طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی مرحله به مرحله برای ولنتاین

طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی مرحله به مرحله برای ولنتاین


25 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی مرحله به مرحله برای ولنتاین

ژله سورپرایز قلبی یا ژله لاو یکی از دسرهای خوشمزه و متفاوت برای روز ولنتاین و سالگرد ازدواج یا آشنایی است که با ساده‌ترین مواد می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید و به عنوانی کادوی سورپرایزی ولنتاین هم هدیه بدهید. البته این ژله سورپرایز قلب برای همه مهمانی‌ها مناسب است. در ظاهر این ژله، به شکل قلب نیست ولی وقتی آن را برش بزنید، شکل قلب در قسمت داخلی آن، خود را نشان می‌دهد. می‌توانید لایه بیرونی و لایه قلبی را در رنگ‌های مختلف تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی و فوت و فن‌های تهیه و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه ژله سورپرایز قلبی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر ژله آلبالو (یا هر ژله قرمز دیگری) ۲ بسته
پودر ژله آلوئه‌ورا ۲ بسته
بستنی وانیلی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مدت زمان آماده‌سازی مواد دسر: ۱۵ دقیقه
مدت زمان آماده‌ شدن ژله قلبی سورپرایز: ۵ تا ۶ ساعت

مراحل طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی با بستنی

مراحل طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی با بستنی

ژله سورپرایز قلبی یکی از دسرهای جذاب و زیبا برای مناسبت‌های رمانتیک و یا حتی دوستانه است. این ژله را به عنوان دسر می‌توانید از شب قبل مهمانی درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه ژله سورپرایز قلب را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: ژله آلبالو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی برای ولنتاین، پودر ژله آلبالو را در یک کاسه بریزید و ۳ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. ظرف را روی آب در حال جوش قرار دهید تا با حرارت بخار، دانه‌های ژله در آب جوش به روش بن ماری حل شوند. ژله و آب جوش را هم بزنید تا کاملا دانه‌های ژله رنگ بدهند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع پودر ژله با طعم‌های مختلف را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: ژله را در قالب بریزید

بعد از ذوب شدن دانه‌های ژله، ژله آلبالوی حل شده را از صافی رد کنید تا کاملا یکدست شود. ژله را در یک قالب سیلیکونی مسطح بریزید. ضخامت لایه ژله بین ۵ میلی‌متر تا ۱ سانتی‌متر باید باشد. اگر ضخامت این لایه زیادتر باشد، بهتر است. ظرف حاوی ژله را در یخچال قرار دهید و به مدت ۳ تا ۴ ساعت صبر کنید تا ژله خودش را بگیرد و سفت شود.

مرحله سوم: ژله بستنی آلوئه ورا را آماده کنید

در حین سفت شدن ژله آلبالو، بستنی وانیلی (طرز تهیه بستنی وانیلی) را هم از فریزر خارج کنید تا از حالت یخی خارج شوند و حالت رقیق پیدا کند. سپس ۲ بسته پودر ژله‌ آلوئه‌ورا را در یک کاسه بریزید. به کاسه، ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید و ژله را با آب جوش هم بزنید. ظرف ژله را روی حرارت بخار آب قرار دهید تا دانه‌های ژله کاملا به روش بن ماری حل شوند.

حتما بخوانید  ۱۰ طرز تهیه اسنک گیاهی و بدون گوشت به روش حرفه ای و رستورانی

مرحله چهارم: بستنی وانیلی را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی، بستنی را با قاشق هم بزنید تا کاملا یکدست شود. ژله حل شده را از صافی رد کنید و اجازه دهید کمی از دما بیفتد. سپس بستنی روان شده را به کاسه ژله اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ ژله از حالت شفاف، به سفید مات تغییر کند.

برای خرید انواع بستنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: بستنی ژله آلوئه‌ورا را در قالب بریزید

بستنی ژله آماده شده را در یک قالب مستطیلی ساده (ترجیحا قالب سیلیکونی یا قالب پلاستیکی لوف) بریزید. باید تا ۱/۳ قالب را بستنی ژله‌ای بریزید و در یخچال بگذارید تا کمی خودش را بگیرد. بقیه مایه ژله بستنی را در دمای محیط، کنار بگذارید.

مرحله ششم: ژله آلبالو را قالب بزنید

در ادامه مراحل طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی، ژله آلبالو که خودش را گرفت، از یخچال بیرون بیاورید. ژله را از قالب خارج کنید. می‌توانید کف یک سینی را کمی پودر نشاسته بپاشید یا با کمی روغن چرب کنید و ژله آلبالو را در آن قرار دهید تا ژله به سینی نچسبد. سپس با قالب به شکل قلب، ژله آلبالو را قالب بزنید. قلب‌های قالب زده را کنار بگذارید.

مرحله هفتم: ژله‌های قلبی را در ژله بستنی بچینید

ژله‌های قلبی را در ژله بستنی بچینید
بعد از آماده کردن ژله‌های قلبی، قالب بستنی ژله آلوئه‌ورا که خودش را کمی گرفته است، از یخچال بیرون بیاورید. ژله‌های قلبی قالب زده را به ردیف و چسبیده به هم، با فاصله از دیوارها، کنار کم بچینید. طوری که شکل ۵ ‌های به هم چسبیده داشته باشند. همه قلب‌ها را به همین صورت کنار هم قرار دهید. (مثل تصویر بالا)

مرحله هشتم: بقیه ژله بستنی را اضافه کنید

در ادامه، بقیه ژله بستنی آلوئه‌ورا را که کنار گذاشته بودید، به قالب اضافه کنید. کمی کف قالب را به سطح بکوبید تا حباب‌ها خارج شوند. باید روی قلب‌ها را کاملا با ژله بستنی بپوشانید. سپس قالب را دوباره به یخچال برگردانید و اجازه دهید ژله بستنی خودش را بگیرد و سفت شود. حدود ۳ تا ۴ ساعت دیگر زمان نیاز دارید.

مرحله نهم: ژله سورپرایز قلبی را سرو کنید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه ژله سورپرایز قلب، ژله بستنی که خودش را کاملا گرفت، به آرامی از قالب بیرون بیاورید و در ظرف سرو بگذارید. با چاقو، ژله را از دیواره‌ها جدا کنید یا قالب را برای چند ثانیه داخل آب جوش بگذارید و بیرون بیاورید تا ژله راحت‌تر جدا شود. قالب را داخل ظرف سرو برگردانید. با چاقوی تیز، برش‌های افقی به ژله بزنید تا قلب وسط ژله بستنی مشخص شود. این ژله زیبا و خوشمزه را سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی برنجی مازندران (شیرینی آب دندون) برای عید

نکات طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی

نکات طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی

  • به جای استفاده از قالب مسطح برای ژله آلبالو، می‌توانید از همان ابتدا از قالب‌هایی به شکل قلب استفاده کنید تا بعد از بستن ژله آلبالو، نیازی به قالب زدن نداشته باشید.
  • به طور کلی برگرداندن ژله از قالب بخش مهمی از مراحل درست کردن ژله به شمار می‌رود و باید این کار را با صبر و حوصله انجام دهید. اولین کاری که موقع خارج کردن ژله باید انجام دهید این است که کناره‌های ژله را با چاقوی تیز از قالب جدا کنید.
  • برای درست کردن ژله مات، ژله بی‌رنگ یا رنگی دلخواه را با یک لیوان آب حل کرده و به جای مابقی آب، به آن شیر، بستنی یا خامه اضافه کنید. هر چه مقدار شیر، بستنی و خامه بیشتر باشد، ژله مات‌تر خواهد شد.
  • اگر از شیر برای طرز تهیه ژله سورپرایز قلبی استفاده می‌کنید، حتما اجازه دهید مایه ژله با آب جوش، از دما بیفتد. شیر را هم در دمای محیط قرار دهید تا خیلی سرد نباشد. سپس شیر را با ژله مخلوط کنید. در صورت سرد بودن شیر و داغ بودن ژله، شیر بریده بریده می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ژله خرده شیشه قالبی و رنده‌ای

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ژله سورپرایز قلبی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ژله سورپرایز قلبی
از چه قالبی برای درست کردن ژله سورپرایز قلبی استفاده کنیم؟

برای تهیه ژله، قالب‌ها با جنس‌های متنوعی وجود دارند. اما نکته مهم این است که از قالبی استفاده کنید که هنگام برگرداندن یا خارج کردن ژله، دسرتان خراب نشود چون از بعضی قالب‌ها، ژله‌ها راحت‌تر جدا می‌شوند.

۱- قالب‌های پلاستیکی: این قالب‌ها برای تهیه ژله گزینه‌های بسیار مناسبی هستند و ژله به راحتی از داخل آن‌ها برمی‌گردد ولی تنها مورد مصرف آن‌ها برای تهیه دسر یخچالی و ژله است و داخل فر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
۲- قالب‌های سیلیکونی: این قالب‌ها تنوع زیادی دارند و برای درست کردن ژله هم مناسب هستند. البته برخی افراد، برگرداندن ژله از قالب‌های سیلیکونی را سخت‌تر از قالب‌های پلاستیکی می‌دانند. اما چرب کردن آن‌ها، کار را راحت‌تر می‌کند. در ضمن از این قالب‌ها می‌توان داخل فر هم استفاده کرد.
۳- قالب‌های فلزی: این قالب‌ها هم مثل قالب‌های پلاستیکی هستند و ژله به راحتی از آن‌ها برمی‌گردد. این قالب‌ها را بهتر است از قبل چرب کنید و بعد مایه ژله را در آن‌ها بریزید.
۴- قالب‌ها یا ظروف شیشه‌ای یا پیرکس: این قالب‌ها گزینه مناسبی برای ژله قالبی نیستند. بهتر است در صورتی از این ظروف استفاده کردید، ژله را غلیظ‌تر تهیه کنید و ظرف را کمی چرب کنید تا هنگام برگرداندن ژله با مشکل مواجه نشوید.

چرا لایه‌های ژله سورپرایز قلبی از هم جدا می‌شود؟

گاهی اوقات در زمان برگرداندن ژله سورپرایز، لایه‌های ژله از هم جدا می‌شوند. دلیل این موضوع این است که فاصله زمانی بین ریختن لایه‌های ژله بستنی و قرار دادن ژله‌های قلبی در ژله بستنی، زیاد بوده است. وقتی ژله لایه‌ای تهیه می‌کنید، بلافاصله بعد از نیم‌بند شدن لایه قبلی داخل یخچال، باید لایه بعدی را اضافه کنید تا لایه‌ها به خوبی به هم بچسبند. اگر لایه قبلی سفت شده و خودش را گرفته باشد، بعد از اضافه کردن لایه بعد، به لایه بعدی نمی‌چسبد و هنگام برگرداندن، جدا خواهد شد.

کالابرگ الکترونیک