طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ و سبزیجات و سس مخصوص

طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ و سبزیجات و سس مخصوص


29 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ و سبزیجات و سس مخصوص

خوراک قفقازی از آن غذاهای با مرغ خوشمزه‌ای است که با طعم انواع سبزیجات و مرغ طلایی شده، حسابی شما را به وجد می‌آورد. این غذای لذیذ یک خوراک مقوی و رژیمی هم به حساب می‌آید و می‌توانید بسته به سسی که روی آن استفاده می‌کنید، آن را به صورت گرم یا سرد استفاده کنید. در طرز تهیه خوراک قفقازی، دست تان باز است که برخی سبزیجات را هم حذف یا اضافه یا با مواد دیگر جایگزین کنید. نکته جالب‌تر اینکه هم می‌توان از سس مایونز و ماست استفاده کرد و هم سس گوجه و کره. در صورتی که از سس ماست و مایونز استفاده می‌کنید، آن را به صورت سرد سرو کنید و در غیر این صورت، غذا را قبل از اینکه میل کنید، گرم کنید. اما مواد به کار رفته در هر دو مدل یکسان است. ما در این مطلب طرز تهیه خوراک قفقازی و ساندویچ قفقازی را به هر دو شکل به شما آموزش خواهیم داد.

 

طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ و سبزیجات

 

طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ و سبزیجات

 

مواد لازم

 

فیله مرغ یا ران و کتف: ۶۰۰ گرم

بادمجان: ۴ عدد متوسط

کدو (سبز): ۳ عدد متوسط

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد متوسط

پیاز: ۱ عدد متوسط

قارچ: ۱۵ عدد

لوبیا سبز خرد شده: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

سیر: ۴ حبه متوسط

ماست چکیده: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

سس مایونز: ۳ قاشق غذا خوری

 

 

طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ و سبزیجات

 

طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ و سبزیجات

 

مرحله اول

 

همه سبزیجات را بشویید و پوست بگیرید. بادمجان، کدو سبز، فلفل دلمه، هویج و لوبیا سبز را به صورت دلخواه برش بزنید. می‌توانید همه را به صورت حلقه‌ای یا خلالی و در قطعات با اندازه دلخواه ببُرید. همه سبزیجات را در یک تابه بزرگ یا قابلمه بریزید و ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب اضافه کنید. حرارت را روی ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید کمی بپزند و نرم شوند. بعد از اینکه مواد نرم و بخارپز شدند، حرارت را قطع و آنها را آبکش کنید.

 

 

مرحله دوم

 

یک پیاز را خلالی یا نگینی کنید. در یک قابلمه یا تابه، پیاز را با مقداری روغن سرخ و مرغ را هم اضافه کنید. کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس به آن زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید. یک لیوان دسته‌دار آب جوش اضافه کنید و در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه کاملا بپزد.

 

 

مرحله سوم

 

یک تابه مناسب بردارید و روغن زیتون را در آن بریزید. می‌توانید از کره یا روغن مایع هم استفاده کنید. وقتی روغن داغ شد، سبزیجات آبکش شده را اضافه کنید. قارچ‌ها را خرد و به مواد اضافه کنید. همه مواد را در روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند. سبزی‌ها را از تابه خارج کنید و دوباره کمی روغن اضافه کنید. مرغ‌های آبپز شده را از سس خارج کنید و در روغن سرخ کنید تا  وقتی که طلایی شود. می‌‌توانید از همین سس برای روی خوراک هم استفاده کرد.

همه سبزیجات و مرغ را در ظرف سرو بچینید و با سس دلخواه سرو کنید.

 

 

طرز تهیه سس خوراک قفقازی

 

طرز تهیه سس خوراک قفقازی

 

برای پایین آوردن کالری خوراک قفقازی بهتر است سس مایونز را با ماست مخلوط کنید. اگر می‌خواهید سس ماست و مایونز درست کنید، ماست و مایونز را با هم مخلوط کنید و سیرها را در آن رنده کنید. کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و به هم بزنید. بهتر است طعم سیر کاملا قابل تشخیص باشد. برای اینکه از کالری خوراک قفقازی مطمئن باشید می‌توانید از دستور طرز تهیه سس مایونز خانگی استفاده کنید.

 

در صورتی‌که می‌خواهید سس گوجه درست کنید، رب گوجه فرنگی را با ۱ قاشق غذاخوری کره و کمی آب مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا طعم خام رب گوجه فرنگی گرفته شود. کمی فلفل سیاه یا فلفل قرمز هم اضافه کنید. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه رب گوجه خانگی با دستور مادربزرگها را هم یاد بگیرید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ یا گوشت

 

فوت و فن های طرز تهیه خوراک قفقازی با مرغ یا گوشت

 

*به جای فیله مرغ، می‌توانید از تکه‌های گوشت یا گوشت چرخ کرده استفاده کنید. در ضمن اگر می‌خواهید یک غذای گیاهخواری داشته باشید، گوشت قرمز یا مرغ را از دستور پخت خوراک قفقازی حذف کنید.

 

*برای اینکه خوراک قفقازی شما مجلسی و زیبا باشد، بهتر است سس را با مواد دیگر مخلوط نکنید. سس ماست و مایونز یا سس گوجه فرنگی را در یک ظرف جداگانه (کاسه کوچک) در کنار تکه‌های سبزیجات و مرغ سرو کنید.

 

*اگر می‌خواهید سس ماست را روی سبزیجات و مرغ بریزید، همه سبزی‌ها و مرغ سرخ شده را در ظرف سرو بریزید و روی آن را با سس ماست و مایونز بپوشانید. می‌توانید از قبل نصف قارچ‌ها را جداگانه سرخ کنید و برای تزیین روی خوراک قفقازی استفاده کنید.

 

*از گردو و بادام خرد شده با چیپس خلالی هم می‌توانید برای روی سس ماست استفاده کنید و سس خوراک قفقازی را تزیین کنید.

 

*اگر می‌خواهید غذا را با سس ماست و مایونز و به صورت سرد سرو کنید، بعد از آماده شدن، آن را به مدت ۳ ساعت در یخچال قرار دهید.

 

*می‌توانید خوراک قفقازی را در نان ساندویچی مورد علاقه تان بریزید و ساندویچ قفقازی درست کنید.

 

کالابرگ الکترونیک