۲۰ ترند جمعه سیاه (Black Friday) در سال ۲۰۲۱ از نگاه فوربس

۲۰ ترند جمعه سیاه (Black Friday) در سال ۲۰۲۱ از نگاه فوربس


25 آبان 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 ترند برای جمعه سیاه Black Friday در سال 2021
فهرست محتوا پنهان

برخی کارشناسان معتقدند ترند های جمعه سیاه (Black Friday) سال ۲۰۲۱ کاملا متفاوت است. جمعه سیاه یک رویداد هیجان انگیز است. اما ظاهرا در سال ۲۰۲۱ همه چیز متفاوت شده است. پس از فصل تعطیلات سال گذشته در اوج پاندمی کرونا، خریداران و خرده فروشان اکنون به دنبال بازگشت به حالت عادی هستند. آن ها در عین حال برخی از عادات خرید را جایگزین عادات خرید قدیمی کرده اند. حالا دیگر در سال ۲۰۲۱ مصرف‌کنندگان مثل قبل از پاندمی خرید می کنند. میزان خرید و نحوه خرید آن ها تا حدودی به روند گذشته و قبل از پاندمی کرونا بازگشته است. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی ترند های جمعه سیاه یا بلک فرایدی در سال ۲۰۲۱ پرداخته‌ ایم.

 

 

خرید حضوری از جمله ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

خرید حضوری از جمله ترند جمعه سیاه (Black Friday)

 

یکی از ترند های اصلی جمعه سیاه (Black Friday)  در سال ۲۰۲۱ بحث خرید حضوری است. مردم به فروشگاه ها بازگشته اند. این در حالی است که تمام خرید های جمعه سیاه در سال ۲۰۲۰ به صورت آنلاین انجام شد. اما امسال مصرف‌کنندگان مشتاق هستند که برای خرید اقلام فیزیکی به فروشگاه ها مراجعه کنند.

 

فروشگاه‌ هایی که همراه با معاملات انحصاری درون فروشگاهی یا تجربیات منحصر به فرد هستند. این فروشگاه ها تاثیر زیادی در جذب مشتری دارند.

 

 

اهمیت کسب و کارهای محلی در ترند جمعه سیاه (Black Friday)

 

در جمعه سیاه سال ۲۰۲۱ کسب و کارهای محلی نقش مهمی را ایفا می کنند. مشتریان می خواهند اقلامی را از کسب و کارهای محلی خریداری کنند تا راهی برای حمایت از شرکت های داخلی و کاهش از هزینه حمل و نقل داشته باشند.

 

با توجه به انتخاب بین یک کالای تولید انبوه و یک محصول محلی، مشتریان به طور فزاینده‌ای محصولات محلی را می پسندند. محصولات ساخت آمریکا در سال ۲۰۲۳ شاهد فروش بیشتری خواهد بود.

 

 

رشد خریداران نسل Z از جمله ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

رشد خریداران نسل Z از جمله ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

یکی از نکاتی که می توان به عنوان ترند جمعه سیاه (Black Friday) در سال ۲۰۲۱ در نظر گرفت، مصرف کنندگان و مشتریان نسل z است. خریداران جوان تر خواهند بود. بیشترین تعداد مشتریان جمعه سیاه از گروه سنی ۱۸ تا ۴۴ سال خواهد بود. برای دستیابی به مشتریان جوان برندها باید پروسه خرید و بازاریابی دیجیتال را دو چندان کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: نسل Z از خرده فروشی چه می خواهد؟

 

 

تغییر تجربه فروش در داخل فروشگاه به دلیل کمبود کارکنان

 

یکی از ترند های مهم جمعه سیاه (Black Friday) در سال ۲۰۲۱ بحث کمبود کارکنان در بخش فروش است.  همین موضوع باعث تغییر و تجربه فروش در داخل فروشگاه های فیزیکی می شود. کشمکش‌ های کارکنان در سراسر دنیا باعث شده تا پروسه جذب کارمندان جدید و استفاده از آن ها کمی دشوار باشد.

 

برای جذب کارکنان خلاقیت بیشتری نیاز است. در عین حال کارکنان بخش فروشگاهی کمتر از این پروسه سخت استقبال می‌کنند. به همین دلیل برندهای تجاری باید بتوانند با برنامه‌ریزی خیلی جدی و پشتیبانی قوی در جمعه سیاه مشتریان را راضی نگه دارند.

 

 

خرید زودهنگام مشتریان از جمله ترندهای جمعه سیاه (Black Friday)

 

حتما بخوانید  نسل Z از خرده فروشی چه می خواهد؟

در ترندهای جمعه سیاه در سال ۲۰۲۱ می توان به بحث خرید زودهنگام اشاره کرد. مشتریان از قبل شروع به خرید کرده اند. به دلیل مشکلات زنجیره تامین اکثر مصرف کنندگان قصد دارند خرید تعطیلات خود را زودتر از حد معمول شروع کنند و زودتر به پایان برسانند.

 

این بدان معناست که مشتریان احتمالاً قبل از جمعه جمعه سیاه شروع به خرید کرده اند. سال های گذشته چنین رفتار خریدی به ندرت دیده می‌ شد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۶ استراتژی هوشمندانه برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

 

جایگاه وفاداری به برند در ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

جایگاه وفاداری به برند در ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

اگر بخواهیم به یکی از ترند های مهم جمعه سیاه در سال ۲۰۲۱ اشاره کنیم، بحث وفاداری مشتریان به برند است. باید بگویم وفاداری به برند تمام شده است. مشتریان بیشتر به جای بازگشت خودکار به برندهای مورد علاقه، جذب بهترین معامله خرید می‌ شوند.

 

فقدان وفاداری فرصت‌ هایی را برای برند ها ایجاد می کند تا مشتریان جدیدی را جذب کنند. این جذب مشتری با معاملات عالی شخصی سازی و تجربیات راحت صورت می‌گیرد.

 

 

اکنون به خرید بعداً پرداخت کنید

 

در ترند های جمعه سیاه (Black Friday) در سال ۲۰۲۱ باید به یک رویکرد مدرن اشاره کرد. اکنون بخرید، بعداً پرداخت کنید. مشتریان خواهان این نوع فروش هستند. آن ها ماه ها فرصت دارند تا پول کالای خریداری شده را پس بدهند برندهای بزرگ و کوچک به عنوان راهی برای دستیابی به مشتریان می توانند از این روش استفاده کنند. مشتریانی که وضعیت مالی فعلی محدودی دارند، بسیار از این طرح استقبال می‌ کنند.

 

 

انعطاف‌پذیری در بازگشت کالا در ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

انعطاف‌پذیری در بازگشت کالا در ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

انعطاف پذیری برگشت کالا برای خرده فروشان اهمیت بسیار زیادی دارد. همین موضوع به یکی از ترند های جمعه سیاه در سال ۲۰۲۱ تبدیل شده است. همانطور که مشتریان به دنبال تخفیف های عالی هستند ،به بازگرداندن کالا در صورت  نپسندیدن هم فکر می کنند. بنابر این اگر به صورت آنلاین اقدام به فروش کالا می کنید، سعی کنید در این زمینه سیاستگذاری قوی داشته باشید. تا مشتریان خود را حفظ کنید.

 

 

نقش هزینه حمل و نقل در ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

مشتریان از پرداخت هزینه‌های حمل و نقل خودداری می کنند. بسیاری از مصرف کنندگان به دریافت سریع حمل و نقل رایگان از طریق خدماتی مانند آمازون پرایم و فروشگاه های زنجیره والمارت عادت دارند. ایده پرداخت هزینه های حمل و نقل می تواند خریداران را از خرده‌ فروشان آنلاین دور کند. حتی آن ها را وادار کند که به دنبال راه های مختلف برای تحویل گرفتن اقلام خود باشند.

 

 

هزینه حمل و نقل گران در ترند جمعه سیاه (Black Friday)

 

یکی از ترند های مهم جمعه سیاه (Black Friday) در سال ۲۰۲۱ بحث حمل و نقل و هزینه گران آن است. این هزینه یا باید به شرکت ها منتقل شود و یا خریداران باید آن را بپردازند. بنابراین شرکت هایی که خدمات حمل و نقل رایگان می دهند تا حدودی قیمت‌ های کالای خود را نسبت به بقیه کسب و کارها بالاتر می برند. تا بتوانند از گزینه حمل و نقل رایگان استفاده کنند و در عین حال متحمل ضرر نشوند.

 

 

اهمیت به محیط زیست در ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

اهمیت به محیط زیست در ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

پس از پاندمی کرونا مشتریان اهمیت بیشتری به محیط زیست می دهند بنابراین اهمیت به مسائل مربوط به محیط زیست در ترند های جمعه سیاه (Black Friday) در سال ۲۰۲۱ در جایگاه ویژه ای قرار دارد. برندهایی که از مواد بازیافتی استفاده می‌ کنند و یا سازگار با محیط زیست هستند، محبوبیت بیشتری دارند.

 

بسیاری از مشتریان مایلند از آن دسته فروشگاه های خرده فروشی خرید کنند که مسئولانه عمل می کنند. این کار باعث ایجاد حس خوب می‌ شود. همچنین تا حدود زیادی هزینه ها نیز کاهش می یابد. جالب است بدانید برخی از مشتریان ترجیح می‌ دهند هزینه بیشتری خرج کنند یا تخفیف کمتری بگیرند، اما به محیط زیست اهمیت بدهند.

 

 

جایگاه شبکه های اجتماعی در ترند های جمعه سیاه (Black Friday)

 

در جمعه سیاه مشتریان در فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی حضور می یابند تا بهترین خرید را انجام دهند. دیدن فیزیکی کالا برای آن ها مهم است. اما نمی‌توان جایگاه شبکه‌ های اجتماعی در ترند های جمعه سیاه (Black Friday) در سال ۲۰۲۱ را نادیده گرفت.

حتما بخوانید  نقش بازاریابی اومنی چنل در پیشرفت توسعه تجاری کسب و کار

 

مشتریان در شبکه های اجتماعی یک تجربه قوی می خواهند. حتی در هنگام خرید آنلاین برند ها باید به دنبال ایجاد راه هایی باشند تا بتوانند چه به صورت حضوری و آنلاین مشتریان را پشتیبانی کنند.

 

 

استفاده از چندین پلتفرم برای خرید

 

استفاده از چندین پلتفرم برای خرید

 

خریداران از چندین پلتفرم استفاده خواهند کرد. اکثر مشتریان از چندین پلتفرم چه حضوری و آنلاین خریداری می کنند. استفاده از کانال‌های متعدد راحت است. استفاده از شیوه بازاریابی اومنی چنل می تواند راهکار مناسبی در بازاریابی باشد. در این شیوه  مشتریان از کانال‌ های مختلف تماس، مورد پشتیبانی قرار می‌ گیرند. این در حالی است که بسیاری از فعالان صنعت خرده فروشی این موضوع را نادیده می‌ گیرند.

 

 

استقبال از فروشگاه های بزرگ

 

استقبال از فروشگاه های بزرگ

 

یکی از ترندهای جالب در جمعه سیاه ۲۰۲۱ استقبال مشتریان از فروشگاه های بزرگ است. مشتریان معتقدند تجربه خرید از فروشگاه های بزرگی مثل والمارت و تارگت در سال ۲۰۲۱ بسیار ایده آل است. آن ها معتقدند چنین فروشگاه هایی هم تجربه خرید حضوری ایده آل تر و هم تجربه خرید آنلاین بهتری دارند.

 

 

استقبال از آمازون

 

آمازون همچنان پیشتاز است. رویکرد مصرف کنندگان به سمت خرده فروشی آمازون از جمله ترند های مهم در جمعه سیاه در سال ۲۰۲۱ است. مشتریان از خرید در آمازون راضی هستند. آن ها راحت خرید می کنند. معمولا از این سایت زیاد استفاده می کنند.

 

حتی با وجود اینکه بسیاری از خریداران به برندهای محلی روی می آورند، اما همچنان آمازون را فراموش نمی‌ کنند آمازون همچنان رقیب اصلی است. حتی زمانی که هزینه حمل و نقل دریافت کند.

 

 

خرید آنلاین و دریافت حضوری

 

دریافت سفارشات آنلاین از ترند های جمعه سیاه در سال ۲۰۲۱ است. بسیاری از مشتریان این شیوه خرید را ترجیح می دهند. آن ها می توانند آنلاین خرید کنند و بعد بدون نیاز به انتظار طولانی برای رسیدن کالا،بسته ای را که سفارش داده اند، حضوری دریافت کنند.

 

 

تاثیر تخفیف ها بر خرید در جمعه سیاه

 

تاثیر تخفیف ها بر خرید در جمعه سیاه

 

یکی از ترند های جمعه سیاه (Black Friday) در سال ۲۰۲۱ بحث تخفیف‌ ها است. میزان تخفیف ها و قیمت ها بسیار مهم است. با همه گیری کرونا در بسیاری از نقاط جهان بودجه همچنان حرف اول را می‌ زند. بودجه‌ ها محدود شده‌ اند. مشتریان نسبت به سال‌ های گذشته به هزینه ها آگاه تر هستند.

 

حالا مشتریان با دقت بیشتری خرج می‌ کنند. بنابراین پایین بودن قیمت می‌ تواند یک عامل تعیین کننده در افزایش فروش برندها باشد.

 

 

استفاده از واقعیت مجازی

 

استفاده از واقعیت مجازی یکی از ترند های مهم در سال ۲۰۲۱ است. ابزارهای واقعیت مجازی بیشتر از هر زمان دیگری به کمک مشتریان می‌ آیند. مشتریان می‌ توانند اقلام را به صورت مجازی ببینند. آن ها را روی شخص یا در فضای مناسب آزمایش کنند و آگاهانه تصمیم بگیرند.

 

 

جمعه سیاه تبدیل به یک رویداد یک ماهه شده است

 

جمعه سیاه یک رویداد یک ماهه است. اکثر فروشگاه‌ های بزرگ هفته ها قبل از جمعه سیاه  وارد معاملات می‌ شوند. انتظار می‌ رود در سال ۲۰۲۱ رکوردهای فروش شکسته شوند. خرده‌ فروشان دیگر به جمعه سیاه وابسته نیستند. فروش ها در یک روز خاص صورت نمی گیرد. کل فصل تعطیلات فرصت مناسبی برای فروش است.

 

 

بسته شدن فروشگاه ها در روز شکرگزاری

 

بسته شدن فروشگاه ها در روز شکرگزاری

 

یکی از ترند های جالب بلک فرایدی در سال ۲۰۲۱ بسته شدن فروشگاه‌ ها در روز شکرگزاری است. معاملات در فروشگاه‌ ها بعد از ظهر روز شکرگزاری شروع می‌ شد. اما با توجه به اینکه خرده فروشی های بزرگ مانند بست، تارگت و والمارت در روز شکرگزاری امسال بسته شدند، معاملات در فروشگاه ها از روز جمعه آغاز می‌ شود.

 

این موضوع می‌ تواند فروش آنلاین را افزایش دهد. در نتیجه مشتریان بیشتری به سمت خرید روی می آورند.

 

 

بیشتر بخوانید: راه های جذب آنلاین مشتری جدید در خرده فروشی

 

 

منبع: forbes

کالابرگ الکترونیک