طرز تهیه ترشه خشک بابلی مجلسی با سس مخصوص

طرز تهیه ترشه خشک بابلی مجلسی با سس مخصوص


19 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خشک ترش بابلی

ترشه خشک بابلی یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای استان مازندران و شهر بابل است که چند دستور پخت مختلف دارد. ترشه خشک یک غذا با مرغ خوشمزه است که را معمولا با ران مرغ درست می‌کنند و کنار یک سس لذیذ و ترش مزه که ترکیبی از آب غوره و پوره گوجه فرنگی است و برنج زعفرانی سرو می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه مرحله به مرحله ترشه خشک بابلی خوشمزه و مجلسی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد دستور تهیه ترشه خشک بابلی پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه ترشه خشک بابلی خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه ترشه خشک بابلی خوشمزه و مجلسی

 

مواد لازم برای طرز تهیه ترشه خشک بابلی (برای ۴ نفر)

 

مدت زمان آماده سازی غذا: ۹۰ دقیقه

 

  • ران مرغ: ۴ عدد
  • پیاز متوسط: ۱ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • گوجه فرنگی: ۶ عدد
  • زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری
  • آبغوره: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • زردچوبه، روغن و کره: به مقدار لازم

 

 

مرحله اول؛ شستن و خشک کردن مرغ برای درست کردن ترشه خشک

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشه خشک خوشمزه و مجلسی باید ران‌های مرغ‌ را به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را داخل یک آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. در نهایت نیز می‌توانید برای خشک کردن مرغ‌ها از حوله کاغذی استفاده کنید.

 

 

مرحله دوم؛ تفت دادن ادویه‌ها

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشه خشک بابلی باید یک قابلمه روی گاز قرار دهید. مقداری روغن در آن بریزید و اجازه دهید داغ شود. سپس نمک، فلفل سیاه، زردچوبه را به روغن اضافه کنید تا بوی ادویه بلند شود.

 

 

مرحله سوم؛ سرخ کردن مرغ ترشه خشک

 

در این مرحله از دستور پخت ترشه خشک بابلی بعد از این که بوی ادویه‌ها بلند شد، تکه‌های مرغ را به روغن اضافه کنید. سرخ کردن مرغ‌ها را تا حدی ادامه دهید که رنگ مرغ کمی طلایی شود. سپس مرغ‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها نیز به خوبی طلایی شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کوکو گردو و گوشت با سیب زمینی و بدون آن با طعم عالی

 

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن سیر و پیاز به مواد ترشه خشک

 

اضافه کردن سیر و پیاز

 

بعد از این که همه مرغ‌ها را به همراه ادویه‌ها کمی سرخ کردید، حال در این مرحله از طرز تهیه ترشه خشک بابلی باید پوست سیر و پیاز را جدا کنید. سپس آن‌ها را به صورت درسته به مرغ‌ها اضافه کنید و ۲ تا ۳ لیوان آب نیز داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید.

 

مرحله پنجم؛ پختن مرغ‌ها در تهیه ترشه خشک سنتی بابلی

 

در این مرحله از دستور تهیه ترشه خشک بابلی باید اجازه دهید مرغ‌ها برای حدود ۱ ساعت با حرارت ملایم پخته شوند. زمانی که مرغ‌ها به طور کامل پخته شدند، آن‌ها را از داخل آب مرغ خارج کنید و کنار بگذارید.

 

 

مرحله ششم؛ سرخ کردن مجدد مرغ‌های ترشه خشک

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشه خشک بابلی خوشمزه و مجلسی باید حدود ۱ قاشق غذاخوری کره و ۴ قاشق روغن مایع به ماهیتابه اضافه کنید. سپس تکه‌های مرغ را به روغن اضافه کنید و اجازه دهید مرغ‌ها کاملاً سرخ و برشته شوند.

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله هفتم؛ جوشاندن آب مرغ با پوره گوجه فرنگی

 

بعد از این که مرغ‌ها را از داخل آب مرغ برداشتید، باید یک صافی روی یک ظرف بزرگ قرار دهید و آب مرغ را صاف کنید. سپس آن را داخل یک ماهیتابه بریزید. گوجه فرنگی‌ها را میکس یا رنده کنید و سپس پوره گوجه فرنگی را کمی در روغن تفت دهید و بعد به آب مرغ اضافه کنید.

 

 

مرحله هشتم؛ آماده کردن سس ترشه خشک بابلی

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشه خشک بابلی مقداری زعفران دم کرده و آبغوره به سس ترشه خشک بابلی اضافه کنید. اجازه دهید سس کمی با شعله ملایم بجوشد و غلیظ شود. سپس می‌توانید مرغ‌ها را داخل این سس قرار دهید و این غذای خوشمزه را در کنار برنج زغفرانی یا برنج آبکش مجلسی سرو کنید.

 

 

کالری ترشه خشک چقدر است؟

 

کالری ترشه خشک چقدر است؟

 

میزان کالری ترشه خشک بابلی معمولاً به میزان روغنی که در خورشت استفاده شده است بستگی دارد. معمولاً غذای ترشه خشک بابلی چندان چرب و پر روغن آماده نمی‌شود. اما به هر حال برای تهیه این غذا باید مرغ را در روغن سرخ کنید. اگر میزان روغن استفاده شده در این غذا محدود و به اندازه باشد، هر ران مرغ از آن حاوی حدود ۲۱۰ کالری انرژی دارد.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشه خشک بابلی با مرغ

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشه خشک بابلی

 

  • در طرز تهیه ترشه خشک بابلی حتماً باید سس را به خوبی بجوشانید تا غلیظ شود و به هیچ عنوان حالت آبکی نداشته باشد.

 

  • برای درست کردن سس ترشه خشک بابلی می‌توانید پوره گوجه فرنگی را بدون سرخ کردن نیز به آب مرغ اضافه کنید. اما سرخ کرده پوره گوجه فرنگی موجب می‌شود تا طعم سس شما بسیار خوشمزه‌تر شود و سریع‌تر جا بیفتد و رنگ بهتری پیدا کند.
حتما بخوانید  طرز تهیه سس بشامل یا سس سفید به 2 روش رستورانی

 

  • معمولاً در دستور تهیه ترشه خشک بابلی از آبغوره برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شود. اما در صورتی که به آبغوره دسترسی ندارید، می‌توانید از آب لیمو ترش یا حتی آب نارنج تازه نیز استفاده کنید.

 

  • برای دورچین ترشه خشک بابلی می‌توانید از سبزی خوردن، سیب زمینی سرخ شده و گوجه فرنگی سرخ شده به همراه برش‌های لیمو ترش تازه استفاده کنید.

 

  • به منظور خوش رنگ‌تر شدن سس ترشه خشک بابلی می‌توانید به جای پوره گوجه فرنگی از مقداری رب گوجه فرنگی نیز استفاده کنید.

 

  • برای درست کردن ترشه خشک بابلی سیر و پیاز را خرد نکنید تا بعد از پخت راحت‌تر بتوانید آب مرغ را فیلتر کنید و برای تهیه سس مورد استفاده قرار دهید.

 

  • به طور معمول در طرز تهیه ترشه خشک بابلی از ادویه خاصی استفاده نمی‌شود، اما برای خوش طعم تر شدن غذا می‌توانید مقداری پودر دارچین نیز به آن اضافه کنید.

 

  • قبل از اضافه کردن پوره گوجه فرنگی به آب مرغ، بهتر است آن را کمی بجوشانید تا به غلظت مناسبی برسد. سپس پوره گوجه فرنگی را کمی در روغن سرخ کنید تا رنگ آن خوش رنگ شود. سپس می‌توانید پوره گوجه فرنگی سرخ شده را با آب مرغ ترکیب کنید و باز هم بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد

 

  • طرز تهیه ترشه خشک بابلی بسیار راحت است و شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از مواد اولیه در دسترس این غذای خوشمزه را در خانه آماده کنید. غذاهای بابلی معمولاً عطر و طعم بی‌نظیری دارند و خشک ترش بابلی یکی از لذیذترین غذاهای این شهر محسوب می‌شود.

 

 

سوالات متداول

 

دستور تهیه ترشه خشک بابلی چگونه است؟

 

در طرز تهیه ترشه خشک بابلی ابتدا باید مرغ‌ها را سرخ کنید. سپس آن‌ها را با کمی آب بپزید و دوباره سرخ کنید. در نهایت نیز سس غذا ترشه خشک بابلی را آماده کنید و مرغ‌های سرخ شده را داخل سس قرار دهید.

 

 

طریقه درست کردن سس ترشه خشک بابلی چگونه است؟

 

برای درست کردن سس ترشه خشک بابلی باید آب مرغ را همراه با پوره گوجه فرنگی بجوشانید. سپس مقداری آبغوره و زعفران دم کرده به آن اضافه کنید و اجازه دهید سس کاملاً غلیظ شود.

 

 

برای خوش رنگ شدن سس ترشه خشک بابلی از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

 

به منظور خوش رنگ شدن سس ترشه خشک بابلی می‌توانید پوره گوجه فرنگی را در روغن سرخ کنید و یا مقداری رب گوجه فرنگی به سس اضافه نمایید.

 

برای دورچین ترشه خشک بابلی از چه چیزهایی استفاده می‌شود؟

 

برای دورچین ترشه خشک بابلی می‌توانید از سبزی خوردن، سیب زمینی سرخ کرده و گوجه فرنگی سرخ شده به همراه برش‌های لیمو ترش استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک