طرز تهیه شور غوره خانگی به ۳ روش + فوت و فن شور غوره

طرز تهیه شور غوره خانگی به ۳ روش + فوت و فن شور غوره


31 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شور غوره

شور غوره یکی از قدیمی‌ترین، خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین انواع شور خانگی است. طرز تهیه شور غوره مثل ترشی غوره بسیار راحت است، اما طعم این چاشنی آن‌قدر لذیذ است که حتماً شما هم عاشق مزه دلچسب آن خواهید شد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه غوره شور خوشمزه و سنتی به چند روش با آبغوره یا سرکه و نمک آشنا شوید و فوت و فن‌های درست کرده غوره شور خانگی را یاد بگیرید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درست کردن غوره شور پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه شور غوره با آبغوره

 

طرز تهیه شور غوره با آبغوره

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه شور غوره

 

  • غوره عسکری: ۱ کیلوگرم
  • آبغوره خانگی: به مقدار لازم
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه شوری غوره

 

مراحل طرز تهیه شوری غوره

 

درست کردن شوری غوره یکی از ساده‌ترین روش‌های آماده کردن انواع چاشنی خانگی است که با مواد اولیه‌ای در دسترس آماده می‌شود. این شور خانگی مزه لذیذی دارد و یک روش بی‌نظیر برای نگهداری از غوره است. برای تهیه این شور غوره از آبغوره طبیعی و بدون نمک استفاده می‌شود و از همین رو این شور طعم بسیار لذیذ و متفاوتی دارد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه شور غوره و همچنین نکات و ترفندهای تهیه این شور خوشمزه با غوره تازه آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ پاک کردن غوره

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شور غوره خانگی باید غوره‌ها را تمیز کنید. برای این کار باید همه غوره‌ها را از خوشه جدا کنید و سپس غوره‌های بدون خوشه را در آب بریزید و خوب بشویید. برای شستن غوره‌ها باید آن‌ها را در آب سرد بریزید و چند بار غوره‌ها را آبکش کنید تا آب اضافی خارج شود.

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن آبغوره به غوره‌ها

 

بعد از شستن غوره‌ها آن‌ها را روی پارچه پهن کنید تا خشک شوند. سپس غوره‌ها را در شیشه مورد نظر بریزید. آبغوره را به اندازه‌ای روی غوره‌ها بریزید که کاملاً سطح غوره‌ها را بپوشاند. به یاد داشته باشید برای تهیه شور غوره باید از آبغوره طبیعی و بدون نمک استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش آلو با هویج مرحله به مرحله

 

مرحله سوم؛ آماده کردن شور غوره

 

بعد از اضافه کردن آبغوره طبیعی به شور غوره، در این مرحله از طرز تهیه شوری غوره باید نمک را اضافه کنید. سپس درب ظرف شیشه‌ای را محکم ببندید و شور غوره را برای ۱۰ روز در دمای بیرون از یخچال و روی کابینت آشپزخانه قرار دهید تا شور شما آماده شود. سپس باید این چاشنی خوشمزه را در یخچال بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات آبغوره و طبع و مصلح آن

 

طرز تهیه شور غوره با آب نمک و سرکه

 

طرز تهیه شور غوره با آب نمک و سرکه

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه غوره شور با سرکه

 

  • غوره عسگری یا هر نوع غوره بدون دانه: ۱ کیلوگرم
  • سرکه سفید: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب جوشیده سرد: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه شور غوره با سرکه

 

برای درست کردن شور غوره می‌توانید علاوه بر آبغوره همانند سایر شورهای خانگی از سرکه سفید نیز استفاده کنید. آماده کردن این شور غوره بسیار راحت است و شباهت زیادی به دیگر انواع شور خانگی دارد. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه شور غوره خانگی با سرکه سفید آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ تمیز کردن غوره‌ها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه غوره شور خانگی با سرکه باید غوره‌ها را دانه کنید و آن‌ها را از خوشه جدا کنید. سپس غوره‌ها را با آب فراوان بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی خارج شود. در نهایت بهتر است غوره‌ها را برای مدتی روی یک پارچه پهن کنید تا کاملاً خشک شوند.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن شور غوره

 

بعد از این که غوره‌ها خشک شدند، در این مرحله از طرز تهیه غوره شور باید غوره‌ها را در شیشه بریزید و سپس سرکه را اضافه کنید و آب را تا جایی که شیشه کاملاً پر شود در شیشه بریزید. مقداری نمک اضافه کنید و اجازه دهید شور شما برای چند روز در محیط آشپزخانه بماند تا آماده شود.

 

طرز تهیه غوره شور با آب نمک

 

طرز تهیه غوره شور با آب نمک

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه غور شور با آب نمک

 

  • غوره عسگری: ۱ کیلوگرم
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب جوشیده سرد: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه شور غوره با آب نمک

 

سومین روش درست کردن غوره شور استفاده از ترکیب آب نمک است. این روش یکی از ساده‌ترین شیوه‌های درست کردن شور غوره خانگی است. ترکیب آب، نمک و غوره طعم ملایمی به این شوری‌ها می‌بخشد که برای اکثر افراد لذت‌بخش است. توجه داشته باشید که این نوع شوری معمولاً باید زودتر مصرف شود. در ادامه می‌توانید با مراحل و جزئیات طرز تهیه شور غوره آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ تمیز کردن غوره‌ها

 

برای درست کردن شور غوره با آب نمک باید همانند روش‌های قبل ابتدا غوره‌ها را پاک کنید و آن‌ها را از خوشه جدا کنید. سپس غوره‌ها را در آب بریزید و خوب بشویید، سپس آن‌ها را روی پارچه پهن کنید تا خشک شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۷ مدل شیرینی سنتی مازندران مخصوص عید نوروز

 

مرحله دوم؛ آماده کردن شور غوره

 

در این مرحله باید غوره‌های خشک را در ظرف شیشه‌ای درب‌دار بریزید. سپس آب جوشیده خنک را با نمک ترکیب کنید و شیشه را با آب نمک پر کنید. درب شیشه را محکم ببندید و آن را برای ۴ تا ۵ روز در یخچال بگذارید تا آماده شود. در این نوع دستور تهیه شور غوره نیازی به اضافه کردن سرکه و آبغوره نیست.

 

از چه غوره‌ای برای تهیه شور غوره استفاده کنیم؟

 

از چه غوره‌ای برای تهیه شور غوره استفاده کنیم؟

 

غوره‌ها انواع مختلفی دارند و باید بدانید که همه آن‌ها برای درست کردن شور غوره مناسب نیستند. اگر دوست دارید یک شوری غوره خوشمزه و مجلسی داشته باشید، باید از غوره‌های بدون هسته استفاده کنید. از همین رو بهترین نوع غوره برای شوری غوره، «غوره عسگری» است.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه غوره شور

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه غوره شور

 

*معمولاً برای درست کردن شور غوره آن را از خوشه جدا می‌کنند، اما در صورت تمایل می‌توانید شور غوره را به صورت خوشه‌های کوچک نیز آماده کنید.

*در طرز تهیه غوره شور با آب نمک نباید شور را در بیرون از یخچال یا فضای گرم بگذارید، زیرا ممکن است کپک بزند.

برای افزایش ماندگاری شور غوره با آب نمک و جلوگیری از کپک زدن شور غوره بهتر است شیشه خالی را برای چند دقیقه در آب بجوشانید تا استریل شود و بعد از این که شیشه کاملاً خشک شد، شور را در آن درست کنید.

*می‌توانید از شور غوره خانگی برای تهیه خورش کدو مسما و خورش غوره بادمجان استفاده کنید.

*در طرز تهیه غوره شور توجه داشته باشید که شوری باید دقیقاً مثل خیار شور باشد و بیش از حد شور نشود.

*برای این که شور غوره شما سبز رنگ بماند و تغییر رنگ ندهد، می‌توانید غوره‌ها را درون محلول کات کبود و نمک قرار دهید. برای این کار باید ۲ قاشق چای‌خوری کات کبود و ۳ قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید و سپس برای ۲۴ ساعت غوره‌ها را در این ترکیب قرار دهید. در نهایت غوره‌ها را آبکش کنید و چند بار با آب سرد بشویید.

*برای خوش طعم شدن شور غوره و همچنین افزایش ماندگاری آن می‌توانید مقداری سیر رنده شده به آن اضافه کنید.

*استفاده از سبزی‌های معطر و همچنین فلفل تند در شور غوره موجب خوش طعم شدن آن می‌شود.

 

سوالات متداول

 

در دستور پخت شور غوره با آب نمک چرا باید از همان ابتدا شیشه را در یخچال بگذارید؟

 

در طرز تهیه غوره شور با آب نمک نباید شور را در بیرون از یخچال یا فضای گرم بگذارید، زیرا ممکن است کپک بزند.

 

مقدار شوری شور غوره باید چقدر باشد؟

 

در طرز تهیه غوره شور توجه داشته باشید که شوری باید دقیقاً مثل خیار شور باشد و بیش از حد شور نشود.

 

کالابرگ الکترونیک