طرز تهیه آبنبات میوه ای چوبی و ساده به ۳ روش با تصاویر مرحله ای

طرز تهیه آبنبات میوه ای چوبی و ساده به ۳ روش با تصاویر مرحله ای


21 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آبنبات میوه ای

آبنبات میوه‌ ای یا میوه آبنباتی که به آن تانقولو هم می‌گویند از تنقلات خوشمزه و محبوب در کل دنیا به خصوص کشورهای آسیایی است که به راحتی می‌توان آن را در خانه تهیه کرد. انواع مختلفی از میوه آبنباتی وجود دارند که روش تهیه آن‌ها مشابه است و در روش تهیه آن‌ها، دستتان باز است تا از مواد و طعم‌ دهنده‌های دلخواهتان استفاده کنید. برای طرز تهیه آبنبات میوه ای چوبی و آبنبات میوه ای کریستالی کافی است فوت و فن آن را بدانید. طرز تهیه آبنبات میوه ای یا تانقولو بدون سرکه هم بسیار پرطرفدار است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه آبنبات میوه‌ ای به ۳ روش مختلف می‌پردازیم و فوت و فن‌های تهیه آنها را به شما خواهیم گفت.

فوت و فن های طرز تهیه آبنبات میوه‌ ای

 

فوت و فن های طرز تهیه آبنبات میوه‌ای

 

*اگر شربت آبنبات بعد از اضافه کردن میوه‌ها، قهوه‌ای‌تر و غلیظ‌تر باشد، برش‌های میوه‌ها هم بعد از خارج کردن از شربت، آبنباتی‌تر و خوشمزه‌تر خواهد شد.

 

*اگر از پرتقال به عنوان میوه برای درست کردن آبنبات میوه‌ای استفاده می‌کنید، بهتر است پرتقال‌هایی با سایز کوچک را انتخاب کنید. ترجیحا هم پوست پرتقال را بگیرید تا آبنبات در آخر تلخ نشود.

 

*برای این‌ که میوه آبنباتی بافت شکننده بگیرد، می‌توانید یک ظرف آب سرد را آماده داشته باشید. سپس میوه‌های جوشیده شده با عصاره یا شربت را از قابلمه خارج و در آب سرد فرو ببرید. این کار باعث ایجاد بافت شکننده برای آبنبات‌ میوه خواهد شد.

 

*معمولا آبنبات‌های میوه‌ای خانگی که با برش‌های میوه‌ درست می‌شوند، به طور کامل خشک نمی‌شوند و کمی رطوبت دارند و نرم و انعطاف‌پذیر هستند.

 

*شفافیت آبنبات‌ میوه ای که در خانه تهیه می‌شوند، عموما کمتر از آبنبات‌های کارخانه‌ای است. این موضوع به خاطر این است که در کارخانه‌ها، اکسیژن آبنبات تا حد ممکن گرفته می‌شود که در روش خانگی و به صورت طبیعی، چنین امکانی وجود ندارد.

 

*برای آبنبات میوه‌های متفاوت از رنگ غذای خوراکی همرنگ می‌توانید استفاده کنید تا خوشرنگ‌تر شود.

 

*وقتی میوه‌ها را از آب و شکر خارج کردید، تا وقتی هنوز داغ است، می‌توانید میوه آبنباتی را در پودر نارگیل یا ترافل‌های رنگی فرو ببرید و بغلتانید. سپس اجازه دهید آبنبات‌ها سرد شوند. از گلبرگ‌های خوراکی هم می‌توانید برای جلوه زیبای آبنبات‌های میوه‌ای استفاده کنید.

 

*هنگامی که سرکه، آب و شکر را روی حرارت می‌جوشانید، از هم زدن شربت خودداری کنید. این کار باعث می‌شود مایع آبنبات میوه بافت کریستالی پیدا کند و خراب شود.

 

حتما بخوانید  طرز تهیه جار کیک شکلاتی برای ولنتاین و تولد | آموزش تصویری

*برای این که آبنبات میوه ای خانگی، بعد از آماده شدن و نگهداری در ظرف مخصوص، به همدیگر نچسبند یا از پودر نارگیل و یا پودر قند استفاده کنید. همچنین بعد از خشک شدن، می‌توانید آن‌ها را در کمی نشاسته بغلتانید و بعد در ظرف بچینید.

 

 

طرز تهیه آبنبات میوه‌ ای ساده

 

طرز تهیه آبنبات میوه‌ ای ساده

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه
زمان پخت: ۳۰ دقیقه

 

• میوه دلخواه: به میزان دلخواه
• شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• رنگ خوراکی: ۳ قطره
• اسانس میوه (در صورت دلخواه): به میزان دلخواه

 

 

مراحل طرز تهیه آبنبات میوه‌ ای خانگی

 

در این روش از طرز تهیه آبنبات میوه ای خانگی، می‌توانید از میوه‌های مختلف و در دسترس برای درست کردن میوه آبنباتی استفاده کنید. اگر از میوه‌های تازه استفاده کنید بهتر است. در ابتدا باید شربت آبنبات را درست کنید و میوه‌ها را در آن فرو ببرید. بعد از فرم گرفتن و خشک شدن، آن‌ها را سرو کنید. آبنبات میوه‌ای نیاز به مدت زمان زیادی برای آماده سازی ندارد و حدود ۱۰ دقیقه آماده می‌شود ولی برای خشک شدن، به چند ساعت نیاز دارد. البته بستگی دارد از چه روشی برای خشک کردن آبنبات‌های میوه ای استفاده می‌کنید.

 

 

مرحله اول: میوه‌ها را برای درست کردن آبنبات آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه آبنبات میوه‌ای نارنگی یا سیب یا هر میوه دیگری، میوه‌های دلخواه را کاملا بشویید و به شکل دلخواه برش بزنید. مثلا اگر از پرتقال یا نارنگی استفاده می‌کنید، بهتر است آن را به صورت حلقه‌ای نازک برش بزنید. در ضمن اگر پوست آن را بگیرید بهتر است. چون پوست میوه باعث ایجاد تلخی می‌شود.

 

 

مرحله دوم: شربت آبنبات میوه ای را درست کنید

 

بعد از این که میوه‌ها را با یک چاقوی تیز بریدید، آن‌ها را کنار بگذارید و در یک قابلمه شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید آب داغ شود و دانه‌های شکر حل شوند. وقتی آب جوش آمد و شکر حل شد، میوه‌ها را به شربت اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم: میوه‌ها را در شربت بپزید

 

در این مرحله از طرز تهیه آبنبات میوه ای، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید شربت غلیظ شود. حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه زمان بدهید تا محلول غلیظ شود. رنگ خوراکی و اسانس را هم در همین مرحله اضافه کنید.

 

 

مرحله چهارم: میوه‌ها را از شربت بیرون بیاورید

 

بعد از این‌که مایع غلیظ شد، یک ورقه سیلیکونی پهن کنید و با انبر یا چنگال، برش‌های میوه را از قابلمه بیرون بیاورید و روی ورقه قرار دهید. آبنبات‌های میوه ای را در دمای محیط قرار دهید تا خشک شوند و خودشان را بگیرند. سپس آن‌ها را از ورقه جدا کنید و در ظرف مناسب قرار دهید. آبنبات‌های میوه‌ای را می‌توانید بعد از خشک شدن سرو کنید.

 

 

این بود طرز تهیه آبنبات میوه کریستالی خوشمزه، نوش جان!

 

 

طرز تهیه آبنبات چوبی میوه‌ ای

 

طرز تهیه آبنبات چوبی میوه‌ ای

 

مواد لازم برای آبنبات میوه ای چوبی بدون سرکه

 

• توت فرنگی (یا میوه دلخواه): به میزان لازم
• شکر: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• اسانس خوراکی: به میزان دلخواه (در حد چند قطره)
• رنگ خوراکی: به میزان دلخواه (در حد چند قطره)
• چوب آبنبات: به میزان لازم

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده رستورانی + فیلم آموزش تهیه

 

 

مراحل طرز تهیه آبنبات میوه ای چوبی

 

آبنبات‌های میوه ای چوبی ظاهر جذاب‌تری دارند و به آن‌‌ها «تانقولو/ Tanghulu » هم گفته می‌شود. روش تهیه تانقولو سیب یا هر میوه دیگری به طرز تهیه آبنبات ساده شبیه است ولی در این روش، میوه‌ها به چوب آبنبات وصل می‌شوند و در مایه یا شربت آبنبات قرار داده می‌شوند. پس از خشک شدن شربت، می‌توانید آن‌ها را سرو کنید

 

 

مرحله اول: شربت آبنبات میوه ای چوبی را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه آبنبات چوبی میوه‌ای، شکر و آب را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. آب و شکر را هم بزنید تا دانه‌های شکر حل شوند. سپس اسانس را بسته به میزانی که می‌خواهید رنگ آبنبات‌تان کمرنگ یا پررنگ باشد، اضافه کنید.

 

 

مرحله دوم: شربت آبنبات میوه چوبی را بجوشانید

 

یک تکه یخ را کنار بگذارید و با قاشق کمی از شربت آبنبات چوبی را روی یخ بیندازید. اگر حالت شکننده به خود گرفت، آماده است. در غیر این‌ صورت، اگر به دندان می‌چسبید، کمی دیگر آن را بحوشانید. حرارت را روی حالت خیلی ملایم، تنظیم و در این فاصله میوه‌ها را آماده کنید.

 

 

مرحله سوم: شربت را روی میوه‌ها بریزید

 

در این مرحله از طرز تهیه آبنبات چوبی میوه‌ ای، یک سینی را از قبل چرب کنید. توت فرنگی‌ها را به صورت درسته یا برش زده به سیخ‌ها فرو کنید و وقتی میوه‌ها و شربت آماده شدند، شربت را روی میوه‌ها بریزید تا کاملا آن‌ها را بپوشاند. می‌توانید میوه‌ها را در شربت هم فرو ببرید.

 

 

مرحله چهارم: آبنبات میوه‌ ای را سرو کنید

 

میوه‌ های آبنباتی آغشته‌شده به شربت را در سینی چرب شده قرار دهید و صبر کنید تا کاملا بسته شوند و خودشان را بگیرند. سپس آن‌ها را سرو کنید.

 

 

نکته: برای طرز تهیه آبنبات میوه شکری در این مرحله می‌توانید قبل از بسته شدن و خشک شدن آبنبات مقداری شکر روی آن بپاشید.

 

 

این بود طرز تهیه میوه آبنباتی بدون سرکه، نوش جان!

 

 

طرز تهیه آبنبات میوه‌ ای با آبمیوه

 

طرز تهیه آبنبات میوه‌ ای با آبمیوه

 

در این روش از طرز تهیه آبنبات میوه‌ ای می‌توانید از آبمیوه‌های طبیعی برای درست کردن آبنبات استفاده کنید. در این روش به جای آب، شکر را با عصاره میوه دلخواه مخلوط کرده و بجوشانید. پس از غلیظ شدن، شربت را در قالب‌های مخصوص آبنبات بریزید.

 

اگر آبنبات چوبی میوه‌ای یا آبمیوه می‌خواهید، تا زمانی که شربت آبنبات هنوز داغ است، چوب آبنبات را هم به شربت فرو ببرید. آبنبات را در دمای محیط قرار دهید تا خودش را بگیرد و به چوب آبنبات بچسبد. برای رنگ بیشتر از رنگ دلخواه و برای شفاف شدن می‌توانید از گلوکز استفاده کنید تا یک آبنبات میوه ای کریستالی داشته باشید.. بعد از سرد شدن، آبنبات را سرو کنید.

 

 

سوالات متداول

 

آبنبات میوه ای با چه میوه‌های تهیه می‌شود؟

 

آبنبات میوه ای یا میوه آبنباتی را می‌توانید با انواع میوه‌ها به صورت سالم و درسته یا به صورت برش خورده درست کنید. حتی می‌توانید از آبمیوه‌ها و اسانس‌های طبیعی میوه برای طرز تهیه آبنبات میوه‌ای استفاده کنید.

 

 

برای اینکه آبنبات‌های میوه‌ای بعد از سرو به هم نچسبند چه کنیم؟

 

بعد از آماده شدن آبنبات‌های میوه‌ای، آن‌ها را در کمی نشاسته ذرت فرو ببرید و بتکانید. سپس آن‌ها را در ظرف مناسب بچینید.

 

 

کالابرگ الکترونیک