میزان کالری زیتون پرورده در ۱ قاشق، ۱۰۰ گرم و ۱ لیوان چقدر است؟

میزان کالری زیتون پرورده در ۱ قاشق، ۱۰۰ گرم و ۱ لیوان چقدر است؟


17 مهر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
میزان کالری زیتون پرورده در ۱ قاشق غذاخوری، ۱۰۰ گرم و ۱ لیوان چقدر است؟

می دانید کالری زیتون پروده چقدر است؟ برای بسیاری افراد خوردن هر قاشق غذا، میوه، نوشیدنی و … با حساب و کتاب سرانگشتی میزان چربی و کالری و ویتامین همراه است. زیتون پرورده هم از این قاعده مستثنی نیست. مخصوصا اگر مصرف کننده رژیم غذایی لاغری یا چاقی را در پیش گرفته باشد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش میزان کالری زیتون پرورده را در ۱۰۰ گرم، ۱ قاشق غذاخوری و ۱ لیوان دسته دار فرانسوی به شما خواهیم گفت.

 

زیتون پرورده از چه موادی تشکیل شده است؟

در مورد زیتون پرورده بیشتر بدانید

قبل از اینکه در مورد کالری زیتون پرورده صحبت کنیم باید بدانیم از چه موادی تشکیل شده است. زیتون پرورده یک فرآورده غذایی با زیتون و ترکیب چند ماده دیگر است که به عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی استفاده می شود. اصالت این چاشنی به گیلان برمی گردد و به دو شکل خانگی و صنعتی درست می شود. زیتون پرورده به عنوان چاشنی استان گیلان به ثبت ملی رسیده است و در طرز تهیه آن از سبزی های معطر شمالی مثل چوچاق استفاده می شود.

البته می توان از سبزی های دیگر مثل گشنیز، جعفری، آویشن و نعنا هم در آن استفاده کرد. زیتون بدون هسته، رب انار، آب انار، دانه میوه انار، مغز گردو و سبزی های معطر مواد اصلی آن را تشکیل می دهند. البته به این مواد به دلخواه روغن زیتون هم می توان اضافه یا دانه های زیتون را به تنهایی استفاده کرد. همچنین می توان آب انار را حذف کرد.

کالری زیتون پرورده چقدر است؟

شاید کمی پیچیده به نظر برسد ولی این یک واقعیت است. میزان کالری زیتون پرورده به میزان کالری موادی که در طرز تهیه آن به کار رفته است بستگی دارد. البته معمولا زیتون های پرورده با روش و شیوه مشابهی تهیه می شوند. اما تغییر در میزان مواد مصرفی در تهیه این ماده غذایی، به تغییر در میزان کالری زیتون پرورده خواهد انجامید.

بنابراین اگر خودتان زیتون پرورده را در خانه تهیه کنید که اصلا هم کار سختی نیست، میزان دقیق کالری زیتون پرورده را هم می توانید محاسبه کنید. اما اگر از زیتون های پرورده فروشگاهی استفاده می کنید، ممکن است به خاطر کم یا زیاد مصرف کردن برخی مواد، میزان کالری آن با زیتون پرورده خانگی کمی متفاوت باشد. البته می توانید از اطلاعات درج شده روی بسته بندی های زیتون پرورده هم میزان کالری را متوجه شوید.

در صورت تمایل می‌توانید زیتون پرورده را به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

چطور کالری زیتون پرورده را محاسبه کنیم؟

چطور میزان کالری زیتون پرورده را محاسبه کنیم؟

اگر بخواهیم اندازه دقیق کالری زیتون پرورده را حساب کنیم، باید میزان کالری همه موادی را که در طرز تهیه آن به کار رفته است، در نظر بگیریم. به صورت متداول مواد مورد استفاده در زیتون پرورده شامل زیتون بدون هسته، مغز گردو، روغن زیتون، رب انار، آب لیموترش، آویشن، دانه انار (خشک یا تازه) و پودر نعنا خشک است. اگر زیتون پرورده را خودتان در خانه درست می کنید باید میزان کالری هر یک از این مواد را اندازه بگیرید. همه اعداد را جمع و سپس تقسیم بر میزان مصرفی کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه نخود پلو با کشمش پلویی به 3 روش + فیلم آموزش

مثلا اگر مغز گردوی بیشتری را به کار ببرید، در نهایت کالری بیشتری هم به بدن خود می رسانید. حتی میزان کالری زیتون سبز و کالری زیتون سیاه هم با هم تا حدودی متفاوت است. مثلا یک زیتون سبز درشت ۵ کیلوکالری انرژی دارد و یک زیتون سیاه درشت، حاوی ۷ کیلوکالری است. با این روش می توانید میزان کالری را به صورت کاملا دقیق متوجه شوید در غیر این صورت به اندازه گیری حدودی میزان کالری بسنده کنید.

بیشتر بخوانید: کالری روغن زیتون چقدر است

میزان تقریبی کالری زیتون پرورده در یک قاشق غذاخوری

میزان تقریبی کالری هر قاشق غذاخوری زیتون پروده به حدود ۴۷ کیلوکالری می رسد. این میزان در یک لیوان فرانسوی دسته‌دار زیتون پرورده، حدود ۴۷۰ کالری است. مثلا اگر گردوی بیشتری مصرف کنید، به ازای هر عدد گردو،‌ حدود ۲۳ یا ۲۶ کالری به میزان کالری زیتون پرورده اضافه می شود.

هر ۴۵ کیلوکالری معادل یک واحد چربی است. اگر در رژیم غذایی شما ذکر شده است که مجاز به مصرف چه میزان زیتون پرورده هستید، همان دستورالعمل را دنبال کنید. اما اگر چنین چیزی قید نشده است، مصرف ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری زیتون پرورده همراه با غذای اصلی، مضر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: زیتون شکسته بهتر است یا سالم و درسته

 کالری زیتون پرورده بیشتر است یا زیتون؟

میزان کالری زیتون پرورده بیشتر است یا زیتون؟

اضافه شدن مواد دیگر به زیتون و تهیه زیتون پرورده نه تنها از کالری آن کم نمی کند بلکه بر میزان کالری زیتون پرورده خواهد افزود. به صورت میانگین و معمول، هر ۱۰۰ گرم زیتون سبز حدود ۱۳۶ کالری دارد. این میزان برای زیتون سیاه، ۲۰۰ کالری است. اما زیتون پرورده در هر ۱۰۰ گرم ۲۳۵ کالری را به بدن می رساند. این یعنی حدود ۱۰۰ کالری بیشتر. پس بعد از مصرف زیتون پرورده، ورزش و فعالیت را جدی تر بگیرید.

بیشتر بخوانید: ارزش غذایی روغن زیتون در ۱۰۰ گرم چقدر است؟

 پروتئین زیتون پرورده بیشتر است یا زیتون؟

مورد مهم دیگر در مورد زیتون، علاوه بر کالری، میزان پروتئین آن است. در هر ۱۰۰ گرم زیتون سبز، ۱ گرم پروتئین وجود دارد. این میزان در مورد زیتون سیاه ۱/۲ گرم خواهد بود. اما در زیتون پرورده، پروتئین به طرز چشمگیری بالاتر از زیتون سیاه و سبز است. میزان این ماده مفید، ۳/۸ گرم در ۱۰۰ گرم زیتون پرورده است و در یک لیوان از آن، ۷/۶ گرم پروتئین خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: کالری زیتون سیاه چقدر است؟

ویتامین E موجود در زیتون پرورده

ویتامین E در زیتون پرورده

از جمله خواص زیتون این است یکی از منابع مفید و شناخته شده ویتامین E است. این ویتامین به حذف رادیکال های آزاد در بافت چربی کمک می کند. علاوه بر این التهاب مزمن و استرس را خنثی خواهد کرد. مصرف زیتون پرورده به خاطر وجود ویتامین E، فرآیندهای سلولی را بهبود می بخشد و در نتیجه ترکیب شدن با چربی های سودمند دیگر، به تولید انرژی می پردازد.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت لبو خوشرنگ به ۲ روش بدون شکرک و کپک

خاصیت آنتی اکسیدانی زیتون پرورده

«گلوتانین» یکی از آنتی اکسیدان های مفید و ارزشمند در طبیعت است که اگر میزان آن در بدن با کاهش مواجه شود، فشار خون را بالا می برد و علاوه بر این باعث افزایش چربی بدن می شود و سلامت کلی بدن را به خطر می اندازد. از طرف دیگر، گلوتانین می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد. خبر خوب این که گلوتانین در زیتون پرورده موجود است و می توانید از مزایای آن برای سلامتی خود بهره ببرید.

آیا زیتون پرورده باعث کاهش وزن می شود؟

آیا زیتون پرورده باعث کاهش وزن می شود؟

این سوال متداولی است که آیا می توان با زیتون پرورده با توجه به کالری آن وزن را کاهش داد؟ پاسخ به این سوال مثبت است ولی شرط و شروطی هم دارد. به شرط این که زیاده روی نکنید. خبر خوب این که زیتون نوعی چربی در خود دارد که پیوندهای موجود در آن، نسبت به دیگر پیوندها راحت تر شکسته می شود. بنابراین کمتر در بدن انباشته می شود.

به همین دلیل به تدریج می تواند موجب کاهش وزن شود و مقاومت انسولین را پایین بیاورد. از طرفی مصرف زیتون «سروتونین» را افزایش می دهد و در نتیجه فرد احساس سیری می کند. در این صورت می توان اشتها را نیز کاهش داد. البته همه این ها در مورد زمانی است که از زیتون پرورده در حد تعادل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روزانه چند عدد زیتون می‌توانیم بخوریم؟

چه کسانی باید مراقب مصرف زیتون پرورده باشند؟

  • در طرز تهیه زیتون پرورده از مواد مفیدی استفاده می شود. اما اگر فشارخون بالایی دارید، بهتر است به مواد به کار رفته در طرز تهیه زیتون پرورده کمی سیر خام اضافه کنید. از افزودن نمک به آن هم خودداری کنید.
  • در صورتی که اضافه وزن دارید، باید در نظر داشته باشید که خوردن زیاد زیتون پرورده اشتها را بالا می برد. علاوه بر این میزان کالری دریافتی به بدن را افزایش می دهد. بنابراین در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

زیتون پرورده را همراه به چه غذاهایی سرو کنیم؟

زیتون پرورده را همراه به چه غذاهایی سرو کنیم؟

زیتون پرورده معمولا یک پای ثابت غذاهای شمالی است ولی سرو این چاشنی با غذاهای جنوبی و انواع خورش های مناطق کویری، چندان متداول نیست. از طرفی استفاده از زیتون پرورده در کنار ساندویچ ها و فست فود ها توصیه نمی شود. البته که همه این مواد به سلیقه شما بستگی دارد و می توانید مقداری از آن را در کنار هر غذایی که مایل هستید، سرو کنید.

سوالات متداول

زیتون پرورده لاغر کننده است؟

پاسخ به این سوال مثبت است ولی شرط و شروطی هم دارد. به شرط این که زیاده روی نکنید. خبر خوب این که زیتون نوعی چربی در خود دارد که پیوندهای موجود در آن، نسبت به دیگر پیوندها راحت تر شکسته می شود. بنابراین کمتر در بدن انباشته می شود. البته به شرطی که در حد تعادل و با توجه به کالری آن، زیتون پرورده را میل کنید.

کالری یک کاسه زیتون پرورده چقدر است؟

بهتر است اینطور بگوییم که میزان کالری در یک لیوان فرانسوی دسته‌دار زیتون پرورده، حدود ۴۷۰ کالری است.

کالابرگ الکترونیک