طرز تهیه ۱۷ دسر با ماست خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه ۱۷ دسر با ماست خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزش تهیه


22 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 17 دسر با ماست خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه انواع دسر با ماست در کشورهای مختلف دنیا مرسوم است. در واقع یکی از کاربردهای آشپزی با ماست تهیه انواع دسر با آن است. شما می‌توانید با استفاده از ماست دسرها و شیرینی‌های متفاوتی تهیه کنید. اضافه کردن ماست به کیک موجب می‌شود تا بافت کیک شما نرم و اسفنجی شود. از طرف دیگر شما می‌توانید با استفاده از ماست بستنی خانگی درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طریقه درست کردن انواع دسر خوشمزه با ماست آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد آموزش درست کردن انواع دسر با ماست پاسخ خواهیم داد.

 

 

انواع دسر با ماست

 

آشنایی با طرز تهیه انواع دسر با ماست به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی لذیذترین و سالم‌ترین دسرها را آماده کنید. در دستور پخت بسیاری از کیک و شیرینی‌های حرفه‌ای از ماست استفاده می‌شود.

از طرف دیگر در صورتی که رژیم لاغری یا منع مصرف شیر دارید می‌توانید با استفاده از ماست دسرهایی خاص و منحصر به فرد تهیه کنید و از خواص ماست برای سلامتی بهره‌مند شوید. معمولاً برای درست کردن انواع دسر با ماست از ماست شیرین استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن انواع دسر خوشمزه با ماست آشنا شوید.

 

 

۱- ماست بستنی

 

ماست بستنی از انواع دسر با ماست

 

یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع دسر با ماست دسر «ماست بستنی» است. طرز تهیه ماست بستنی با بستنی‌های عادی تا حدودی متفاوت است. ماست بستنی‌ها هم شبیه بستنی‌های عادی درست می‌شوند ولی باید نکات و فوت و فن‌هایی را در نظر بگیرید که با رعایت آن، کارتان در نهایت خراب نشود و زحمت‌تان به باد نرود.

در طرز تهیه ماست بستنی می‌توانید از انواع ماست‌های ساده یا ماست یونانی و پروبیوتیک هم استفاده کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن ماست بستنی و فوت و فن‌های طلایی آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه ماست بستنی مراجعه کنید.

 

۲- کیک ماست اسفنجی

 

کیک ماست اسفنجی از انواع دسر با ماست

 

اگر فکر می‌کنید همه کیک‌ها را باید با شیر درست کنید، سخت در اشتباهید، زیرا یکی از خوشمزه‌ترین انواع دسر با ماست، «کیک اسفنجی» است که در طرز تهیه آن به جای شیر از ماست استفاده شده است.

شما می‌توانید یک کیک اسفنجی فوق‌العاده لذیذ را هم در فر و هم ماهیتابه آماده کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن کیک ماست اسفنجی بدون شیر با بافتی نرم و پف زیاد می‌توانید به مقاله طرز تهیه کیک ماست مراجعه کنید.

 

۳- کیک یزدی با ماست

 

کیک یزدی با ماست از انواع دسر با ماست

 

«کیک یزدی» یا «کیک فنجانی» که در واقع همان کاپ کیک و مافین فرنگی‌هاست، یکی از لذیذترین انواع دسر با ماست است که در دسته قدیمی‌ترین شیرینی‌های یزد قرار دارد. اگر فر یا توستر ندارید می‌توانید از قابلمه برای درست کردن کیک یزدی با ماست استفاده کنید.

برای این کار باید مایه کیک را درون فنجان بریزید و کاپ کیک‌های خوشمزه‌تان را آماده کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن کیک یزدی به ۲ روش بدون ماست و با ماست با بافتی اسفنجی و نرم می‌توانید به مقاله طرز تهیه کیک یزدی مراجعه کنید.

 

۴- خورش ماست

 

خورش ماست از انواع دسر با ماست

 

«خورش ماست» یک دسر فوق‌العاده خوشمزه در لیست انواع دسر با ماست چکیده است که از ترکیب ماست، زعفران، گوشت و شکر تهیه می‌شود. خورش ماست بیشتر از اینکه یک دسر باشد یک غذا و پیش غذای مجلسی است که به دلیل وجود شکر و گلاب و زعفران بیشتر به عنوان دسر از آن استفاده می‌شود.

در دستور پخت اصلی خورش ماست از گوشت گردن گوسفند استفاده می‌شود اما از گوشت مرغ یا بوقلمون برای درست کردن این پیش غذای خوش عطر و خوش طعم هم می‌توانید استفاده کنید.

هندی‌ها هم البته یک مدل خورش ماست دارند که به جای این‌که مثل خورش ماست اصفهانی عطر و طعم گلاب و زعفران داشته باشد بیشتر تند و فلفلی با چاشنی نمک است. برای مطالعه طریقه درست کردن خورش ماست اصیل اصفهانی می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش ماست مراجعه کنید.

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

۵- انواع پنکیک

 

انواع پنکیک با ماست

 

حتماً با «پنکیک» و انواع مختلف آن آشنایی دارید و می‌دانید یک نان خوشمزه و شیرین است که پایه اصلی آن را آرد و تخم مرغ تشکیل می‌دهد و در بسیاری از مواقع با ماست آماده می‌شود. این غذای خوشمزه که در لیست انواع دسر با ماست قرار دارد، علاوه بر اینکه برای کودکان جذابیت خاصی دارد، به عنوان میان‌ وعده هم سرو می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ته‌ چین مرغ در فر و بدون فر

در اصل این کیک‌های نازک تابه‌ای در همه جهان محبوب و مشهورند و معمولاً یک نان آماده به حساب می‌آیند که هر دو طرف آن‌ها در روغن سرخ می‌شود. برای مطالعه طریقه درست کردن انواع پنکیک با ماست می‌توانید به مقاله طرز تهیه انواع پنکیک مراجعه کنید.

 

۶- خاگینه قاشقی

 

خاگینه قاشقی از انواع دسر با ماست

 

«خاگینه قاشقی» پفی یا پفکی یکی از انواع دسر ساده با ماست است که طرز تهیه آن بسیار راحت است شما می‌توانید این دسر را در کمتر از نیم ساعت تهیه کنید. معمولاً این دسر در وعده صبحانه هم سرو می‌شود.

طرز تهیه خاگینه قاشقی بسیار ساده است برخی در تهیه خاگینه قاشقی پفی از شیر استفاده می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند به جای شیر در مواد اولیه از ماست استفاده کنند. برای مطالعه طریقه درست کردن خاگینه قاشقی پفی با ماست می‌توانید به مقاله طرز تهیه خاگینه قاشقی مراجعه کنید.

 

۷- لگیمات عربی

 

لگیمات عربی از انواع دسر با ماست

 

«لُگیمات» یا به قول عرب‌ها «لُقیمات» و «لیگمات» یکی از انواع دسر با ماست است که در دسته دسرهای عربی و مخصوص استان‌های جنوبی ایران مثل بوشهر و هرمزگان قرار دارد. این شیرینی ماه رمضانی قدمتی حدود ۲۰۰ سال دارد و به «لقمه قاضی» هم مشهور است و بیشتر با چای و قهوه یا بستنی سرو می‌شود.

اگر به دنبال یک دستور تهیه دسر با ماست و نشاسته هستید، بهتر است لگیمات را امتحان کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن لگیمات عربی می‌توانید به مقاله طرز تهیه لگیمات مراجعه کنید.

 

 

۸- خاگینه تبریزی

 

خاگینه تبریزی با ماست

 

«خاگینه تبریزی» یا به قول خود تبریزی‌ها «قیقاناخ» یک دسر خوشمزه با ماست است که در دسته لذیذترین و پرطرفدارترین دسرهای منطقه آذربایجان شرقی به خصوص در مهمانی‌ها و مجالس رسمی قرار دارد. کیک خاگینه تبریزی را معمولاً با چای یا قهوه و به عنوان میان وعده در مهمانی‌ها یا برای عصرانه و دسر شب یلدا میل می‌کنند.

برای مغز خاگینه از انواع آجیل می‌توانید استفاده کنید هر چند خاگینه مجلسی معمولاً با مغز پسته درست می‌شود. برای مطالعه طریقه درست کردن خاگینه تبریزی زعفرانی مجلسی و جزییات خوشمزه شدن آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه خاگینه تبریزی مراجعه کنید.

 

۹- زولبیا

 

زولبیا از انواع دسر با ماست

 

«زولبیا» از جمله پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین شیرینی‌های ماه رمضانی است. زولبیا را در اصل متعلق به هندوستان می‌دانند که در زبان هندی و اردو به آن «جلبی»، در زبان فارسی «زولبیا یا زُلِیبی» و در زبان عربی به آن «زلابیه» گفته می‌شود. طبق آنچه در روایات آمده این شیرینی خاص و خوشمزه به عنوان هدیه به ناصر الدین شاه داده شده و سپس دستور پخت آن گسترش پیدا کرده است.

زولبیا در حال حاضر در آسیا، شمال آفریقا و خاورمیانه تهیه می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. مواد اصلی آن را هم ماست، نشاسته و آرد تشکیل می‌دهد. برای درست کردن این دسر خوشمزه با ماست بهتر است از ماست پرچرب استفاده کنید.

برای مطالعه طریقه درست کردن زولبیا خوشمزه خانگی می‌توانید به مقاله طرز تهیه زولبیا مراجعه کنید.

 

 

۱۰- گوش‌فیلی

 

گوشفیلی یک دسر خوشمزه با ماست

 

گوش‌فیلی از شیرینی مخصوص ماه رمضان اصفهانی است که در تمام فصول سال در اصفهان اغلب با دوغ سرو می‌شود. واقعیت این است که دستور پخت زولبیا و بامیه و گوش فیل تقریباً یکی و بسیار شبیه یکدیگر است.

ابتدا زرده تخم مرغ را از سفیده با دقت جدا کنید و در یک کاسه بزرگ ترجیحاً استیل با وانیل، شیر و کره نرم شده مخلوط کنید. ترکیب فوق را با همزن دستی آن قدر هم بزنید تا یک حالت کرمی رنگ پیدا کند. سپس ماست را اضافه کنید و باز با همزن دستی هم بزنید. بعد از آن روغن و بیکینگ پودر را اضافه کنید و باز هم با همزن دستی خوب هم بزنید.

برای مطالعه ادامه مراحل درست کردن گوشفیلی خوشمزه خانگی می‌توانید به مقاله طرز تهیه گوشفیلی مراجعه کنید.

 

 

۱۱- کیک شربتی

 

کیک شربتی با ماست

 

«کیک شربتی» یا همان «کیک باقلوا شربتی» از آن کیک‌های سنتی آسان و خوشمزه با بافتی نرم و لذیذ است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. علیرغم اینکه طرز تهیه کیک شربتی تقریباً در همه‌ی شهرها یکی است اما کیک شربتی مشهور به شیرازی و قزوینی هم داریم که از بقیه معروف‌تر هستند.

برای مطالعه طریقه درست کردن کیک شربتی یا کیک باقلوای خوشمزه پنبه‌ای به روش کافی شاپی می‌توانید به مقاله طرز تهیه کیک شربتی مراجعه کنید.

 

۱۲- نان پیشی ترکیه‌ای

 

نان پیشی ترکیه‌ای با ماست

 

«نان پیشی ترکیه‌ای» از آن نان‌های خوشمزه‌ای است که هم می‌توان آن را به‌عنوان عصرانه و دسر به‌عنوان نون شیرینی مصرف کرد و هم با غذا سرو می‌شود. فقط برای اینکه این نان را با غذا مصرف کنید، باید شکر را از دستور پخت نان پیشی ترکیه‌ای حذف کنید. در ضمن این نان نیازی به فر هم ندارد و به راحتی می‌توانید آن را در تابه و مقداری روغن سرخ کنید. خمیر آن هم با مواد در دسترس و راحت درست می‌شود.

حتما بخوانید  برنامه پیشنهادی غذاهای یک ماهه سحری، افطار و شام ماه رمضان

برای مطالعه طریقه درست کردن نان پیشی ترکیه‌ای خانگی می‌توانید به مقاله طرز تهیه نان پیشی مراجعه کنید.

 

۱۳- نان قندی

 

نان قندی از انواع دسر با ماست

 

«نان قندی» یکی از قدیمی‌ترین و خوش عطر و طعم‌ترین انواع شیرینی است که با ماست درست می‌شود که معمولاً به عنوان صبحانه یا عصرانه با چای سرو می‌شود و اصالتش هم به شهر ساوه و استان قزوین برمی‌گردد. نان قندی را می‌توانید هم در تابه و هم در فر درست کنید.

برای درست کردن نان قندی، به همزن و خمیر مایه هم احتیاج ندارید. برای مطالعه طریقه درست کردن نان قندی خانگی می‌توانید به مقاله طرز تهیه نان قندی مراجعه کنید.

 

۱۴- کیک شنی

 

کیک شنی یک دسر با ماست

 

«کیک شنی» یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع کیک است که بافتی شنی و فوق‌العاده نرم دارد که با هر گازی که از کیک می‌زنید، بیشتر عاشق طعم و عطرش می‌شوید. می‌توانید این کیک را درست کنید و به عنوان یک میان وعده جذاب به همراه چای در کنار خانواده میل کنید.

طرز تهیه کیک شکلاتی شنی به این صورت است که ابتدا تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید و به همراه شکر برای ۶ تا ۷ دقیقه با همزن به خوبی هم بزنید تا حجم آن‌ها دو برابر و رنگ آن کرم رنگ شود. در این فاصله فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس ماست را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و خوب با همزن بزنید.

کیک شنی ساده و شکلاتی را به عنوان کیک تولد هم می‌توانید سرو کنید. برای مطالعه ادامه مراحل درست کردن کیک شنی به روش کافی شاپی می‌توانید به مقاله طرز تهیه کیک شنی مراجعه کنید.

 

۱۵- کلوچه کنجدی

 

کلوچه کنجدی یک دسر خوشمزه با ماست

 

«کلوچه کنجدی» یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی است که بافت فوق‌العاده نرم و لطیفی دارد و با استفاده از مواد اولیه ساده‌ای مثل ماست آماده می‌شود. برای تهیه این دسر با ماست باید از ماست شیرین استفاده کنید. در صورتی که به فر دسترسی ندارید می‌توانید این دسر خوشمزه با ماست را در ماهیتابه و بدون فر نیز آماده کنید.

برای درست کردن کلوچه کنجدی باید ابتدا تخم مرغ، عصاره وانیل و پودر شکر الک شده را با هم ترکیب کنید. سپس برای ۵ دقیقه مواد را با دور تند همزن ترکیب کنید تا حالت کرم رنگ و پفی شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل درست کردن کلوچه کنجدی خانگی می‌توانید به مقاله طرز تهیه کلوچه کنجدی مراجعه کنید.

 

۱۶- چیز کیک کیوی

 

 

چیز کیک کیوی با ماست

 

«چیز کیک کیوی» یخچالی و بدون فر یکی از خوشمزه‌ترین انواع دسر با ماست است که شما می‌توانید آن را به راحتی در منزل آماده کنید. در مجموع برای تهیه انواع مختلفی از چیز کیک می‌توانید از ماست استفاده کنید. برای درست کردن چیزکیک کیوی یخچالی ابتدا ۲ بسته بیسکویت پتی‌بور یا دایجستیو (ساقه طلایی) را پودر کنید.

برای این کار، بیسکویت‌ها را در پاکت پلاستیکی زیپ‌دار بریزید و به خوبی بکوبید. پودر بیسکویت را با کره مخلوط کنید و هم بزنید تا کمی حالت خمیری بگیرد. سپس خمیر را داخل قالب بریزید و مواد روی چیز کیک را آماده کنید. برای مطالعه ادامه مراحل درست کردن چیز کیک کیوی می‌توانید به مقاله طرز تهیه چیز کیک کیوی مراجعه کنید.

 

چیز کیک ژاپنی

 

چیز کیک ژاپنی با ماست

 

«چیزکیک ژاپنی» یک نوع کیک نرم و پرطرفدار است که بافت بسیار لطیفی دارد و در طرز تهیه آن از ماست استفاده می‌شود. چیز کیک ژاپنی را هم در فر و هم در پلوپز می‌توانید تهیه کنید. برای درست کردن چیز کیک ژاپنی در فر ابتدا باید زرد و سفیده تخم مرغ‌ها را از هم با دقت جدا کنید.

سپس در یک ظرف پیرکس پنیر، کره و شیر را با هم مخلوط کنید و به روش بن ماری نرم کنید. در طول نرم شدن این مواد به روش بن ماری با یک همزن دستی مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند. برای مطالعه ادامه مراحل درست کردن چیز کیک ژاپنی می‌توانید به مقاله طرز تهیه چیز کیک ژاپنی مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه انواع دسر با ماست بهتر است از چه نوع ماستی استفاده می‌شود؟

 

به طور کلی در دستور تهیه انواع دسر با ماست معمولاً از ماست شیرین استفاده می‌شود.

 

دسر با ماست و نشاسته چی درست کنم؟

 

زولبیا و لگیمات از جمله انواع دسر خوشمزه با ماست و نشاسته هستند.

 

دسر ساده با ماست چی درست کنم؟

 

گوشفیلی، خاگینه قاشقی، نان قندی، کلوچه کنجدی و … از انواع دسر ساده با ماست هستند.

 

دسر با ماست چکیده چی درست کنم؟

 

یکی از انواع دسر با ماست چکیده خورش ماست اصفهانی و چیزکیک ژاپنی است.

 

کالابرگ الکترونیک