طرز تهیه شیرینی نعلی (اشکی) به روش بازاری | شیرینی مخصوص عید

طرز تهیه شیرینی نعلی (اشکی) به روش بازاری | شیرینی مخصوص عید


19 مهر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی نعلی

شیرینی نعلی یا اشکی، یکی از شیرینی های با ماندگاری بالا به خصوص برای عید نوروز است که طرفداران زیادی دارد. این شیرینی مخصوص عید با مواد ساده ای درست می شود و اصلا وقت گیر و سخت نیست. همچنین یک میان وعده یا عصرانه لذیذ است که با چای می توانید میل کنید. شیرینی نعلی را می توان به شکل اشک هم درست کرد، به همین دلیل برخی به آن شیرینی اشکی هم می گویند. برای این که شیرینی ها طعم اصلی خود را حفظ کنند و ترک نخورند، باید به برخی نکات توجه کنید که ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، این نکته ها را همراه با طرز تهیه شیرینی نعلی، به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد.

 

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی نعلی

 

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی نعلی

 

  • قبل از شروع به درست کردن شیرینی نعلی، همه مواد مورد نیاز را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند.

 

  • اگر پودر قند در دسترس ندارید، می توانید آن را با شکر جایگزین کنید. اما به خاطر این که دانه های شکر درشت تر هستند، آن ها را آسیاب و سپس به مواد خمیر شیرینی نعلی اضافه کنید.

 

  • به جای کره در طرز تهیه شیرینی نعلی می توانید از روغن صاف قنادی استفاده کنید. اگر به جای کره از مارگارین استفاده کنید ماندگاری شیرینی تان بیشتر خواهد شد.

 

  • به جای کره می توانید از نصف روغن و نصف مارگارین هم استفاده کنید.

 

  • اگر به روغن صاف قنادی دسترسی ندارید، می توانید روغن جامد را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به صورت مایع در بیاید. روغن نباید داغ شود، کافی است به صورت مایع در بیاید. سپس آن را در یخچال قرار دهید تا ببندد. بعد از این که روغن بست، از آن استفاده کنید.

 

  • برای تزیین شیرینی نعلی می توانید از پودر قند، پودر نارگیل، پودر پسته، خلال بادام و … استفاده کنید. پودر و خلال ها را تا وقتی که هنوز گرم و کاملا نبسته است، روی گاناش شکلاتی بریزید. سپس اجازه دهید سرد شود.

 

  • اگر می خواهید شیرینی را برای مدت زمان طولانی تری نگه دارید، آن ها در ظروف در بسته و در یخچال بگذارید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع شیرینی برای عید با ماندگاری بالا

 

 

علت ترک خوردن شیرینی نعلی یا اشکی

 

علت ترک خوردن شیرینی نعلی یا اشکی

 

  • یکی از مواردی که در طرز تهیه شیرینی نعلی حتما باید به آن دقت کنید، نحوه صحیح درست کردن خمیر شیرینی است. اگر این کار را به صورت اصولی انجام ندهید، خمیر شیرینی ترک می خورد و زحمت هایتان به باد می رود. در زیر موارد مهم را برایتان خواهیم آورد:
حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک لوتوس (چیز کیک بیسکوف) به روش یخچالی بدون فر

 

۱- ممکن است مجبور شوید میزان آردی را که در طرز تهیه شیرینی نعلی یا اشکی به کار می برید، کمی بیشتر یا کمتر در نظر بگیرید. به این خاطر که جنس آرد های موجود در بازار با یکدیگر متفاوت است. بهتر است آرد را به تدریج اضافه کنید تا در نهایت خمیر تان کیفیت بالایی داشته باشد.

 

۲- در هنگام درست کردن خمیر شیرینی، آن را زیاد ورز ندهید. نباید خمیر در اثر ورز دادن زیاد به روغن انداختن بیفتد. در این صورت شیرینی تان سفت می شود و نمی توانید آن را حالت بدهید.

 

۳- خمیری که آماده می کنید باید کاملا منسجم باشد و به دست نچسبد. اگر از ترازو استفاده کنید، اندازه ها هم دقیق تر خواهد بود ولی اگر ترازو ندارید، می توانید با احتیاط بیشتری مواد را اضافه کنید.

 

۴- اگر خمیر را یک باره بریزید و زیادتر از حد لازم باشد، خمیر شیرینی شما شکل نمی گیرد و دچار ترک خوردگی خواهد شد. حتما قبل از قرار دادن شیرینی ها در فر، بررسی کنید که خمیر شیرینی ها ترک نخورده باشد.

 

۵- هنگام فرم و شکل دادن خمیر (درست کردن به صورت نعل یا اشک) خمیر را در یک نایلون قرار دهید و هر بار به اندازه نصف گردو از آن جدا کنید. اگر روی خمیر را نپوشانید و کار شما زیاد طول بکشد، خمیر رطوبتش را از دست می دهد و خشک می شود.

 

طرز تهیه شیرینی نعلی یا اشکی

 

دستور تهیه شیرینی نعلی یا اشکی

مدت زمان آماده سازی مواد: ۴۵ دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت: ۱۵ دقیقه

مواد لازم

آرد سفید: ۱۷۰ گرم ( ۱ لیوان دسته دار فرانسوی + ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری)

کره: ۱۰۰ گرم

تخفیفات لبنیات افق کوروش

پودر قند: ۴۰ گرم (۱/۵ لیوان دسته دار فرانسوی)

زرده تخم مرغ: ۱ عدد

وانیل: ۱/۸ قاشق چای خوری

شکلات تخته ای: ۵۰ گرم

پودر پسته یا نارگیل: به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول: کره و پودر قند را با هم مخلوط کنید

 

در اولین قدم از طرز تهیه شیرینی نعلی یا اشکی، همه مواد را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید. وقتی کره کمی نرم شد، آن را در یک ظرف مناسب بریزید. پودر قند را به کره اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه هر دو را کاملا با هم بزنید تا کشدار و غلیظ شوند. رنگ آن ها هم باید کرمی شود. اگر همزن دارید، مخلوط را به مدت ۲ دقیقه در یک جهت بزنید.

 

مرحله دوم: زرده تخم مرغ و وانیل را به مواد بالا اضافه کنید

 

سپس به کره و پودر قند، زرده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و دوباره مواد را به هم بزنید. هم زدن مواد را تا جایی ادامه دهید که کاملا یکدست شوند. در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نعلی، آرد را ۲ تا ۳ مرتبه از الک ریز عبور دهید تا هم بافت آن ها باز شود و هم ناخالصی های خود را از دست بدهد.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه بهترین انیمه های سریالی و سینمایی جهان

 

مرحله سوم: آرد را به صورت تدریجی به مواد، اضافه و خمیر درست کنید

 

به تدریج و طی چند مرحله، آرد الک شده را به مخلوط اضافه کنید. هر بار که مقداری آرد اضافه کردید، با لیسک آرد را با مواد مخلوط کنید. با دست شروع به ورز دادن خمیر کنید. وقتی خمیر شما منسجم و یکدست شد، نشان دهنده کافی بودن میزان آرد است. نباید خمیر چسبناک باشد. همچنین نباید خمیر را بیش از حد ورز دهید. در حدی که خمیر به دست شما نچسبد و به راحتی فرم بگیرد، کافی است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی حاجی بادام قزوین در ۱۵ دقیقه

 

مرحله چهارم: خمیر را به شکل نعل یا اشک شکل بدهید

 

سپس به اندازه یک فندق از خمیر بردارید یا (به اندازه یک نصف گردو). شروع به لوله کردن خمیر کنید. خمیر های لوله شده را روی سطح قرار دهید و دو سر آن ها را به هم نزدیک کنید تا شکل نعل شوند. یا این که دو سر خمیر را به هم بچسبانید تا به شکل اشک دربیاید.

 

مرحله پنجم: شیرینی نعلی را در فر قرار دهید

 

فر را از قبل روشن کنید و روی دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید تا گرم شود. در همین مرحله از طرز تهیه شیرینی نعلی، کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید یا آن را چرب کنید. شیرینی های نعلی را که آماده کرده اید، به ترتیب و با کمی فاصله، داخل سینی فر بچینید. بعد از گرم شدن فر، دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. سینی را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید.

 

مرحله ششم: شیرینی نعلی را با گاناش و پودر پسته تزیین کنید

 

در این فاصله شکلات تخته ای را در یک کاسه خرد کنید و روی دمای غیر مستقیم (بخار آب) قرار دهید تا ذوب شود. شیرینی ها که آماده شدند، آن ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید کاملا سرد شوند و از دما بیفتند. شیرینی ها را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید. مراقب باشید که اگر شیرینی ها داغ باشند، احتمال شکستن و خورد شدن آن ها هنگام جدا کردن از کف سینی یا کاغذ روغنی وجود دارد. سپس سر نعلی شیرینی ها را داخل گاناش بزنید و روی گاناش را وقتی هنوز رقیق است، پودر پسته و نارگیل بپاشید. بعد از این که گاناش شکلاتی سرد شد، آن را در ظرف مناسب قرار دهید و سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی میکادو بدون فر

 

سخن پایانی

 

شیرینی نعلی جزو شیرینی های با ماندگاری بالا است

 

شیرینی نعلی را می توانید در مناسبت های مختلف مثل اعیاد، مهمانی ها و دور همی های خانگی تهیه کنید. این شیرینی به خاطر بافت نرمی که دارد، معمولا پرطرفدار است و جزو شیرینی های با ماندگاری بالا است. برای تهیه و نگهداری شیرینی نعلی، حتما نکات کاربردی آن را رعایت کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک