ترکیب اصلی سبزی کوفته تبریزی | نسبت، مقدار و زمان اضافه کردن

ترکیب اصلی سبزی کوفته تبریزی | نسبت، مقدار و زمان اضافه کردن


9 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترکیبات و نسبت‌های سبزی کوفته تبریزی

سبزی کوفته تبریزی چیست؟ ترکیبات و مقدار سبزی کوفته تبریزی چیست؟ سبزی کوفته یکی از اجزای جدانشدنی انواع کوفته است که طعم و عطر دلپذیری به آن می‌دهد و اگر آن را حذف کنید یا میزان آن را کمتر یا بیشتر از اندازه در نظر بگیرید، طعم کوفته کاملا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده که بخواهید کوفته تبریزی درست کنید و در مورد ترکیبات سبزی کوفته اطلاع چندانی نداشته باشید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به توضیح ترکیب سبزی کوفته تبریزی و نسبت آنها می‌پردازیم. همچنین نکات سبزی کوفته تبریزی را به شما خواهیم گفت.

سبزی کوفته تبریزی چیست؟

سبزی کوفته تبریزی چیست؟

نه تنها در تهیه کوفته تبریزی، بلکه در طرز تهیه بسیاری از کوفته‌های ایرانی و فرنگی، از سبزی استفاده می‌شود. معمولا سبزی‌های کوفته به صورت آماده در فروشگاه‌ها یا سبزی‌ مارکت‌ها با نسبت‌های استاندارد، فروخته می‌شوند ولی برخی مواقع، این سبزی‌ها چندان تازه نیستند یا سفت و پر از چوب‌های زمخت سبزی هستند. به همین خاطر، دیر می‌پزند یا بعد از پخت کوفته، سفتی آنها را زیر دندان حس می‌کنید.

بنابراین بهتر است خودتان درباره سبزی کوفته به اندازه کافی اطلاع داشته باشید تا وقتی سبزی تازه می‌خرید، به راحتی آن‌ها را خرد کرده و در طرز تهیه انواع کوفته یا طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی، به کار ببرید. اما در مبحث فوت و فن‌های درست کردن کوفته تبریزی یک سوال مهم این است که ترکیبات اصلی سبزی کوفته تبریزی چیست؟

تره

«تره» یا «گندنه» از قدیم جزو سبزی‌های بسیار پر کاربرد در رژیم غذایی ایرانی‌ها بوده که خیلی مواقع کاربرد دارویی هم داشته است. معمولا تره پای ثابت سبزی کوکو، سبزی قورمه و سبزی آش هم هست. تره خواص فوق‌العاده‌ای در بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن، بهبود بینایی، کاهش وزن، کاهش فشار خون، سلامت مو و … دارد و می‌توانید هم از مزایای سلامتی و هم از طعم خوشمزه آن نهایت بهره را ببرید.

جعفری

خیلی‌ها سبزی «جعفری» را به خاطر خاصیت خون‌ساز بودن آن می‌شناسند، اما این تمام ماجرا نیست، جعفری سبزی بسیار مفیدی برای جلوگیری از پوکی استخوان، تنظیم فشار خون، تنظیم کلسترول خون، سلامت کلیه، سلامت قلب، تنظیم قاعدگی، سلامت و زیبایی پوست و مو … است. این سبزی، در سبزی آش، سبزی قورمه سبزی، سبزی قلیه ماهی و سبزی کوفته تبریزی یکی از سبزیجات اصلی است و عطر فوق‌العاده‌ای دارد.

ترخون

«ترخون» یا «تلخون» یک سبزی با طبع گرم و خشک است که طعمی مایل به تند دارد و عطر آن بسیار قوی است. ترخون منبع خوبی از آهن، کلسیم، منیزیم، منیزیم، پتاسیم، منگنز و ویتامین‌های آ و ث است. این سبزی علاوه بر کاهش فشار خون، برای تسکین و دردهای دهان، دندان، لثه، دردهای معده، برای از بین بردن نفخ روده‌ها، تقویت اعصاب و … مفید است.

ترخون ظاهری مشابه مرزه دارد ولی مرزه عطر و طعم تندتری نسبت به ترخون دارد. در کل اگر ترخون را در ترکیب سبزی کوفته یا غذاهای دیگر به کار می‌برید، باید میزان آن را کم در نظر بگیرید تا طعم غذا را تلخ نکند.

نعناع

نعناع در ترکیب سبزی کوفته

«نعناع» یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین سبزی‌های خوردن است که علاوه بر استفاده در انواع غذا، برای تزیین، درست کردن دمنوش یا تهیه نوشیدنی‌های مختلف هم به کار می‌رود.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای سیب مجلسی زعفرانی قرمز و زرد با طعم بازاری

نعناع بیشتر به خاطر خواص تسکین‌دهندگی درد‌های معده، دل درد و سردرد می‌شناسند ولی نعناع یک خوشبوکننده عالی دهان، از بین‌برنده عفونت‌ها و باکتری‌ها، کمک‌کننده به سلامت قلب، سیستم گوارش، کبد، تسکین‌دهنده دردهای ناشی از اسپاسم و گرفتگی است. نعناع در ترکیب سبزی کوفته تبریزی هم به کار می‌رود ولی میزان آن را نباید زیاد در نظر بگیرید چون باعث تلخ شدن طعم کوفته می‌شود.

ریحان

حتما می‌دانید که ترکیب سبزی خوردن بدون «ریحان»، اصلا صفا ندارد. این سبزی، طعم تندی ملایم و عطر بسیار دل‌انگیزی دارد. ریحان جای خود را در میان ترکیب سبزی کوفته تبریزی و سایر انواع کوفته هم باز کرده است.

البته اگر ریحان نداشتید، می‌توانید از گشنیز استفاده کنید. میزان ریحان هم باید مثل ترخون یا نعناع، محدود باشد، چون استفاده زیاد از آن می‌تواند کوفته را تلخ کند.

گشنیز

برگ‌های «گشنیز» شبیه جعفری است ولی قد کوتاه‌تری دارند، برخی افراد که با طعم جعفری رابطه‌ خوبی ندارند، گشنیز را با جعفری جایگزین می‌کنند. عطر گشنیز از جعفری بیشتر است و طعم ملایم و خوشمزه‌ای هم دارد. به همین خاطر به طور گسترده‌ای در تهیه انواع غذاها، سالادها، برای تزیین غذا و … به کار می‌رود.

شوید

شوید در کوفته

«شوید» یک سبزی با طبع گرم و خشک است که برگ‌های سوزنی نازکی دارد و در برخی شهرها به قدری طرفدار دارد که جزو سبزی خوردن و سبزی قورمه سبزی است. شوید برای درمان دردهای گوارشی، استحکام استخوان‌ها، بهبود هضم غذا، چربی سوزی و … بسیار مفید است. این سبزی در کوفته تبریزی هم به کار می‌رود.

مرزه

«مرزه» معمولا در ترکیب سبزی بسیاری از کوفته‌ها وجود ندارد چون طعم تندی دارد و اگر زیاد استفاده کنید، طعم کوفته تلخ می‌شود ولی به خاطر عطر فوق‌العاده‌ای که دارد، از آن در ترکیب سبزی کوفته تبریزی استفاده می‌‌شود، مخصوصا اگر قرار باشد، تره هم در ترکیب به کار برود.

منتها در صورت استفاده از مرزه در کوفته، باید حتما میزان آن را کم در نظر بگیرید. بد نیست بدانید تبریزی‌های قدیمی برای ترکیب سبزی کوفته فقط مرزه و تره استفاده می‌کردند و به ازای هر یک لیوان فرانسوی دسته‌دار سبزی تره خرد شده یک قاشق غذاخوری مرزه خرد شده اضافه می‌کردند.

پیازچه

«پیازچه» از خانواده پیازها، هم به صورت خام و هم پخته، خوشمزه است و طعم غذا را هم لذیذ می‌کند. استفاده از پیازچه در سبزی کوفته، می‌تواند عطر شگفت‌انگیزی به غذا بدهد ولی باید در زمان خرد کردن پیازچه، آنها را ریزتر خرد کنید، چون پیازچه برگ‌های سفت‌تری نسبت به دیگر انواع سبزی کوفته دارد.

ترکیب سبزی کوفته تبریزی مجلسی اصل

ترکیب سبزی کوفته تبریزی مجلسی اصل

سبزی کوفته تبریزی شامل چیست؟ همان‌طور که گفتیم بسیاری از تبریزی‌ها به سبک سنتی فقط برای سبزی کوفته تبریزی فقط مرزه و تره استفاده می‌کنند. مرزه در این ترکیب، مقدار کمی از حجم کل سبزی را به خود اختصاص می‌دهد؛ یعنی به ازای هر ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی تره ساطوری و ریز خرد شده، به اندازه یک قاشق غذاخوری مرزه خرد شده اضافه می‌شود.

ولی شما می‌توانید خودتان هم به دلخواه و ذائقه‌تان، از سبزی‌های محلی منطقه زندگی‌تان در طرز تهیه مایه کوفته تبریزی استفاده کنید. در رسپی‌های مختلف برای طرز تهیه کوفته تبریزی، معمولا به عنوان ترکیبات سبزی کوفته تبریزی از ترکیب گشنیز، ترخون، مرزه، تره، جعفری، پیازچه و نعنا استفاده می‌کنند.

برخی هم برای سبزی کوفته تبریزی ترکیب شوید، تره، مرزه، ترخون و ریحان را به کار می‌برند.

نسبت ترکیبات سبزی کوفته تبریزی چیست؟

بسته به سلیقه خود می‌توانید از ترکیب‌های مختلف در سبزی کوفته تبریزی استفاده کنید. اگر فقط از ترکیب تره و مرزه استفاده می‌کنید، به ازای ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار خرد شده تره، ۱ قاشق غذاخوری مرزه خرد شده استفاده کنید. یا مثلا به ازای ۱ و ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار، به اندازه ۱ و نیم قاشق غذاخوری مرزه استفاده کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه اسپرینگ رول سوخاری با مرغ و ژامبون به روش چینی ها

اما از آن جایی که در دستور تهیه کوفته تبریزی دستتان برای استفاده از سبزی‌ کوفته باز است، می‌توانید از ترکیبات دیگر هم بنا به سلیقه خود استفاده کنید.

برای نیم کیلو یا ۵۰۰ گرم سبزی مخصوص کوفته تبریزی می‌توانید از این نسبت کمک بگیرید: ۱۰۰ گرم شوید تازه، ۲۰۰ گرم تره خرد شده تازه، ۱۰۰ گرم مرزه، ۵۰ گرم ترخون و ۵۰ گرم ریحان. این ترکیب پر و پیمان‌تر است و بسیاری این ترکیب را می‌پسندند.

نکات استفاده از سبزی کوفته تبریزی

نکات استفاده از سبزی کوفته تبریزی

  • برای استفاده از سبزی کوفته در کوفته تبریزی، اگر می‌خواهید طعم کوفته با گوشت یا کوفته تبریزی گیاهی و بدون گوشت اصیل و خوشمزه باشد، حتما سبزی را به صورت تازه، خریداری و خرد کنید. هر چه سبزی‌ها تازه‌تر باشند، بهتر است.
  • سبزی کوفته تازه را بعد از شستن، حتما اجازه دهید خشک شود، سپس آنها را ریز و ساطوری خرد کنید. سبزی خیس، کوفته را خراب می‌کند و باعث وا رفتن آن می‌شود.
  • اگر از سبزی کوفته فریز شده استفاده می‌کنید، اجازه دهید یخ سبزی باز شود و آبی که در پاکت جمع شده را دور بریزید. اگر این آب را به کوفته‌ها اضافه کنید، کوفته شما شل می‌شود و احتمال وا رفتن کوفته تبریزی وجود دارد.
  • می‌توانید سبزی خشک کوفته را با سبزی تازه جایگزین کنید. ولی به یاد داشته باشید که با این کار حتما طعم کوفته تبریزی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. انواع سبزی معطر خشک را می‌توانید به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • در صورت استفاده از سبزی کوفته خشک، به ازای هر ۱۰۰ گرم سبزی تازه که استفاده می‌کنید این بار ۱ قاشق غذاخوری سبزی خشک استفاده کنید.
  • دلیل تلخ شدن کوفته تبریزی، رعایت نکردن نسبت و ترکیب سبزی کوفته تبریزی است. اگر میزان نعناع، مرزه، ترخون و ریحان سبزی کوفته بیش از دیگر سبزی‌ها باشد، کوفته تلخ می‌شود.
  • در سبزی کوفته تبریزی، باید طعم «تره» غالب باشد.

سوالات متداول درباره ترکیب سبزی کوفته تبریزی

ترکیب سبزی کوفته تبریزی چیست؟

سبزی کوفته شامل نعناع، تره، جعفری، ریحان، ترخون و پیازچه می‌شود. از شوید و مرزه هم می‌توان در این ترکیب استفاده کرد ولی نسبت آن‌ها باید کمتر از بقیه باشد تا مزه «تره» در نهایت غالب شود.

زمان اضافه کردن سبزی کوفته تبریزی چه زمانی است؟

سبزی کوفته تبریزی را باید همراه با گوشت چرخ کرده، حبوباب و دیگر موادی که مایه کوفته تبریزی را تشکیل می‌دهند، اضافه کنید و همه مواد را با هم ورز دهید تا به طور یکدست در مایه کوفته پخش شود.

سبزی کوفته چه اندازه‌ای خرد می‌شود؟

از آن جایی که سبزی کوفته با دیگر مواد تهیه کوفته مخلوط و با همه مواد ورز داده می‌شود، معمولا توصیه می‌شود آن را درشت‌تر از سبزی قورمه سبزی خرد کنید تا آب آن زیاد خارج نشود. ولی اندازه خرد کردن سبزی، تا حدی سلیقه‌ای است. بهتر است اندازه این سبزی‌ها، ریزتر و کوچک‌تر از سبزی آش باشد.

 

محصولات مرتبط