۴ طرز تهیه خامه گیاهی خانگی مرحله به مرحله

۴ طرز تهیه خامه گیاهی خانگی مرحله به مرحله


16 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خامه گیاهی
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه خامه گیاهی در منزل کار سختی نیست. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که رژیم غذایی وگان را پیش گرفته‌اند و برای خوردن شیر و محصولات لبنی با محدودیت‌هایی مواجه هستند، این مقاله مجله کوروش مخصوص شماست. همچنین کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به لبنیات را دارند، می‌توانند خامه گیاهی را جایگزین خامه سنگین حیوانی کنند. طرز تهیه خامه گیاهی بسیار آسان است و با مواد ساده‌ای درست می‌شود. ما در این مقاله طرز تهیه خامه گیاهی به ۴ روش مرحله به مرحله و فوت و فن‌های درست کردن آن را به شما آموزش خواهیم داد. پیش از هر چیز بد نیست کمی بیشتر در مورد خامه گیاهی بدانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

خامه گیاهی چیست؟

 

خامه گیاهی یا خامه غیر لبنی، یک محصول غیر لبنی جدید و در اصل یک اصطلاح کلی برای نامگذاری روی شبه خامه‌های غیر لبنی است که از یک ماده یا منبع گیاهی درست می‌شوند. در طرز تهیه خامه گیاهی از شیر یا ماده غیر لبنی مثل شیر نارگیل هم می‌توان استفاده کرد.

 

خامه سویا، خامه جو، خامه برنج و خامه فندق از انواع متداول خامه گیاهی یا خامه قنادی رژیمی به حساب می‌آیند. بد نیست بدانید که در بسیاری از کشورها، هیچ تعریف رسمی یا قانونی برای این ماده گیاهی وجود ندارد. در ضمن معمولا طعم خامه‌های حیوانی قوی‌تر است ولی چربی و کالری خامه گیاهی کمتر است. البته می‌توانید پودر خامه گیاهی را هم در فروشگاه‌‌ها تهیه کرده و با استفاده از آن، خامه گیاهی درست کنید.

 

 

۱- طرز تهیه خامه گیاهی با شیر نارگیل

 

طرز تهیه خامه گیاهی با شیر نارگیل

میزان کالری در ۱ قاشق غذاخوری خامه گیاهی شیر نارگیل: حدود ۵۳ کیلو کالری
زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه خامه گیاهی

 

شیر نارگیل پرچرب: ۸۰۰ گرم
پودر قند یا شکر: ۱/۳ لیوان‌ دسته‌دار فرانسوی + ۲ قاشق غذاخوری

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کتلت عربی ترد و خوشمزه با گوشت و بدون گوشت

 

 

مراحل طرز تهیه خامه گیاهی با شیر نارگیل

 

 

مرحله اول: مواد طرز تهیه خامه گیاهی را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خامه گیاهی، شیر پرچرب نارگیل را به مدت ۸ ساعت در یخچال قرار دهید تا سرد شود. البته اگر این مدت را بیشتر کنید، بهتر است. اگر از شیر نارگیل در قوطی استفاده می‌کنید، از شب قبل، درب قوطی‌ها را باز یا نیمه‌باز بگذارید تا سرما کاملا در شیر نفوذ کند و سفت شود.

 

 

مرحله دوم: ظرف و مواد را در فریزر بگذارید

 

یک کاسه استیل را بردارید و شیر جدا شده را در ظرف بریزید. در این مرحله از طرز تهیه خامه با شیر نارگیل، به چربی شیر که در اثر سرد شدن، سفت شده است، نیاز دارید. چربی شیر نارگیل و سری همزنی که قرار است چربی را با آن بزنید، در کاسه استیل قرار داده و در فریزر بگذارید تا کاملا سرد شود. اجازه دهید ظرف، چربی شیر و سری همزن، چند دقیقه در فریزر بمانند تا یخ بزنند. سپس آن‌ها را بیرون بیاورید.

 

 

مرحله سوم: مواد خامه گیاهی را با همزن بزنید

 

سری همزن را روی دستگاه ببندید و با سرعت زیاد آن را روشن کنید. به مدت ۱۵ دقیقه چربی نارگیل را بزنید تا کاملا فرم بگیرید. سپس پودر شکر را اضافه کنید. پودر شکر را ابتدا با سرعت کم و بعد با سرعت بالا هم بزنید.

 

 

مرحله چهارم: پودر شکر را با مواد خامه گیاهی بزنید

 

در آخرین مرحله از این روش تهیه خامه گیاهی، بعد از اضافه کردن پودر شکر، حدود ۱ تا ۲ دقیقه پودر قند یا پودر شکر را با سرعت کم و حدود ۴ تا ۵ دقیقه با سرعت زیاد بزنید. خامه گیاهی شما آماده است. می‌توانید این خامه را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در یخچال نگه‌ دارید. برای نگهداری طولانی‌تر، خامه را در فریزر قرار دهید.

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

۲- طرز تهیه خامه گیاهی با بادام هندی

 

خامه گیاهی با بادام هندی

 

علاوه بر شیر نارگیل می‌توانید از بادام هندی برای تهیه خامه گیاهی استفاده کنید.

 

میزان کالری در ۱ قاشق غذاخوری خامه گیاهی با بادام هندی : حدود ۵۰ کیلو کالری
زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

 

 

مواد لازم برای تهیه خامه گیاهی با بادام هندی

 

بادام هندی بو نداده و خام: ۲۵۰ گرم
ژل کتیرا: ۴ قاشق سوپ خوری
آب سرد: ۱ لیوان

 

 

مراحل طرز تهیه خامه گیاهی با بادام هندی

 

مرحله اول: بادام هندی را با آب میکس کنید

 

برای درست کردن خامه گیاهی، بادام‌های هندی را بشویید و در مخلوط کن بریزید. آب را به بادام‌ها اضافه کنید و شروع به هم زدن مواد کنید. وقتی مواد کاملا نرم و یکدست شدند، ژل کتیرا را به آن اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید.

 

 

مرحله دوم: ژل کتیرا را اضافه کنید

 

برای درست کردن ژل کتیرا، یک مثقال کتیرا را با یک لیوان آب مخلوط کنید تا حالت ژله‌ای به خودش بگیرد، سپس به اندازه تعیین شده در طرز تهیه خامه گیاهی، از ژل کتیرا استفاده کنید. درنهایت باید یک خامه سفت و یکدست داشته باشید. اگر می‌خواهید غلظت خامه بیشتر شود، میزان بادام‌ها را بیشتر در نظر بگیرید.

 

 

نکته: بهتر است خامه گیاهی را بعد از آماده شدن برای مدتی در یخچال قرار دهید تا سفت شود و خودش را بگیرد. این خامه را می‌توانید همراه با مربا یا عسل به عنوان صبحانه هم میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش ترش شمالی اصیل | دستور پخت در سایر شهرها

 

 

۳- طرز تهیه خامه گیاهی با پودر خامه

 

طرز تهیه خامه گیاهی با پودر خامه

میزان کالری در ۱ قاشق غذاخوری خامه گیاهی با پودر خامه: حدود ۵۰ کیلو کالری
زمان آماده سازی: ۸ دقیقه

 

 

مواد لازم برای تهیه خامه گیاهی با پودر خامه

 

پودر خامه گیاهی: ۶ قاشق غذاخوری
پودر قند: ۴ قاشق غذاخوری
شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی (سرد)

 

 

مراحل طرز تهیه خامه گیاهی با پودر خامه

 

 

مرحله اول: مواد را با هم مخلوط کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خامه گیاهی، پودر قند و پودر خامه را با هم ترکیب کنید و در یک کاسه بریزید. شیر را به پودرها اضافه کنید. با همزن برقی، به مدت حدود ۳ دقیقه مواد را با دور تند همزن و به مدن ۸ دقیقه با دور کند بزنید.

 

 

مرحله دوم: مواد را با همزن بزنید

 

مواد را در حدی بزنید که خامه سفت شود و فرم بگیرد. اگر میزان شیر را هم کمتر در نظر بگیرید، زودتر فرم خواهد گرفت. به دلخواه می‌توانید به خامه فرم گرفته خود، مقداری رنگ خوراکی یا اسانس‌های دلخواه اضافه کنید تا رنگ و طعم جدیدی را تجربه کنید. خامه فرم گرفته را در یخچال نگهداری کنید و برای ماندگاری طولانی‌تر آن را در فریزر بگذارید.

 

 

۴- طرز تهیه خامه گیاهی با کره مارگارین

 

طرز تهیه خامه گیاهی با کره مارگارین

 

میزان کالری در ۱ قاشق غذاخوری خامه گیاهی با کره مارگارین: حدود ۵۳ کیلو کالری
زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

 

 

مواد لازم برای تهیه خامه گیاهی با کره مارگارین

 

کره گیاهی یا مارگارین: ۲۲ گرم
پودر قند: ۴۲۰ گرم
نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
عصاره وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری (پودر وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری)

 

 

مراحل طرز تهیه خامه گیاهی با کره مارگارین

 

 

مرحله اول: مواد را با همزن بزنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خامه گیاهی با کره مارگارین، از قبل همه مواد را در یخچال یا فریزر قرار دهید تا سرد شوند. پودر قند، کره گیاهی، عصاره وانیل و نمک را در یک ظرف بریزید و با همزن بزنید. ابتدا همزن را با دور کند روشن کنید و مواد را بزنید. سپس دور تند همزن را برای هم زدن انتخاب کنید. مواد را به حدی بزنید که یکدست و غلیظ شوند.

 

 

مرحله دوم: مواد را اندازه و سرو کنید

 

اگر خامه گیاهی بعد از زدن خیلی غلیظ شد، به اندازه چند قطره یا یک قاشق شیر غیر لبنی به خامه اضافه کنید و اگر زیادی شل و رقیق بود، به اندازه نصف یا ۱/۴ لیوان پودر قند به مواد بیفزایید. از این خامه برای تزیین رولت، کیک‌های خامه‌ای و در کل برای تزیین و خامه کشی انواع کیک می‌توانید استفاده کنید. فراموش نکنید که خامه گیاهی را برای ماندگاری طولانی‌تر حتما در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

 

 

سوالات متداول

خامه گیاهی با چه موادی درست می‌شود؟

خامه گیاهی با چه موادی درست می‌شود؟

 

در طرز تهیه خامه گیاهی از یک ماده شبه لبنی با پایه گیاهی استفاده می‌شود. انواع شیر نارگیل، سویا، جو، برنج، بادام، فندق و … از مواد غیر لبنی و گیاهی متداول برای درست کردن خامه گیاهی هستند.

 

 

خامه گیاهی بهتر است یا خامه حیوانی؟

 

برای کسانی که محدودیت مصرف خامه حیوانی دارند یا بدن آن‌ها به لاکتوز و محصولات لبنی واکنش منفی نشان می‌دهد، خامه گیاهی بهترین گزینه است. البته در حالت کلی هم خامه گیاهی کالری کمتری دارد و می‌توان آن را در رژیم غذایی روزانه جای داد.

 

 

کالابرگ الکترونیک