۲۰ خواص درمانی سمنو و مضرات احتمالی آن | کالری، طبع و مصلح سمنو

۲۰ خواص درمانی سمنو و مضرات احتمالی آن | کالری، طبع و مصلح سمنو


1 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص درمانی سمنو

خواص درمانی سمنو چیست؟ سمنو یکی از اصلی‌ترین نمادهای سفره هفت سین است که به خاطر مزه لذیذ و فواید فوق‌العاده‌ای که دارد معمولا در اغلب روزهای سال به عنوان یک دسر مقوی مصرف می‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش فواید و خواص درمانی سمنو، نکاتی مهم در مورد ارزش غذایی و کالری سمنو، بهترین زمان مصرف و مضرات زیاده‌روی در مصرف سمنو و همچنین طبع و مصلح سمنو را به شما می‌گوییم.

کالری و ارزش غذایی سمنو

کالری و ارزش غذایی سمنو

سمنو ارزش غذایی و کالری بالایی دارد. ۱۰۰ گرم سمنو حاوی حدود ۲۷۰ کیلوکالری است، یعنی برای سوزاندن این میزان کالری باید حدود ۳۰ دقیقه بدوید یا ۱۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. اما سمنو سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری مثل سلنیوم، روی، آهن، مس، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین‌های گروه B است. در ادامه به ارزش غذایی ۱۰۰ گرم سمنو اشاره شده است.

  • کالری: ۲۷۰ کیلوکالری
  • فیبر: ۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۶۱ گرم
  • پروتئین: ۱۳ گرم
  • اسیدهای چرب اشباع: ۰/۵ گرم
  • کلسیم: ۳۰ میلی‌گرم

طبع و مصلح سمنو

سمنو یک دسر خوشمزه با طبع گرم و معتدل است که موجب تعدیل بلغم می‌شود. افرادی که طبع گرمی دارند، نباید به مقدار زیاد از سمنو استفاده کنند. از بهترین مصلحات سمنو می‌توان به کاسنی، سکنجبین، کاهو، میوه به، شیر تازه و ترشی طبیعی اشاره کرد. می‌توانید از مصلحات سمنو بعد از مصرف آن استفاده کنید تا میزان گرمی آن کاهش پیدا کند.

خواص شگفت انگیز سمنو برای سلامتی

خواص شگفت انگیز سمنو برای سلامتی

برای تهیه سمنو از جوانه گندم استفاده می‌شود و به همین دلیل این دسر سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص درمانی سمنو آشنا شوید.

۱- درمان کم خونی

سمنو سرشار از اسید فولیک، آهن و ویتامین‌های گروه B است، از همین رو مصرف این دسر به درمان کم خونی در زنان، مردان و کودکان و تنظیم هورمون‌های بدن کمک می‌کند.

۲- خواص ضدسرطان

سمنو به خاطر جوانه گندمی که در آن استفاده می‌شود، سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همین امر سبب می‌شود تا بیشتر به فواید سمنو در جلوگیری از ابتلا به سرطان توجه کنیم.

۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

سمنو سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین B، ویتامین A، ویتامین K و ویتامین E است و مواد معدنی فراوانی دارد و به همین دلیل مصرف این دسر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی را کاهش می‌دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی برنجک (بهاردونه) | شیرینی مخصوص عید مازندران

۴- تقویت استخوان‌ها

سمنو دارای مقدار زیاد کلسیم و پتاسیم است و از همین رو برای تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. افرادی بزرگسالی که مستعد پوکی استخوان هستند، می‌توانند با مصرف سمنو از این مشکل پیشگیری کنند.

۵- کاهش وزن و لاغری

سمنو یک دسر پرکالری است، اما از آن جایی که فیبر زیادی دارد، بعد از مصرف آن احساس سیری بیشتری را تجربه خواهید کرد. افرادی که از رژیم‌های کاهش وزن پیروی می‌کنند، می‌توانند با مصرف سمنو احساس گرسنگی کمتر و انرژی بیشتر را تجربه کنند و در نتیجه در روند کاهش وزن موفق باشند.

۶- کاهش علائم یائسگی

یائسگی برای خانم‌ها معمولا با علائم آزاردهنده‌ای مثل گر گرفتن همراه است. مصرف سمنو عوارض یائسگی را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از پوکی استخوان در خانم‌های یائسه کمک می‌کند.

۷- فواید سمنو برای زنان باردار و جنین

سمنو برای خانم‌های باردار مفید است و به رفع کم خونی بارداری و درمان یبوست در این دوران کمک می‌کند. سمنو مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی دارد و برای افزایش انرژی مادر و بهبود رشد جنین مفید است. سمنو حاوی فولیک اسید است و به همین دلیل به رشد سیستم عصبی و تقویت هوش جنین کمک کرده و احتمال وقوع ناهنجاری‌های ساختاری سیستم عصبی را کاهش می‌دهد.

۸- خواص سمنو برای رشد کودکان

خواص سمنو برای کودکان

سمنو یک دسر سالم برای رشد قدی، جسمی و ذهنی کودک است. مصرف سمنو در کودکان موجب بهبود رشد، تقویت استخوان‌ها، بهبود حافظه و افزایش انرژی و سرحالی آن‌ها می‌شود.

۹- خواص سمنو برای جنین

مصرف سمنو در سه ماهه اول بارداری موجب کامل شدن سیستم عصبی جنین می‌شود. از آن جایی که سمنوی مواد مغذی فراوانی دارد، برای رشد جنین بسیار مفید است. سمنو حاوی فولیک اسید است و به همین دلیل به رشد سیستم عصبی و تقویت هوش جنین کمک کرده و احتمال وقوع ناهنجاری‌های ساختاری سیستم عصبی را کاهش می‌دهد.

۱۰- خواص درمانی سمنو برای زنان

سمنو به خاطر ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی که دارد به درمان نازایی و افزایش توان باروری در خانم‌ها کمک می‌کند. از مهم‌ترین خواص سمنو در پریودی زنان می‌توان به جلوگیری از کم خونی، جلوگیری از ضعف و افزایش توان بدن اشاره کرد. سمنو همچنین دردهای قاعدگی را کاهش داده و به تنظیم قاعدگی هم کمک می‌کند.

علاوه بر این سمنو سرشار از ویتامین‌های گروه B است که در فرآیند آزادسازی تخمک، به رحم کمک می‌کنند. ویتامین B6 باعث بالا رفتن میزان هورمون پروژسترون در خون شده که برای حفظ و پایدار کردن بارداری بعد از لقاح تخمک بسیار مهم است.

۱۱- خواص سمنو برای شیردهی

مصرف سمنو موجب افزایش شیر در مادران می‌شود و به افزایش انرژی مادر و همچنین تقویت نوزادی که از شیر تغذیه می‌کند، کمک می‌کند.

۱۲- فواید سمنوی برای بدنسازی

سمنو قند و فیبر زیادی دارد و از همین رو مصرف آن به افزایش انرژی ورزشکاران، جلوگیری از انقباض و گرفتگی عضلات بعد از بدنسازی کمک می‌کند.

۱۳- خواص درمانی سمنوی برای رفع یبوست

سمنو سرشار از فیبر است و از همین رو مصرف آن به درمان یبوست و بهبود حرکات روده کمک می‌کند. مصرف سمنو نقش موثری بر درمان سرطان کولون و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به روده دارد.

۱۴- خاصیت سمنو برای سلامت چشم

سمنو سرشار از ویتامین A است و از همین رو مصرف آن از آسیب به بینایی جلوگیری می‌کند و برای بهبود سلامت چشم مفید است. از این نظر می‌توان سمنو را رقیبی برای هویج دانست.

حتما بخوانید  9 روش تشخیص ویژگی های آجیل مرغوب از آجیل کهنه

۱۵- خواص سمنو برای زیبایی

سمنو سرشار از ویتامین E و ویتامین C است و از همین رو مصرف آن به شادابی و جوانسازی پوست کمک می‌کند. ویتامین B و اسید فولیک موجود در سمنو موجب پرپشت شدن و زیباتر به نظر رسیدن موها و تقویت کلاژن‌سازی در پوست می‌شود.

۱۶- فواید سمنوی برای دیابتی‌ها

سمنو سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف است که اگر به اندازه مصرف شود، نه تنها ضرری برای افراد مبتلا به دیابت ندارد، بلکه بسیار مفید است و به بهبود عملکرد بدن و افزایش انرژی کمک می‌کند. قند موجود در سمنو مالتوز است.

سمنویی که با جوانه گندم تهیه شده جزو مواد غذایی با قند طبیعی است. درواقع شیرینی سمنو به خاطر تجزیه شدن نشاسته جوانه گندم و تبدیل آن به قند مالتوز است، که یک قند طبیعی و مفید محسوب می‌شود. البته اکیدا توصیه می‌شود که افراد دیابتی در مصرف سمنو زیاده‌روی نکرده و ترجیحا با مشورت پزشک این دسر مقوی را میل کنید.

۱۷- خواص سمنو برای کبد چرب

سمنو حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مفید است که به از بین بردن رسوبات چربی در کبد کمک می‌کند و موجب بهبود عملکرد کبد می‌شود. به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به کبد چرب نباید در مصرف سمنو زیاده‌روی کنند.

۱۸- خواص سمنو برای مردان

سمنو سرشار از ویتامین E و ویتامین B است و از همین رو مصرف آن موجب تقویت تولید اسپرم و در نتیجه افزایش احتمال باروری و افزایش میل جنسی در مردان می‌شود.

۱۹- فواید سمنو برای چاقی صورت

سمنو یک دسر فوق‌العاده سالم برای افزایش چاقی صورت است که می‌تواند به زیباتر به نظر رسیدن چهره و پر شدن صورت کمک کند. ویتامین E‌ موجود در سمنو از چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند و موجب شادابی پوست می‌شود.

۲۰- خواص سمنو ناشتا

مصرف سمنو به صورت ناشتا از اشتهای کاذب جلوگیری می‌کند و موجب افزایش انرژی و درمان سوء هاضمه می‌شود. می‌توانید از سمنو به صورت ناشتا و به عنوان صبحانه استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف سمنو

سمنو ارزش غذایی زیادی دارد و مصرف آن موجب افزایش انرژی می‌شود، از همین رو بهتر است آن را در وعده صبحانه یا قبل از تمرینات ورزشی میل کنید تا برای انجام فعالیت‌های روزمره و ورزشی انرژی کافی داشته باشید.

مضرات احتمالی سمنو برای سلامتی

مضرات سمنو برای سلامتی

سمنو یک دسر مفید و خوشمزه است که اگر به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند عوارضی را برای بدن ایجاد کند. مصرف زیاد سمنو ممکن است موجب افزایش وزن و چاقی شود. از طرف دیگر زیاده‌روی در مصرف این دسر موجب ایجاد نفخ معده و مشکلات گوارشی می‌شود.

چه کسانی نباید از سمنو استفاده کنند؟

مصرف سمنو برای افرادی که به ناراحتی‌های دستگاه گوارش از جمله رفلاکس معده مبتلا هستند، افراد چاق، کسانی که به دیابت و چربی خون بالا مبتلا هستند مضر است. همچنین کسانی که به گندم و فرآورده‌های آن حساسیت دارند یا به بیماری سلیاک مبتلا هستند، نباید سمنو مصرف کنند.

سوالات متداول درباره فواید سمنو برای سلامت بدن

آیا سمنو برای کم خونی مفید است؟

از مهم‌ترین خواص درمانی سمنو می‌توان به رفع کم خونی اشاره کرد. سمنو سرشار از آهن و اسید فولیک است که به درمان کم خونی کمک می‌کند.

فواید سمنو برای مو چیست؟

مصرف سمنو به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارد، موجب تقویت ریشه مو، جلوگیری از ریش مو و پرپشت و زیباتر به نظر رسیدن موها می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک