرف هم آن را در آب معمولی قرار دهید تا نمک و سرکه اضافی از آن خارج شود.

 

 

آیا روغن زیتون می تواند به معده شما آسیب برساند؟

 

بسیاری از مردم تعجب می کنند وقتی متوجه می شوند که مانند روغن های دیگر، روغن زیتون دارای محتوای چربی بالایی است و می تواند باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری یا LES و منجر به سوزش سر دل و رفلاکس اسید شود. بنابراین اگر روغن زیتون را برای سرخ کردن مواد غذایی یا استفاده در انواع سالاد ها به کار می برید، در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

 

سخن نهایی

 

همان طور که گفته شد، روغن زیتون و زیتون برای معده فواید و خواص زیادی دارند. پیشگیری و درمان التهاب معده، درمان گاستریت یا ورم معده، کمک به درمان زخم معده، روده تحریک پذیر و … از خواص زیتون برای معده به شمار می رود. مواد معدنی و ویتامین های موجود در این میوه و فرآورده های آن می تواند به تقویت دیواره های داخلی معده کمک کند و باکتری های مضر موجود در معده یا روده را از بین ببرد.

 

 

منبع: cementanswers

 

کالابرگ الکترونیک