طرز تهیه کتلت لپه خوشمزه با گوشت و بدون گوشت با نسخه تبریزی

طرز تهیه کتلت لپه خوشمزه با گوشت و بدون گوشت با نسخه تبریزی


17 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کتلت لپه

کتلت لپه یکی از خوشمزه‌ترین انواع کتلت که معمولا اهالی استان آذربایجان شرقی آن را درست می‌کنند و برای تهیه آن از ترکیب لپه، گوشت چرخ کرده و جعفری خرد شده استفاده می‌شود. برخی نیز این کتلت را با مرغ و یا حتی بدون گوشت و مرغ درست می کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه کتلت لپه به چند روش را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه کتلت لپه با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لپه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی
آرد سفید، آرد نخودچی یا آرد سوخاری (سلیقه‌ای) به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت کتلت لپه: ۲۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه کتلت لپه با گوشت چرخ کرده

مراحل طرز تهیه کتلت لپه
در ادامه مراحل طرز تهیه کتلت لپه با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی که به شامی کباب تبریزی هم معروف است را دنبال کنید.

مرحله اول: لپه‌ها را بپزید

در اولین مرحله از پخت کتلت لپه باید لپه‌ها را بشویید، یک ظرف آب بریزید و برای ۲ ساعت بخیسانید. سپس لپه را آبکش کنید و همراه با آب در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا لپه‌ها به طور کامل بپزند و نرم شوند.

شما می‌توانید لپه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: لپه‌ها را میکس کنید

در این مرحله باید لپه‌های پخته شده را آبکش کنید و اجازه دهید آب اضافه‌شان گرفته شود. در ادامه لپه‌ها را در غذاساز بریزید و خوب میکس کنید. می‌توانید برای له کردن لپه‌ها از گوشت‌کوب برقی یا دستی نیز استفاده کنید.

مرحله سوم؛ پیاز را رنده کنید

پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس پیاز را به صورت درشت رنده کنید و خوب فشار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. این کار از شل شدن مایه کتلت و وا رفتن آن در زمان سرخ کردن مواد جلوگیری می‌کند.

مرحله چهارم: مایه کتلت را آماده کنید

در این مرحله باید گوشت چرخ کرده را در یک ظرف بریزید و سپس لپه میکس شده و پیاز رنده شده را به آن اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مواد بزنید. سپس مواد مایه کتلت را خوب ترکیب کنید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و آن را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 9 نوشیدنی خوشمزه رفع تشنگی و عطش در ماه رمضان

می‌توانید نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: تخم مرغ را هم بزنید و به مواد کتلت اضافه کنید

تخم مرغ را بشکنید و در یک کاسه بریزید. سپس آن را برای چند دقیقه با چنگال هم بزنید تا سفیده و زرده آن کاملا با هم ترکیب شوند و کف ریزی روی ظرف ایجاد شود. تخم مرغ هم زده را هم به مایه کتلت اضافه کنید و حسابی مواد را هم بزنید.

می‌توانید تخم مرغ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: جعفری را به مواد کتلت اضافه کنید

در این مرحله باید جعفری خرد شده را به مواد کتلت اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. در این مرحله اگر دیدید مایه کتلت شل است، می‌توانید کمی آرد سوخاری یا آرد سفید و یا آرد نخودچی به آن اضافه کنید.

می‌توانید انواع آرد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هفتم: کتلت‌ لپه را در روغن سرخ کنید

مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود. حالا دستتان را کمی خیس کنید و به اندازه یک گردو از مایه کتلت را بردارید و با دست به آن فرم گرد یا بیضی بدهید و در روغن قرار دهید. اجازه دهید یک سمت کتلت‌ها سرخ شود، سپس آن‌ها را برگردانید و تا طرف دیگرشان نیز طلایی شود.

برای خرید روغن سرخ کردنی به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله هشتم: کتلت لپه را سرو کنید

بعد از این که کتلت‌ها سرخ شدند، آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای یا دستمال جاذب روغن قرار دهید. سپس در ظرف مورد نظرتان بچینید و همراه با نان تازه، سبزی خوردن، خیار شور و گوجه فرنگی خرد شده سرو کنید.
می‌توانید خیارشور و نان را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه کتلت لپه و سیب زمینی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
لپه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۱ حبه
پیازچه خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار کافی

 

طرز تهیه کتلت لپه و سیب زمینی

طرز تهیه کتلت لپه و سیب زمینی
برای تهیه این مدل کتلت لپه با سیب زمینی باید ابتدا لپه را بخیسانید، بپزید و بعد آبکش کنید. سیب زمینی و پیاز را رنده کنید و آب آن‌ها را خوب بگیرید. سیر را هم ریز رنده کنید. سپس لپه را همراه با گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و پیاز، پیازچه و سیر در غذاساز بریزید و خوب میکس کنید.

در ادامه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین را اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. مایه کتلت را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با سلفون بپوشانید. مایه کتلت برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید. در ادامه مواد کتلت را با دست فرم دهید و مثل روش قبل در روغن داغ سرخ کنید.

می‌توانید دارچین را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی سه رنگ کافی شاپی به 6 روش ساده

 روش تهیه شامی لپه با مرغ

برای تهیه کتلت لپه با مرغ باید یک تکه سینه مرغ را بپزید و آن را به صورت ریش ریش آماده کنید. سپس مرغ را با لپه پخته شده، سیب زمینی و پیاز رنده شده و آب گرفته شده، سیر رنده شده، تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب کنید. سپس با دست به مواد کتلت فرم دهید و آن را در روغن داغ سرخ کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

روش تهیه کتلت لپه بدون گوشت

طرز تهیه کتلت لپه بدون گوشت
برای تهیه کتلت لپه بدو گوشت باید از ترکیب لپه پخته شده، تخم مرغ، سیب زمینی آبپز شده، پیاز رنده شده و آب گرفته، سیر رنده شده، آرد نخودچی و ادویه‌جاتی مثل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه استفاده کنید. همه مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد استراحت کنند. سپس مایه کتلت لپه را  در روغن داغ سرخ کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کتلت لپه

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کتلت لپه

  • برای مزه‌دار کردن کتلت لپه می‌توانید از مقداری نعنا و جعفری تازه و خرد شده یا سبزی خشک استفاده کنید. می‌توانید انواع سبزی خشک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید به جای زردچوبه برای تهیه این کتلت از مقداری زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. می‌توانید زعفران را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • از آن جایی که برای تهیه این کتلت باید لپه‌ها را میکس کنید، لازم نیست آن را بیش از حد بپزید.
  • در صورت تمایل می‌توانید این کتلت را با سس ربی نیز سرو کنید. در این روش باید مقداری پیاز داغ آماده کنید و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و برای چند دقیقه در روغن تفت دهید. سپس کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مواد بزنید و مقداری آب به آن اضافه کنید و صبر کنید تا سس روی حرارت بجوشد و غلیظ شود. بعد کتلت‌ها را کنار این سس ربی سرو کنید.
  • در صورتی که چسبندگی مواد کتلت کم بود می‌توانید از یک عدد تخم مرغ دیگر استفاده کنید.
  • برای این که کتلت لپه تردتر شود، می‌توانید بعد از سرخ کردن کتلت‌ها آن‌ها را برای ۱۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید.
  • در طرز تهیه شامی رشتی یا شامی پوک رشتی هم از لپه استفاده می‌شود اما باید از گوشت گوسفندی پخته و ریش ریش شده همراه با سیب زمینی و تخم مرغ استفاده کنید.
  • داغ بودن روغن در زمان سرخ کردن کتلت از جذب روغن جلوگیری می‌کند و مانع وا رفتن کتلت‌ها می‌شود.
  • برای این که ظاهر کتلت‌ها طلایی و خوشرنگ شود می‌توانید بعد از فرم دادن به مایه کتلت آن را در پودر سوخاری بزنید و بعد در روغن سرخ کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کتلت لپه

چر کتلت لپه از هم میپاشه؟

اگر مایه کتلت لپه تبریزی شما شل باشد یا برای سرخ کردن کتلت از روغن سرد استفاده کنید، کتلت از هم می‌پاشد.

بهترین روش برای جلوگیری از وا رفتن کتلت لپه چیست؟

برای جلوگیری از وا رفتن کتلت لپه می‌توانید از مقداری آرد سفید، آرد نخودچی یا پودر سوخاری به مایه کتلت اضافه کنید، یا یک تخم مرغ کوچک دیگر در مایه کتلت بشکنید.

 

کالابرگ الکترونیک