۳ طرز پخت برنج ایرانی هاشمی به روش آبکش، دمی و فوری

۳ طرز پخت برنج ایرانی هاشمی به روش آبکش، دمی و فوری


21 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز پخت برنج ایرانی هاشمی

بلد بودن فوت و فن‌های طرز پخت برنج ایرانی هاشمی به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین انواع برنج ایرانی اهمیت زیادی بر طعم و بافت برنج شما دارد. در واقع آموزش پخت برنج ایرانی هاشمی یکسری فوت و فن دارد که در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید به صورت جامع و کامل با مواردی مثل روش خیساندن برنج هاشمی و آموزش پخت برنج هاشمی به صورت کته و آبکش و روش پخت برنج لاشه هاشمی آشنا شوید.

 

برنج هاشمی چه نوع برنجی است؟

 

برنج هاشمی چه نوع برنجی است؟

 

«برنج هاشمی» یکی از معروف‌ترین برنج‌های ایرانی متعلق به استان گیلان است که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. این برنج طعم لذیذ و شکل ظاهری مناسبی دارد و از همین رو برای پخت مجلسی بسیار محبوب و خوش‌خوراک است. کیفیت پخت برنج هاشمی و عطر دلپذیر آن موجب شده تا امروزه این برنج در سراسر ایران بسیار مورد‌توجه قرار بگیرد و به عنوان یکی از بهترین برنج‌های ایرانی شناخته شود.

اندازه دانه‌ خام برنج هاشمی حدود ۱/۱۳ میلی‌متر است و بعد از پخت به خوبی قد می‌کشد و اندازه دانه به حدود ۲/۷ میلی‌متر می‌رسد. در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج ایرانی از جمله برنج هاشمی باکیفیت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

طرز پخت برنج ایرانی هاشمی به صورت آبکش

 

طرز پخت برنج ایرانی هاشمی به صورت آبکش

 

مدت زمان آماده‌سازی برنج: ۲ ساعت

مدت زمان پخت برنج هاشمی آبکش: ۴۵ دقیقه

کالری هر ۱۰۰ گرم برنج هاشمی آبکش: حدود ۳۵۷ کیلوکالری

مواد لازم برای تهیه برنج ایرانی هاشمی

  • برنج هاشمی: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه برنج ایرانی هاشمی

 

مراحل طرز تهیه برنج ایرانی هاشمی

 

پخت برنج ایرانی هاشمی به روشی درست و اصولی می‌تواند به دانه دانه شدن برنج و طعم بهتر آن کمک کند. در ادامه می‌توانید با روش تهیه برنج ایرانی هاشمی به صورت چلو آبکش رستورانی آشنا شوید.

مرحله اول؛ شستن برنج

در اولین مرحله از طرز پخت برنج ایرانی هاشمی باید برنج را با دقت بشویید تا گرد و غبار و آلودگی‌های برنج به‌طور کامل تمیز شود.

مرحله دوم؛ خیساندن برنج

خیساندن برنج یکی از مراحل مهم در طرز پخت برنج ایرانی هاشمی است. در این مرحله، برنج به منظور بهبود طعم و کیفیت آن، به مدت زمان مشخصی در آب خیسانده می‌شود. پس از شستشو، برنج را در ظرفی قرار داده و مقداری آب و کمی نمک به آن اضافه کنید. برنج را حدود ۲ تا ۳ ساعت در آب بخیسانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دیپ نخود فرنگی به ۳ روش خوشمزه + فیلم آموزش تهیه

مرحله سوم، آماده کردن آب جوش

در این مرحله باید در یک قابلمه که برای اندازه برنج شما مناسب است، مقداری آب بریزید. کمی نمک به آن اضافه کنید و قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. می‌توانید آب و نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم، اضافه کردن برنج به آب جوش

در این مرحله از طرز تهیه برنج هاشمی باید برنج خیسانده شده را به آب جوش اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه بپزید. در طول این زمان، برنج باید نیم‌پز شود و دانه‌های آن قد کشیده باشد. برای اطمینان از کامل شدن پخت برنج، می‌توانید یک دانه برنج را در دهان بگذارید، اگر روی سطح برنج نرم شده و هنوز مقداری سفتی در وسط آن وجود دارد، یعنی برای آبکش کردن آماده است.

مرحله پنجم؛ آبکش کردن برنج هاشمی

برنج را به دقت در یک ظرف آبکش بریزید تا آب اضافی خارج شود. برخی افراد در این مرحله مقداری آب سرد روی برنج می‌ریزند تا از شفته شدن برنج جلوگیری شود. اما به خاطر داشته باشید که این کار به برنج شوک وارد می‌کند و ممکن است موجب شکستن دانه‌های برنج شود.

مرحله ششم؛ دم کردن برنج هاشمی

در مرحله آخر از آموزش پخت برنج ایرانی هاشمی باید مقداری روغن کف قابلمه بریزید. می‌توانید مقداری برنج را با زعفران ترکیب کنید و به عنوان ته‌ دیگ کف قابلمه بریزید. سپس بقیه برنج را در قابلمه بریزید. مقداری آب و روغن به برنج اضافه کنید و صبر کنید تا برنج شما برای حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه بپزد و دم بکشد.

برای تهیه روغن مایع و زعفران می‌توانید خرید خود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

روش پخت کته با برنج هاشمی

 

پخت کته با برنج هاشمی

 

برای تهیه برنج هاشمی به صورت کته باید برنج را برای چند ساعت بخیسانید. برای پخت کته، به اندازه یک بند انگشت بالاتر از اندازه برنج، به آن آب اضافه کنید. مقداری هم نمک به برنج اضافه کنید و سپس آن را با شعله متوسط روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا آب برنج بجوشد و بخار شود.

بعد از این که آب برنج جمع شد، مقداری روغن به برنج اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا برنج کته بپزد. در صورتی که احساس کردید آب برنج کم است یا به خوبی نپخته است، می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید و صبر کند تا دم بکشد.

طرز پخت برنج هاشمی رستورانی

برای تهیه برنج هاشمی به روش فوری رستورانی باید آن را در بخار بپزید. در این روش هم برنج به خوبی قد می‌کشد و هم بدون ته‌دیگ و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود. برای تهیه برنج هاشمی رستورانی باید ۲ قابلمه آب جوش را روی گاز قرار دهید. برنج را در یکی از قابلمه‌های برنج بجوشانید. سپس آن را آبکش کنید و همراه با آبکش داخل قابلمه آب جوش بعدی قرار دهید. درب قابلمه را روی آبکش قرار می‌دهید تا برنج با بخار آب بپزد. در این روش برنج هاشمی در عرض ۱۰ دقیقه پخته می‌شود و بدون ته‌دیگ آماده خواهد شد.

حتما بخوانید  معرفی 4 عرق گیاهی معجره‌گر برای درمان چاقی، کبد چرب و ...

طرز پخت برنج لاشه هاشمی

 

طرز پخت برنج لاشه هاشمی

 

«برنج لاشه» همان برنج سالم است که دانه‌های برنج شکسته و کمی خرد شده است. به این نوع برنج، برنج نیم دانه نیز گفته می‌شود. طرز پخت برنج نیم دانه هاشمی درست شبیه به برنج معمولی است اما این برنج باید با آب کمتر و برای مدت زمان محدودتری بجوشد تا بیش از حد نرم و شفته نشود. می‌توانید برنج لاشه هاشمی را هم به صورت آبکش و هم دمی آماده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز پخت برنج ایرانی هاشمی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز پخت برنج ایرانی هاشمی

 

  • برای تهیه برنج هاشمی انتخاب برنج باکیفیت بسیار مهم است. سعی کنید برنجی با دانه‌های صاف، بدون شکستگی و با کیفیت بالا را انتخاب کنید.
  • طرز خیساندن برنج هاشمی یکی از نکات مهم برای پخت این برنج است. برخی از انواع برنج تازه هاشمی کمی مرطوب است و به همین دلیل نباید آن را بیشتر از ۲ ساعت بخیسانید. برنج‌های کهنه و خشک را می‌توانید حدود ۳ تا ۴ ساعت قبل از پخت بخیسانید تا بهتر بپزند. برای شستن برنج هاشمی همیشه از آب ولرم استفاده کنید. شستشوی این برنج با آب سرد موجب می‌شود که بعد از پخت کمتر قد بکشد.
  • به‌طورکلی نحوه پخت برنج طارم هاشمی شبیه به سایر انواع برنج است اما نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد و اگر فوت و فن‌های آن به خوبی رعایت نشود، ممکن است برنج به خوبی قد نکشد و یا شفته شود.
  • اگر در زمان پخت برنج هاشمی کته احساس کردید آب برنج کم است می‌توانید مقداری آب جوش به برنج اضافه کنید. اما به خاطر داشته باشید که این کار موجب پایین آمدن کیفیت کته شما می‌شود.
  • در طرز تهیه برنج ایرانی هاشمی به صورت آبکش می‌توانید پس از حدود ۸ دقیقه از جوشیدن برنج در آب مقداری آب سرد به آن اضافه کنید. این کار از جوشیدن بیش از حد برنج و شکستن دانه‌های برنج جلوگیری می‌کند.
  • اندازه قابلمه‌ای که برای برنج انتخاب می‌کنید، حتما کمی بزرگ‌تر از مقدار برنج شما باشد. در این صورت برنج فضای کافی برای قد کشیدن دارد و به خوبی می‌پزد.
  • در نحوه پخت برنج طارم هاشمی زمانی که قابلمه برنج را برای دم کردن روی حرارت ملایم قرار می‌دهید، بهتر است برنج‌ها را به صورت کله قندی یا هرمی قرار دهید تا حرارت به کل برنج برسد و بهتر دم بکشد.

سوالات متداول

بهترین روش برای قد کشیدن و سفید شدن برنج ‌هاشمی چیست؟

برای این که برنج‌ هاشمی بهتر قد بکشد باید آن را برای چند ساعت بخیسانید. اضافه کردن ۲ قاشق آبلیمو به برنج در حال جوش موجب سفید شدن برنج و قد کشیدن آن می‌شود. یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای قد کشیدن برنج استفاده کنید، اضافه کردن یخ به برنج در زمان آبکشی برنج است.

اگر برنج ‌هاشمی را نخیسانیم چه می‌شود؟

خیساندن برنج‌ هاشمی موجب می‌شود سریع‌تر بپزد و بهتر قد بکشد. اگر زمان کافی برای خیساندن برنج را ندارید، می‌توانید برنج را برای نیم ساعت در آب ولرم بریزید و سپس بپزید. این کار موجب می‌شود برنج شما بهتر قد بکشد.

 

کالابرگ الکترونیک