۲ طرز پخت برنج ایرانی طارم به صورت کته و آبکش با تمام نکات

۲ طرز پخت برنج ایرانی طارم به صورت کته و آبکش با تمام نکات


27 تیر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز پخت برنج طارم

طرز پخت برنج ایرانی طارم برای افرادی که تجربه‌ای در پخت این برنج باکیفیت ایرانی ندارند، کمی چالش‌برانگیز است. هر چند اگر دستور پخت برنج ایرانی را بلد باشید پخت این برنج هم بسیار ساده است، اما نکته مهمی که وجود دارد، این است که اگر برنج طارم را به درستی پخت نکنید، برنج شما یا سفت می‌شود یا نرم و شفته. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز پخت برنج طارم آشنا شوید.

 

طرز پخت برنج ایرانی طارم به روش کته

 

طرز پخت برنج ایرانی طارم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان پخت برنج طارم: ۴۰ دقیقه
کالری هر ۱۰۰ گرم برنج: حدود ۳۵۷ کیلوکالری

مواد لازم برای تهیه برنج ایرانی طارم به روش دمی

  • برنج طارم: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن: ۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه برنج ایرانی طارم به صورت کته

 

مراحل طرز تهیه برنج ایرانی طارم به روش کته

 

درست کردن برنج ایرانی طارم در خانه شباهت زیادی به پخت سایر انواع برنج دارد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز پخت برنج ایرانی طارم آشنا شوید.

مرحله اول؛ شستن برنج

در اولین مرحله از طرز پخت برنج ایرانی طارم باید برنج را با آب ولرم بشویید. زمان شستن برنج با شدت زیاد آن را چنگ نزنید، اما هر بار برنج را به‌طور کامل زیر و رو کنید تا آب برنج زلال شود.

مرحله دوم؛ خیساندن برنج

 

خیساندن برنج طارم

 

برای این که برنج طارم بهتر قد بکشد و پخت بهتری داشته باشد، باید آن را چند ساعت بخیسانید. حتما در این مرحله مقداری نمک نیز به آب اضافه کنید. حدود ۱ تا ۲ ساعت صبر کنید تا برنج در آب بماند. می‌توانید آب و نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم، جوشاندن برنج

برای پخت برنج طارم به صورت کته باید برنج خیسانده شده را همراه با مقداری آب در قابلمه بریزید. به خاطر داشته باشید که مقدار آب برنج باید به اندازه ۱ بند انگشت بالاتر از اندازه برنج‌ها باشد. در صورتی که از برنج تازه استفاده می‌کنید، به جای یک بند انگشت، از نیم بند انگشت آب بالاتر از اندازه برنج استفاده کنید. برنج را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند.

مرحله چهارم؛ پخت برنج طارم

بعد از این که آب برنج شروع به جوشیدن کرد، در این مرحله از طرز پخت برنج ایرانی طارم باید صبر کنید تا آب برنج کمی بخار شود. سپس شعله گاز را کم کنید. مقداری روغن به برنج اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا برنج شما به خوبی مغزپخت شود. در این مرحله بهتر است از دم‌کنی استفاده کنید تا بخار بیشتری ایجاد شود و برنج بهتر بپزد.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش شله قلمکار کشدار به روش رستورانی و نذری + فیلم

برای تهیه انواع روغن مایع و روغن جامد و نیمه جامد به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

طرز تهیه برنج ایرانی طارم به روش آبکش

 

طرز تهیه برنج ایرانی طارم به روش آبکش

 

مدت زمان آماده‌سازی برنج: ۲ ساعت
مدت زمان پخت برنج طارم به روش آبکش: ۴۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه برنج ایرانی طارم

  • برنج طارم: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌ کرده: به مقدار لازم

طرز تهیه برنج ایرانی طارم به روش آبکش

 

طرز تهیه برنج ایرانی طارم به روش آبکش

 

برای درست کردن برنج ایرانی طارم به روش آبکش ابتدا باید برنج را بشویید و برای حدود ۱ تا ۲ ساعت در آب و نمک بخیسانید. پس از این مدت یک قابلمه آب جوش روی گاز قرار دهید و بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، برنج را با کمی نمک به آب اضافه کنید ( به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق چای‌خوری نمک). صبر کنید تا برنج شما قد بکشد و نیم‌پز شود.

در این مرحله سطح برنج باید نرم شود و داخل آن هنوز کمی سفت باقی بماند. زمانی که برنج به این حد پخت، آن را آبکش کنید. سپس مقداری روغن در قابلمه بریزید و کمی از برنج را با زعفران دم کرده ترکیب کنید و به عنوان ته‌ دیگ کف قابلمه بریزید. درنهایت برنج را اضافه کنید و کمی روغن روی آن بریزید. حدود ۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشد و ته دیگ بگیرد.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم در طرز پخت برنج طارم فجر

برای پخت برنج طارم فجر می‌توانید هم آن به روش برنج آبکش رستورانی و هم کته ساده و قالبی تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که پخت برنج طارم فجر نیاز به دقت و توجه زیادی دارد و برنج باید حداقل برای ۳ ساعت خیسانده شود. برای دم کردن برنج طارم فجر نیز بهتر است ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا بخار بیفتد و بعد از این که بخار ایجاد شد، حرارت گاز را کم کنید تا برنج به آرامی دم بکشد. برای خوش‌عطرتر شدن برنج طارم فجر می‌توانید از مقداری زعفران دم‌کرده هم استفاده کنید.

برنج طارم چیست؟

 

برنج طارم چیست؟

 

برنج طارم یکی از محبوب‌ترین گونه‌های برنج ایرانی است که در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان کشت می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. عطر این برنج فوق‌العاده زیاد است، طعم بی‌نظیری دارد و به خوبی قد می‌کشد. این برنج برای نخستین بار در شهرستان طارم کشت شده و از همین رو با این نام شناخته می‌شود.

مهم‌ترین مزیت برنج طارم نسبت به سایر انواع برنج، خوش عطر و طعم بودن و پخت سریع آن است. این برنج ایرانی نسبت به برنج‌های دیگر کمی قیمت بالاتری دارد. در صورت تمایل برای تهیه انواع برنج ایرانی از جمله برنج طارم باکیفیت بالا و تخفیف‌های به‌صرفه از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

حتما بخوانید  ۸ تکنیک ساده حفظ و نگهداری ریشه فرش ماشینی و دستباف

انواع برنج طارم

 

انواع برنج طارم

 

برنج طارم انواع مختلفی دارد. ویژگی‌های ظاهری و طعم برنج طارم موجب می‌شود تا به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم شود. این برنج در اصل متعلق به استان مازندران است و در این استان به ۲ نوع «طارم محلی» و «طارم سنگی» تقسیم می‌شود.

برنج طارم محلی

برنج طارم محلی بیشتر در استان مازندران کشت می‌شود. این برنج عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و دانه‌های آن کمی متورم‌تر از برنج ‌هاشمی است.

برنج طارم سنگی

این برنج که در زبان محلی مازندران به آن «سنگ طارم» گفته می‌شود، برخلاف طارم محلی ظاهری کشیده و باریک دارد. عطر و مزه این برنج بسیار شبیه به برنج طارم محلی است، فقط ظاهر آن کمی متفاوت است.

با ویژگی‌های برنج طارم آشنا شوید

 

با ویژگی‌های برنج طارم آشنا شوید

 

برنج طارم عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و یکی از معروف‌ترین برنج‌های ایرانی است. هر چند این برنج هم در گیلان و هم مازندران و گلستان کشت می‌شود، اما بیشترین مرکز تولید برنج طارم، مازندران است. طول برنج طارم قبل از پخت حدود ۷ تا ۸ میلی‌متر است و بعد از پخت به حدود ۱۲ تا ۱۴ میلی‌متر می‌رسد. در ادامه می‌توانید با ویژگی‌های برنج طارم بیشتر آشنا شوید.

  • عطر زیاد
  • قد کشیدن بعد از پخت
  • پخت آسان و سریع
  • مزه لذیذ
  • کیفیت بالا

نکات و فوت و فن‌های طرز پخت برنج ایرانی طارم

  • «برنج نیم دانه طارم »به برنجی گفته می‌شود که طول آن حدود ۱/۳ برنج سالم است ولی در طعم و مزه تفاوتی با برنج‌های معمولی ندارد. از این برنج معمولا برای تهیه شله زرد و آش استفاده می‌شود.
  • «برنج سرشکسته طارم» مانند برنج نیم دانه طارم در بخشی از قسمت‌ها شکسته شده است ولی طول این برنج ۲/۳ برنج سالم است و بسیاری از خانواده‌ها برای تهیه انواع پلو مخلوط از برنج سرشکسته استفاده می‌کنند.
  • در طرز پخت برنج طارم مدت زمان خیساندن برنج به تازه یا کهنه بودن آن بستگی دارد. اگر برنجی که استفاده می‌کنید، به تازگی برداشت شده است و کمتر از ۳ ماه از برداشت آن می‌گذرد، بهتر است آن را بدون خیساندن پخت کنید. اما در صورتی که از برنج پارسال استفاده می‌کنید و یا بیشتر از ۶ ماه است که این برنج را مصرف می‌کنید، می‌توانید از ۱ ساعت تا ۴ ساعت برنج را بخیسانید.
  • برای تهیه ته‌دیگ برنج طارم می‌توانید از سیب‌زمینی، نان یا برنج زعفرانی استفاده کنید.
  • اگر در زمان پخت برنج طارمی به روش کته متوجه شدید که برنج هنوز سفت است و به خوبی نپخته است، می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید.

سوالات متداول

منظور از برنج طارم کشت دوم چیست؟

برنج طارم کشت دوم یکی از بهترین برنج‌های ایرانی است که معمولا در اواخر آبان و آذر برداشت می‌شود. این برنج دانه‌های بلند و قلمی شکل و عطر و طعم بی‌نظیری دارد.

برنج طارم هاشمی چیست؟

برنج طارم هاشمی ترکیبی از برنج طارم و هاشمی است و جزو باکیفیت‌ترین انواع برنج ایرانی است. این برنج کیفیت بالایی دارد و نحوه پخت برنج طارم هاشمی درست مثل سایر انواع برنج ایرانی است. امروزه بسیاری از رستوران‌ها و همچنین مصرف‌کنندگان خانگی به خاطر عطر و مزه برنج طارم هاشمی از این برنج استفاده می‌کنند.

 

کالابرگ الکترونیک