طرز تهیه کلوچه کنجدی نرم به ۲ روش در فر و بدون فر

طرز تهیه کلوچه کنجدی نرم به ۲ روش در فر و بدون فر


21 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کلوچه کنجدی
فهرست محتوا پنهان

کلوچه کنجدی خانگی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های عید و جزو انواع شیرینی با ماست است که بافت فوق‌العاده نرم و لطیفی دارد و با استفاده از مواد اولیه ساده‌ای آماده می‌شود. فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی کنجدی نرم و پفکی را بلد هستید؟ آیا می‌دانید طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر چگونه است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه کلوچه کنجدی ساده نرم به ۲ روش در فر و بدون فر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد دستور پخت کلوچه کنجدی به عنوان شیرینی عید بدون فر پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه کلوچه کنجدی در فر

 

طرز تهیه کلوچه کنجدی در فر

 

کالری در هر ۱۰۰ گرم کلوچه کنجدی: ۵۰۰ کالری
زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه

 

 

مواد لازم برای طرز تهیه کلوچه کنجدی ساده و نرم

 

  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • پودر شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آرد سفید: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن مایع: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ماست شیرین: ۳ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری سر صاف
  • پودر هل: ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • نمک: به اندازه نوک قاشق چای‌خوری
  • کنجد: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه کلوچه کنجدی در فر

 

مراحل طرز تهیه کلوچه کنجدی

 

کلوچه کنجدی یک نوع شیرینی خوشمزه خانگی است که بافت فوق‌العاده نرمی دارد و تمام سطح آن از کنجد پر شده است. درست کردن این کلوچه نرم و خوشمزه خانگی بسیار راحت است. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه کلوچه کنجدی خوشمزه و مجلسی در فر آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ مخلوط کردن تخم مرغ با پودر شکر

 

در اولین مرحله از طریقه درست کردن کلوچه خانگی با کنجد در فر باید تخم مرغ، عصاره وانیل و پودر شکر الک شده را با هم ترکیب کنید. سپس برای ۵ دقیقه مواد را با دور تند همزن ترکیب کنید تا حالت کرم رنگ و پفی شوند.

 

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن روغن مایع به سایر مواد کلوچه کنجدی

 

در این مرحله از طرز تهیه کلوچه کنجدی باید روغن را به ترکیب تخم مرغ و پودر شکر اضافه کنید و مواد را دوباره با همزن ترکیب کنید. این کار را تا زمانی که روغن به طور کامل با مواد ترکیب شود، ادامه دهید.

حتما بخوانید  8 روش برق انداختن سنگ توالت ایرانی و فرنگی و از بین بردن زردی آن

 

 

مرحله سوم، مخلوط کردن بیکینگ پودر و ماست برای مایه کلوچه کنجدی

 

بعد از این که روغن را به مایه شیرینی کنجدی اضافه کردید، در این مرحله از طرز تهیه کلوچه کنجدی نرم و پفکی در فر باید در یک کاسه ماست و بیکینگ پودر را با هم ترکیب نمایید. مواد را آن‌قدر مخلوط کنید تا کمی پف کند و حباب‌هایی روی آن ظاهر شود. سپس می‌توانید ترکیب بیکینگ پودر و ماست را به سایر مواد اضافه کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن مواد خشک به مایه کلوچه کنجدی

 

در چهارمین مرحله از دستور پخت کلوچه با کنجد باید مواد را با دور کند همزن مخلوط کنید. سپس مقداری پودر هل به آن اضافه کنید. آرد را سه بار الک کنید و به همراه نمک به مایه شیرینی اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.

 

 

مرحله پنجم؛ استراحت مایه کلوچه کنجدی

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بعد از این که همه مواد را با دور کند همزن مخلوط کردید، غلظت مواد باید کمی سفت‌تر از مایه کیک شود. سپس یک سلفون روی آن بکشید و ظرف مایه شیرینی را برای ۲ تا ۳ ساعت در یخچال قرار دهید. در صورتی که زمان کافی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید آن را برای نیم ساعت در فریزر قرار دهید.

 

 

مرحله ششم؛ حالت دادن خمیر کلوچه کنجدی

 

حالت دادن خمیر کلوچه کنجدی

 

بعد از این که خمیر به اندازه کافی استراحت کرد، در این مرحله دستور تهیه کلوچه کنجدی خانگی باید دستان‌تان را چرب کنید. سپس به اندازه یک گردوی بزرگ از خمیر کلوچه بردارید و آن را گرد کنید.

 

 

مرحله هفتم؛ غلتاندن خمیر کلوچه در کنجد

 

بعد از اینکه خمیر را به صورت گرد حالت دادید، کمی با دست روی آن را پهن کنید. سپس آن را درون ظرف کنجد بغلتانید. بهتر است یک کاغذ روغنی داخل سینی فر بگذارید و سپس خمیرهای کنجدی کلوچه‌ها را با فاصله داخل سینی فر بچینید.

 

 

مرحله هشتم؛ قرار دادن کلوچه کنجدی خانگی در فر

 

در این مرحله از طرز تهیه کلوچه ساده و نرم کنجدی باید فر سینی فر را داخل فری که از قبل با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده قرار دهید. کلوچه‌ها را برای مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید.

 

 

مرحله نهم؛ پختن کلوچه کنجدی

 

حواستان باشد که هر زمان اطراف کلوچه‌ها شروع به طلایی شدن کرد، یعنی کلوچه شما آماده است. قرار دادن کلوچه کنجدی بیشتر از زمان لازم در فر موجب خشک شدن آن می‌شود. اگر دوست دارید سطح شیرینی شما نیز طلایی شود، می‌توانید در مراحل آخر پخت شیرینی، گریل را روشن کنید تا روی کلوچه‌ها نیز طلایی شود.

 

 

مرحله دهم؛ نگهداری کلوچه کنجدی

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه کلوچه کنجدی خانگی باید اجازه دهید که کلوچه شما کاملاً خنک شود. سپس می‌توانید آن را در ظرف درب بسته در یخچال قرار دهید تا نرم و تازه باقی بماند.

 

این بود طرز تهیه کلوچه کنجدی آشپزخانه کوچک من در فر. طرز تهیه کلوچه کنجدی در توستر هم به همین ترتیب است.

 

 

طرز تهیه شیرینی کنجدی شکلاتی

 

یکی دیگر از روش‌های درست کردن شیرینی کنجدی خانگی ترکیب کردن مایه شیرینی با مقداری پودر کاکائو است. برای درست کردن این کلوچه خوشمزه با طعم شکلاتی باید مطابق با روشی که پیش تر ذکر شد عمل کنید. تنها می‌توانید به مواد اولیه آن ۱ قاشق غذاخوری پودر کاکائو اضافه کنید. سپس می‌توانید کاکائو را به همراه نمک و آرد الک کرده و به سایر مواد اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت میگو به ۲ روش ساده و پنیری + سس مخصوص

 

 

طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر

 

طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر

 

برای درست کردن این کلوچه خوشمزه کنجدی بدون فر باید ابتدا یک شعله پخش‌کن را برای مدت ۱۵ دقیقه روی گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس یک ماهیتابه مناسب انتخاب کنید و سطح آن را چرب کنید. کلوچه‌ها را با فاصله داخل ماهیتابه قرار دهید و سپس روی درب ماهیتابه یک دم کنی قرار دهید و ماهیتابه را روی شعله پخش‌کن بگذارید تا کلوچه‌ها به مدت ۱۵ دقیقه بپزند.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کلوچه کنجدی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کلوچه کنجدی

 

  • در طرز تهیه کلوچه کنجدی سعی کنید کلوچه‌ها را با فاصله در سینی فر قرار دهید تا بعد از پخت شیرینی‌ها به هم نچسبند و ظاهر بدی پیدا نکنند.

 

  • برای درست کردن کلوچه کنجدی خانگی می‌توانید آن را با ماسوره به شکل شیرینی دونات نیز آماده کنید.

 

  • در طرز تهیه کلوچه کنجدی خوشمزه و مجلسی سعی کنید همه شیرینی را به یک اندازه و با یک ضخامت درست کنید تا شیرینی‌ها با هم به صورت همزمان پخته شوند.

 

  • در دستور تهیه کلوچه کنجدی از اضافه کردن بیش از حد آرد به خمیر کلوچه اجتناب کنید، زیرا این کار موجب سفت شدن کلوچه‌ها می‌شود.

 

  • به منظور طرز تهیه کلوچه ساده و نرم کنجدی اگر بعد از اضافه کردن بیکینگ پودر به ماست، تغییری در آن ایجاد نشد، باید بدانید که تاریخ مصرف بیکینگ پودر شما گذشته است.

 

  • بعد از پخت کلوچه‌های کنجدی تا زمانی که کاملاً خنک نشده‌اند، آن‌ها را روی هم قرار ندهید. گذاشتن کلوچه‌های گرم روی هم موجب خمیری شدن آن‌ها می‌شود.

 

  • اگر اندازه سینی شما برای درست کردن کلوچه کنجدی خانگی کوچک است، پیشنهاد می‌شود از دو سینی مجزا استفاده کنید.

 

  • بهتر است برای طرز تهیه کلوچه شیرین کنجدی در فر از سینی‌های رنگ روشن استفاده کنید. سینی‌های تیره گرما را بیشتر به خود جذب می‌کنند و موجب می‌شوند زیر کلوچه‌ها زود تیره شود.

 

  • در طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر اگر از تابه دو طرفه استفاده می‌کنید، نیازی به دم کنی نیست.

 

  • برای تهیه کلوچه نرم و ساده خوشمزه خانگی بهتر است از ماست شیرین استفاده کنید.

 

  • طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون ماست کاملاً متفاوت است و برای درست کردن شیرینی باید از خمیر مایه استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

کالری شیرینی کنجدی چقدر است؟

 

هر ۱۰۰ گرم شیرینی کنجدی حاوی ۵۰۰ کالری است.

 

 

چرا در دستور تهیه کلوچه کنجدی نباید از آرد زیادی استفاده کرد؟

 

در دستور پخت کلوچه کنجدی از اضافه کردن بیش از حد آرد به خمیر کلوچه اجتناب کنید، زیرا این کار موجب سفت شدن کلوچه‌ها می‌شود.

 

 

طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر چگونه است؟

 

در طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر می‌توانید از تابه دو طرفه یا ماهیتابه به همراه دم کنی استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک