تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) | تبدیل بازدیدهای آنلاین به فروش آفلاین

تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) | تبدیل بازدیدهای آنلاین به فروش آفلاین


4 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تجارت آنلاین به آفلاین (O2O ) ؛ تبدیل بازدیدهای آنلاین به فروش آفلاین

یکی از راه های دعوت از مردم به فروشگاه های فیزیکی و افزایش فروش، اتخاذ استراتژی تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) است. قرنطینه در سراسر جهان خرید های آنلاین را نسبت به سال گذشته افزایش داده است. در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۲ درصد از جمعیت ایالات متحده به دلیل کووید ۱۹ مواد غذایی را به صورت آنلاین خریداری کردند. این میزان تقریبا دو برابر سال ۲۰۱۸ است. خرده فروشان منتظر هستند همه چیز به حالت عادی بازگردد. آن ها می خواهند شاهد افزایش ورود به فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی باشند. یکی از راه های مهم، اتخاذ استراتژی O2O است. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به این موضوع انداخته ایم.

 

تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) چیست؟

 

تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) چیست؟

 

تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) یک مدل کسب و کار است که تلاش می کند مشتریان بالقوه را از پلتفرم های آنلاین به فروشگاه های فیزیکی منتقل کند. هدف این رویکرد این است که تجربه دیجیتال را در هر مرحله یکپارچه کند. تجربه دیجیتال قبل، حین و بعد از خرید باید یکپارچه شود. خرده فروشان کمپین های تبلیغاتی و ایمیلی مختلفی را برای جذب مشتریان آنلاین برای خرید از فروشگاه های فیزیکی اجرا می کنند. خرده فروشان برای موفقیت در این زمینه، از کانال های بازاریابی آنلاین نیز استفاده بهینه می کنند. با بازاریابی آنلاین و آفلاین، از استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای افزایش ترافیک و آشنایی مشتریان با مراکز فروش فیزیکی استفاده می شود. معمولا در این استراتژی از کمپین های تبلیغاتی استفاده می شود که مشتریان بالقوه تشویق شوند تا به سمت فروش فیزیکی کشیده شوند.

 

بیشتر بخوانید: ژئو مارکتینگ (GeoMarketing) یا بازاریابی مکان محور چیست؟

 

 

تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) چگونه کار می کند؟

 

تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) چگونه کار می کند؟

 

شاید برای بسیاری از شما سوال باشد که تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) چگونه کار می کند؟ حدود ۸۰ درصد از خریداران در صورت نیاز فوری، کالا را به جای خرید آنلاین از فروشگاه های فیزیکی خریداری می کنند. با پیروی از یک استراتژی تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) خرده فروشان می توانند در مورد کالاها و خدمات خود به صورت آنلاین آگاهی ایجاد کنند. در نهایت مشتریان را تشویق کنند تا برای خرید از فروشگاه های فیزیکی دیدن کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای چیست؟

 

 

کیوسک های خرده فروشی سیار

 

کیوسک های خرده فروشی سیار

 

با استفاده از استراتژی خرده فروشی تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) شرکت ها به مشتریان کمک می کنند تا هم امکان خرید آنلاین داشته باشند و هم بتوانند پس از خرید آنلاین، محصولات خود را از فروشگاه های فیزیکی دریافت کنند. این استراتژی این امکان را به خریداران می دهد تا بتوانند سفارش های خود را به صورت آنلاین، حتی به صورتی که در یک فروشگاه فیزیکی حضور دارند، ثبت کنند. این کار با استفاده از کیوسک های خرده فروشی سیار صورت می گیرد. همچنین مشتریان و مصرف کنندگان امکان ارائه مرجوعی یا تعویض کالاهای خریداری شده در فضای آنلاین را با حضور در فروشگاه های فیزیکی خواهند داشت. به این ترتیب می توان گفت که تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) به مشتریان اجازه می دهد تا به راحتی بین فروشگاه های آنلاین و آفلاین حرکت کنند.

حتما بخوانید  اهمیت پردازش زبان های طبیعی (NLP) برای موفقیت در زمینه تجربه مشتری

 

مزایای مدل کسب و کار تجارت آنلاین و آفلاین (O2O)

 

مزایای مدل کسب و کار تجارت آنلاین و آفلاین (O2O)

 

قطعا تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) مزایای زیادی برای خرده فروشان به همراه دارد. حمل کالا تنها به مقصد فروشگاه فیزیکی باعث صرفه جویی در هزینه تدارکات و لجستیک خواهد شد. مشتریان جذب فروشگاه های فیزیکی می شوند و فروش حضوری افزایش پیدا می کند. هنگامی که بحران رخ داد، خرده فروشان با فروشگاه های قفل شده رها شدند. مدل خرید آنلاین و تحویل در فروشگاه در نقش ناجی فروشگاه های فیزیکی ظاهر شد. نتایج نظرسنجی از بیش از هزار مصرف کننده در فوریه ۲۰۲۱ نشان داد که حدود ۳۰ درصد از خریداران آنلاین ایالات متحده طی ۶ ماه گذشته از این روش استفاده کردند.

 

 

مدل تحویل در کنار خیابان

 

مدل تحویل در کنار خیابان

 

از اوایل سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰ درصد از زنجیره های خرده فروشی برتر، مدل تحویل در کنار خیابان را ارائه کردند. این مدل به کاربران این امکان را می دهد تا محصولات را به صورت آنلاین سفارش داده و از فروشگاه های فیزیکی تحویل بگیرند. این خدمات که با مدل تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) افزایش یافت، امکان بازگرداندن خرید های آنلاین به فروشگاه های فیزیکی را بالا برد. مشتریان که به خرید آنلاین عادت کردند، حالا با استراتژی خرید آنلاین و تحویل در فروشگاه، تا حدودی در مسیر خرید فیزیکی قرار گرفتند.

 

 

کاهش هزینه های بخش لجستیک

 

خرده فروشان می توانند درصدی از فروشگاه فیزیکی خود را برای ذخیره محصولاتی که به صورت آنلاین از طریق فروشگاه های تجارت الکترونیک سفارش داده شده اند، استفاده کنند. به این ترتیب خرده فروشان می توانند هزینه های بخش لجستیک خود را کاهش دهند. بنابراین با پیروی از روند تجارت آنلاین و آفلاین (O2O)، خرده فروشان می توانند مشتریان آنلاین خود را به سمت فروشگاه آفلاین سوق دهند. پس از این که مشتریان در فروشگاه های فیزیکی حضور پیدا کردند، آن ها این فرصت را دارند تا مصرف کنندگان را برای خرید محصولات دیگر، ترغیب کنند.

 

بهبود تجربه مشتری و آگاهی از برند با تجارت آنلاین و آفلاین (O2O)

 

بهبود تجربه مشتری و آگاهی از برند با تجارت آنلاین و آفلاین (O2O)

 

یکی از مزایای تجارت آنلاین و آفلاین (O2O)، بهبود تجربه مشتری و افزایش آگاهی از برند است. همین دو موضوع باعث رشد فروش خواهد شد. حدود ۶۱ درصد از خریداران، خرید از برند های تجاری را ترجیح می دهند که دارای موقعیت فیزیکی هستند. آن ها فروشگاه های تجارت الکترونیکی را که بستر فیزیکی ندارند، ترجیح نمی دهند. بنابراین برند های دارای فروشگاه های آنلاین و آفلاین می توانند یک مزیت رقابتی برای مشتریان خود داشته باشند. آن ها این فرصت را برای مشتریان ایجاد می کنند تا با حضور در نمایندگی های فروش، محصولات را به صورت حضوری لمس و احساس کنند. فروشگاه های فیزیکی باید بهترین تجربه خرید حضوری برای مشتری را رقم بزنند.

حتما بخوانید  11 نکته آموزش و تقویت بازاریابی افراد درون گرا

 

 

استفاده از فناوری و تکنولوژی در این فروشگاه ها

 

استفاده از فناوری و تکنولوژی در این فروشگاه ها

 

استفاده از فناوری و تکنولوژی در این فروشگاه ها، تاثیر زیادی در بهبود تجربه مشتری دارد. خرده فروشان همچنین می توانند در مسیر تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) از گزینه های دیگری برای حفظ مشتری در فروشگاه های فیزیکی استفاده کنند. یکی از این گزینه ها، امتیاز های ویژه به صورت کوپن های تخفیف و قیمت کالا ها با تخفیف بسیار زیاد است. در عین حال نباید تجربه فروش آنلاین را نیز نادیده گرفت. وقتی مشتریان آنلاین می شوند، شما می توانید از کانال های مختلف خرید و از طریق استراتژی های بازاریابی با آن ها در ارتباط باشید.

 

 

استراتژی بازاریابی اومنی چنل

 

استراتژی بازاریابی اومنی چنل یکی از بهترین استراتژی ها در مسیر تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) محسوب می شود. به عنوان مثال، سایت های رسانه های اجتماعی دارای ویژگی های تجاری الکترونیک هستند. خرده فروشان می توانند از این کانال های آنلاین مختلف برای ایجاد روابط و در نهایت جذب مشتریان بالقوه به فروشگاه های فیزیکی استفاده کنند.

 

تحقیقات آنلاین پیش زمینه تجارت آنلاین و آفلاین (O2O)

 

تحقیقات آنلاین پیش زمینه تجارت آنلاین و آفلاین (O2O)

 

گفته می شود تحقیقات آنلاین پیش زمینه ای برای تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) است. به طور کلی ۸۸ درصد از خریداران جهانی قبل از خرید در اینترنت تحقیق و بررسی می کنند. از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر در مورد محصول و برند مورد نظرشان تحقیق می کنند. بدیهی است که برای کشاندن مشتری به سمت فروشگاه های فیزیکی باید ردپای مثبتی از کسب و کار و برند تجاری خود در فضای آنلاین بر جای گذاشت. بنابراین استفاده از رویکرد مدیریت اعتبار برند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمانی که افراد نام تجاری شما را در فضای آنلاین جستجو می کنند، باید با پیشینه مثبتی روبرو شوند. تا ترغیب شده و در مسیر خرید حضوری از برند تجاری شما قرار بگیرند.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بازاریابی اومنی چنل و اهمیت آن در خرده فروشی

 

 

سخن پایانی

 

یکی از راهکارهای موفقیت در تجارت آنلاین و آفلاین (O2O) استفاده از استراتژی بازاریابی اومنی چنل است. شما باید بتوانید مشتریان خود را در تمامی کانال های مختلف بازاریابی راضی نگه دارید. در قدم بعدی می توانید آن ها را تحریک به حضور در فروشگاه های فیزیکی و استفاده از مزیت های رقابتی بیشتر کنید. در عین حال نباید فراموش کنید که فروشگاه های فیزیکی در این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. شما باید کاری کنید تا مشتریان از خرید آفلاین و یا حضور در فروشگاه های فیزیکی منصرف نشوند.

 

 

منبع: forbes

کالابرگ الکترونیک