طرز تهیه خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان

طرز تهیه خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان


2 تیر 1398 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان؛ نکات طلایی خوشمزه شدن خورش

خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان یکی از مشهورترین غذاهای گیلانی است که اتفاقا جزو غذاهای با مرغ محبوب در لیست غذاهای ایرانی هم محسوب می‌شود. خورش مجلسی و لذیذ غوره مسما با مرغ و بادمجان را در فصل غوره با غوره تازه به عنوان یک غذای تابستانی و یک انتخاب عالی برای برنامه یک ماهه غذایی ماه رمضان بیشتر درست می‌کنند و البته برای طبخ آن می‌توانید به جای گوشت مرغ از گوشت سایر ماکیان یا گوشت قرمز هم استفاده کنید. خورش غوره مسما جزو غذاهای ماه رمضانی همدان هم هست. طرز تهیه خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان و نکات طلایی خوشمزه شدن این خورش با مرغ را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان

 

طرز تهیه خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان؛ نکات طلایی خوشمزه شدن خورش

مواد لازم برای ۶ نفر

مرغ: ۶ تکه

بادمجان متوسط: ۶ عدد

گوجه فرنگی متوسط: ۸ عدد

غوره: ½ فنجان

پیاز متوسط: ۲ عدد

رب: ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدر دلخواه

روغن مایع: به مقدار لازم

هویج کوچک: ۲ عدد

سیر: ۳ حبه

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

آب: ۲ فنجان جوشیده و گرم

 

طرز تهیه

برای درست کردن خورش مجلسی غوره مسما با مرغ و بادمجان ابتدا مرغ را با هویج، ۱ عدد پیاز، ۳ حبه سیر و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه بپزید. برای این‌که طعم مرغ مطبوع‌تر شود ابتدا مرغ را با آب بپزید و زمانی که کف روی آب مرغ کف کرد آب مرغ را خالی کنید، مرغ را با آب بشورید و سپس دوباره مقداری آب روی مرغ بریزید و با مواد فوق بپزید. مراقب باشید مرغ زیاد وا نرود و له نشود، همین که نیم‌پز شد کافی است چون قرار است در خورش هم بپزد.

وقتی مرغ پخت آن را با مقداری کره یا روغن مایع (بستگی به ذائقه شما دارد) تفت دهید. روی مرغ در حال تفت ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده بریزید. وقتی تکه‌های مرغ سرخ شد آن را از ماهیتابه خارج کنید و در همان ماهیتابه یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. در این فاصله ۴ عدد گوجه فرنگی را رنده کنید. وقتی پیازها سبک شد گوجه فرنگی رنده شده را اضافه دهید و تفت دهید تا آبش گرفته شود. حالا رب گوجه را اضافه کنید و تفت دهید.

وقتی رب و گوجه خوب سرخ شدند و به روغن افتادند. نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار دلخواه اضافه کنید و آب مرغ را که از صافی رد کرده‌اید را هم داخل آن بریزید. اجازه بدهید آب مرغ جوش بیاید. غوره‌ها را کمی در روغن تفت دهید و اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید تا این سس روی شعله ملایم گاز خوب جا بیفتد. در این فاصله ۳ عدد گوجه فرنگی را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و به همراه تکه‌های مرغ سرخ شده به سس اضافه کنید. ۲ فنجان آب جوشیده و گرم به خورش اضافه کنید. بادمجان‌ها را هم با کمی روغن سرخ کنید و سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت به این سس اضافه کنید. درب ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید غوره مسما مرغ و بادمجان روی شعله ملایم گاز خوب جا بیفتد و غلیظ شود و روغن پس بدهد.

 

نکات مهم خوشمزه شدن خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان

 

نکات مهم خوشمزه شدن خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان

 

*از گوشت ران یا سردست گوسفند، گوشت بوقلمون یا سایر انواع ماکیان برای درست کردن خورش غوره مسما با بادمجان هم می‌توانید استفاده کنید.

*برای این‌که مزه تلخی بادمجان‌ها برای این خورش و هر خورش دیگری که با بادمجان درست می‌کنید از بین برود حتما باید قبل از سرخ کردن بادمجان‌ها بعد از پوست گرفتن به مدت ۳۰ دقیقه در آب و نمک بخوابانید و سپس خوب بشورید. وقتی آب بادمجان‌ها خشک شد آن‌ها را سرخ کنید تا روغن کمتری به خودشان بگیرند.

*برای پخت و جا افتادن این خورش ۱ و نیم ساعت زمان لازم دارید.

*می‌توانید قبل از اضافه کردن گوجه فرنگی‌ها آن‌ها را کمی در روغن تفت دهید.

*اگر غوره تازه ندارید از غوره فریز شده برای درست کردن این غذای خوشمزه با مرغ و بادمجان استفاده کنید.

*بادمجان‌ها را در ۱۵ دقیقه پایانی پخت اضافه کنید که در خورش وا نروند. به جای بادمجان از کدو هم می‌توانید استفاده کنید.

*شمالی‌ها معمولا این خورش را با جوجه‌های کوچک محلی درست می‌کنند. طرز تهیه خورش غوره ویج شمالی یا همان غوره مسما مازندرانی هم به همین ترتیب است.

 

کالابرگ الکترونیک