۲ طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی در قابلمه

۲ طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی در قابلمه


13 دی 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی در قابلمه
فهرست محتوا پنهان

کیک اسفنجی معمولاً در فر و با استفاده هم زدن برقی و تجهیزات بیشتری نسبت به کیک‌های معمولی تهیه می‌شود. اما حقیقت است که طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و در قابلمه راحت‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. شما می‌توانید بدون استفاده از فر یک کیک خوشمزه اسفنجی نرم و لطیف درست کنید و کیک اسفنجی را خامه کشی کنید و برای تولد یا جشن‌های خانگی تزیین کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه کیک اسفنجی قابلمه‌ای پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و شیر

 

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و شیر

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت کیک اسفنجی در قابلمه: ۵۰ دقیقه

کالری هر تکه کیک اسفنجی: ۱۵۰ کیلوکالری

 

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی بدون فر و شیر

 

  • آرد: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب داغ: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه

 

مراحل طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

 

برای درست کردن کیک اسفنجی بدون فر شما تنها به ۴ عدد تخم مرغ، ۱/۵ لیوان آرد، ۱ لیوان شکر و مقداری بیکینگ پودر، شیر نیاز دارید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن کیک اسفنجی بدون فر آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ هم زدن سفیده تخم مرغ

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر باید سفیده و زرده تخم مرغ‌ها را جدا کنید. سپس سفیده‌ها را در یک ظرف خشک و تمیز بریزید و کمی بزنید. سپس نصف شکر را اضافه کنید و برای ۱۵ دقیقه سفیده تخم مرغ و شکر را هم بزنید تا کاملاً سبک شوند. بعد از آماده شدن سفیده تخم مرغ، آن را در یخچال قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع زولبیا بامیه با طعم بازاری + فیلم آموزش

 

مرحله دوم؛ هم زدن زرده تخم مرغ

 

بعد از آماده شدن سفیده تخم مرغ، در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر باید زرده تخم مرغ را با نیمه باقی مانده شکر ترکیب کنید و با همزن بزنید. زمانی که زرده کمی روشن شد، آب داغ را کم کم به زرده‌ها اضافه کنید و با سرعت بالا آن را هم بزنید تا زرده‌ها سفت نشوند.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن آرد و بیکینگ پودر به تخم مرغ

 

در این مرحله باید آرد و بیکینگ پودر را ۲ تا ۳ بار الک کنید. سپس آن را در چند مرحله به زرده تخم مرغ اضافه کنید. سپس مواد را به آرامی و در یک جهت با لیسک ترکیب کنید.

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن سفیده تخم مرغ به سایر مواد کیک

 

اضافه کردن سفیده تخم مرغ به سایر مواد کیک اسفنجی

 

بعد از این که زرده تخم مرغ و آرد را مخلوط کردید، در این مرحله از دستور پخت کیک اسفنجی بدون فر باید سفیده‌ها را از یخچال خارج کنید و سپس آن‌ها را در چند نوبت به سایر مواد کیک اضافه کنید. مایه کیک را به آرامی و با لیسک ترکیب کنید تا کاملاً یکدست شود.

 

مرحله پنجم؛ ریختن مایه کیک در قالب

 

بعد از آماده شدن مایه کیک باید یک قالب گرد انتخاب کنید. آن را با برس چرب کنید. مایه کیک را داخل قالب بریزید و چند بار قالب را به کف زمین بکوبید تا هوای موجود در مایه کیک تخلیه شود.

 

مرحله ششم؛ پخت کیک اسفنجی بدون فر

 

پخت کیک اسفنجی بدون فر

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه باید یک قابلمه بزرگ از اندازه قالب تهیه کنید. سپس قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید تا گرم شود. زمانی که قابلمه گرم شد، یک پایه فلزی داخل قابلمه بگذارید و سپس قالب کیک را روی پایه قرار دهید. روی درب قابلمه دم کنی بگذارید و شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید کیک برای ۴۵ تا ۶۰ دقیقه با شعله ملایم بپزد.

 

مرحله هفتم؛ خارج کردن کیک از قالب

 

بعد از این که کیک آماده شد، یک خلال دندان داخل کیک فرو کنید و اگر کیک به خلال نچسبید، یعنی کیک شما آماده است. در این مرحله باید شعله گاز را خاموش کنید و قالب کیک را از قابلمه خارج کنید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کیک کمی خنک شود. درنهایت می‌توانید به آرامی کیک را از قالب خارج کنید.

 

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی

 

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی: ۵۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی

 

  • آرد: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • وانیل: ۱/۳ قاشق چای‌خوری
  • شیر پرچرب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن مایع: ۴/۵ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: ۲ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی

 

مراحل طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی

 

اگر دوست دارید یک کیک اسفنجی بدون و همزن برقی و با ساده‌ترین تجهیزات آماده کنید، این دستور پخت مخصوص شما است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه کیک اسفنجی قابلمه‌ای بدون همزن برقی آشنا شوید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی خوشمزه و لذیذ با مرغ + فیلم

 

مرحله اول؛ هم زدن تخم مرغ و شکر و وانیل

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن برقی باید تخم مرغ، شکر و وانیل را در یک ظرف بریزید و برای ۱۰ دقیقه با همزن دستی مخلوط کنید تا تخم مرغ سفید و کشدار شود.

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد کیک به ترکیب تخم مرغ و شکر

 

اضافه کردن سایر مواد به ترکیب تخم مرغ و شکر کیک اسفنجی بدون فر

 

در این مرحله باید ابتدا روغن مایع و شیر را به ترکیب تخم مرغ و شکر اضافه کنید و مواد را برای ۱ دقیقه با همزن دستی مخلوط کنید. سپس آرد و بیکینگ پودر را ۳ بار الک کنید و در چند مرحله به مواد کیک اسفنجی اضافه نمایید و خوب هم بزنید.

 

مرحله سوم؛ آماده کردن کیک اسفنجی در قابلمه

 

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر روی اجاق گاز باید بعد از آماده شدن مایه کیک، کف یک ماهیتابه را با روغن مایع چرب کنید. سپس کمی آرد روی آن بپاشید و مایه کیک را داخل ماهیتابه بریزید.

شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و یک شعله پخش‌کن روی گاز قرار دهید و یک دم کنی روی درب ماهیتابه بگذارید. کیک را برای ۴۰ تا ۵۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا کاملاً بپزد. درنهایت شعله گاز را خاموش کنید و بعد از خنک شدن، کیک را از ماهیتابه خارج کنید.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

 

*کیک اسفنجی در فر هم درست می‌شود اما در طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر و همزن باید سفیده تخم مرغ را آنقدر با شکر هم بزنید که وقتی ظرف را برمی‌گردانید، سفیده نریزد.

*در طرز تهیه کیک مجلسی بدون فر می‌توانید از کاغذ روغنی استفاده کنید تا کیک به قلب نچسبد.

*برای پخت کیک اسفنجی قابلمه‌ای به هیچ عنوان درب قابلمه را تا ۴۵ دقیقه برندارید. بعد از این مدت می‌توانید درب قابلمه را بردارید و مطمئن شوید که کیک شما پخته است.

*اگر شعله گازتان زیاد است، بهتر است در طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه‌ حتماً از شعله پخش‌کن استفاده کنید.

*بعد از آماده شدن کیک اسفنجی می‌توانید آن را به چند لایه برش دهید و داخل کیک را با خامه همزده قنادی، میوه خرد شده یا گردو و شکلات پر کنید.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد پخت کیک اسفنجی بدون فر

 

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر برای ۱۰ نفر چگونه است؟

 

دستور پخت کیک اسفنجی که در این مقاله ذکر شد، برای ۵ نفر مناسب است. برای طرز تهیه کیک ساده بدون فر برای ۱۰ نفر می‌توانید مواد لازم برای تهیه کیک را ۲ برابر کنید.

 

مدت زمان پخت کیک اسفنجی بدون فر چقدر است؟

 

معمولاً مدت زمان پخت کیک اسفنجی بدون فر به جنس قابلمه و شعله گاز بستگی دارد. اما در اکثر مواقع کیک اسفنجی در قابلمه بعد از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه آماده می‌شود و از همین رو بهتر است بعد از گذشت ۴۰ دقیقه حتماً کیک را با خلال دندان یا چنگال تست کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک