۱۰ مدل طرز تهیه شیرینی عید بدون فر ساده و کم هزینه

۱۰ مدل طرز تهیه شیرینی عید بدون فر ساده و کم هزینه


22 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی عید بدون فر

اگر انواع مدل طرز تهیه شیرینی عید بدون فر را بلد باشید برای درست کردن شیرینی عید دستتان باز است. اما طرز تهیه شیرینی عید بدون فر چگونه است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش انواع شیرینی عید بدون فر را برای شما آماده کرده‌ایم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد انواع شیرینی بدون فر برای عید نوروز پاسخ خواهیم داد.

 

آموزش طرز تهیه انواع شیرینی عید بدون فر

آموزش طرز تهیه انواع شیرینی عید بدون فر

درست کردن شیرینی‌های راحت و کم هزینه و بدون فر می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد زیادی برای نوروز کاهش دهد. معمولاً در طرز تهیه شیرینی عید بدون فر شیرینی‌ها را در روغن سرخ می‌کنند و یا آن‌ها را در ماهیتابه یا قابلمه می‌پزند.

بسیاری از این شیرینی‌های خانگی آنقدر خوشمزه هستند که بعد از درست کردن آن‌ها ترجیح می‌دهید، از این به بعد همیشه این شیرینی‌های نوروزی را در خانه و بدون استفاده از فر آماده کنید.

اما اگر دوست دارید بدانید که دستور تهیه انواع شیرینی عید نوروز بدون فر چگونه است و چطور می‌توان انواع شیرینی ساده و کم هزینه بدون فر را در خانه آماده کرد، بهتر است در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

برای درست کردن انواع شیرینی عید بدون نیاز به فر به موادی مثل آرد سفید، هل، گلاب، شکر، قند، انواع مغز آجیل، پودر کاکائو، ماست، شیر، روغن مایع، روغن جامد، تخم مرغ، بیکینگ پودر، وانیل، عسل، دارچین، زعفران و … نیاز داریم که این مواد را می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- شیرینی ساق عروس

شیرینی ساق عروس از شیرینی های بدون فر در نوروز

«شیرینی ساق عروس» یکی از شیرینی‌های سنتی و قدیمی ایرانی‌ها است که از آن در عید نوروز و جشن‌های تشریفاتی استفاده می‌شود. اگر به دنبال طرز تهیه شیرینی عید بدون فر بالاترین کیفیت و خوشمزه‌ترین طعم هستید، بهتر است حتماً شیرینی ساق عروس را امتحان کنید.

برای درست کردن این شیرینی خوشمزه بدون فر برای عید ابتدا باید خمیر شیرینی را آماده کنید و استراحت دهید. سپس برای درست کردن مواد میانی شیرینی باید عسل، گلاب، پودر گردو، پودر قند، پودر پسته و پودر هل را ترکیب کنید و داخل خمیر قرار دهید. بهترین روش برای درست کردن این شیرینی عید بدون فر سرخ کردن آن در روغن است که طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد.

برای خواندن ادامه این مقاله به صورت کامل و آشنایی با طریقه درست کردن شیرینی ساق عروس بازاری بدون فر می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی ساق عروس کلیک کنید.

۲- شیرینی ملکه بادام

شیرینی ملکه بادام یک شیرینی خوشمزه بدون فر

«شیرینی ملکه بادام» یکی از شیرینی‌های معروف و محبوب است که به عنوان یک شیرینی مجلسی و خوشمزه در مهمانی‌ها یا مناسبت‌های خاص مثل عید نوروز سرو می‌شود. در طرز تهیه شیرینی عید بدون فر ملکه بادام شما باید با استفاده از آرد شیرینی، شکر، بیکینگ پودر، خامه و تخم مرغ پایه شیرینی را آماده کنید.

سپس مواد روی شیرینی را ترکیب و روی آن قرار دهید. در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی ملکه بادام، شکر را بسابید یا از پودر قند استفاده کنید. کره را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شود.

سپس شکر و کره را در یک ظرف مناسب بریزید و شروع به هم زدن کنید. مواد را باید تا جایی به هم بزنید که مخلوط به دست آمده، بافت پفکی و سبک بگیرد. رنگ آن هم کرمی ‌شود. سپس یک تخم مرغ را بشکنید و شروع به هم زدن کنید. ۱ تا ۲ دقیقه هم بزنید. سپس تخم مرغ دوم را هم بشکنید و به مواد اضافه کنید. دوباره به مدت ۱ دقیقه دیگر با همزن آن‌ها را بزنید.

برای مطالعه ادامه طرز تهیه شیرینی ملکه بادام بدون فر می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی ملکه بادام مراجعه کنید.

۳- شیرینی میکادو

شیرینی میکادو یک شیرینی بدون فر برای عید

اگر تا امروز برای خریدن شیرینی «میکادو» دست به دامان شیرینی فروشی‌ها می‌شدید، احتمالا خبر نداشتید که طرز تهیه شیرینی میکادو چقدر آسان است. این خوشمزه قدیمی که همه با آن خاطره داریم، جزو جدایی ناپذیر شیرینی‌های ساده و بدون فر عید نوروز بوده و هست.

در لیست طرز تهیه شیرینی عید بدون فر شیرینی میکادو معمولاً بسیار پرطرفدار است و خیلی راحت و سریع آماده می‌شود. در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی میکادو، یک تابه با اندازه مناسب انتخاب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به نقرس

همزمان که تابه در حال گرم شدن است، آرد سفید را از الک ریز عبور دهید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. اگر بابت داشتن ناخالصی زیاد مطمئن هستید، آن را قبل از حرارت دادن، دو بار تفت دهید و بعد در تابه بریزید.

حدود ۷ دقیقه (بسته به حرارت و ضخامت کف تابه) آرد را تفت دهید. لازم نیست رنگ آرد تغییر کند. همین که طعم خامی آن گرفته شود، کافی است. آرد نخودچی را مثل آرد سفید الک کنید و بعد از حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه به آرد سفیدی که در تابه در حال تفت خوردن است، اضافه کنید. دوباره ۱۰ دقیقه دیگر مخلوط دو آرد را تفت دهید.

در این مرحله نوبت اضافه کردن پودر کاکائو است. پودر کاکائو را هم به همراه پودر هل و پودر دارچین، از الک ریز بگذرانید و آرد اضافه کنید. مواد خشک را حدود ۱ دقیقه با هم تفت بدهید تا یکدست و با هم مخلوط شوند.

برای خواندن ادامه طرز تهیه شیرینی میکادو خانگی بدون فر و فوت و فن‌های طرز تهیه این شیرینی عید بدون فر خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی میکادو کلیک کنید.

۴- شیرینی نارگیلی

شیرینی نارگیلی بدون فر برای عید

اگر به دنبال آموزش شیرینی عید بدون فر هستید، قطعاً دانستن این موضوع که می‌توانید «شیرینی نارگیلی» را بدون فر نیز درست کنید برایتان جذاب خواهد بود. در ابتدای دستور پخت شیرینی نارگیلی بدون فر باید پودر نارگیل را کاملاً آسیاب کنید تا یک مخلوط منسجم داشته باشید.

یک تابه را روی حرارت ملایم بگذارید. شیر عسلی را در تابه بریزید و پودر نارگیل را به آن اضافه کنید. مواد را به هم بزنید تا به خوبی مخلوط و منسجم شوند و مایه به دست آمده، شکل خمیری و چسبناک بگیرد. حرارت را قطع کنید و پودر یا خلال پسته را به آن اضافه کنید و به هم بزنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی نارگیلی خانگی بدون فر می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی نارگیلی کلیک کنید.

۵- شیرینی قندی

شیرینی قندی قزوینی برای عید بدون فر

«شیرینی قندی» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های خانگی بدون فر برای عید نوروز با اصالت قزوینی است که درست کردن آن در خانه بسیار راحت است. در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی، کره یا روغن جامد را به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ در دمای محیط قرار دهید.

وقتی روغن جامد نرم شد، پودر هل و پودر قند را به آن اضافه کنید. با همزن تا جایی هم بزنید که حسابی سبک شود و حالت پفکی و پوک به خودش بگیرد. در این مرحله باید رنگ مایه به دست آمده هم کمرنگ شود. معمولاً ۷ تا ۸ دقیقه برای هم زدن کافی است.

آرد را با بیکینگ پودر، مخلوط و ۲ بار الک کنید. آرد و بیکینگ پودر الک شده را به ظرفی که در آن کره، پودر هل و پودر قند را مخلوط کرده‌اید، اضافه کنید. برای مخلوط کردن مواد از لیسک کمک بگیرید. با هم زن برقی این کار را انجام ندهید. می‌توانید خمیر را با دست و نوک انگشتانتان هم ورز دهید. ولی از ورز دادن زیاد خودداری کنید.

برای خواندن مراحل ادامه طرز تهیه شیرینی قندی بدون فر می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی قندی مراجعه کنید.

۶- شیرینی برشتوک نخودچی

شیرینی برشتوک نخودچی بدون فر

شیرینی «برشتوک نخودچی» از آن دسته شیرینی‌ها و دسرهای اصیل و سنتی ایرانی است که هم برای اعیاد مختلف آن را درست می‌کنند و هم برای میان وعده بچه‌ها و پذیرایی از مهمان. برشتوک یک شیرینی خانگی مقوی و سالم است.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

اگر به دنبال آموزش یک شیرینی عید خوشمزه و ساده بدون فر هستید، یکی از بهترین پیشنهادهای ما شیرینی برشتوک نخودچی است. شما می‌توانید این شیرینی ساده و کم هزینه بدون فر را هم به صورت شکلاتی و هم ساده آماده کنید.

برای درست کردن شیرینی خانگی برشتوک نخودچی شکلاتی ابتدا باید شکلات را به روش بن ماری آب کنید. اگر هم می‌خواهید شیرینی برشتوک نخودچی را ساده درست کنید این مرحله آماده کردن شکلات حذف می‌شود.

پس شکلات را به روش بن ماری آب کنید و در قالب‌های سیلیکونی که برای شیرینی برشتوک آماده کرده‌اید بریزید. هر قالب را تا نیمه از شکلات آب شده پر کنید و در یخچال بگذارید تا شکلات سفت شود. قالب سیلیکونی نیازی به چرب کردن ندارد. در این فاصله آرد نخودچی را ابتدا الک کنید و سپس در یک ماهیتابه بریزید و روی شعله ملایم گاز تفت بدهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی کلیک کنید.

۷- شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی بدون فر برای عید

برای درست کردن یک شیرینی ساده و کم هزینه بدون فر و همزن برقی برای عید بهتر است «شیرینی نخودچی» را امتحان کنید. شیرینی نخودچی جزو محبوب‌ترین شیرینی‌های قالبی عید نوروز است. یک شیرینی ریزه میزه و بادوام که اصلاً مخصوص روزهای عید و پذیرایی از مهمان است.

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی در فر باید ابتدا روغن جامد و روغن صاف قنادی که با محیط هم دما شده‌اند را ترکیب کنید. قبل از ترکیب روغن جامد با روغن قنادی بهتر است روغن را به روش بن ماری آب کنید و سپس با روغن مایع ترکیب نمایید.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه بورانی مرغ با ماست چکیده و سس مایونز

بعد از ترکیب کردن روغن‌ها، آن‌ها را چند دقیقه با همزن برقی یا دستی به خوبی بزنید تا کاملاً ترکیب و یکدست شوند. در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی با پیمانه دقیق، باید پودر قند را الک کنید. سپس پودر قند الک شده را به روغن اضافه کنید و باز هم بزنید. ۵ دقیقه زمان برای این هم زدن کافی است. بعد از هم زدن پودر قند و روغن باید یک مایه یکدست داشته باشید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر و در ماهیتابه می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی مراجعه کنید.

۸- شیرینی کرکی

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

شیرینی کرکی بدون فر برای عید نوروز

«شیرینی کرکی» یا «شیرینی بهشتی» یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌های خوشمزه ساده و کم هزینه و بدون فر عید نوروز است که در لیست آموزش شیرینی عید جایگاه ویژه‌ای دارد.

برای درست کردن شیرینی بهشتی بدون فر ابتدا یک قابلمه با اندازه مناسب، در حدی که سینی شیرینی کرکی در آن جا شود، انتخاب کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا کاملاً گرم شود. بعد از ۱۰ دقیقه شعله پخش‌ کن را زیر قابلمه بگذارید و قالب را در قابلمه بگذارید، طوری که قالب با کف قابلمه تماس نداشته باشد. برای تهیه شیرینی بهشتی بدون فر می‌توانید از پایه فلزی استفاده کنید. دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید شیرینی کرکی بهشتی شما بپزد.

برای مطالعه طرز تهیه شیرینی کرکی را به طور کامل می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی کرکی کلیک کنید.

۹- کلوچه کنجدی

کلوچه کنجدی بدون فر برای عید

«کلوچه کنجدی» به روش خانگی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های تابه‌ای بدون فر برای عید نوروز است. این شیرینی خوشمزه نوروز بافت فوق‌العاده نرمی دارد و به عنوان بهترین شیرینی ساده و کم هزینه بدون فر برای عید و سایر ایام سال شناخته می‌شود.

برای درست کردن این کلوچه خوشمزه کنجدی بدون فر باید ابتدا یک شعله پخش‌کن را برای مدت ۱۵ دقیقه روی گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس یک ماهیتابه مناسب انتخاب کنید و سطح آن را چرب کنید. کلوچه‌ها را با فاصله داخل ماهیتابه قرار دهید و سپس روی درب ماهیتابه یک دم کنی قرار دهید و ماهیتابه را روی شعله پخش‌کن بگذارید تا کلوچه‌ها به مدت ۱۵ دقیقه بپزند

برای خواندن طرز تهیه شیرینی عید بدون فر به طور دقیق و با جزئیات کامل می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کلوچه کنجدی کلیک کنید.

۱۰- شیرینی شکرپاره

 

شیرینی شکرپاره بدون فر برای عید

«شیرینی شکرپاره» یک شیرینی راحت و کم هزینه و بدون فر برای عید است که می‌توانید در عرض ۱ ساعت آن را آماده کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی شکرپاره ترکیه‌ای، مواد لازم را از حدود ۳۰ دقیقه قبل در خارج یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسند.

آرد سمولنیا و آرد سفید را دو مرتبه از الک ریز عبور دهید. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. در یک کاسه شکر، تخم مرغ و وانیل را بریزید و با همزن بزنید. به مدت ۴ دقیقه مواد را بزنید تا بافتی سبک و پوک بگیرند. کره‌ای را که به دمای محیط رسیده است، به مواد همزده اضافه کنید و دوباره مواد را با هم، بزنید تا یکدست شوند.

حالا روغن و هل را در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شکر پاره به مواد داخل ظرف اضافه کنید و با همزن بزنید. سپس آردها، وانیل و بیکینگ پودر را به مرور و طی چند مرحله به کاسه اضافه کنید و هر بار مواد را دوباره به هم بزنید. مواد را به خوبی ورز دهید تا یکدست شوند و خمیری منسجم داشته باشید. خمیر شیرینی شکرپاره را زیاد ورز ندهید همین که یکدست شود کافی است، چون در غیر این صورت شیرینی ترک می‌خورد.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی شکرپاره ترکی در قابلمه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی شکرپاره کلیک کنید.

سوالات متداول درباره انواع شیرینی بدون فر مخصوص عید نوروز

بهترین شیرینی‌های عید بدون فر چه شیرینی‌هایی هستند؟

اگر به دنبال طرز تهیه شیرینی عید بدون فر هستید، بهتر است شیرینی‌هایی مثل ساق عروس، ملکه بادام، میکادو، نارگیلی، نخودچی، برشتوک نخودچی و شیرینی شکرپاره را امتحان کنید.

برای تهیه شیرینی‌های عید بدون فر از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

معمولاً در تهیه شیرینی عید بدون فر شیرینی‌ها را داخل قابلمه می‌پزند و یا در روغن فراوان سرخ می‌کنند.

در طرز تهیه شیرینی تابه‌ای بدون فر چه نکاتی را باید در زمان پخت رعایت کنیم؟

در دستور تهیه شیرینی عید نوروز بدون فر و در تابه باید شعله گاز را کم کنید. سپس روی گاز یک شعله پخش کن قرار دهید و روی درب ماهیتابه نیز دم کنی بگذارید تا دمای داخل ماهیتابه مثل فر به آرامی داغ شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک